Miksi joku on ylpeä, kun synnyttää isoja vauvoja?
En oikeesti ihan ymmärrä, jos ihminen rehentelee sillä, että hänen raskauksissaan vauvat kasvaa niin isoksi. Mulla kun tulee vaan mieleen, että ne on niitä diabetesvauvoja, ja että äiti ei ole edes vauvan vuoksi vaivautunut katsomaan mitä suuhun laittaa.
Kommentit (150)
Meidän lähipiirissä myös näitä tupakkaäitejä ja kyllä vaan niiden lapset on 2,5 kg - 3 kg painoisia ja yleensä menevät hakemaan lisäpotkua lasten teholta!
Jos näen pienen vauvan niin mietin että äiti on varmasti laihduttanut tai tupakoinut odottaessaan.. :/
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:24"]Siskoni kaveri laihdutti odottaessa ja kyllä, vauva oli 3 kg, mutta sai silmälasit 1 veenä!! Lääkäri sanoi, että huono ravinto vaikuttaa hyvin paljon sikiön näön kehitykseen, ja puhumattomakaan hermostoputkesta..
Ja entäs ne aivot???
[/quote]
Olen kuullut samaa ja samaahan ne neuvolan opukset toitottaa, silti nää jotkut mammat haluaa vaan niin kovin pysyä mitoissaan että riskeeraavat sikiön terveyden :/
[/quote]
Liiallinen lihominen ei kuitenkaan ole hyväksi ja altistaa raskausdiabetekselle ja raskausmyrkytykselle. Mikäli äiti on ylipainoinen, painon ei tarvitse nousta paljon kun taas hoikan paino voi nousta vähän enemmän. Liiallista sokerin käyttöä kannattaa välttää. Aina suuri vauva ei ole seurausta diabeteksesta. Ja voi olla myös luonnollista, että pieni ja siro äiti saa pienen vauvan ihan jo synnytyksen sujumisen kannalta. Joskus pienikään vauva ei synny alateitse jos asento on huono. Tai jos supistukset ovat hyvät, tarjonta normaali sekä lantio tilava, voi suurikin vauva voi syntyä ongelmitta.
Neuvolan th
Olisko niin että potrasta vauvasta on vain ihan luonnollista olla ylpeä. Kuten tietysti pienemmästäkin. Isot vauvat vaan ovat entisaikaan selvinneet vauva-ajasta paremmin ja rotevuus on silloin ollut lapselle hyväksi. Ja sama osin varmasti pätee edelleen. Tämä suuri vauva- lihava äiti vinksahtanut ajattelu on ihan nykyajan tuotos. Raskausdiabetes tietenkin asia erikseen. T. Kaksi yli nelikiloista vauvaa synnyttänyt, bmi ennen raskauksia ja niiden jälkeen 19 jos se nyt jotain täällä kiinnostaa.
hahahaa :D toi on, ap, niin totta!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:53"]Istukka on toiminut hyvin :) Onhan se hieno juttu! Perinnöllistähän se yleensä on se paino..
[/quote]
Tarkoittaako se sitä? Mulla oli iso vauva ja iso istukkakin.
[/quote]
Ei tarkoita. Paljon on kiinni mikä se äidin sokeritaso on odotusaikana. Mulla ollut tosi matalat sokerit ja joutu sen takia syömään tosi tiheään ja seurata sokereita ettei mene liian alas. Silloin vauva ei kasva niin pyöreäksi. Jos taas korkeat sokerit niin kasvaahan se vauva isoksi!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:10"]Ap, ymmärsinkö nyt oikein: sinusta isoja vauvoja synnyttäneiden äitien pitäisi hävetä isoja vauvojaan?
[/quote]
No onhan se aika noloa että muut kuulee että nainen on niin iso alapäästä että sieltä mahtui valtava järkäle syntymään.
[/quote]
Tiesitkö idiootti ameeba, että se kertoo vain siitä että naisen alapää on elastinen ja kudokset kunnossa? Sellaiset naiset joustaa. Mene helvetti ja lue vähän aiheesta ennenkuin tulet nolaamaan itsesi tänne.
[/quote]
Kukahan tässä nolaa itsensä? Jos olisin ameeba niin en kait tänne silloin pystyisi kirjoittamaan. Ja kyllä isoja vauvoja synnyttäneiden miehet on sanonut että kyllä se vaimo on niiiiin venynyt. Että sillai. Kyllä kai jokainen tajuaa että jos on potkupallo läpivedetty niin jotain peruuttamatonta on tapahtunut.
Mullakin virtaukset olleet huippuhyvät ja istukka on myös ollut molemmissa aika iso :) Kyllä se 4,2 kg vaatiikin hyvän istukan!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:24"]Siskoni kaveri laihdutti odottaessa ja kyllä, vauva oli 3 kg, mutta sai silmälasit 1 veenä!! Lääkäri sanoi, että huono ravinto vaikuttaa hyvin paljon sikiön näön kehitykseen, ja puhumattomakaan hermostoputkesta..
Ja entäs ne aivot???
[/quote]
Olen kuullut samaa ja samaahan ne neuvolan opukset toitottaa, silti nää jotkut mammat haluaa vaan niin kovin pysyä mitoissaan että riskeeraavat sikiön terveyden :/
[/quote]
Liiallinen lihominen ei kuitenkaan ole hyväksi ja altistaa raskausdiabetekselle ja raskausmyrkytykselle. Mikäli äiti on ylipainoinen, painon ei tarvitse nousta paljon kun taas hoikan paino voi nousta vähän enemmän. Liiallista sokerin käyttöä kannattaa välttää. Aina suuri vauva ei ole seurausta diabeteksesta. Ja voi olla myös luonnollista, että pieni ja siro äiti saa pienen vauvan ihan jo synnytyksen sujumisen kannalta. Joskus pienikään vauva ei synny alateitse jos asento on huono. Tai jos supistukset ovat hyvät, tarjonta normaali sekä lantio tilava, voi suurikin vauva voi syntyä ongelmitta.
Neuvolan th
[/quote]
Ei kyse ole lihomisesta, vaan että syö terveellisesti ja niitä kaikkein tärkeimpiä ruoka-aineita.
Itselläni täysjyvä, pähkinät, kala, sitrukset, puolukat ja mustikat ja kotiruoka tyydytti hyvin ja mulla ei ollut erityisiä herkkuhimoja koko odotuksessa :)
Mun siskon kaveri ei uskaltanut syödä jossain vaiheessa juuri mitään kun pelkäsi lihomista - siitä oli kyse ;----)
Ja tosiaan, jos syöt päivässä 4 muffinssia ja et muuta, et liho odotuksen aikana, - kivaa! Mutta mistä sun vauva saa ne tärkeimmät ravintoaineet?
Onneksi itse pidin huolta oikeasta ravinnonlaadusta..
Oon kuunnellut muutaman kaverin puhetta "voin syödä vaikka joka päivä mäkissä, mut sit en syö koko päivänä enää muuta", tsiiiiiiisus!!!!!
Itse olen jättänyt molemmissa odotuksissa kahvinkin pois kokonaan ja korvannut valkoisella teellä.. Siitäkin aineenvaihdunta on hieman hidastunut ja lisäkiloja tullut heti pari, mutta en usko että kofeiini on loppujenlopuksi kovin hyväksi vauvalle, joten otan mielelläni pari kiloa lisää.. :/
Sitä on vaan NIIIN hämmästynyt ja ylpeä ja onnellinen kun se vauva punnitaan ja sanotaan että 4,4 kg. Kaikki meni hyvin, kaveri on jäntevä eikä yhtään pullea, nostaa päätään ja äiti on täynnä adrenaliinia. Minä painoin synnytyksen jälkeen vähemmän kuin ennen raskautta, ei ollut siis läskillä kasvatettu. Nyt vuoden ikäisenä kasvu on jo tasoittunut ja on lyhyt ikäisekseen. Olen taas NIIN ylpeä kun se on pieni tirppana:D
No, kolmen pienen vauvan äitiä olen kyllä tuntenut, että kaksi alle 3 kiloista vauvaani olivat joidenkin ihmisten mielestä liian pieniä, mutta toisaalta itse olin onnellinen, että synnytykset sujuivat hyvin. Itsekin pienikokoisena, en usko että suurempia olisin kyennyt synnyttämäänkään. Olkaahan kaikki onnellisia erikokoisista vauvoistanne.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 08:26"]
En oikeesti ihan ymmärrä, jos ihminen rehentelee sillä, että hänen raskauksissaan vauvat kasvaa niin isoksi. Mulla kun tulee vaan mieleen, että ne on niitä diabetesvauvoja, ja että äiti ei ole edes vauvan vuoksi vaivautunut katsomaan mitä suuhun laittaa.
[/quote]
No ehkä sun pitää laajentaa sun ajattelua siihen, että kaikkien isoja vauvoja saaneiden äitien ei tarvitse potea raskausdiabetesta. Vauvan koko kun tulee geeneistä.
[/quote]
Hän on hyvin asioista perillä ;) Ei mullakaan tule pienistä vauvoista mieleen aliravitut narkkari alkkis äidit.
On kyllä helpottavaa lukea näitä :)! T: kahden ison vauvan äiti
Minua nyt kyllä loukkaa kun täällä annetaan ymmärtää että raskausdiabetes olisi aina jotenkin äidin syy, että se tulisi pelkästään muffinseja ahmimalla. Voin kertoa että olen kärsinyt raskausajan diabeteksesta kaksi kertaa, mitannut veriarvojani jne. VAIKKA SÖIN SUPERTERVEELLISESTI SEKÄ ENNEN RASKAUTTA ETTÄ SEN AIKANA. Sen lisäksi että liikuin säännällisesti, olin ja olen kasvisyöjä: ei siis eläinrasvoja. En juonut alkoholia, en kahvia, en limpparia, en mehuja. En rasvoja, en liikaa hedelmiä, en mitään vaarallista ruokaa ahtanut itseeni JA SILTI SAIN RASKAUSDIABETEKSEN. Oletettavasti koska sitä on minulla suvussa. Minulla on muutenkin kohonnut riski diabetekseen ja siksi tarkkailen syömisiäni ja liikuntaani.
Että nyt voitte lopettaa sen syyllistämisen.
Lisäksi voin vielä aiheuttaa lisää pahoja unia kertomalla että vauvani olivat molemmat viisikiloisia, voi olla että olisivat muutenkin koska suvussa on sitäkin (isoja vauvoja ja isoja aikuisia), ja olen todellakin heistä ylpeitä, ja mikä vieläpä SYNNYTIN HEIDÄT PILLUSTANI EIKÄ SE OLE TUUSANNUUSKANA, ei edes revennyt, eikä ole kukaan mies valittanut sen jälkeen, PÄINVASTOIN.
On se saatana kun pitää kaikkeen ihmisten puuttua. Pitäkää huoli omista vauvoistanne ja pilluistanne ja antakaa muiden olla rauhassa. Lopettakaa.
Tämä tarina on tosi.
Muita tuntuu häiritsevän paljon kiinnostavan toisten pillut. Kun se oma on niin siro ja simpsakka että just ja just mahtuu pikkurilli sisään, mutta hui mitä mörköjä toisilla mahtaa olla. Sitten vielä väitetään kivenkovaan tietävänsä millanen pillu sillä toisella palsta mammalla on. Ei ole kaikki ihan kohdillaan ei.
Isot vauvat on tosi paljon helpompi hoitaa kuin pienet :) Ja omat ei oo sairastelleet juuri yhtään! Esikoisella oli eka korvatulehdus 1,5 veenä eikä nuhaakaan aiemmin!
Mun kaverin vauva 2700 g täysiaikaisena ja oli kokoajan kipeä ja räkäinen :/ Ei myöskään oikein viihtynyt yksin vaan oli viihdytettävä vauvasta asti..
On kyllä uskomatonta miten terkkarit yms pelottelevat isoilla vauvoilla olevan jotain häikkää vaikka itsekin olen todennut että isot vauvat ovat yleensä terveempiä ku ne kolmikiloset rääpäleet!