apua, mies oksentaa verta?!
Mitä pitäis tehdä, mies oksentaa ja oksennus on verenpunausta, kirkasta. On ryypänny rankasti viime vuodesta asti! Pitääkö se viedä päivystykseen???
Kommentit (238)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:06"]Vuoden juonut joka pv ja lopetti kerrasta. En usko. Mites viekkarit? Äkkilopetuksella on vaaransa ilman lääkitystä
[/quote]
Mitä vaaroja tuosta voi koitua että lopettaa äkkiseltään???
.
Aloittaja
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:02"]
Heti miehen oltua PÄIVÄN juomatta, aloittaja alkoi puhua yhteen palaamisen mahdollisuudesta. En usko, että tämä nainen kykenee lähtemään oikeasti. Juoppo voi olla juomatta kuukauden tai vaikka vuoden, mutta niin kuan kun asioita ei ole käsitelty oikeasti siellä pääkopassa, hän on ihan se sama juoppo. Jos ei pää anna myöten miehellä mennä lääkäriin eikä aloittajalla puhua asiasta perheelleen, niin ei voine sanoa, että asioita olisi edes aloitettu käsitellä.
[/quote]
Sanoin, että tulevaisuudessa voidaan harkita yhteenpaluuta. Miksi ei jos pystyy lopettamaan juomisen?? Meille on kuitenkin syntymässä vauvakin, ja suhde muuten sellainen etten edes harkitsisi lähtöä ellei olisi tätä ongelmaa.. Ja olen kirjoittanut todella monta kertaa etten ole sinisilmäinen ja anna miehen "hämätä", toisinsanoen en mene siihen lankaan että kun mies "saa minut takaisin" niin voi heti taas korkata..
Tämäkin juomalakko tuli vasta nyt, kun mies tajusi itse että leikkii hengellään.. Ei siis ole lopettanut vain sen vuoksi että on menettämässä minua, vaan lähti ihan itsestä..
Tietenkin toivon että mies hakee ammattiapua, edelleen. En vain voi häntä sellaisen pariin pakottaa :(
aloittaja
Aloittajahan on ihan järkevä ihminen, miksi täällä aina keksitään ongelmia omasta päästä? Kyllä minäkin kaipasin vertaistukea kun oma mies joi. Hän on ollut raitis nyt 14 vuotta. Itse lähdin suhteesta ja palasin miehen luo hänen hankittua itselleen apua ja oltua raittiina n. vuoden. Suhde aloitettiin tavallaan alusta, sillä mies käytti alkoholia lääkkeenä masennukseen ja muihin ongelmiin jo nuorena poikana ja selvänä olo oli ihan uutta maastoa. Tulin myös raskaaksi noihin aikoihin, mikä ei ollut tarkoitus.
Tsemppiä AP, tiedän ettei ihmistä voi väkisin raahata hoitoon mutta toivon että miehesi herää pelastamaan sen mitä elämästä on jäljellä. Kaikki eivät välttämättä herää ja alkoholistille se on todella vaikeaa, mutta jos saa apua niihin todellisiin ongelmiin on juomisen lopettaminenkin todennäköisempää. Miehesi pitää tajuta ettei se riitä että rystyset valkoisena on vain juomatta. Himo säilyy.
Asumme mieheni kanssa ison osan ajasta maassa jossa viiniä lipitetään joka paikassa. Lisäksi alkoholi on suuressa osassa hänen työnsä puolesta tapaamillaan ihmisillä ja välillä kertoo minulle että VIELÄKIN tulee mieleen että haittaisko se yksi lasi mitään. Tiedostaa kuitenkin tämän eikä koe ratkeamisen uhkaa, enkä minäkään sitä pelkää. Meillä on läheinen suhde ja toisesta huomaa kyllä missä mennään. Ei sillä että vahtisin yli viiskymppistä ukkoa. :)
Kerron tämän tsempiksi, mutta myös muistuttaakseni että alkoholisti joko paranee tai kuolee. Oma äitini oksensi verta kunnes kuoli. Hän veteli viskiä ja muita teräviä päivittäin, plus jotain reseptilääkkeitä joista en koskaan päässyt perille. Nuori ihminen, vasta nelissäkymmenissään.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:31"]
Täällä mies edelleen selvänä! :) Nyt toki huolestuttaa että eihän tuosta voi olla vaan haittaa että lopetti yhtäkkiä?? Toistaseks ainaki on piristyny ja voi hyvin?? . Aloittaja
[/quote]
Jos vaaraa olisi niin olisi jo jotain ilmennyt. Ei hätää. Seuraile kuitenkin varmuuden vuoksi, mutta ei paniikkia. Harva alkkis (jos kukaan) sitäpaitsi voi lopettaa pikkuhiljaa. Se on kerrasta poikki tai sitten ei poikki ollenkaan.
-Alkoholistin lapsi
Täällä mies edelleen selvänä! :) Nyt toki huolestuttaa että eihän tuosta voi olla vaan haittaa että lopetti yhtäkkiä?? Toistaseks ainaki on piristyny ja voi hyvin??
.
Aloittaja
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:31"]Täällä mies edelleen selvänä! :) Nyt toki huolestuttaa että eihän tuosta voi olla vaan haittaa että lopetti yhtäkkiä?? Toistaseks ainaki on piristyny ja voi hyvin??
.
Aloittaja
[/quote]
Voisithan ottaa taas puheeksi, että mies kävisi työterveydessä juttelemassa. Jos olisi selvien päivien jälkeen enemmän tolkuissaan.
Ihania nämä vielä sinisilmäiset alkoholistien puolisot. Hehkutetaan kun puoliso on ollut vajaa viikon selvänä.
Katotaan sitten kun on mennyt vuosi selvänä,sitten voi jo vähän hehkuttaa.
Terv: alkoholistien lapsi
Harvoin kaljottelu tappaa. Kuollakseen viinaan nopeasti täytyy juoda väkevämpiä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:31"]
Täällä mies edelleen selvänä! :) Nyt toki huolestuttaa että eihän tuosta voi olla vaan haittaa että lopetti yhtäkkiä?? Toistaseks ainaki on piristyny ja voi hyvin?? . Aloittaja
[/quote]
Jos vointi on hyvä, niin suotta hätäilet. Mun isä joi yli 40 vuotta, ja loppua kohden joka päivä ja kaikkea alkoholia. Lopetti tuosta vaan. Ei hänellä vissiin sen kummempia oireita tullut. Mitä nyt otanko-en ota-jahkailua. Ja tietty se viimeinen krapula. Tuskin paha, koska en ikinä nähnyt krapulassa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:59"]Jos ei ole provo: ei juopot muutu ellei joudu teholle. Se on fakta. Ei ne sisäistä vaaraa, vaikka miten kertoisi ja kuka kertoisi. Ei, vaan niiden täytyy ite kokea, kuten isoisä, jolta maksa sanoi poks, ja jolle lääkäri sanoi, että pullo tai kuolema. Jätti alkoholin siihen, eli vielä kymmenisen vuotta ennen kuin sydän petti. [/quote] Juoppojakin on erilaisia ja eritasoisia ongelmia jotka juomiseen johtaa. Jotkut pystyy lopettamaan, suurin osa ei.Jotkut saa ongelmiaan käsiteltyä ja jotkut ei siihen pysty yksinkertaisesti ikinä. Mun mielestä olisi kyllä tosi tärkeää että apn mies hakeutuisi lääkäriin tai ainakin hankkisi vertaistukea itselleen. Saisi edes kunnon mahdollisuuden pysyä selvinoäin.
[/quote]
Et ole selvästikään elänyt juopon kanssa. Joten lakkaa puhumasta paskaa. Ja ei, juopoille ei enempää mahdollisuuksia kuin yksi. Jos mokaa, niin ansaitseekin kuolla yksin.
Noin se meikäläisen isukki lähti tästä maailmasta.
Terveisin alkoholistin lapsi
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:41"]Voi apua.. :( mä en nähny ku mies meni huuhtomaan ennenku näin, sano vaan et oksensi verta ja katsoin niin oli pisaroita vielä reunoilla mihi vesi ei ollu huuhtonut! Nyt sit väittää ettei tiedä oliko vertta, no mitää punasta ei oo syöty et vois tulla siitäkää on kaljaa kitannu vaikka kuinka.. Itkettää iha vitusti, tää on ihan hirveetä :(
[/quote]
Totta kai väittää, että ei oo verta..tuskimpa haluaa sairaalaan! Verioksentelu voi olla seurausta juurikin tuosta juomisesta, kuuluu mm. maksakirroosin taudinkuvaan.
Nyt se jankkaa tässä vieressä, et ei oo menossa mihinkään. Kuulemma vaikka kuolee mieluummin, itken täällä ja toinen vaa korkkaa uuden kaljan. Tässä samaan aikaan haukkuu lääkäreitä ja avautuu elämästään.. Voinko soittaa lanssin vaikka se eioo suostuvainen?! Ihan vitusta tää..
Hieno elämä sulla. Mahtaa vituttaa
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:52"]Nyt se jankkaa tässä vieressä, et ei oo menossa mihinkään. Kuulemma vaikka kuolee mieluummin, itken täällä ja toinen vaa korkkaa uuden kaljan. Tässä samaan aikaan haukkuu lääkäreitä ja avautuu elämästään.. Voinko soittaa lanssin vaikka se eioo suostuvainen?! Ihan vitusta tää..
[/quote]
Soita 112 ja kysy neuvoa. Lähettävät ainakin lanssin tarkistamaan miehen tilan..ja ehkä ensihoitajat sais puhuttua miehelle järkeä. Tsemppiä ap <3
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:54"]Hieno elämä sulla. Mahtaa vituttaa
[/quote]
No kyllä!! Haukkuu mua nyt saatanan idiootiks koska ei oo mitää yliannostusta, 'oon juonu vaan kaljaa, ei oo mitään ongelmaa'.. Taitaa olla muutto eessä, viimenen pisara kirjaimellisesti :'(
Aloittaja
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:52"]Nyt se jankkaa tässä vieressä, et ei oo menossa mihinkään. Kuulemma vaikka kuolee mieluummin, itken täällä ja toinen vaa korkkaa uuden kaljan. Tässä samaan aikaan haukkuu lääkäreitä ja avautuu elämästään.. Voinko soittaa lanssin vaikka se eioo suostuvainen?! Ihan vitusta tää..
[/quote]
Lanssi ei ota täysjärkistä ihmistä väkisin kyytiin.
Soita nyt jumalauta se ambulanssi. Tai kohtahan voit soittaa jo ruumisauton samantien. Vai miten ne jutut siellä Porvoossa toimii?
Oletko kirjoittanut aiemminkin samasta aiheesta?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:59"]Jos ei ole provo: ei juopot muutu ellei joudu teholle. Se on fakta. Ei ne sisäistä vaaraa, vaikka miten kertoisi ja kuka kertoisi. Ei, vaan niiden täytyy ite kokea, kuten isoisä, jolta maksa sanoi poks, ja jolle lääkäri sanoi, että pullo tai kuolema.
Jätti alkoholin siihen, eli vielä kymmenisen vuotta ennen kuin sydän petti.
[/quote]
Juoppojakin on erilaisia ja eritasoisia ongelmia jotka juomiseen johtaa. Jotkut pystyy lopettamaan, suurin osa ei.Jotkut saa ongelmiaan käsiteltyä ja jotkut ei siihen pysty yksinkertaisesti ikinä. Mun mielestä olisi kyllä tosi tärkeää että apn mies hakeutuisi lääkäriin tai ainakin hankkisi vertaistukea itselleen. Saisi edes kunnon mahdollisuuden pysyä selvinoäin.
[/quote]
Niinpä! Ja samaa mieltä olen että olisi hyvä saada ammattiapua.. Mun mies on enemmän 'vain alkoholisti' kuin juoppo.. Kuitenkaan yhtään en väheksy tätä ongelmana koska oon nähny tät niin pitkään!!
.
Tänään on kolmas päivä kun mies ei juo yhtään. Ihan uskomatonta miten tyynenä on pysynyt.. Huono olohan tolla on, vatsa ruikulilla jne.. Mut nyt on ruennut jopa ruoka maistumaan! Tupakointi on kyl lisääntynyt eikä pysty nukkumaan.. Valvoi koko yön tuijotellen töllöä, huomasin kun ravasin vessassa vähän väliä.. Kuntokin kuulemma olematon kun ei töissä meinaa jaksaa vaikka ei erityisemmin kiirettä ole ja työntekijöistä suurin osa lomalla.. Et kyllähän nuo taitaa jotain vierotusoireita olla :/
.
Mä en edelleenkään tajua miks epäillään provoksi - ketä tämä keskustelu provosoi ja mihin, miksi??
.
Tänään käytiin yhdessä kaupassa (mulla ei oo korttia ja tän mahan kans on ikävä pyöräillä), niin huomasin kuinka vilkuili kaljoja ja tuumas jopa ääneen et kun on taas hintaa laskettu.. Kyllä uskon et jollen ois ollu mukana ois voinu raittius loppua lyhyeen.. Mut nii kauan on toivoa kun ei korkkaa!!
.
Ja mitä tulee et ei raitistu ennenkö teholla.. Ehkäpä mies jo oikeesti säikähti sitä että olis pitäny soittaa ambulanssi. Hälle on kuitenkin lapsi tulossa ja vielä nuori mies elämä edessä! Ei oo kerenny ryypätä taloja jne.. Helpommin sitten säikähtääkin??
.
Aloittaja