apua, mies oksentaa verta?!
Mitä pitäis tehdä, mies oksentaa ja oksennus on verenpunausta, kirkasta. On ryypänny rankasti viime vuodesta asti! Pitääkö se viedä päivystykseen???
Kommentit (238)
Mulla loppui varhaisnuoruuden biletykset siihen, kun muutaman kerran 21-vuotiaana krapulaoksennus päätyi sappimehun jälkeen vereen.
En käynyt lääkärissä (tyhmä olin, pelkäsin). Enkä sen koommin ole ollut krapulassa. Oksentaakaan en uskaltanut, kunnes 18 vuotta myöhemmin tuli Noro-virus ja oksua ei voinut estää.
Liekö vatsanesteiden "sapen" oksentelu rikkonut silloin jotakin ruokatorvessa. Huh.
Miehelläni taitaa olla paha alkoholikirroosi, nyt kun oon lukenut siitä niin tuntuu todella selkeältä kaikki miehen käytös, oireet jne.. Just juttelin sen kans, kun tuli kyynelsilmin vauvavatsalle juttelemaan.. Että pitäis mennä lääkäriin. Ei suostu, mutta sanoi lopettavansa kun nyt olevat kaljat loppuu, niitä on jäljellä alle 12, en oo laskenut..taisi säikähtää itsekin ja vielä enemmän kun kerroin lukeneeni ja mitä oireita kuvataan alkoholikirroosista tulevan ja maksavaurioista.. Ja että kun oireita tulee, on sairaus tod näk jo pitkällä.
.
Lupasin miehelle nyt olla sen tukena oman jaksamiseni rajoissa. En vaan osaa kääntää selkää, olla välinpitämätön, kun vielä rakastan. Oman kodin kyllä haluan edelleen. Sinisilmäinen en aio olla, että jäisin tähän.
.
Aloittaja
Ensinnäkin tuollaisessa tilanteessa soitetaan vähintään sairaalan päivystykseen. Ymmärrätkö? Selität niinkuin asia on: Oksensi verta eikä lähde lääkäriin. Tämän takia ihmisiä kuolee ihan turhaan, kun jäädään arpomaan ja hemmetti soikoon, kirjoittelemaan nettiin. Soita ja kirjoittele sitten. Nyt ei kuollut tämä mies, mutta monelle on käynyt samoista syistä ja samoilla toimintatavoilla huonosti.
Soittamalla osoittaisit miehelle myös, ettet ylläpidä hänen sairasta elämäntyyliään vaan irtisanot itsesi siitä ja teet sen näkyväksi.
Nyt sanoisin aneluihin, että lähdet lääkäriin tai minä pakkaan kassini. Alkkis ajelee kyllä krapulassa. Sinä teet nyt kaiken mahdollistaaksesi hänen ei niin hitaan itsemurhansa. Tuo ei ole rakkautta eikä apua vaan raukkamaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:04"]Ensinnäkin tuollaisessa tilanteessa soitetaan vähintään sairaalan päivystykseen. Ymmärrätkö? Selität niinkuin asia on: Oksensi verta eikä lähde lääkäriin. Tämän takia ihmisiä kuolee ihan turhaan, kun jäädään arpomaan ja hemmetti soikoon, kirjoittelemaan nettiin. Soita ja kirjoittele sitten. Nyt ei kuollut tämä mies, mutta monelle on käynyt samoista syistä ja samoilla toimintatavoilla huonosti.
Soittamalla osoittaisit miehelle myös, ettet ylläpidä hänen sairasta elämäntyyliään vaan irtisanot itsesi siitä ja teet sen näkyväksi.
Nyt sanoisin aneluihin, että lähdet lääkäriin tai minä pakkaan kassini. Alkkis ajelee kyllä krapulassa. Sinä teet nyt kaiken mahdollistaaksesi hänen ei niin hitaan itsemurhansa. Tuo ei ole rakkautta eikä apua vaan raukkamaisuutta.
[/quote]
Ajelee - anelee
Jos nyt olet diagnosoinut maksakirroosin, niin se maksa ei kestä sitten yhtään viinaa. Mun isällä oli maksakirroosi ja haimatulehdus, joka rauhoiteltiin sairaalassa. Sen jälkeen kymmeneen vuoteen ei viinaa ollenkaan. Repsahti ja joi tissutteli kotona. Kirkkaita. Sitten kun joutui aikoinaan muun sairastelun vuoksi sairaalahoitoon, niin se oli menoa sitten. Kolme kuukautta sairaalassa ja sisuskalut putosivat yksi toisensa jälkeen pelistä pois. Ja senhän tietää mikä se tulos on, kun ei maksa tai munuaiset ja sen jälkeen sydän pelitä..
Hittoako mä soitan jos mies kieltää?? Että kuolee mieluummin. Vai oisko pitäny ottaa riski et käy repimässä kännissä multa puhelinta kun soitan, pahimmassa tapauksessa siinä rytäkässä ois sattunu jotain mulle ja/tai vauvalle!! Joku tolkku tohon syylistämiseen! Ja miten vaikea voi olla tajuta monesta viestistä että mä olen jo PAKANNUT, ja muutan kunhan löydän sopivan asunnon. Ei mies ole edes anellut mua jäämään, kunhan tuli äsken juttelemaan asioista miten aikoo parantaa tapansa jne. Se tietää kyllä ettei mun päätä käännetä katteettomilla lupauksilla, voinhan mä jatkaa miehen kanssa vaikka asunkin muualla jos hakee heti apua, ehkä palata takaisin kotiinkin kunhan on parantunut.
.
Aloittaja
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:09"]Jos nyt olet diagnosoinut maksakirroosin, niin se maksa ei kestä sitten yhtään viinaa. Mun isällä oli maksakirroosi ja haimatulehdus, joka rauhoiteltiin sairaalassa. Sen jälkeen kymmeneen vuoteen ei viinaa ollenkaan. Repsahti ja joi tissutteli kotona. Kirkkaita. Sitten kun joutui aikoinaan muun sairastelun vuoksi sairaalahoitoon, niin se oli menoa sitten. Kolme kuukautta sairaalassa ja sisuskalut putosivat yksi toisensa jälkeen pelistä pois. Ja senhän tietää mikä se tulos on, kun ei maksa tai munuaiset ja sen jälkeen sydän pelitä..
[/quote]
Ihan kamalaa.. :'( on äärettömän vaikeaa tämä asia.. Kun ei voi toista pakottaakaan hoitoon. Enkä osaa kylmästi kääntää selkää ja kävellä pois kokonaan, vaikka oman selustan turvaankin hankkimalla asunnon ja/tai eron..
.
Kumpa mies nyt tajuais, että ei voi jatkaa! :'( olisi hirveää haudata rakas ihminen, menettää alkoholismille.. Vihannut olen viinaa ja alkoholia siitä asti kun tajusin että siitä oli tullut ongelma.. Nyt uhkaa viedä mieheni ja lapseltamme isän.. :'(
.
Aloittaja
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:09"]Jos nyt olet diagnosoinut maksakirroosin, niin se maksa ei kestä sitten yhtään viinaa. Mun isällä oli maksakirroosi ja haimatulehdus, joka rauhoiteltiin sairaalassa. Sen jälkeen kymmeneen vuoteen ei viinaa ollenkaan. Repsahti ja joi tissutteli kotona. Kirkkaita. Sitten kun joutui aikoinaan muun sairastelun vuoksi sairaalahoitoon, niin se oli menoa sitten. Kolme kuukautta sairaalassa ja sisuskalut putosivat yksi toisensa jälkeen pelistä pois. Ja senhän tietää mikä se tulos on, kun ei maksa tai munuaiset ja sen jälkeen sydän pelitä..
[/quote]
Ihan kamalaa.. :'( on äärettömän vaikeaa tämä asia.. Kun ei voi toista pakottaakaan hoitoon. Enkä osaa kylmästi kääntää selkää ja kävellä pois kokonaan, vaikka oman selustan turvaankin hankkimalla asunnon ja/tai eron..
.
Kumpa mies nyt tajuais, että ei voi jatkaa! :'( olisi hirveää haudata rakas ihminen, menettää alkoholismille.. Vihannut olen viinaa ja alkoholia siitä asti kun tajusin että siitä oli tullut ongelma.. Nyt uhkaa viedä mieheni ja lapseltamme isän.. :'(
.
Aloittaja
[/quote] Sulla ei ole minkäänlaista asennetta tuossa hommassa. Sanot sille, että lähtee käymään lääkärissä just nyt tai sä pakkaat tavarat ja lähdet. Toimi äläkä vikise täällä!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:13"]Hittoako mä soitan jos mies kieltää?? Että kuolee mieluummin. Vai oisko pitäny ottaa riski et käy repimässä kännissä multa puhelinta kun soitan, pahimmassa tapauksessa siinä rytäkässä ois sattunu jotain mulle ja/tai vauvalle!! Joku tolkku tohon syylistämiseen! Ja miten vaikea voi olla tajuta monesta viestistä että mä olen jo PAKANNUT, ja muutan kunhan löydän sopivan asunnon. Ei mies ole edes anellut mua jäämään, kunhan tuli äsken juttelemaan asioista miten aikoo parantaa tapansa jne. Se tietää kyllä ettei mun päätä käännetä katteettomilla lupauksilla, voinhan mä jatkaa miehen kanssa vaikka asunkin muualla jos hakee heti apua, ehkä palata takaisin kotiinkin kunhan on parantunut.
.
Aloittaja
[/quote]
No sopiikin hyvin kuvaan, mikä susta muodostuu, että uskot kännissä verta yrjöävää miestä. Täällä kukaan ei osaa sinus luotettavasti neuvoa, mutta tänne itket ja painut nukkumaan. Kyllä, tuollaisessa tilanteessa soitetaan terveydenhuollon ammattilaiselle ja he sitten arvioivat tilanteen. Todella tyhmää olla soittamatta. Itse olisin soittanut vessasta, mennyt yli tms. Ei käytöksesi minua yllätä. Tuttavapiirissä ensihoidon henkilökuntaa ja kuulemma yleistä, että tuollaisen arpomisen vuoksi käy monesti huonosti.
Toistan: Arvot liian pikään sen lähtemisen kanssa. Pakkaisin kassini ja menisin ystävälle/sukulaiselle ja jättäisin miehen kärvistelemään. Pehmität tilannetta hänelle liikaa. Minä en syyllistä, totean vain tosiasiat. Auttaminen tarkoittaa tuossa tilanteessa sitä, ettet katso dokaajan veriyrjöämistä vaan selvittä, mitä asiantuntijan mielestä PITÄISI tehdä. Jos mies ei suostu, häivyt HETI.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:13"]Hittoako mä soitan jos mies kieltää?? Että kuolee mieluummin. Vai oisko pitäny ottaa riski et käy repimässä kännissä multa puhelinta kun soitan, pahimmassa tapauksessa siinä rytäkässä ois sattunu jotain mulle ja/tai vauvalle!! Joku tolkku tohon syylistämiseen! Ja miten vaikea voi olla tajuta monesta viestistä että mä olen jo PAKANNUT, ja muutan kunhan löydän sopivan asunnon. Ei mies ole edes anellut mua jäämään, kunhan tuli äsken juttelemaan asioista miten aikoo parantaa tapansa jne. Se tietää kyllä ettei mun päätä käännetä katteettomilla lupauksilla, voinhan mä jatkaa miehen kanssa vaikka asunkin muualla jos hakee heti apua, ehkä palata takaisin kotiinkin kunhan on parantunut.
.
Aloittaja
[/quote]
No sopiikin hyvin kuvaan, mikä susta muodostuu, että uskot kännissä verta yrjöävää miestä. Täällä kukaan ei osaa sinus luotettavasti neuvoa, mutta tänne itket ja painut nukkumaan. Kyllä, tuollaisessa tilanteessa soitetaan terveydenhuollon ammattilaiselle ja he sitten arvioivat tilanteen. Todella tyhmää olla soittamatta. Itse olisin soittanut vessasta, mennyt yli tms. Ei käytöksesi minua yllätä. Tuttavapiirissä ensihoidon henkilökuntaa ja kuulemma yleistä, että tuollaisen arpomisen vuoksi käy monesti huonosti.
Toistan: Arvot liian pikään sen lähtemisen kanssa. Pakkaisin kassini ja menisin ystävälle/sukulaiselle ja jättäisin miehen kärvistelemään. Pehmität tilannetta hänelle liikaa. Minä en syyllistä, totean vain tosiasiat. Auttaminen tarkoittaa tuossa tilanteessa sitä, ettet katso dokaajan veriyrjöämistä vaan selvittä, mitä asiantuntijan mielestä PITÄISI tehdä. Jos mies ei suostu, häivyt HETI.
[/quote]
Autocorrect taas korjaa.. Mennyt ulos ei yli. Selvittä-selvität.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 01:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 01:12"]höpöhöpö. Kukaan ei tule alkoholistisiksi joka oksentaa verta hetkessä. [/quote] Höpöhöpö mies on juonut vuoden ajan JOKA päivä. On kyllä alkoholisti, siitä verioksusta en nyt tiiä ku höpisee ja muuttaa sanomisiaan ja kerkes huuhtoo etten kunnolla nähny mikä tilanne.. . Aloittaja
[/quote]
Vuoden ajan joka päivä? Ei ole edes fyysisesti mahdollista.
[/quote]
Kyllä on. Nähty.
Siis mitä hittoa, miks mun pitää nyt heti lähteä kodistani johonki ystävän nurkkiin punkkaamaan ja menettää siinä yksityisyyttä ja itsenäisyyttä. Ei sen asunnon löytymiseen luultavasti mene kauaa, kun on tämmöinen tilanne! Pari viikkoa voin ihan hyvin tässä kotona olla mieluummin, kyl se mies on jo sen tajunnu etten oo tähän jäämässä. Mä en pehmitä siis miehelle yhtään mitään, vaan itselleni! Mä en oo sen luontonen että voisin olla jossain ystävän nurkissa monta viikkoa. Täällä mä sentään saan olla kuin kotonanki, syödä ja juoda huoletta, kulkea vaikka alasti vessaan yöllä (nukun alasti koska vauva nyt vaan hiostuttaa, ja vessahätä tulee miljoonasti yössä).. JNE JNE.
Ja minkä ihmeen takia mä en sais täällä avautua? Onko tää nyt vaan palsta ulkonäkö- ja Sädevauva aiheille vai mitä vittua. Voinha mä olla kirjottamatta täällä jos noin oikeesti riepoo teitä, muttei se muuta tilannetta miksikään täällä kotona. Kunhan ajattelin tätä samaa ketjua jatkaa hädän jo mentyä ohi, että sais vertaistukee ja ajatuksia ja tuntoja purkaa. Näköjään niin saatanan väärin.
Mulla ei oo mitään velvollisuutta soitella salaa päivystykseen jos mies niin kieltää. Silti mulla on oikeus kokea hätää ja paniikkia rakkaan ihmisen puolesta. Mulla on myös oikeus tehdä tällainen aloitus siihen tueksi, kun tilanne on päällä, että voin käydä tilanteen salliessa tsekkaamassa kommentit. .
MULLA on OIKEUS olla omassa kotonani, mies ja sen juominen EI AJA MUA ja VAUVAA kodittomiks, ei edes viikoksi tai kahdeksi! Minä en rupee hyysäämään aikusta miestä että menee lääkäriin, jos ei mene niin sitten ei mene, saa mulla silti olla paskat fiilikset.. Prkl.. Että semmonen asenne mulla!
Aloittaja
Ap, miten muuten menee, ei kai mies ole enää oksentanut? Onneksi olet jo etsimässä omaa asuntoa sinulle ja vauvalle, toivotaan että saat sen mahd. äkkiä. Stressi ei tee hyvää raskausaikana(kaan). Seuraavalla kerralla kyllä itse soittaisin ambulanssin vaikka mies kuinka vastustelisin. Toivottavasti seuraavaa verioksennus-kertaa tosin ei tule... Paljon voimia teille!
Jatkampa vielä että mitä hittoa se päivystykseen soittaminen olisi auttanut, kun kerta mies ei sinne suostu menemään?! Kysympä vaan, että mikä hiton logiikka tuossa sitten on?!
Aloittaja
Olisi kannattanut tilata ambulanssi, halusipa mies sitä tai ei. Olisitpa sitten ainakin tehnyt parhaasi. Sitäpaitsi niiden kanssa ehkä moes olisi kuitenkin suostunut puhumaan asiasta ja ehkä halunnutkin hoitoa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:26"]
Ap, miten muuten menee, ei kai mies ole enää oksentanut? Onneksi olet jo etsimässä omaa asuntoa sinulle ja vauvalle, toivotaan että saat sen mahd. äkkiä. Stressi ei tee hyvää raskausaikana(kaan). Seuraavalla kerralla kyllä itse soittaisin ambulanssin vaikka mies kuinka vastustelisin. Toivottavasti seuraavaa verioksennus-kertaa tosin ei tule... Paljon voimia teille!
uh, kiitos positiivisemmasta kommentista.. Juu ressaaminen ei tee hyvää, ja ressaisin varmasti vielä enemmän jossain ystävän nurkissa pyörimässä, joutuisin kuunnella ystävän saarnaa siitä miten oon antanu tän jatkua (ihan niinkö miehen ongelmat olis mun vika), ei ois yksityisyyttä ja omaa tilaa, huolehtisin että mitähän se mies nyt tekee, kun yllättäen lähdin jne jne..
Mies on aika ookoo kunnossa ottaen huomioon olosuhteet, ei oo oksennellu, lepäilee tossa sohvalla kyllä ja "loiventelee" noilla kaljoilla joiden jälkeen uhosi lopettavansa koko juomisen..
Aloittaja
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:29"]
Olisi kannattanut tilata ambulanssi, halusipa mies sitä tai ei. Olisitpa sitten ainakin tehnyt parhaasi. Sitäpaitsi niiden kanssa ehkä moes olisi kuitenkin suostunut puhumaan asiasta ja ehkä halunnutkin hoitoa.
[/quote]
Olis ehkä kannattanut mut tehty mikä tehty. Kuten sanottu niin en tosiaan halunnu mitään ilmiriitaa kännisen arvaamattoman miehen kanssa.. :( Tää on jotenki hirveetä miten täällä syyllistetään mua, vaikka mies on se ongelmainen..
Aloittaja
Mitä sit jos tulevaisuudessa lapsesi vaikka lyö päänsä kovaa ja on sekava ja oksentelee ja huutaa vaan että "ei ei ei! Ei lääkäriin!"? Niin ei sitten kun ei halua?
Ymmärrän, että miehesi on aikuinen, mutta kännissäkö se on täyspäinen arvioimaan tilanteen? Ja ei tietenkään halua lääkäriin, sitä nolottaa oma alkoholisminsa.
Ja oikeesti? Lupas lopettaa kun kaljat loppuu??? Miksei heti?
Kuinka ahkerasti sä oikein etsitkään sitä kämppää itsellesi??? Vai odotatko, että se tulla tupsahtaa sulle. Vaikuttaa pelkältä aikomukselta nimittäin...
Ja miksi ihmeessä tulit raskaaksi alkoholistille??? Äläkä selitä mitään "mä vaan tulin raskaaksi"-sontaa...
Nyt otat itseäsi niskasta kiinni, sillä miehesi ei näytä olevan ainoa saamaton.
"Lupas lopettaa kun kaljat loppuu."
Voi kultapieni. Se mies ei lopeta. Ei PYSTY lopettamaan. Se on alkoholisti. Hoitoon menemisen on tultava miehestä itsestään, sinä et voi häntä pelastaa. Itse olen lapsesta saakka seurannut tämmöisten ihmisten elämää sukulaisten puolelta ja sanonkin siksi suoraan: Lähde hänen luotaan, taaksesi katsomatta.
Suosittelen muuten lukemaan muuten Peter Franzenin kirjan, tumman veden päällä, niin tajuat millaista elämää tarjoat lapsillesi. Se Kertoo hyvin alkoholisti-isästä. En voinut lukea sitä itkemättä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 07:10"]Mun lasten isä aikoinaan, oltiin jo muutettu erilleen, mutta hän oli meillä usein,
Ryyppäsi yön ja piti muakin hereillä.
No hän päätti lähteä hakemaan tupakkaa aamu kuuden aikaan.
Minä olin helpottunu että nyt saan nukkua.
Lapsi oli vielä vauva silloin.
No en miettiny millä hän tupakkaa lähtee hakee ja menin nukkumaan.
Aamupäivästä sitten herään siihen kun ikkunaan koputetaan.
Mieshän se siellä verissäpäin.
Hän oli ajanut kolarin, pää tuulilasista läpi.
Ja kun en ollut vastannut kun hän sairaalasta soitti, niin karkas sieltä.
Poliisit tuli hetken päästä hakemaan.
Tää tyyppi kehtas vielä ruveta syyllistään mua, kun minä vaan nukuin enkä vastannut kun hän soitti.
Tuon jälkeen hän ei kauaa elänytkään.....
Vaikka selvis kolarista niin lähti sitten oman käden kautta.
Ja näin voin sanoa että en ikävöi hetkeäkää.
Tuollaset juopot pilaa vaan muitten ihmisten elämän. Parempi kun kuolevatkin pois.
[/quote]
Hirveää. Mä en vois sanoa toivovani miehelleni mitään pahaa!! Oma syytä se on jos kattelee juoppoa, samoin sun tapauksessa, oma vika kun katoit vaikka asuitte jo erillään! Myös siksi tuollainen ajattelu on niin julmaa, koska alkoholismiin sairastutaan ihan laillisen päihteen takia... Mä en kyllä sanois et mies on pilannut mun elämää mitenkään. Omansa kylläkin, jollei ryhdistäydy ja hae apua..
.
Hengissä tuo ukko onneks on.. Nukkuu vieläkin. Sain itekkin onneks nukuttua.
.
Aloittaja