Hoitajien mielipiteitä ns.turhista saikuista, foorumi.
http://hoitajat.net/forums/topic/9707-sairasloman-ev%C3%A4%C3%A4minen/?page=1
Vanhoja kommentteja, mutta menköön. Lainaan yhden:
Pinks
Lähetetty 19 tammi 2011
"Kyllä mä melkein sanoisin, että nenun päästä näkee jos ihminen on kipee. Ei se kuume sitä määritä mikä se olo ja työkyky on. Kuume nyt lähinnä mitataan rutiininomaisesti ja ehkä hitusen lääkäriäkin varten. Kaksi kertaa olen saikun evännyt, molemmilla kerroilla kyseessä nuori sälli, jolla ei mitään vaivoja ollut, selkeästi lorvikatarria potivat. Luulivat raukat saavansa saikkulaput kouraan ihan vaan tulemalla paikalle ja ilmoittamalla, että saikkua olis tarvis. Ei mennyt läpi, oireista ei osanneet sanoa mitään, toinen oli kuulemma toissapäivänä aivastanut. Että onhan näitä. Migreenistä tosiaan lupa kirjoitella yksi päivä, mahataudista sen kolme päivää ja flunssissa sitten max 5 pv. Influenssatapauksessa lupa on kirjottaa jopa 7 päivää, mutta se on sitten jo työnantajasta kiinni, että hyväksyykö sen. Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies". Kyllä mä niitä toistuvasti vatsavaivaisia olen lääkärin vastaanotolle pistänyt ja vähintäänkin maalaillut uhkakuvia jos jonkinlaisista skopioista, tottahan ne nyt tutkia pitää :D"
Aika ikävä sävy useissa näissä viesteissä hoitsuilla. Eli pääsääntöisesti ajattelevat että potilaat valehtelevat ja haluavat vaan laiskotella, siksi pyytävät saikkua. Pikemminkin tulevat paljastaneeksi sen oman asenteensa työntekoon mun mielestä! Sanon kyllä että hoitajan ja lääkärin vo:lle ei todellakaan mene mielellään ainakaan turhaan. Monet siirtää sitä siihen asti kunnes on ihan pakko. Onpa tosi kivaa, että hoitajan asenne on sitten tämä.
Hyvin harva viitsii valehdella että on kipeä (ja krapulan luulisi jo haistavan hengityksestä) potilas pitäisi aina ottaa tosissaan! Törkeetä että syytetään valehtelijaksi.
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:50"]
Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.
[/quote]
En kyllä saa yhtikäs minkäänlaisia kiksejä noista keskusteluista. Enemmänkin usein tulee vaivautunut olo. Joskus toivoisi ihmisten itse tajuavan, ettei aihetta sairauslomaan ole. Kaikkein ikävimpiä ovat nämä, joille pitkin hampain kirjoittaa sen saikun ja sen jälkeen he alkavat kinuta vielä perjantaita vapaaksi. Joidenkin ihmisten työmoraali on niin löyhä, ettei sitä aivan tavallinen kerran muutamassa vuodessa sairastava voi ymmärtääkään.
[/quote]
Eikö tervepäisen hoitajan kuuluisi lähteä siitä olettamuksesta, että tämän potilaan oireet ovat todellisia ja hän todella kokee olevansa kykenemätön menemään töihin, eikä epäillä ja kirota mielessään "lorvikatarria" ja kirjoittaa "pitkin hampain" saikkua. Jos olisit tervepäinen, jättäisit kokonaan saikun kirjoittamatta, jos todella uskot, että oikeasti mitään syytä ei ole. Nythän vaan leikittelet ihmisillä, ja armosta annat sairaslomaa, vähän kuin heittäisit kulkukoiralle lihapalan. Jotain tyydytystä sä siitä saat.
[/quote]Näin ulkopuolisena luulen, että alun perin hoitaja on noin puhtain mielin potilaisiin suhtautunutkin. Asenne on vain kokemuksen myötä muuttunut, kun on nähnyt miten paljon terveen näköisiä ihmisiä vastaanotolle lappaa sanelemaan oman saikuttamisensa pituutta.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:33"]
En mä mikään moraalinvartija ole, mutta itse en koskaan kehtaisi jonkun flunssan vuoksi pilata työnantajan ja muiden työntekijöiden työpäivää.
[/quote]Mitä tarkoitat tällä, pilata? Siis niin että tulee töihin sairaana ja tartuttaa muutkin? Siinä tapauksessa olen samaa mieltä.
[/quote]
Kyllähän se työviikko menee pilalle aina, kun tiedetään, että työpaikan sarjasaikuttaja on nyt taas koko viikon pois. Se ei todellakaan tarkoita, että tilalle tulisi joku vaan että toiset tekevät kaksin käsin töitä.
[/quote]Tämä on todella inhottava piirre suomalaisissa. Syyllistetään ja haukutaan sairaslomalla olija. Kohdistaisitte sen kritiikin, sille kenelle se kuuluu, elikkä työnantajalle jonka pitäisi palkata sijainen.
[/quote]Miten viikossa perehdytät sijaisen niin, että se hoitaa hommat? Uudesta ihmisestä siinä kiireen keskellä on vain haittaa. Tämä alasta ja vaadittavasta ammattitaidosta riippuen tietysti. Mutta oli ala mikä hyvänsä, aikaa vie sijaisen soittelu, kulkukortin tai avaimen järkkääminen hänelle, vastuutöiden esittely, verokorttien ja tilitietojen kysely, palkkaohjelmaan avaaminen, mahdollisten työvaatteiden etsiminen jne.
[/quote]No se on edelleen sen esimiehen vika kun on huonosti organisoitu ja suunniteltu ylipäänsä. Eihän niin voi ajatella että yksi työntekijä on korvaamaton. Aina voi sattua kaikenlaista.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:16"]
"Kyllä mä melkein sanoisin, että nenun päästä näkee jos ihminen on kipee. Ei se kuume sitä määritä mikä se olo ja työkyky on. Kuume nyt lähinnä mitataan rutiininomaisesti ja ehkä hitusen lääkäriäkin varten. Kaksi kertaa olen saikun evännyt, molemmilla kerroilla kyseessä nuori sälli, jolla ei mitään vaivoja ollut, selkeästi lorvikatarria potivat. Luulivat raukat saavansa saikkulaput kouraan ihan vaan tulemalla paikalle ja ilmoittamalla, että saikkua olis tarvis. Ei mennyt läpi, oireista ei osanneet sanoa mitään, toinen oli kuulemma toissapäivänä aivastanut. Että onhan näitä. Migreenistä tosiaan lupa kirjoitella yksi päivä, mahataudista sen kolme päivää ja flunssissa sitten max 5 pv. Influenssatapauksessa lupa on kirjottaa jopa 7 päivää, mutta se on sitten jo työnantajasta kiinni, että hyväksyykö sen. Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies". Kyllä mä niitä toistuvasti vatsavaivaisia olen lääkärin vastaanotolle pistänyt ja vähintäänkin maalaillut uhkakuvia jos jonkinlaisista skopioista, tottahan ne nyt tutkia pitää :D"[/quote] Olisi muuten aika vaikea kuvitella tuo lääkärin kirjoittamaksi tekstiksi, vai mitä.
Ikävää, että lääkärille mielestäni kuuluvia töitä on siirretty hoitajille. Esimerkiksi sen arvioiminen, onko ihmisellä tietty sairaus vai ei, kuuluu mielestäni lääkärille.
Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi. En ole oikeistolainen, mutta siinä olen heidän kanssaan samaa mieltä. Turhat lorvijat kuriin. Itse olen ollut viimeisen viiden vuoden aikana viisi päivää sairaslomalla. Pikkuflunssat olen ollut aina töissä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä.
[/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena?
[/quote]
Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:20"]
Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.
[/quote]
En kyllä saa yhtikäs minkäänlaisia kiksejä noista keskusteluista. Enemmänkin usein tulee vaivautunut olo. Joskus toivoisi ihmisten itse tajuavan, ettei aihetta sairauslomaan ole. Kaikkein ikävimpiä ovat nämä, joille pitkin hampain kirjoittaa sen saikun ja sen jälkeen he alkavat kinuta vielä perjantaita vapaaksi. Joidenkin ihmisten työmoraali on niin löyhä, ettei sitä aivan tavallinen kerran muutamassa vuodessa sairastava voi ymmärtääkään.
[/quote]
Eikö tervepäisen hoitajan kuuluisi lähteä siitä olettamuksesta, että tämän potilaan oireet ovat todellisia ja hän todella kokee olevansa kykenemätön menemään töihin, eikä epäillä ja kirota mielessään "lorvikatarria" ja kirjoittaa "pitkin hampain" saikkua. Jos olisit tervepäinen, jättäisit kokonaan saikun kirjoittamatta, jos todella uskot, että oikeasti mitään syytä ei ole. Nythän vaan leikittelet ihmisillä, ja armosta annat sairaslomaa, vähän kuin heittäisit kulkukoiralle lihapalan. Jotain tyydytystä sä siitä saat.
[/quote]Näin ulkopuolisena luulen, että alun perin hoitaja on noin puhtain mielin potilaisiin suhtautunutkin. Asenne on vain kokemuksen myötä muuttunut, kun on nähnyt miten paljon terveen näköisiä ihmisiä vastaanotolle lappaa sanelemaan oman saikuttamisensa pituutta.
[/quote]Terveen näköisiä? Päällepäin ei aina kuule näy se todellinen tila. Se on yksilöllistä. Jotenkin kuulostaa että sinulla on asenneongelma. Ja potilashan sen oman vointinsa loppupeleissä ainoastaan tietää ja tuntee. Et sinä pääse hänen nahkoihinsa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska.
[/quote]Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:22"]Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi. En ole oikeistolainen, mutta siinä olen heidän kanssaan samaa mieltä. Turhat lorvijat kuriin. Itse olen ollut viimeisen viiden vuoden aikana viisi päivää sairaslomalla. Pikkuflunssat olen ollut aina töissä.
[/quote] pieni palkkaidilla aloilla se meinsidi, että tultaisiin kipeänä töihin. Työnantaja ei voi käskeä pois, vaikka et pystyidi tekemäänkään mitään. Ruotsissa on nykyään lepodohvia työpaikoilla, että sairaat saa pötköttää, kun ei ole varaa olla saikulla
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:16"]
"Kyllä mä melkein sanoisin, että nenun päästä näkee jos ihminen on kipee. Ei se kuume sitä määritä mikä se olo ja työkyky on. Kuume nyt lähinnä mitataan rutiininomaisesti ja ehkä hitusen lääkäriäkin varten. Kaksi kertaa olen saikun evännyt, molemmilla kerroilla kyseessä nuori sälli, jolla ei mitään vaivoja ollut, selkeästi lorvikatarria potivat. Luulivat raukat saavansa saikkulaput kouraan ihan vaan tulemalla paikalle ja ilmoittamalla, että saikkua olis tarvis. Ei mennyt läpi, oireista ei osanneet sanoa mitään, toinen oli kuulemma toissapäivänä aivastanut. Että onhan näitä. Migreenistä tosiaan lupa kirjoitella yksi päivä, mahataudista sen kolme päivää ja flunssissa sitten max 5 pv. Influenssatapauksessa lupa on kirjottaa jopa 7 päivää, mutta se on sitten jo työnantajasta kiinni, että hyväksyykö sen. Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies". Kyllä mä niitä toistuvasti vatsavaivaisia olen lääkärin vastaanotolle pistänyt ja vähintäänkin maalaillut uhkakuvia jos jonkinlaisista skopioista, tottahan ne nyt tutkia pitää :D"[/quote] Olisi muuten aika vaikea kuvitella tuo lääkärin kirjoittamaksi tekstiksi, vai mitä.
Ikävää, että lääkärille mielestäni kuuluvia töitä on siirretty hoitajille. Esimerkiksi sen arvioiminen, onko ihmisellä tietty sairaus vai ei, kuuluu mielestäni lääkärille.
[/quote]Juuri näin. Hoitajille on tainnut nousta pissi päähän.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:22"]Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi. En ole oikeistolainen, mutta siinä olen heidän kanssaan samaa mieltä. Turhat lorvijat kuriin. Itse olen ollut viimeisen viiden vuoden aikana viisi päivää sairaslomalla. Pikkuflunssat olen ollut aina töissä.
[/quote] pieni palkkaidilla aloilla se meinsidi, että tultaisiin kipeänä töihin. Työnantaja ei voi käskeä pois, vaikka et pystyidi tekemäänkään mitään. Ruotsissa on nykyään lepodohvia työpaikoilla, että sairaat saa pötköttää, kun ei ole varaa olla saikulla
[/quote] anteekdi, ei ole lukulasit päässä. Kirjoitusvirheitä riittää
No kyllä niitä uliuli mulla on todella kylmä kum olen shortseissa löytyy joka paikasta. Ei mahda mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska.
[/quote]Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena?
[/quote]
Käytin julkisia, puin kuten muutenkin (ei kipsi kädessä olla alasti) ja ruokaa tein kuten töitäkin - TOISELLA KÄDELLÄ. Voi huoh.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska. [/quote]Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Käytin julkisia, puin kuten muutenkin (ei kipsi kädessä olla alasti) ja ruokaa tein kuten töitäkin - TOISELLA KÄDELLÄ. Voi huoh.
[/quote]Miten avaat mansikkahillopurkin? Miten avaat maitopurkin (ei kierrekorkki)? Miten paloittelet pihvin?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"]
[/quote]
Käytin julkisia, puin kuten muutenkin (ei kipsi kädessä olla alasti) ja ruokaa tein kuten töitäkin - TOISELLA KÄDELLÄ. Voi huoh.
[/quote]
Nää on näitä - "selityksiä saikulle riittää" -tyyppejä. Esim. Että istumatyötä ei voi tehdä jos jalka on kipeä. Eli töihin ei voi mennä istumaan mutta kotona voi istua. Minäkin menen kyllä töihin jos ei ole tosiaan hyvin ärhäkkä tauti joka tarttuu helposti tai että olen niin huonossa kunnossa etten voi edes istua. Toiset saikuttaa kun "äää! Söin pippuria vaikka olen allerginen ja nyt sain pienen ihottuman käteeni enkä voi siis tehdä päätetyöskentelyä!" -koska??? En ihmettele hoitajien kyynistymistä yhtään....
[/quote]
Aikamoiset kiksit varmaan kun on jopa kahdesti noin tehnyt. Samalla täällä päivitellään työttömiä laiskoiksi ja paheksutaan saikkuja, mutta sitten kun niitä ei ihan mistä vaan kirjoitetakaan niin johan on markkinat. No, hoitajat ei tietenkään voi tehdä mitään koskaan oikein.
Hah, jos nyt kaikki flunssalaput pitäisi lääkärin kirjoittaa, niin se tästä vasta puuttuisikin. Diabeetikot, joiden tasapaino on ihan sekaisin ja rintakipuilevat sun muut jonottakoot vaan, lääkäri nyt tutkii kymmenen nuhanenää ja pari yrjöilijää. Huh! Onneksi ollaan menossa koko aika siihen suuntaan, että hoitajille siirtyy tuota perustason hommaa, lääkäri ennemminkin konsultoi, ja hyvä niin. (Toki vastuun lisääntymisen soisi näkyvän myös hoitajavirkojen määrissä ja hoitajien palkkauksessa!) Sitten, jos tauti pitkittyy tai tulee jotain kummaa oiretta, on lääkärin arvion aika. En myöskään oikein tajua kuumeen tuijottamista. Ihmiset sitten vouhkaavat, että kyllä tämä 37,2 astetta on minulle kova kuume, kun normaalisti ruumiinlämpöni on 35,5 astetta ja muuta höpönlöpöä. Ihan sama se on - osa viruksista ei nosta kuumetta, toiset nostavat. Osalle ihmisistä nousee kuume herkemmin kuin toisille. Jos olo on kokonaisvaltaisen kurja, nenä on tukossa ja kurkku kipeä, lihaksia ja päätä särkee ja yskittää, on ihan täysi oikeus levätä kotona pari päivää, vaikka ei olisi kuumetta eikä lämpöä. Toisaalta itselläni on korvamittarilla mitattuna keskellä päivää aina "lämpöä" 37,4-37,6 astetta - jos tuota vaan tuijottaisin, ei tarvitsisi ikinä tehdä töitä!
Parastahan olisi, että kaikkien työnantajien olisi hyväksyttävä 2-3 sairauspäivää ilman minkäänlaista todistusta. Eniten harmia on niistä työnantajista, jotka vaativat kaikesta sairaudesta lääkärintodistuksen, mutteivät itse tarjoa työterveyshuoltoa. Nämä aivan hyväkuntoiset potilaat vievät valtavan määrän tk-lääkärien akuuttiajoista ja nekin, joille riittää hoitajan todistus, tukkivat hoitajien vastaanotot. Esim. mahatautiset tuovat pöpönsä odotustiloihin, joissa istuu esim. syöpäsairaita ja vanhuksia. Lisäksi olisi hyvä, että sairauslomien pituuksiin olisi valtakunnalliset ohjeet, tämä muutos on sentään tulossa.
Kyllähän se välillä vähän huvittaa, kun itsellä on lievää flunssaoiretta ja on paljon huonommassa kunnossa kuin iso osa saikunhakijoista. Joskus joku olisi halunnut saikkua, kun oli pieni näärännäppy. En kyllä keksi, miten se estää työnteon! Hankalia ovat mt-potilaat, jotka kokevat itsensä työkyvyttömiksi, mutta hoitavalle taholle tulee vaikutelma, että työnteko kuntouttaisi paljon tehokkaammin kuin kotona murheiden märehtiminen. Mutta yleensä pyrin tekemään päätökset yhteisymmärryksessä potilaan kanssa ja jos on pidempää saikkutoivetta, niin sovitaan sitten kontrolli johonkin väliin, että tulee myös objektiivisesti todettua, onko sille viikkojen saikulle todella syytä. Ja jos ei ole saikulle perustetta, niin sitten sitä en kirjoita. Piste.
T. lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 20:46"]Ei nyt aikuisella perusterveellä ihmisellä ole joka viikko nuhaa,ripulia,päänsärkyä,lämpöilyä,kurkkukipua ym ym
[/quote]
Kyllä voi, jos talo sairastaa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
"Terveen näköisiä"? Koita nyt vittu tajuta, että et sä näe sitä olotilaa päällepäin. Lähtökohtaisesti sun tulee uskoa sitä potilasta, kun se sanoo. Täysin epäinhimillinen ihminen tekemässä tuollaista työtä. VAIHDA JO ALAA!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska. [/quote]Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Käytin julkisia, puin kuten muutenkin (ei kipsi kädessä olla alasti) ja ruokaa tein kuten töitäkin - TOISELLA KÄDELLÄ. Voi huoh.
[/quote]Miten avaat mansikkahillopurkin? Miten avaat maitopurkin (ei kierrekorkki)? Miten paloittelet pihvin?
[/quote]
Älä kaiva hautaa itsellesi. Nämä ei ole mitään pakollisia asioita mistä ei voisi selvitä esim. Menemällä kauppaan ja ostamalla kierrekorkillista maitotölkkiä tai pyytämällä apua. Luuletko oikeasti että jos ihmisellä on kipsi kädessä, että se estäisi suht normaalin elämän ja kevyen työn? Mun poika meni ranne murtuneena kouluun kipsin kanssa ihan normaalisti. Sinä ilmeisesti et pystyisi mihinkään? T. Hoitaja (sellanen oikein veemäinen joka ei tuollaisia hyvällä katsoisi)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:05"]
on oikeasti sairaita ihmisiä mutta on myös niitäkin jotka ovat "sairaana" joka vuosi samaan aikaan kun on joku festari, sukujuhlat tai muuten. "saanko mää lomaa? ai en saa? no sitten katsoppa kun mulla on aevan gauhee flunssa!"
sairastelu on paskaa, mutta hoitsut on tuossa täysin oikeassa. ei valesaikku ole mikään pyhä lehmä jota ei saa kommentoida.
-m35
[/quote]Joo mutta niitten yksittäisten pinnaajien takia on menty leimaamaan kaikki potilaat, mikä on väärin. Syytön kunnes toisin todistetaan, paitsi Suomessa. lol.
[/quote]
sattuko liian lähelle kun noin defenssit nousi ? :P kai tajuat, että tässä on ollut koko ajan selkeä pesäero aidon saikun ja "saikun" välillä. jos esim. terminaaliosaston hoitsu tulee kipeenä töihin, se voi olla potilasturvallisuuden kannalta paskakin asia. tässä tapauksessa saikku esimerkiksi on melkein itsestäänselvä, eikä kenenkään tarvitse asiaa miettiä.
-m35
[/quote]
Ei aloituksen hoitsu selkeästikään puhunut turhista saikuista, vaan siitä, että saikulle jääminen on turhaa, hän ei oikein usko, että saikulla tarvii olla.