Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien mielipiteitä ns.turhista saikuista, foorumi.

Vierailija
08.08.2015 |

http://hoitajat.net/forums/topic/9707-sairasloman-ev%C3%A4%C3%A4minen/?page=1

Vanhoja kommentteja, mutta menköön. Lainaan yhden:

Pinks

Lähetetty 19 tammi  2011

"Kyllä mä melkein sanoisin, että nenun päästä näkee jos ihminen on kipee. Ei se kuume sitä määritä mikä se olo ja työkyky on. Kuume nyt lähinnä mitataan rutiininomaisesti ja ehkä hitusen lääkäriäkin varten. Kaksi kertaa olen saikun evännyt, molemmilla kerroilla kyseessä nuori sälli, jolla ei mitään vaivoja ollut, selkeästi lorvikatarria potivat. Luulivat raukat saavansa saikkulaput kouraan ihan vaan tulemalla paikalle ja ilmoittamalla, että saikkua olis tarvis. Ei mennyt läpi, oireista ei osanneet sanoa mitään, toinen oli kuulemma toissapäivänä aivastanut. Että onhan näitä. Migreenistä tosiaan lupa kirjoitella yksi päivä, mahataudista sen kolme päivää ja flunssissa sitten max 5 pv. Influenssatapauksessa lupa on kirjottaa jopa 7 päivää, mutta se on sitten jo työnantajasta kiinni, että hyväksyykö sen. Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies". Kyllä mä niitä toistuvasti vatsavaivaisia olen lääkärin vastaanotolle pistänyt ja vähintäänkin maalaillut uhkakuvia jos jonkinlaisista skopioista, tottahan ne nyt tutkia pitää :D"

Aika ikävä sävy useissa näissä viesteissä hoitsuilla. Eli pääsääntöisesti ajattelevat että potilaat valehtelevat ja haluavat vaan laiskotella, siksi pyytävät saikkua. Pikemminkin tulevat paljastaneeksi sen oman asenteensa työntekoon mun mielestä! Sanon kyllä että hoitajan ja lääkärin vo:lle ei todellakaan mene mielellään ainakaan turhaan. Monet siirtää sitä siihen asti kunnes on ihan pakko. Onpa tosi kivaa, että hoitajan asenne on sitten tämä.

Hyvin harva viitsii valehdella että on kipeä (ja krapulan luulisi jo haistavan hengityksestä) potilas pitäisi aina ottaa tosissaan! Törkeetä että syytetään valehtelijaksi.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ihan nenänpäästä näkee onko joku kipeä vai ei.

Eihän sellaista hoitsua voi kuin onnitella. Semmoisella kyvyllähän tienaa miljoonia hetkessä :D Voidaan luopua kaikista turhista testeistä kun hoitsu vaan tulee ja katsoo vähän nenänpäätä.

Vierailija
22/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartuttamisen ehkäisy on yksi syy, johon ylisaikuttajat mielellään vetoavat. Tosiasia on, että flunssavirus tarttuu silloin, kun kantaja on vielä oireeton. Se on myöhäistä ehkäistä enää siinä vaiheessa, kun räkä lentää. Silloin ainoa syy olla pois töistä on oma kurja olo. Normiflunssassa on pari, kolme päivää sellaista jolloin on parasta levätä kotona. Loppuaika niistetään työpaikalla. Yksilöllisiä eroja toki on toipumisajassa.

Vierailija
24/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on hirviö, kun sille annetaan valta heikommassa asemassa olevan yli. Tämä on nähty niin monta kertaa.

Vierailija
25/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita.
[/quote]
Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä.

Vierailija
26/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeasti sairaita ihmisiä mutta on myös niitäkin jotka ovat "sairaana" joka vuosi samaan aikaan kun on joku festari, sukujuhlat tai muuten. "saanko mää lomaa? ai en saa? no sitten katsoppa kun mulla on aevan gauhee flunssa!"

sairastelu on paskaa, mutta hoitsut on tuossa täysin oikeassa. ei valesaikku ole mikään pyhä lehmä jota ei saa kommentoida.

-m35

Vierailija
27/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:50"]

Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.

[/quote]

En kyllä saa yhtikäs minkäänlaisia kiksejä noista keskusteluista. Enemmänkin usein tulee vaivautunut olo. Joskus toivoisi ihmisten itse tajuavan, ettei aihetta sairauslomaan ole. Kaikkein ikävimpiä ovat nämä, joille pitkin hampain kirjoittaa sen saikun ja sen jälkeen he alkavat kinuta vielä perjantaita vapaaksi. Joidenkin ihmisten työmoraali on niin löyhä, ettei sitä aivan tavallinen kerran muutamassa vuodessa sairastava voi ymmärtääkään.

Vierailija
28/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:04"]

on oikeasti sairaita ihmisiä mutta on myös niitäkin jotka ovat "sairaana" joka vuosi samaan aikaan kun on joku festari, sukujuhlat tai muuten. "saanko mää lomaa? ai en saa? no sitten katsoppa kun mulla on aevan gauhee flunssa!"

sairastelu on paskaa, mutta hoitsut on tuossa täysin oikeassa. ei valesaikku ole mikään pyhä lehmä jota ei saa kommentoida.

-m35

[/quote]Joo mutta niitten yksittäisten pinnaajien takia on menty leimaamaan kaikki potilaat, mikä on väärin. Syytön kunnes toisin todistetaan, paitsi Suomessa. lol.

Vierailija
29/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:33"]

En mä mikään moraalinvartija ole, mutta itse en koskaan kehtaisi jonkun flunssan vuoksi pilata työnantajan ja muiden työntekijöiden työpäivää.

[/quote]Mitä tarkoitat tällä, pilata? Siis niin että tulee töihin sairaana ja tartuttaa muutkin? Siinä tapauksessa olen samaa mieltä.

[/quote]

Kyllähän se työviikko menee pilalle aina, kun tiedetään, että työpaikan sarjasaikuttaja on nyt taas koko viikon pois. Se ei todellakaan tarkoita, että tilalle tulisi joku vaan että toiset tekevät kaksin käsin töitä.

Vierailija
30/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän työpaikalla esimies voi hyväksyä 3 päivää saikkua ihan työntekijän omalla ilmoituksella. Vielä kun saisi automatisoitua perushoitsun toimenpiteet; kuume, virtsakoe jne niin voisi irtisanoa suurimman osan hoitsuista. Robotit hoitavat tietyt asiat jo nyt paremmin, esim. vanhukset.

Vierailija
31/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä.

[/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena?

Vierailija
32/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:05"]

-m35

[/quote]Joo mutta niitten yksittäisten pinnaajien takia on menty leimaamaan kaikki potilaat, mikä on väärin. Syytön kunnes toisin todistetaan, paitsi Suomessa. lol.

[/quote]
sattuko liian lähelle kun noin defenssit nousi ? :P kai tajuat, että tässä on ollut koko ajan selkeä pesäero aidon saikun ja "saikun" välillä. jos esim. terminaaliosaston hoitsu tulee kipeenä töihin, se voi olla potilasturvallisuuden kannalta paskakin asia. tässä tapauksessa saikku esimerkiksi on melkein itsestäänselvä, eikä kenenkään tarvitse asiaa miettiä.

-m35

Vierailija
33/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.

[/quote]

En kyllä saa yhtikäs minkäänlaisia kiksejä noista keskusteluista. Enemmänkin usein tulee vaivautunut olo. Joskus toivoisi ihmisten itse tajuavan, ettei aihetta sairauslomaan ole. Kaikkein ikävimpiä ovat nämä, joille pitkin hampain kirjoittaa sen saikun ja sen jälkeen he alkavat kinuta vielä perjantaita vapaaksi. Joidenkin ihmisten työmoraali on niin löyhä, ettei sitä aivan tavallinen kerran muutamassa vuodessa sairastava voi ymmärtääkään.

[/quote]

Mistä lähtien hoitajan tehtäviin on kuulunut myös moraalinvartiointi?

Vierailija
34/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:08"]

En mä mikään moraalinvartija ole, mutta itse en koskaan kehtaisi jonkun flunssan vuoksi pilata työnantajan ja muiden työntekijöiden työpäivää.

[/quote]Mitä tarkoitat tällä, pilata? Siis niin että tulee töihin sairaana ja tartuttaa muutkin? Siinä tapauksessa olen samaa mieltä.

[/quote]

Kyllähän se työviikko menee pilalle aina, kun tiedetään, että työpaikan sarjasaikuttaja on nyt taas koko viikon pois. Se ei todellakaan tarkoita, että tilalle tulisi joku vaan että toiset tekevät kaksin käsin töitä.

[/quote]Tämä on todella inhottava piirre suomalaisissa. Syyllistetään ja haukutaan sairaslomalla olija. Kohdistaisitte sen kritiikin, sille kenelle se kuuluu, elikkä työnantajalle jonka pitäisi palkata sijainen.

Vierailija
35/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "termibaaliosaston" hoitsu tartuttaa taudin muutenkin kohta kuoleviin, sehän on vain armeliasta.
Minkään muun osaston potilaan en soisi saavan tartuntaa henkilökunnalta

Vierailija
36/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran joku virustauti joka meni ohi nopeesti. Olin työpaikalla istunut kun en jaksanut olla jaloillani. Tosi heikko olo. Mitä tekee työkaveri? Ei suinkaan auta taikka sympatiseeraa, vaan on vihainen mulle että olen sairas tai luuli että teeskentelen. Sainhan mä pari päivää saikkua ja toinen työkaveri sanoi että olin laihtunut ja kalpea kun palasin takaisin, olin syönyt vaan jogurttia.

Ihmetyttää vaan miksei toisesta välitetä kun on sairas vaan suhtautuminen on tylyä työpaikalla.

Vierailija
37/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaveri, joka on valehtelematta 1-3 kertaa kuussa saikulla flunssan takia. Paranee aina parissa päivässä, ikinä ei oo havaittavissa flunssan oireita (nuhaa, yskää tai ääni maassa jne.) ennen tai jälkeen saikun, kuten kaikilla muilla on. Palaa myös saikulta aina sunnuntaiksi töihin, ettei menetä tuplapalkkaa, ja jatkaa maanantaina taas saikkua. Aika satavarmasti siis saikuttaa huvikseen. Ärsyttävää, että tämän ihmisen takia muut työyhteisön jäsenet on sitten töissä todella kipeinäkin, ettei homma leviä ihan käsiin. :/

Vierailija
38/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eikö tervepäisen hoitajan kuuluisi lähteä siitä olettamuksesta, että tämän potilaan oireet ovat todellisia ja hän todella kokee olevansa kykenemätön menemään töihin, eikä epäillä ja kirota mielessään "lorvikatarria" ja kirjoittaa "pitkin hampain" saikkua. Jos olisit tervepäinen, jättäisit kokonaan saikun kirjoittamatta, jos todella uskot, että oikeasti mitään syytä ei ole. Nythän vaan leikittelet ihmisillä, ja armosta annat sairaslomaa, vähän kuin heittäisit kulkukoiralle lihapalan. Jotain tyydytystä sä siitä saat.

Vierailija
39/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:08"]

[/quote]

[/quote]Tämä on todella inhottava piirre suomalaisissa. Syyllistetään ja haukutaan sairaslomalla olija. Kohdistaisitte sen kritiikin, sille kenelle se kuuluu, elikkä työnantajalle jonka pitäisi palkata sijainen.

[/quote]Miten viikossa perehdytät sijaisen niin, että se hoitaa hommat? Uudesta ihmisestä siinä kiireen keskellä on vain haittaa. Tämä alasta ja vaadittavasta ammattitaidosta riippuen tietysti. Mutta oli ala mikä hyvänsä, aikaa vie sijaisen soittelu, kulkukortin tai avaimen järkkääminen hänelle, vastuutöiden esittely, verokorttien ja tilitietojen kysely, palkkaohjelmaan avaaminen, mahdollisten työvaatteiden etsiminen jne.

Vierailija
40/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:05"]

-m35

[/quote]
sattuko liian lähelle kun noin defenssit nousi ? :P kai tajuat, että tässä on ollut koko ajan selkeä pesäero aidon saikun ja "saikun" välillä. jos esim. terminaaliosaston hoitsu tulee kipeenä töihin, se voi olla potilasturvallisuuden kannalta paskakin asia. tässä tapauksessa saikku esimerkiksi on melkein itsestäänselvä, eikä kenenkään tarvitse asiaa miettiä.

-m35

[/quote]Ei suinkaan, vaan jo ekassa viestissä tuotiin esiin se miten kaikki potilaat on niputettu samaan kastiin, todennäköinen valehtelija.

"Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän