Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien mielipiteitä ns.turhista saikuista, foorumi.

Vierailija
08.08.2015 |

http://hoitajat.net/forums/topic/9707-sairasloman-ev%C3%A4%C3%A4minen/?page=1

Vanhoja kommentteja, mutta menköön. Lainaan yhden:

Pinks

Lähetetty 19 tammi  2011

"Kyllä mä melkein sanoisin, että nenun päästä näkee jos ihminen on kipee. Ei se kuume sitä määritä mikä se olo ja työkyky on. Kuume nyt lähinnä mitataan rutiininomaisesti ja ehkä hitusen lääkäriäkin varten. Kaksi kertaa olen saikun evännyt, molemmilla kerroilla kyseessä nuori sälli, jolla ei mitään vaivoja ollut, selkeästi lorvikatarria potivat. Luulivat raukat saavansa saikkulaput kouraan ihan vaan tulemalla paikalle ja ilmoittamalla, että saikkua olis tarvis. Ei mennyt läpi, oireista ei osanneet sanoa mitään, toinen oli kuulemma toissapäivänä aivastanut. Että onhan näitä. Migreenistä tosiaan lupa kirjoitella yksi päivä, mahataudista sen kolme päivää ja flunssissa sitten max 5 pv. Influenssatapauksessa lupa on kirjottaa jopa 7 päivää, mutta se on sitten jo työnantajasta kiinni, että hyväksyykö sen. Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies". Kyllä mä niitä toistuvasti vatsavaivaisia olen lääkärin vastaanotolle pistänyt ja vähintäänkin maalaillut uhkakuvia jos jonkinlaisista skopioista, tottahan ne nyt tutkia pitää :D"

Aika ikävä sävy useissa näissä viesteissä hoitsuilla. Eli pääsääntöisesti ajattelevat että potilaat valehtelevat ja haluavat vaan laiskotella, siksi pyytävät saikkua. Pikemminkin tulevat paljastaneeksi sen oman asenteensa työntekoon mun mielestä! Sanon kyllä että hoitajan ja lääkärin vo:lle ei todellakaan mene mielellään ainakaan turhaan. Monet siirtää sitä siihen asti kunnes on ihan pakko. Onpa tosi kivaa, että hoitajan asenne on sitten tämä.

Hyvin harva viitsii valehdella että on kipeä (ja krapulan luulisi jo haistavan hengityksestä) potilas pitäisi aina ottaa tosissaan! Törkeetä että syytetään valehtelijaksi.

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää syy tähän hupisaikutteluun. Jos näin voi ilmaista. Osalla tällaisista luulisin olevan jotain henkisen puolen ongelmia, esimerkiksi työuupumusta ja todelliata syytä ei sitten kehdata kertoa. Uupumuksesta kun ei taida palkkaa herua sairasajalta. Mutta osalla varmasti ihan vain laiskuus kysymyksessä ja työn kokeminen mielenkiinnottomaksi ja typeräksi, ja sitä tehdään vain pakon edestä toimeentullakseen.

Toisaalta en kyllä ymmärrä näitä moraalinvartijahoitsujakaan. Päätös saikusta pitäisi tehdä ihmisen todellisen voinnin perusteella, onko kuumetta yms oireita vai eikö ole ja jättää ne spekulaatiot kunkin motiiveista tai ohjata taevittaessa saamaan jotain apua jos ongelma sekvästi pääkopassa tau esim. Työympäristössä.

Vierailija
82/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin haen sairaslomaa flunssassa, vaikka kuumetta ei olisi. Usein ei flunssaa ole, mutta sitten kun on, olo on kaikinpuolin huono. Jos en lepää ja parantele rauhassa, tauti jatkuu pitkään. En nyt sentään omaa terveyttä ja monien päivien vapaa-aikaa uhraa sen tähden, että pystyisin jotenkuten kitkuttelemaan töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:57"]

Hoitajat ja lääkärit tunnistavat varmasti melko hyvin lintsarit ja teeskentelijät. Toisaalta virheitä tapahtuu kummaltakin.

Ravasin pitkään työterveydessä jatkuvien infektioiden jne. vuoksi. En saanut sairauslomaa ristiselässä olevan välilevytyrän vuoksi, koska minua pidettiin lintsarina. Liikkuminen oli tuskallista. Sain kuulla ikäviä kommentteja niin työterveysasemalta kuin töissäkin.

Löysin syyn sairauteeni vuotta ennen diagnoosia netistä, mutta uskoin olevani väärässä. Olin liian nuori sairastamaan kyseistä sairautta. Onneksi kuntoutuspaikan lääkäri osasi ehdottaa sopivaa verikoetta ja vakava verisyöpäni selvisi viimein. Minulla on lyhyt elinaikaennuste. Kantasolusiirto ja vaikeaa käänteishyljintää, joten olen edelleen sairauslomalla.

Työpaikalta minut irtisanottiin yt-neuvotteluissa ollessani syövän vuoksi sairauslomalla. Olen todella tyytyväinen, kun firma sai hyvän tuloksen. Irtisanomisilla kannattavuus nousee ilahduttavasti! :D

[/quote]Tosi järkyttävää miten sua on kohdeltu! Millainen hirviömaa Suomesta onkaan tullut. Halaus <3

[/quote]

Saa tuostakin kiittää näitä huvikseen saikuttajia, jolloin ei oikeasta sairaitakaan oteta tosissaan, varsinkaan jos on joku harvinaisempi vaiva.

Vierailija
84/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:57"]Kun vaan luovuttaisiin kokonaan sairausajan palkasta, ei tarvitsisi ketään, sen paremmin hoitajia kuin lääkäreitäkään, paskataudeilla ja pikkuflunssilla kuormittaa. Ihan hullun hommaa maksaa jollekin ripuloimisesta, kunhan on sen verran saanut pidätellä, että on saanut haettua terkasta lapun. Normaalisti työssäkäyvä ei mene konkurssiin siitä, jos on muutama palkaton saikkupäivä vuodessa. Ja ne, jotka aikoo saikuttaa olan takaa, voisivat ottaa vapaaehtoisen sairausvakuutuksen.
[/quote]
Öö ripuli ja vatsatauti tarttuu! 24h kotona oireettomana on meillä ohjeistus. Kiva, kun työkaveritkin saavat ripulin, jos paskatautisena töihin tunkee.. Kannattaa ehkä ajatella niitä työkavereitakin, jollain voi mennä suunnitelmat aivan plörinäksi, kun joku vähän "pidättelee".

Vierailija
85/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:16"]

Hyvin harva viitsii valehdella että on kipeä (ja krapulan luulisi jo haistavan hengityksestä) potilas pitäisi aina ottaa tosissaan! Törkeetä että syytetään valehtelijaksi.

[/quote]

Öööö.... Ainakin hyvin suuri osa >40v työntekijöistä "saikuttaa" ihan rutiininomaisesti. Joka vuosi kuukautta ennen kesälomaa saikulle, sitten kesälomalla meneekin selkä ja joutuu jatkamaan vielä ainakin kuukauden kesäloman jälkeen saikulla. Joka vuosi. Irtisanomisia ei tule, koska valtionyritys ja onhan se laitontakin irtisanoa jos on "huono terveys" (jaksaa kumminkin tunnollisesti kapakkaan, vaikka olisi mikä kuolemantauti).

[/quote]

alentuneen työkyvyn takia irtisanotaan silti ihmisiä..

Vierailija
86/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:54"]

Mitään ongelmaa ei olisi, kun kaikki saikku olisi palkatonta. Yli omavastuuajan menevät isommat sairastumiset korvaisi Kela, kuten tähänkin saakka. Kelan sairauspäiväraha ei ole palkan suuruinen, joten kukaan ei pääsisi tienaamaan sairastamisella, kuten tähän saakka. Paitsi siinä tapauksessa, että edellisenä verotusvuotena olisi ollut niin paljon nykyistä isommat tulot, että sairauspäiväraha on suurempi kuin nykyinen päiväpalkka.

Silloin ei tarvitsisi epäillä ihmisiä laiskuudesta, koska mitä ilmeisimmin ovat levon tarpeessa, jos kerran luopuvat palkastaan vapaaehtoisesti jäämällä kotiin. Kyttäyksen ja keskinäisen epäluulon aiheuttaa ainoastaan tuo, että sairastamisesta maksetaan palkkaa.

[/quote]

Ja mikähän olisi seuraus ehdotuksellasi:

Pienipalkkaiset eivät voi menettää palkastaan yhtään, joten aika moni menisi sairaana töihin. Siinä sitten tartuttaisi työkaverit, palveluammateissa myös asiakkaat. Julkisilla matkustaessa myös kanssamatkustajat. Taudit leviäisivät vielä nykyistäkin helpommin.

Ikävä kyllä kaikilla systeemeillä on väärinkäyttäjänsä. Siksi monilla työpaikoilla on ns. varhaisen puuttumisen malli, jossain se toteutuu varhaisen tuen mallina:

Varhaisen tuen mallissa työpaikalla määritellään kohtuullisten sairauspoissaolojen rajamäärät. Jos rajat ylittyvät, esimies keskustelee poissaolleen työntekijän kanssa. Tarvittaessa työterveyshuolto osallistuu keskusteluihin.

Lyhyiden poissaolojen taustalla voi olla muukin syy kuin sairaus. Mallin hienous tuleekin esiin tässä: oikein toteutettuna siitä on apua myös esimerkiksi alkoholin suurkuluttajille tai kiusaamisen kohteeksi joutuneille.

Erityisen arvokas varhainen tuki on pitkissä sairauspoissaoloissa. Työhön paluu on vaikeaa, jos se pitkittyy. Jos työnantaja toimii mallin mukaan, yhteydenpidon pitää toimia, eikä se voi enää unohtaa ketään paitsioon.

Työntekijän ja hänen työssä jaksamisen kannalta kesäkuun alusta tuli voimaan myös toinen merkittävä laki, niin sanottu 30/60/90 malli. Siinä määritellään, kuka toimii ja miten, kun työntekijän sairauspoissaolo on kestänyt kuukauden, kaksi kuukautta tai kolme kuukautta. Pitkiin sairauspoissaoloihin liittyy jatkossa myös aina työterveyshuollon tekemä työkykyarvio.

Molemmat mallit tukevat mahdollisimman oikea-aikaista ja helppoa työhön paluuta.

Vierailija
87/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:57"]

Hoitajat ja lääkärit tunnistavat varmasti melko hyvin lintsarit ja teeskentelijät. Toisaalta virheitä tapahtuu kummaltakin.

Ravasin pitkään työterveydessä jatkuvien infektioiden jne. vuoksi. En saanut sairauslomaa ristiselässä olevan välilevytyrän vuoksi, koska minua pidettiin lintsarina. Liikkuminen oli tuskallista. Sain kuulla ikäviä kommentteja niin työterveysasemalta kuin töissäkin.

Löysin syyn sairauteeni vuotta ennen diagnoosia netistä, mutta uskoin olevani väärässä. Olin liian nuori sairastamaan kyseistä sairautta. Onneksi kuntoutuspaikan lääkäri osasi ehdottaa sopivaa verikoetta ja vakava verisyöpäni selvisi viimein. Minulla on lyhyt elinaikaennuste. Kantasolusiirto ja vaikeaa käänteishyljintää, joten olen edelleen sairauslomalla.

Työpaikalta minut irtisanottiin yt-neuvotteluissa ollessani syövän vuoksi sairauslomalla. Olen todella tyytyväinen, kun firma sai hyvän tuloksen. Irtisanomisilla kannattavuus nousee ilahduttavasti! :D

[/quote]Tosi järkyttävää miten sua on kohdeltu! Millainen hirviömaa Suomesta onkaan tullut. Halaus <3

[/quote]

Saa tuostakin kiittää näitä huvikseen saikuttajia, jolloin ei oikeasta sairaitakaan oteta tosissaan, varsinkaan jos on joku harvinaisempi vaiva.

[/quote]

mulla oli paljon pienempi vaiva eikä muakaan uskonut lääkäri. sanoin, että nilkka on kipeä, ja se väänteli hetken, totesi ettei ole mustelmia ja käski olla käyttämättä sidettä siinä. pari kk myöhemmin toinen lääkäri uskoi vian, laittoi röntgeniin, ja murtunuthan se nilkka oli. siitä sitten eteenpäin asiantuntijalle ja lopulta leikkaukseen. olisinkohan pärjännyt ilman leikkausta, jos se eka lääkäri olisi kuunnellut mua, en tiedä.

Vierailija
88/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:16"]

[/quote]

Öööö.... Ainakin hyvin suuri osa >40v työntekijöistä "saikuttaa" ihan rutiininomaisesti. Joka vuosi kuukautta ennen kesälomaa saikulle, sitten kesälomalla meneekin selkä ja joutuu jatkamaan vielä ainakin kuukauden kesäloman jälkeen saikulla. Joka vuosi. Irtisanomisia ei tule, koska valtionyritys ja onhan se laitontakin irtisanoa jos on "huono terveys" (jaksaa kumminkin tunnollisesti kapakkaan, vaikka olisi mikä kuolemantauti).

[/quote]

alentuneen työkyvyn takia irtisanotaan silti ihmisiä..

[/quote]

Ei valtiolla. Valtiolla irtisanotaan vasta jos henkilö jolla on alentunut työkyky saa myönteisen eläkepäätöksen Kevalta. 

Vierailija
89/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska.

[/quote]Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena?
[/quote][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska.

[/quote]Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena?
[/quote]
En ole tuo alkuperäinen, mutta silloin kun mulla oli käsi murtunut, puin päälleni, söin ja kirjoitinkin kipsatulla kädellä ihan normaalisti. Autoa en alaikäisenä ajanut, mutta koulussa kävin kävin muuten paitsi liikuntatunneilla. Ei kaikki kipsit sitä käden toimintaa estä, mulla oli kaikki sormet vapaana ja ote kädessä melkein yhtä hyvä kuin terveessäkin.

Vierailija
90/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätköhän sairaanhoitajat ja lääkärit aika helpolla tunnista nämä "saikuttelijat". Usein on käyntiä milloin minkäkin näppylän, päänsäryn, kipujen ja moninaisten vaivojen vuoksi. Usein "saikuttaja" ei myöskään mene työterveyshuoltoon, vaikka hänellä olisi sellainen muualla kuin julkisessa terveydenhuollossa.

Lähtöoletus on se, että ihminen puhuu totta. Jos nuhanenä on ihmisen mielestä niin kamala, ettei sen kanssa voi istua tietokoneen äärellä tai punainen silmä niin hiveännäköinen, ettei sen kanssa voi työskennellä menettämättä kasvojaan, niin silloin ihminen varmaan saa sen saikkulappunsa jostain.

Toisilla ihmisillä ainainen sairastelu on yleistä, ja nämä ihmiset ovat sellaisia, joille voi olla parempi mennä sinne töihin kuin maata kotona märehtimässä kaikkia vaivojaan. Usein tällainen käyttäytyminen juontaa juurensa ihmisen lapsuudesta. Toisille se tavallinen kausiflunssakin voi olla oikeasti maailmanloppu.

Vierailija
91/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:33"]No jaa, se on vähän niin ja näin. Ehkä 70% sairauslomista on turhia. Jonkun flunssan ja nenän tuhinan vuoksi saikkua hakevat, samoin nämä finni leuassa, lihavien ihmisten kaikennäköiset selkä- ym. kivut. Hyvin yleistä on myös, että haetaan saikkua jonkun mummon kaiman kissan kuoleman perusteella.

Itse olen hoitajana ottanut sen linjan, että jos ihminen oikeasti itse kehtaa hakea saikkua, niin yleensä sen voin kirjoittaa niillä perusteilla, joilla se on mahdollisuus saada. En mä mikään moraalinvartija ole, mutta itse en koskaan kehtaisi jonkun flunssan vuoksi pilata työnantajan ja muiden työntekijöiden työpäivää. Finni leuassa ei oikeuta saikkuun näin yleensä ottaen.
[/quote]Tää ei taida olla hoitsun kirjoittama. Ainakin jokaisen hoitsun luulis tietävän, että työnantajalle on parasta, jos ne flunssaiset eivät tule työpaikalle tartuttamaan muita, ja että selkäkipuja voi olla muillakin kuin laihoilla ihmisillä jne jne

Vierailija
92/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:33"]No jaa, se on vähän niin ja näin. Ehkä 70% sairauslomista on turhia. Jonkun flunssan ja nenän tuhinan vuoksi saikkua hakevat, samoin nämä finni leuassa, lihavien ihmisten kaikennäköiset selkä- ym. kivut. Hyvin yleistä on myös, että haetaan saikkua jonkun mummon kaiman kissan kuoleman perusteella. Itse olen hoitajana ottanut sen linjan, että jos ihminen oikeasti itse kehtaa hakea saikkua, niin yleensä sen voin kirjoittaa niillä perusteilla, joilla se on mahdollisuus saada. En mä mikään moraalinvartija ole, mutta itse en koskaan kehtaisi jonkun flunssan vuoksi pilata työnantajan ja muiden työntekijöiden työpäivää. Finni leuassa ei oikeuta saikkuun näin yleensä ottaen. [/quote]Tää ei taida olla hoitsun kirjoittama. Ainakin jokaisen hoitsun luulis tietävän, että työnantajalle on parasta, jos ne flunssaiset eivät tule työpaikalle tartuttamaan muita, ja että selkäkipuja voi olla muillakin kuin laihoilla ihmisillä jne jne

[/quote]

Flunssia liikkuu jatkuvasti ja ne tarttuvat myös jo silloin, kun sairaus ei ole vielä puhjennut. Tavallisten flunssien vuoksi saikuttelu ei siis varsinaisesti ole perusteltua, jos ei työskentele jossain syöpäosastolla tai ruumiillisesti hyvin raskaassa työssä.

Vierailija
93/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:22"]Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi. En ole oikeistolainen, mutta siinä olen heidän kanssaan samaa mieltä. Turhat lorvijat kuriin. Itse olen ollut viimeisen viiden vuoden aikana viisi päivää sairaslomalla. Pikkuflunssat olen ollut aina töissä.
[/quote] ja tartuttanut siinä samalla flunssan tusinaan työkaveriin. Työnantaja kiittää.

Vierailija
94/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kumman syystäsaikut tuppaavat kasaantua aina samoille ihmisille.

Vierailija
95/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:33"]No jaa, se on vähän niin ja näin. Ehkä 70% sairauslomista on turhia. Jonkun flunssan ja nenän tuhinan vuoksi saikkua hakevat, samoin nämä finni leuassa, lihavien ihmisten kaikennäköiset selkä- ym. kivut. Hyvin yleistä on myös, että haetaan saikkua jonkun mummon kaiman kissan kuoleman perusteella. Itse olen hoitajana ottanut sen linjan, että jos ihminen oikeasti itse kehtaa hakea saikkua, niin yleensä sen voin kirjoittaa niillä perusteilla, joilla se on mahdollisuus saada. En mä mikään moraalinvartija ole, mutta itse en koskaan kehtaisi jonkun flunssan vuoksi pilata työnantajan ja muiden työntekijöiden työpäivää. Finni leuassa ei oikeuta saikkuun näin yleensä ottaen. [/quote]Tää ei taida olla hoitsun kirjoittama. Ainakin jokaisen hoitsun luulis tietävän, että työnantajalle on parasta, jos ne flunssaiset eivät tule työpaikalle tartuttamaan muita, ja että selkäkipuja voi olla muillakin kuin laihoilla ihmisillä jne jne

[/quote]

Flunssia liikkuu jatkuvasti ja ne tarttuvat myös jo silloin, kun sairaus ei ole vielä puhjennut. Tavallisten flunssien vuoksi saikuttelu ei siis varsinaisesti ole perusteltua, jos ei työskentele jossain syöpäosastolla tai ruumiillisesti hyvin raskaassa työssä.
[/quote] Kun aikoinaan pelättiin sikaflunssaa, oma työnantajani otti asian vakavasti, ja komensi, että pienimmästäkin flunssaoireesta jäädään kotiin. Näin tehtiin, vaikka henkilöstöstä se tuntui lähinnä nololta. Mitä tapahtui? Sairaslomien kokonaismäärä LASKI. Minusta on siis parempi olla flunssan alkuvaiheessa pois pari päivää ennemmin kuin niin päin, että ensin tehdään viikko töitä puolikuntoisena, tartutetaan siinä muutama työkaveri ja kaiken huipuksi loppujen lopuksi joudutaan kuitenkin jäämään viikoksi saikulle (hyvällä omallatunnolla, koska puolikuntoisena työskentely on johtanut yleiskunnon laskuun ja sairauden pitenemiseen). Olkaa siis niin erinomaisia mielestänne kuin haluatte, mutta sairaana työskentely ei ole kenenkään etu.

Vierailija
96/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:50"]

Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.

[/quote]

En kyllä saa yhtikäs minkäänlaisia kiksejä noista keskusteluista. Enemmänkin usein tulee vaivautunut olo. Joskus toivoisi ihmisten itse tajuavan, ettei aihetta sairauslomaan ole. Kaikkein ikävimpiä ovat nämä, joille pitkin hampain kirjoittaa sen saikun ja sen jälkeen he alkavat kinuta vielä perjantaita vapaaksi. Joidenkin ihmisten työmoraali on niin löyhä, ettei sitä aivan tavallinen kerran muutamassa vuodessa sairastava voi ymmärtääkään.

[/quote]

Eikö tervepäisen hoitajan kuuluisi lähteä siitä olettamuksesta, että tämän potilaan oireet ovat todellisia ja hän todella kokee olevansa kykenemätön menemään töihin, eikä epäillä ja kirota mielessään "lorvikatarria" ja kirjoittaa "pitkin hampain" saikkua. Jos olisit tervepäinen, jättäisit kokonaan saikun kirjoittamatta, jos todella uskot, että oikeasti mitään syytä ei ole. Nythän vaan leikittelet ihmisillä, ja armosta annat sairaslomaa, vähän kuin heittäisit kulkukoiralle lihapalan. Jotain tyydytystä sä siitä saat.

[/quote]Näin ulkopuolisena luulen, että alun perin hoitaja on noin puhtain mielin potilaisiin suhtautunutkin. Asenne on vain kokemuksen myötä muuttunut, kun on nähnyt miten paljon terveen näköisiä ihmisiä vastaanotolle lappaa sanelemaan oman saikuttamisensa pituutta.

[/quote]

Luulisi ammattilaisen tietävän, ettei ihmisen sairautta voi nähdä ulospäin! Usein juuri kaikkein vakavimmat sairaudet eivät näy ulospäin.

Vierailija
97/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:57"]Kun vaan luovuttaisiin kokonaan sairausajan palkasta, ei tarvitsisi ketään, sen paremmin hoitajia kuin lääkäreitäkään, paskataudeilla ja pikkuflunssilla kuormittaa. Ihan hullun hommaa maksaa jollekin ripuloimisesta, kunhan on sen verran saanut pidätellä, että on saanut haettua terkasta lapun. Normaalisti työssäkäyvä ei mene konkurssiin siitä, jos on muutama palkaton saikkupäivä vuodessa. Ja ne, jotka aikoo saikuttaa olan takaa, voisivat ottaa vapaaehtoisen sairausvakuutuksen. [/quote] Öö ripuli ja vatsatauti tarttuu! 24h kotona oireettomana on meillä ohjeistus. Kiva, kun työkaveritkin saavat ripulin, jos paskatautisena töihin tunkee.. Kannattaa ehkä ajatella niitä työkavereitakin, jollain voi mennä suunnitelmat aivan plörinäksi, kun joku vähän "pidättelee".

[/quote]No miten tuo tarttuminen siihen liittyy, että saikkujen pitäisi olla palkattomia?

Vierailija
98/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään ole oikeutta tulla sairaana töihin, vaikka sairastamisesta ei maksettaisikaan palkkaa. Jos esimies näkee flunssaisen alaisen, hän voi määrätä tämän kotiin. Tekee tunnit sitten joskus myöhemmin terveenä, jos haluaa sen palkan jonka sairastamalla menetti.

Tuo on vaan jälleen yksi tekosyy tekosyiden sarjassa, miksi saikuttamisesta maksamista pitäisi jatkaa tulevaisuudessakin, vaikka taloustilanne huutaa muutosta. Sairaana työhön tulo ei ole työntekijän itse päätettävissä oleva asia, vaan hänet voidaan ja pitää passittaa lääkärille, jos näyttää siltä että on sairas mutta ei ymmärrä jäädä kotiin.

Vierailija
99/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua kokonaan, harppailin vain. Opiskeluaikoina työskentelin keikkailevana lastenhoitajana ja hain aika herkällä saikun vaikka se olikin palkatonta (lappu piti viedä, ei riittänyt oma ilmoitus). Sain muutaman kerran tuota pään pyörittelyä osakseni, muutama jopa kieltäytyi antamasta edellisenä päivänä vaan piti tulla aamulla jos on vielä paha olo... Minusta on vaan oli aika epäeettistä viedä joku tauti päiväkotiin, jos sieltä on se vakkarihenkilö pois sairautensa takia. Kerran menin norosta parin kuivan päivän jälkeen erääseen eskariin kun en enää saanut lappua jolla peruuttaa. Häpeä oli kova kun oksensin ja ripuloin töissä, kolmisen päivää tästä oli kyseisessä päikyssä aika suuri sijaistarve ja podin huonoa omatuntoa. Nyt toimin suunnittelevassa työssä toimisto-olosuhteissa ja jään pois käytännössä vain jos tunnen vointini häiritsevän huonoksi. Vaikka siis nyt saisin palkkaa ja työterkkarin.

Vierailija
100/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:50"]

Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.

[/quote]

En kyllä saa yhtikäs minkäänlaisia kiksejä noista keskusteluista. Enemmänkin usein tulee vaivautunut olo. Joskus toivoisi ihmisten itse tajuavan, ettei aihetta sairauslomaan ole. Kaikkein ikävimpiä ovat nämä, joille pitkin hampain kirjoittaa sen saikun ja sen jälkeen he alkavat kinuta vielä perjantaita vapaaksi. Joidenkin ihmisten työmoraali on niin löyhä, ettei sitä aivan tavallinen kerran muutamassa vuodessa sairastava voi ymmärtääkään.

[/quote]

Eikö tervepäisen hoitajan kuuluisi lähteä siitä olettamuksesta, että tämän potilaan oireet ovat todellisia ja hän todella kokee olevansa kykenemätön menemään töihin, eikä epäillä ja kirota mielessään "lorvikatarria" ja kirjoittaa "pitkin hampain" saikkua. Jos olisit tervepäinen, jättäisit kokonaan saikun kirjoittamatta, jos todella uskot, että oikeasti mitään syytä ei ole. Nythän vaan leikittelet ihmisillä, ja armosta annat sairaslomaa, vähän kuin heittäisit kulkukoiralle lihapalan. Jotain tyydytystä sä siitä saat.

[/quote]Näin ulkopuolisena luulen, että alun perin hoitaja on noin puhtain mielin potilaisiin suhtautunutkin. Asenne on vain kokemuksen myötä muuttunut, kun on nähnyt miten paljon terveen näköisiä ihmisiä vastaanotolle lappaa sanelemaan oman saikuttamisensa pituutta.

[/quote]

Luulisi ammattilaisen tietävän, ettei ihmisen sairautta voi nähdä ulospäin! Usein juuri kaikkein vakavimmat sairaudet eivät näy ulospäin.

[/quote]

Iso osa sairauksista on sellaisia, että ihminen kertoo itse oireet. Eivät hoitajat ala kenenkään peräreikää haistelemaan, että "jaa, ei haise ripuli, ei tule saikkua".

Sen vuoksi iso osa krapuloista on näitä "vatsatauteja" ja lorvikatarrit "flunssia", "alaselkäkipuja" jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan