Hoitajien mielipiteitä ns.turhista saikuista, foorumi.
http://hoitajat.net/forums/topic/9707-sairasloman-ev%C3%A4%C3%A4minen/?page=1
Vanhoja kommentteja, mutta menköön. Lainaan yhden:
Pinks
Lähetetty 19 tammi 2011
"Kyllä mä melkein sanoisin, että nenun päästä näkee jos ihminen on kipee. Ei se kuume sitä määritä mikä se olo ja työkyky on. Kuume nyt lähinnä mitataan rutiininomaisesti ja ehkä hitusen lääkäriäkin varten. Kaksi kertaa olen saikun evännyt, molemmilla kerroilla kyseessä nuori sälli, jolla ei mitään vaivoja ollut, selkeästi lorvikatarria potivat. Luulivat raukat saavansa saikkulaput kouraan ihan vaan tulemalla paikalle ja ilmoittamalla, että saikkua olis tarvis. Ei mennyt läpi, oireista ei osanneet sanoa mitään, toinen oli kuulemma toissapäivänä aivastanut. Että onhan näitä. Migreenistä tosiaan lupa kirjoitella yksi päivä, mahataudista sen kolme päivää ja flunssissa sitten max 5 pv. Influenssatapauksessa lupa on kirjottaa jopa 7 päivää, mutta se on sitten jo työnantajasta kiinni, että hyväksyykö sen. Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies". Kyllä mä niitä toistuvasti vatsavaivaisia olen lääkärin vastaanotolle pistänyt ja vähintäänkin maalaillut uhkakuvia jos jonkinlaisista skopioista, tottahan ne nyt tutkia pitää :D"
Aika ikävä sävy useissa näissä viesteissä hoitsuilla. Eli pääsääntöisesti ajattelevat että potilaat valehtelevat ja haluavat vaan laiskotella, siksi pyytävät saikkua. Pikemminkin tulevat paljastaneeksi sen oman asenteensa työntekoon mun mielestä! Sanon kyllä että hoitajan ja lääkärin vo:lle ei todellakaan mene mielellään ainakaan turhaan. Monet siirtää sitä siihen asti kunnes on ihan pakko. Onpa tosi kivaa, että hoitajan asenne on sitten tämä.
Hyvin harva viitsii valehdella että on kipeä (ja krapulan luulisi jo haistavan hengityksestä) potilas pitäisi aina ottaa tosissaan! Törkeetä että syytetään valehtelijaksi.
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:38"]
Motivointi toimii paremmin kuin rangaistukset. Jos työantaja maksaisi esim. joululahjarahan ( 2 viikon ylimääräisen palkan) kaikille niille jotka ei ole sinä vuonna saikuttaneet, niin se motivoisi ihmisiä käymään paremmin töissä kuin tuo saikkupäivien karenssi.
[/quote]
Tää olis hyvä idea!
Kävelin lääkärin huoneeseen, hän katsoi minua ja sanoi, että voisi määrätä minulle kuukauden sairaslomaa. Työuupumus ja siihen päälle raskaudenkeskeytys. Abortistahan saa sen 3 päivää saikkua. Itse vuosin verta ekat pari viikkoa niin paljon, ettei työstä olisi tullut mitään. Ei riittäneet mitkään siteet.
En ottanut kuin kolme viikkoa saikkua, koska työnantajani olisi pitänyt minua huonona työntekijänä. Olin muutenkin kiusattu työpaikassa, siellä oli tosi huono ilmapiiri, laittomat sopimukset, työntekijät vaihtuivat kahden viikon välein, kun eivät jaksaneet kyykytystä.
Toisessa työpaikassa olen ollut fyysisessä työssä, jota en sitten voinut tehdä, koska jalka oli paskana. Olisi pitänyt seistä koko päivän ja kävellä. Myös pitkä työmatka julkisilla rasitti jalkaa vielä enemmän ja paraneminen viivästyi.
Kerran eräs työnantajani sanoi, että jos pidän minulle kertyneet kesälomat, hän palkkaa tilalleni jonkun toisen. Sitten olinkin viikon sairaslomalla heinäkuun helteillä.
[/quote]Toki abortista saa ja pitääkin saada tarvittava määrä saikkua. Palkkaa siitä ei kuitenkaan työnantajan tarvitse maksaa. Raskaus ei ole sairaus eikä abortti sairauden hoitoa.
Itse olen hoitaja, ja olen sitä mieltä että suurin osa hoitajista on mulkkuja. Jos itsellä ei jotakin vaivaa yms ole ollut, ei sitä kyetä ymmärtämään. Harvat vanhemmat hoitajat ovat ymmärtäväisiä psyykkisiä sairauksia kohtaan, vaikka mielestäni sitä hoitajalta vaaditaan. Joillekkin tosiaan voi se 37 asteen lämpö tuntua pahalta, toisilla ei. Tätä ilmeisesti ei monikaan hoitaja voi käsittää. Sairaslomaa voi myös hakea sen takia, ettei työpaikallaan aiheuta esim flunssaepidemiaa..
En ole sen jälkeen mennyt hoitsun vastaanotolle, kun erittäin pitkin hampain antoi YHDEN päivän saikkua erittäin huonoon ja heikkoon oloon. Ei tutkimuksia, ei mitään. Seuraavana päivänä kuumetta yli 40 ja keuhkokuume.
Sellainen hoitsu.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:12"]Hei kaikki terveydenhuollon ammattilaiset!
Täällä on keskusteltu jotain siitä, että onko potilas tai henkilö "sairaan näköinen" ja helpottaako se diagnoosin tekoa vai ei. Minä olen ollut yli 30 vuotta eli syntymästäni punatukkainen ja ihoni on niin valkoinen kuin se vain voi olla. Olen nyt elämäni varrella huomannut, että yli puolet suomalaisista ei tiedä/ymmärrä biologiasta tai terveystiedosta sellaista asiaa, että minun tai minunkaltaisen ihmisen ihon normaali olotila on aina todella valkoinen satoi tai paistoi - eikä se liity terveydentilaani mitenkään. Joskus jopa 10 ihmistä kymmenestä saattaa pohtia, että kyllähän sinulla nyt jotain terveyshuolia on jos yksi ottaa esiin tämän sävyeron ihonvärissä.
On kyllä joillain lääkäreilläkin asiasta ymmärtäminen jäänyt puolitiehen. Sikäli huolestuttavaa kun heihin pitäisi pystyä luottamaan 100 % joissain tilanteissa.
Kysynkin nyt, että tietävätkö terveydenhuollon ammattilaiset mistä puhun? Pitäisi varmaan kokeilla tätä menemällä vastaanotolle sanomaan "mulla on vähän kalpea olo, saanko saikkua".
[/quote] Olen maantienvaalea hiuksiltani, ihoni on todella vaalea (käyttäytyy ja näyttää muuten samalle kun punatukkaisen veljeni, paitsi että olen pisamaton) ja lisäksi olen ja olen aina ollut rajatapaus aneminen. Eli rinkulat silmän alla on ja pysyy. Näytän varmasti kokemattomien silmiin sairaalta.
Itse olen tässä kesän aikana saanut seurata Fb:stä päivityksiä milloin mistäkin samaan aikaan kun ollaan peruttu kesäloma sairausloman alta.
Tiedän yhden tyypin, joka hakee joka kesä 3kk sairaslomaa jonkun suolistotulehduksen verukkeella joltain ylilääkärigolftuttavaltaan. Eli joka kesä golffaa koko kesän ja muut joutuu muuttamaan omat lomasuunnitelmansa kyseisen tyypin takia. No, varmaan jo tiedostetaankin tuo homma eli ei lasketa tyyppiä kesän vahvuuteen lainkaan, tiedetään, että on kuitenkin jossain Portugalissa pelaamassa kesän. Jännä, että se suolistotulehdus tulee aina kesäksi.
Riippuu tietysti paljon siitäkin, millaista työtä tekee, että millaisen vaivan vuoksi on syytä jäädä kotiin. Teen itse asiakaspalveluhommaa, jossa 10-12 h päivät ja seisotaan, liikutaan ja puhutaan koko ajan. Ääni käheänä ja puolikuntoisena ei työnteko oikein onnistu. Jossain päätetyössä taas voisi ehkä ollakin pikku lenssussa.
No, itse en ole saikulla edes vuosittain. Pidän vastustuskyvystäni huolta ja säästyn flunssilta, vaikka kaikki köhivät ympärillä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 15:29"]
Itse olen hoitaja, ja olen sitä mieltä että suurin osa hoitajista on mulkkuja. Jos itsellä ei jotakin vaivaa yms ole ollut, ei sitä kyetä ymmärtämään. Harvat vanhemmat hoitajat ovat ymmärtäväisiä psyykkisiä sairauksia kohtaan, vaikka mielestäni sitä hoitajalta vaaditaan. Joillekkin tosiaan voi se 37 asteen lämpö tuntua pahalta, toisilla ei. Tätä ilmeisesti ei monikaan hoitaja voi käsittää. Sairaslomaa voi myös hakea sen takia, ettei työpaikallaan aiheuta esim flunssaepidemiaa..
[/quote]
Niinhän se menee, että kun annetaan valtaa hierarkkisen instituution alaportaalle, seuraa ne suurimmat kauheudet. Eli vahinko laitetaan kiertämään, ja ulkopuolista rankaistaan ilman pidäkkeitä. Hoitajien tilanteessa tämä on sikäli hurjaa, että se on niin ristiriidassa heidän työnsä kanssa. Kun hoitajissa on myös yliedustettuna älyltään sen verran alempi porukka, jotka eivät kykene samaistumaan mihinkään mikä menee oman kokemuksen ja ideaalimallien ulkopuolelle, ja moraalikin on yksinkertaisen mielestä sitoutumista omaan ryhmään, niin kamaliahan siitä seuraa. Potilaalla pitäisi olla henkivartija mukana.
Runsas saikuttelu kertoo siitä, ettei työelämä ole mukautunut ihmisten elintapaan ja ongelmiin.
Meilläkin oli ennen duunissa täysi kaaos päällä, kun yhden työntekijän sairasteluja paikkailtiin iltayhdeksään. Lopulta työnantajakin myönsi, ettei kyseistä ihmistä voida lukea osaksi täyttä vahvuutta. Nyt kun meillä on liikkumavaraa, voivat kakki paremmin, kun ei lähdetä siitä odotuksesta, että hän ehkä tulee tänään töihin. Helpompaa kun odotetaan, että ei tule ja varahenkilöstöä on riittävästi. Hänelle on myös helpompi antaa heinäkuu vapaaksi, koska hän on joka tapauksessa saikulla, jos ei saa pitää kesälomaansa silloin.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska. [/quote]Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska. [/quote]Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] En ole tuo alkuperäinen, mutta silloin kun mulla oli käsi murtunut, puin päälleni, söin ja kirjoitinkin kipsatulla kädellä ihan normaalisti. Autoa en alaikäisenä ajanut, mutta koulussa kävin kävin muuten paitsi liikuntatunneilla. Ei kaikki kipsit sitä käden toimintaa estä, mulla oli kaikki sormet vapaana ja ote kädessä melkein yhtä hyvä kuin terveessäkin.
[/quote]
eikö se sen käden käyttäminen sattunut ihan helvetisti?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:50"]
Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.
[/quote]
En kyllä saa yhtikäs minkäänlaisia kiksejä noista keskusteluista. Enemmänkin usein tulee vaivautunut olo. Joskus toivoisi ihmisten itse tajuavan, ettei aihetta sairauslomaan ole. Kaikkein ikävimpiä ovat nämä, joille pitkin hampain kirjoittaa sen saikun ja sen jälkeen he alkavat kinuta vielä perjantaita vapaaksi. Joidenkin ihmisten työmoraali on niin löyhä, ettei sitä aivan tavallinen kerran muutamassa vuodessa sairastava voi ymmärtääkään.
[/quote]
Eikö tervepäisen hoitajan kuuluisi lähteä siitä olettamuksesta, että tämän potilaan oireet ovat todellisia ja hän todella kokee olevansa kykenemätön menemään töihin, eikä epäillä ja kirota mielessään "lorvikatarria" ja kirjoittaa "pitkin hampain" saikkua. Jos olisit tervepäinen, jättäisit kokonaan saikun kirjoittamatta, jos todella uskot, että oikeasti mitään syytä ei ole. Nythän vaan leikittelet ihmisillä, ja armosta annat sairaslomaa, vähän kuin heittäisit kulkukoiralle lihapalan. Jotain tyydytystä sä siitä saat.
[/quote]Näin ulkopuolisena luulen, että alun perin hoitaja on noin puhtain mielin potilaisiin suhtautunutkin. Asenne on vain kokemuksen myötä muuttunut, kun on nähnyt miten paljon terveen näköisiä ihmisiä vastaanotolle lappaa sanelemaan oman saikuttamisensa pituutta.
[/quote]
Luulisi ammattilaisen tietävän, ettei ihmisen sairautta voi nähdä ulospäin! Usein juuri kaikkein vakavimmat sairaudet eivät näy ulospäin.
[/quote]
mutta kuulemma näkee! sen näkee nenän päästä!!
itse olin aikaisemmin ammattisaikuttaja. tämä johtui masennuksesta ja ahdistuksesta, ja oli vain pakko hyvin usein saada vähän hermolomaa ja kasata itseään päivä pari peiton alla että pystyy taas tulemaan töihin ja esittämään normaalia. saikkua hain juuri näillä mahaan/päähän sattuu, on vähän flunssaa, ripulia yms. tekosyillä joita ei voi vääräksikään oikein siinä työterkkarin pöydän ääressä todistaa. en halunnut kertoa miksi oikeasti tarvitsen saikkua, epäilin (ja epäilen vieläkin) että olisin saanut tarvitsemiani hermolepopäiviä.
nyt minulla menee paremmin enkä ole tämän vuoden puolella ollut sairauslomalla töistä kuin pari tuntia työnantajan luvalla kovan päänsäryn takia ja terkkarin todeksi toteaman julmetun kivuliaan peräpukaman vuoksi. edelleen on kyllä tullut (joskin hyvin harvoin) olo että on taas pakko kasata päätä kotosalla, mutta tällöin olen ottanut rehellisesti palkattoman vapaapäivän tai tehnyt ylitöitä vapaata ansaitakseni.
Onko sairaslomaa tosiaan pyydettävä itse? En ole koskaan pyytäyt. Olen ajatellut, että jos tarvetta on, lääkäri ottaa sen puheeksi. Olen jo vuoden ajan kärsinyt kroonisista kivuista, jotka eivät näy päälle. Ensin kokeiltiin tavalliset ja vähän uudemmat särkylääkkeet, sitten kortisonipistokset ja nyt syön jatkuvasti opiaatteja. Koko ajan olen ollut töissä. Vasta opiaattivaiheen alkaessa lääkäri kysyi, haluanko sairaslomaa. En ottanut, kun olin päivystäjänä muiden ollessa lomalla, ja minun takiani olis jonkun loma mennyt pilalle.
Mutta siinä on tullut ongelmia, kun näytän terveeltä, mutta en silti pysty liikkumaan normaalisti. Sitä on vaikea uskoa sekä maallikkojen että hoitajien. Minulle on toistuvasti ehdotettu hoidoksi lisää liikuntaa tai liikunnan aloittamista. Totuus on, että olen joutunut vaivojeni takia lopettamaan aktiivisen liikkumisen enkä mitään tekisi niin mielelläni kuin lähtisin lenkille. En vaan pysty, kivut ovat liian kovat.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:29"]
Runsas saikuttelu kertoo siitä, ettei työelämä ole mukautunut ihmisten elintapaan ja ongelmiin.
Meilläkin oli ennen duunissa täysi kaaos päällä, kun yhden työntekijän sairasteluja paikkailtiin iltayhdeksään. Lopulta työnantajakin myönsi, ettei kyseistä ihmistä voida lukea osaksi täyttä vahvuutta. Nyt kun meillä on liikkumavaraa, voivat kakki paremmin, kun ei lähdetä siitä odotuksesta, että hän ehkä tulee tänään töihin. Helpompaa kun odotetaan, että ei tule ja varahenkilöstöä on riittävästi. Hänelle on myös helpompi antaa heinäkuu vapaaksi, koska hän on joka tapauksessa saikulla, jos ei saa pitää kesälomaansa silloin.
[/quote]Joo, ja kiristäjille pitää aina maksaa jotta viitsivät jatkossakin kiristää ihmisiä. Samoin kidnappaajien pitää aina saada lunnasrahat. Ja sananvapautta pitää ennaltaehkäisevästi rajoittaa, koska joku mullah jossain Itä-Bezbeniassa saattaa muuten suuttua ja määrätä pyhän sodan meitä vastaan.
Hoitajat taitavat johtaa sairaslomatilastoja ihan itse
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:54"]Mitään ongelmaa ei olisi, kun kaikki saikku olisi palkatonta. Yli omavastuuajan menevät isommat sairastumiset korvaisi Kela, kuten tähänkin saakka. Kelan sairauspäiväraha ei ole palkan suuruinen, joten kukaan ei pääsisi tienaamaan sairastamisella, kuten tähän saakka. Paitsi siinä tapauksessa, että edellisenä verotusvuotena olisi ollut niin paljon nykyistä isommat tulot, että sairauspäiväraha on suurempi kuin nykyinen päiväpalkka.
Silloin ei tarvitsisi epäillä ihmisiä laiskuudesta, koska mitä ilmeisimmin ovat levon tarpeessa, jos kerran luopuvat palkastaan vapaaehtoisesti jäämällä kotiin. Kyttäyksen ja keskinäisen epäluulon aiheuttaa ainoastaan tuo, että sairastamisesta maksetaan palkkaa.
[/quote]
Tämä taas ei ole reilua niille oikeasti paljon sairastaville. Mielestäni tulee rekrytoida oikeanlaisia ihmisiä, joilla korkea työmoraali.
Motivointi toimii paremmin kuin rangaistukset. Jos työantaja maksaisi esim. joululahjarahan ( 2 viikon ylimääräisen palkan) kaikille niille jotka ei ole sinä vuonna saikuttaneet, niin se motivoisi ihmisiä käymään paremmin töissä kuin tuo saikkupäivien karenssi.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 20:53"]
Kylläpä taas sädekehät kiiltää näillä "menen vaikka pää kainalossa töihin" tyypeille. Ei ole varmaan käynyt mielessä, että aiheutatte aika monelle niitä saiķkuja kun menette puolikuntoisina sinne tautianne tartuttamaan
[/quote]
Eräillä on aina joku lisäsyy olla sairaslomalla.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:12"]
Hei kaikki terveydenhuollon ammattilaiset!
Täällä on keskusteltu jotain siitä, että onko potilas tai henkilö "sairaan näköinen" ja helpottaako se diagnoosin tekoa vai ei. Minä olen ollut yli 30 vuotta eli syntymästäni punatukkainen ja ihoni on niin valkoinen kuin se vain voi olla. Olen nyt elämäni varrella huomannut, että yli puolet suomalaisista ei tiedä/ymmärrä biologiasta tai terveystiedosta sellaista asiaa, että minun tai minunkaltaisen ihmisen ihon normaali olotila on aina todella valkoinen satoi tai paistoi - eikä se liity terveydentilaani mitenkään. Joskus jopa 10 ihmistä kymmenestä saattaa pohtia, että kyllähän sinulla nyt jotain terveyshuolia on jos yksi ottaa esiin tämän sävyeron ihonvärissä.
On kyllä joillain lääkäreilläkin asiasta ymmärtäminen jäänyt puolitiehen. Sikäli huolestuttavaa kun heihin pitäisi pystyä luottamaan 100 % joissain tilanteissa.
Kysynkin nyt, että tietävätkö terveydenhuollon ammattilaiset mistä puhun? Pitäisi varmaan kokeilla tätä menemällä vastaanotolle sanomaan "mulla on vähän kalpea olo, saanko saikkua".
[/quote]Ihme älykääpiö.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:17"]
Mulla on työkaveri, joka on valehtelematta 1-3 kertaa kuussa saikulla flunssan takia. Paranee aina parissa päivässä, ikinä ei oo havaittavissa flunssan oireita (nuhaa, yskää tai ääni maassa jne.) ennen tai jälkeen saikun, kuten kaikilla muilla on. Palaa myös saikulta aina sunnuntaiksi töihin, ettei menetä tuplapalkkaa, ja jatkaa maanantaina taas saikkua. Aika satavarmasti siis saikuttaa huvikseen. Ärsyttävää, että tämän ihmisen takia muut työyhteisön jäsenet on sitten töissä todella kipeinäkin, ettei homma leviä ihan käsiin. :/
[/quote]
Näitä tapauksia varten pitäisi sitten olla erilaisia vaihtoehtoja. Nykyisin työnantajan valta näihin yksilöihin on minimaalinen, vaikka nämä voivat kaataa pienyrittäjän. Mitään ei voida, vaikka sankari tavattaisiin flunssalomalaisena lenkiltä. Mutta tämä on työlainsäädännön ongelma, ei hoitajien. Sillä on ikäviä seurauksia potilasturvallisuudelle, kun ihmiset eivät saa kuvattua oireitaan kun menevät lukkoon lääkärissä kokiessaan olevansa epäiltyjä, eikä epäilevästi suhtautuva ammattilainen kuuntele potilasta.
Ei pitäisi alun perinkään hyväksyä velvollisuuksia, joita ei terveydenhuollon päälle pitäisi sälyttää. Lusmut kyllä tiedetään ilmankin.
[/quote]
Terveydenhuollon ammattilaiset ovat kyllä osa ongelmaa. Näillä terveydeydenhuollon todistuksilla tätä rumbaa pyöritetään eikä niitä uskalleta työpaikoilla kyseinalaistaa.
Lähiesimiehenä on aika voimaton esim. päihdeongelmaisten kanssa. Hoitoonohjauksen jälkeen työterveyteen ei enää mennä, vaan henkilöllä alkaa ollakin päivystyksestä sairaslomatodistuksia,6-7 eri lääkärin, 1-3päivää kerralla. Miten sitä kyseenalaistaa näiden terveydenhuollon asiantuntijoiden ammattitaidon? Kun lopulta saa pelin poikki ja hr:ltä kirjallisen päätöksen että henkilön pitää hakea sairauslomatodistuksensa vain nimeltä työterveyslääkäriltä- tai hoitajalta niin saakin luottamusmiehen kimppuunsa ja sairaspoissaolot johtuvat vain siitä että esimies vainoaa.
[/quote]Työnantajan ei tarvitse hyväksyä muuta kuin työterveyshuollon lääkärintodistusta. Jos työntekijä alkaa kanniskella jatkuvasti eri päivystyslääkäreiden lappuja, niin hänet pitää ohjata työterveyteen, jossa tutkitaan myös maksa-arvot ja kartoitetaan jatkuvien poissaolojen syy.
Kaikkia työntekijöitä ei silti tarvitse ohjata työterveyteen tai heiltä hyväksyä vain työterveyshuollon todistusta. Voidaan tehdä rajaus, että vain työterveyden todistus on hyväksyttävä niiltä, joilla on tietty määrä saikutuksia tietyllä aikavälillä. Ja niin kannattaakin tehdä, sillä samalla tulee kartoitettua työperäiset riskit sekä se, onko kyseisestä henkilöstä ollenkaan siihen työhön, missä on.