Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien mielipiteitä ns.turhista saikuista, foorumi.

Vierailija
08.08.2015 |

http://hoitajat.net/forums/topic/9707-sairasloman-ev%C3%A4%C3%A4minen/?page=1

Vanhoja kommentteja, mutta menköön. Lainaan yhden:

Pinks

Lähetetty 19 tammi  2011

"Kyllä mä melkein sanoisin, että nenun päästä näkee jos ihminen on kipee. Ei se kuume sitä määritä mikä se olo ja työkyky on. Kuume nyt lähinnä mitataan rutiininomaisesti ja ehkä hitusen lääkäriäkin varten. Kaksi kertaa olen saikun evännyt, molemmilla kerroilla kyseessä nuori sälli, jolla ei mitään vaivoja ollut, selkeästi lorvikatarria potivat. Luulivat raukat saavansa saikkulaput kouraan ihan vaan tulemalla paikalle ja ilmoittamalla, että saikkua olis tarvis. Ei mennyt läpi, oireista ei osanneet sanoa mitään, toinen oli kuulemma toissapäivänä aivastanut. Että onhan näitä. Migreenistä tosiaan lupa kirjoitella yksi päivä, mahataudista sen kolme päivää ja flunssissa sitten max 5 pv. Influenssatapauksessa lupa on kirjottaa jopa 7 päivää, mutta se on sitten jo työnantajasta kiinni, että hyväksyykö sen. Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies". Kyllä mä niitä toistuvasti vatsavaivaisia olen lääkärin vastaanotolle pistänyt ja vähintäänkin maalaillut uhkakuvia jos jonkinlaisista skopioista, tottahan ne nyt tutkia pitää :D"

Aika ikävä sävy useissa näissä viesteissä hoitsuilla. Eli pääsääntöisesti ajattelevat että potilaat valehtelevat ja haluavat vaan laiskotella, siksi pyytävät saikkua. Pikemminkin tulevat paljastaneeksi sen oman asenteensa työntekoon mun mielestä! Sanon kyllä että hoitajan ja lääkärin vo:lle ei todellakaan mene mielellään ainakaan turhaan. Monet siirtää sitä siihen asti kunnes on ihan pakko. Onpa tosi kivaa, että hoitajan asenne on sitten tämä.

Hyvin harva viitsii valehdella että on kipeä (ja krapulan luulisi jo haistavan hengityksestä) potilas pitäisi aina ottaa tosissaan! Törkeetä että syytetään valehtelijaksi.

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:54"]Mitään ongelmaa ei olisi, kun kaikki saikku olisi palkatonta. Yli omavastuuajan menevät isommat sairastumiset korvaisi Kela, kuten tähänkin saakka. Kelan sairauspäiväraha ei ole palkan suuruinen, joten kukaan ei pääsisi tienaamaan sairastamisella, kuten tähän saakka. Paitsi siinä tapauksessa, että edellisenä verotusvuotena olisi ollut niin paljon nykyistä isommat tulot, että sairauspäiväraha on suurempi kuin nykyinen päiväpalkka. Silloin ei tarvitsisi epäillä ihmisiä laiskuudesta, koska mitä ilmeisimmin ovat levon tarpeessa, jos kerran luopuvat palkastaan vapaaehtoisesti jäämällä kotiin. Kyttäyksen ja keskinäisen epäluulon aiheuttaa ainoastaan tuo, että sairastamisesta maksetaan palkkaa. [/quote] Tämä taas ei ole reilua niille oikeasti paljon sairastaville. Mielestäni tulee rekrytoida oikeanlaisia ihmisiä, joilla korkea työmoraali.

[/quote]Siis millä tavalla tuo ei ole reilua? Minusta se olisi reilua: Kelan säännöt on samat kaikille, eikä ikä tai sukupuoli olisi enää työllistymisen este, kun työnantajan ei tarvitsisi saikuttelusta maksaa.

Vierailija
2/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persyt eivät ötä tyrhiä säikkyjä. Persyillä ön äinä tödellinen säiräys jöhön vöi vedötä. Jös ei myytä niin äinäkin ripyli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:06"]

Onko sairaslomaa tosiaan pyydettävä itse? En ole koskaan pyytäyt. Olen ajatellut, että jos tarvetta on, lääkäri ottaa sen puheeksi. Olen jo vuoden ajan kärsinyt kroonisista kivuista, jotka eivät näy päälle. Ensin kokeiltiin tavalliset ja vähän uudemmat särkylääkkeet, sitten kortisonipistokset ja nyt syön jatkuvasti opiaatteja. Koko ajan olen ollut töissä. Vasta opiaattivaiheen alkaessa lääkäri kysyi, haluanko sairaslomaa. En ottanut, kun olin päivystäjänä muiden ollessa lomalla, ja minun takiani olis jonkun loma mennyt pilalle.

Mutta siinä on tullut ongelmia, kun näytän terveeltä, mutta en silti pysty liikkumaan normaalisti. Sitä on vaikea uskoa sekä maallikkojen että hoitajien. Minulle on toistuvasti ehdotettu hoidoksi lisää liikuntaa tai liikunnan aloittamista. Totuus on, että olen joutunut vaivojeni takia lopettamaan aktiivisen liikkumisen enkä mitään tekisi niin mielelläni kuin lähtisin lenkille. En vaan pysty, kivut ovat liian kovat.

[/quote]

Kyllä ainakin itse kerron lääkärille mennessä, tarvitsenko saikkua. Itse kai työkykyni tiedän parhaiten. Yleensä kerron, että selkä on taas kipeä ja tarvitsen siihen sitä ja tätä särkylääketta (tai sitten joku muu vaiva tai tauti) ja en tarvitse nyt saikkua. Kun en kykene enää töihin, kerron kyllä tämän samalla kun vaivani, että tämä ja tämä vaivaa ja en koe olevani nyt työkykyinen.

Lääkäri tekee päätöksen, mutta hänen on helpompi katsoa vaivaani, kun ei tarvitse miettiä, koenko itseni työkykyiseksi, vai en.

Vierailija
4/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

..taitaa juurikin nää "saikuttajat" ottaa tästä eniten itseensä ;)

Vierailija
5/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:38"]

Motivointi toimii paremmin kuin rangaistukset. Jos työantaja maksaisi esim. joululahjarahan ( 2 viikon ylimääräisen palkan) kaikille niille jotka ei ole sinä vuonna saikuttaneet, niin se motivoisi ihmisiä käymään paremmin töissä kuin tuo  saikkupäivien karenssi.

[/quote]

Tää olis hyvä idea!

Kävelin lääkärin huoneeseen, hän katsoi minua ja sanoi, että voisi määrätä minulle kuukauden sairaslomaa. Työuupumus ja siihen päälle raskaudenkeskeytys. Abortistahan saa sen 3 päivää saikkua. Itse vuosin verta ekat pari viikkoa niin paljon, ettei työstä olisi tullut mitään. Ei riittäneet mitkään siteet.

En ottanut kuin kolme viikkoa saikkua, koska työnantajani olisi pitänyt minua huonona työntekijänä. Olin muutenkin kiusattu työpaikassa, siellä oli tosi huono ilmapiiri, laittomat sopimukset, työntekijät vaihtuivat kahden viikon välein, kun eivät jaksaneet kyykytystä.

Toisessa työpaikassa olen ollut fyysisessä työssä, jota en sitten voinut tehdä, koska jalka oli paskana. Olisi pitänyt seistä koko päivän ja kävellä. Myös pitkä työmatka julkisilla rasitti jalkaa vielä enemmän ja paraneminen viivästyi.

Kerran eräs työnantajani sanoi, että jos pidän minulle kertyneet kesälomat, hän palkkaa tilalleni jonkun toisen. Sitten olinkin viikon sairaslomalla heinäkuun helteillä.

Vierailija
6/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 19:54"]

..taitaa juurikin nää "saikuttajat" ottaa tästä eniten itseensä ;)

[/quote]

Olen todella harvoin saikulla, mutta kyllä otan siinä mielin itseeni, että en kyllä uskaltaisi hoitajana kenenkään nenän päästä sanoa, että on saikuttaja.

Olen nähnyt niin paljon esim. esimiehen työpaikkakiusaamista ja työntekijän voimien loppumista, että on joutunut sairauskierteeseen. Vastustuskyky pettänyt valvottujen öiden ja stressin vuoksi. Olen myös nähnyt flunssakierteisen, jota haukuttiin saikuttajaksi. No, talo oli hometalo ja hän oli astmaatikko. Hän oli meistä se ensimäinen, joka alkoi oireilla. Hälytyskellojen olisi pitänyt soida talon kunnon vuoksi, eikä siitä, että kyseinen henkilö oli keuhkoputkentulehduksessa, keuhkokuumeessa yms ihmeellisen useasti.

Alentuva suhtautuminen potilaisiin ei sovi minusta hoitajalle. On hän sitten saikkua hakemassa tai hakemassa apua päivystyksessä. Valta ei sovi kaikille.

T. hoitaja, joka on ollut viimeksi saikulla kolme vuotta sitten, kun venäytti nivelsiteet niin, että ei pystynyt ensimäisen viikon aikana kävelemään edes nilkkatuella. Sen jälkeen tulinkin jo töihin tuen kanssa, kun pystyttiin työnantajan kanssa sopimaan erilaisia työtehtäviä, kuin akuuttityö

Vierailija
7/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on turhia saikun hakijoita paljon. Joka viikko saattaa olla jotain kremppaa ja sitten muuten vaan käydään kyselemässä ja valittamassa.

Vierailija
8/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt aikuisella perusterveellä ihmisellä ole joka viikko nuhaa,ripulia,päänsärkyä,lämpöilyä,kurkkukipua ym ym

Vierailija
9/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen sairaus, joka on harvinainen eikä Suomessa juuri tiedetä siitä mitään. Kerran eksyin hoitajien foorumille lukemaan aiheesta, ketju meni suunnilleen näin:

Hoitsu A: "Siis ootteko kuulleet siitä ja siitä sairaudesta, mulla kävi tänään yks jolla MUKA on se. En usko!"

Hoitsu B: "Joo ihan kusetusta koko juttu, joku kattonu liikaa telkkaria. :D"

Hoitsu C: "No itseasiassa se on ihan oikea sairaus, mulla on kaks potilasta ollut, ja olen itse todistanut tätä ja tätä käytöstä--"

Hoitsu D: "Ihan kusetusta, eläkkeelle tahtovat vaan!"

Jne.

Sen jälkeen meni usko hoitajiin, etenkin lähäreihin.

Vierailija
10/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:59"]Tartuttamisen ehkäisy on yksi syy, johon ylisaikuttajat mielellään vetoavat. Tosiasia on, että flunssavirus tarttuu silloin, kun kantaja on vielä oireeton. Se on myöhäistä ehkäistä enää siinä vaiheessa, kun räkä lentää. Silloin ainoa syy olla pois töistä on oma kurja olo. Normiflunssassa on pari, kolme päivää sellaista jolloin on parasta levätä kotona. Loppuaika niistetään työpaikalla. Yksilöllisiä eroja toki on toipumisajassa.
[/quote]hyvin se leviää jos on sairaana ja tapaa illassa 14 vanhusta kotihoidossa, vaikka pahin tarttumisaika olisi ollut eilen.

Vierailija
11/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä taas sädekehät kiiltää näillä "menen vaikka pää kainalossa töihin" tyypeille. Ei ole varmaan käynyt mielessä, että aiheutatte aika monelle niitä saiķkuja kun menette puolikuntoisina sinne tautianne tartuttamaan

Vierailija
12/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:50"]

Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.

[/quote]

En kyllä saa yhtikäs minkäänlaisia kiksejä noista keskusteluista. Enemmänkin usein tulee vaivautunut olo. Joskus toivoisi ihmisten itse tajuavan, ettei aihetta sairauslomaan ole. Kaikkein ikävimpiä ovat nämä, joille pitkin hampain kirjoittaa sen saikun ja sen jälkeen he alkavat kinuta vielä perjantaita vapaaksi. Joidenkin ihmisten työmoraali on niin löyhä, ettei sitä aivan tavallinen kerran muutamassa vuodessa sairastava voi ymmärtääkään.

[/quote]

Mistä lähtien hoitajan tehtäviin on kuulunut myös moraalinvartiointi?
[/quote]

Kai niiden tehtäviin nyt vittu kuuluu se, että selvittävät, onko joku kipeä vai ei! Mitä hemmetin merkitystä sairaslomapaperilla olisi, jos se kirjoitetaan automaattisesti pyydetyllä tavalla?

Vierailija
13/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, saattaahan noilla olla tuossa ihan pointtiakin. T. Hr

Vierailija
14/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, se on vähän niin ja näin. Ehkä 70% sairauslomista on turhia. Jonkun flunssan ja nenän tuhinan vuoksi saikkua hakevat, samoin nämä finni leuassa, lihavien ihmisten kaikennäköiset selkä- ym. kivut. Hyvin yleistä on myös, että haetaan saikkua jonkun mummon kaiman kissan kuoleman perusteella.

Itse olen hoitajana ottanut sen linjan, että jos ihminen oikeasti itse kehtaa hakea saikkua, niin yleensä sen voin kirjoittaa niillä perusteilla, joilla se on mahdollisuus saada. En mä mikään moraalinvartija ole, mutta itse en koskaan kehtaisi jonkun flunssan vuoksi pilata työnantajan ja muiden työntekijöiden työpäivää. Finni leuassa ei oikeuta saikkuun näin yleensä ottaen.

Vierailija
15/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meissä on ihan selkeitä eroja. Toiset menee töihin kovassa flunssassa puolikuolleina vain koska kuumetta ei ole, toiset jää kotiin kun on 37,2 "lämpöä" ilman mitään oireita. Huomaan jo omassa kaveripiirissä tätä, hoitajat varmasti näkee vielä enemmän.

Vierailija
16/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkini kuoli siihen, että ei annettu saikkua. Sillä oli kova flunssa ja meni työterveyslääkärille. Lääkäri oli tehtaan leivissä. Lääkettä vaan, mutta ei saikkua. Ukkini oli jo 64-vuotias ja työ hyvin raskasta. Tapahtui 60-luvun alussa.

Nykyään on paremmin.

Vierailija
17/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin yksi hoitaja saa kovinkaan paljon tehtyä asialle. On työnantajan asia suitsia turhat sairauslomat. Yleensähän ihmisillä on työterveyshuolto, mutta mielummin saikkulappu haetaan terkkarin hoitajalta, koska sieltä se lohkeaa helpommin.

Vierailija
18/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.

Vierailija
19/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ongelmaa ei olisi, kun kaikki saikku olisi palkatonta. Yli omavastuuajan menevät isommat sairastumiset korvaisi Kela, kuten tähänkin saakka. Kelan sairauspäiväraha ei ole palkan suuruinen, joten kukaan ei pääsisi tienaamaan sairastamisella, kuten tähän saakka. Paitsi siinä tapauksessa, että edellisenä verotusvuotena olisi ollut niin paljon nykyistä isommat tulot, että sairauspäiväraha on suurempi kuin nykyinen päiväpalkka.

Silloin ei tarvitsisi epäillä ihmisiä laiskuudesta, koska mitä ilmeisimmin ovat levon tarpeessa, jos kerran luopuvat palkastaan vapaaehtoisesti jäämällä kotiin. Kyttäyksen ja keskinäisen epäluulon aiheuttaa ainoastaan tuo, että sairastamisesta maksetaan palkkaa.

Vierailija
20/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:33"]

En mä mikään moraalinvartija ole, mutta itse en koskaan kehtaisi jonkun flunssan vuoksi pilata työnantajan ja muiden työntekijöiden työpäivää.

[/quote]Mitä tarkoitat tällä, pilata? Siis niin että tulee töihin sairaana ja tartuttaa muutkin? Siinä tapauksessa olen samaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi