Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku on ylpeä, kun synnyttää isoja vauvoja?

Vierailija
01.08.2015 |

En oikeesti ihan ymmärrä, jos ihminen rehentelee sillä, että hänen raskauksissaan vauvat kasvaa niin isoksi. Mulla kun tulee vaan mieleen, että ne on niitä diabetesvauvoja, ja että äiti ei ole edes vauvan vuoksi vaivautunut katsomaan mitä suuhun laittaa.

Kommentit (150)

Vierailija
1/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin ylpeä 4,3 kiloisesta kuopuksestani tai siis olin, kun olin hänet synnyttänyt. Sokerirasituskoekin tehtiin raskauden aikana, tulos normaali. Esikoinen oli normaalipainoinen, 3,4kg. En edes tiennyt pungertavani niin isoa vauvaa ulos ja kun olen muutenkin pelännyt ja kammonnut synnytyksiä niin olinhan mä helkkarin iloinen kun kaikki meni hienosti ja lapsikin oli iso! Tuli vain 1 tikki ja seksielämä on ollut lasten jälkeen aiempaa parempaa :) 

Oon vielä itse suht pieni niin olihan se nyt mun uroteko! Nii! Miksei siitä sais olla ylpeä, en mä mielestäni sillä kuitenkaan leventele. :)

Vierailija
2/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin terveet ja normaalipainoiset äidit synnyttävät isoja vauvoja.
Lapsen syntymäpaino on jossain määrin perinnöllistä; on sukuja joissa syntyy isoja lapsia.
Ison lapsen synnyttäminen ei myöskään  tuhoa naisen alapäätä eikä aiheuta raskausarpia.
Jos joku kehuu isokokoisen lapsen synnyttämisellä, on hän typerä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 08:30"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 08:26"]En oikeesti ihan ymmärrä, jos ihminen rehentelee sillä, että hänen raskauksissaan vauvat kasvaa niin isoksi. Mulla kun tulee vaan mieleen, että ne on niitä diabetesvauvoja, ja että äiti ei ole edes vauvan vuoksi vaivautunut katsomaan mitä suuhun laittaa. [/quote] Ei oo sun vauva. Ei oo sun ongelma. Miksi se sinun persettä kutittaa?

[/quote]

Kyllä kutittaa, kun maksetaan läskilapsien diabetekset ja muut sairaudet. Vastuutonta vanhemmilta, lähinnä äidiltä. Lapsi täysin syytön!

[/quote]

Ei se sitä tarkoita, että niille lapsille tulis (sen vuoksi)i diabetes, voi pyhä yksinkertaisuus!  Jos tulee (siis se aikuistyypin, nuoruustyyppinenhän on autoimmmuunisairaus eli aivan eri pohja) niin se on geeneistä ja/tai elintavoista johtuvaa.

Vierailija
4/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä semmoset pienet ja sirot vauvat on niiiiiin paljon söpömpiä, kun ne isot pallovauvat. Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta olin syntyessäni 46cm ja 2,6kg (rv 39), ja olin kuulemma kun nukke. Nykyään 171 56kg, joten niin kun jku muukin totesi, niin syntymämitata eivät kerro mitään aikuisuuden koosta.

Suomalaiset vauvat ovat vissiin muihin verrattuna aika isoja, pulleita ja kaljuja.

Vierailija
5/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki isot vauvat ei missään nimessä ole sokerivauvoja. Kyllä tuo koko kulkee hyvin pitkälti geeneissä, ja hoikat terveellisesti elävät naiset saavat isoja vauvoja ihan terveellä tavalla. Ei pienikään vauva ole merkki siitä että kaikki on täydellisen hienosti, usein päinvastoin.
.
Iso vauva äidillä jolla ei ole radia kertoo istukan hyvästä toiminnasta ja siitä että kroppa on niin sanotusti ottanut raskauden hyvin vastaan :) Tutkimuksissa on todettu jopa että terveellinen ruokavalio kasvattaa vauvaa isommaksi kuin tuotannollisen moskan syöminen! Ota ap asioista selvää ennen kuin alat heitellä typeriä uskomuksiasi julki.
.
T: 2,8 kg vauvan synnyttänyt ylipainoinen äiti

Vierailija
6/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määritellään iso vauva? Onko olemassa joku tietty pituus ja paino riippumatta esim. synnyttäjän koosta tms. Onko kiinalaisittain iso vauva saman painoinen kuin isojen skandinaavien?

Vierailija
7/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:05"]Mun mielestä semmoset pienet ja sirot vauvat on niiiiiin paljon söpömpiä, kun ne isot pallovauvat. Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta olin syntyessäni 46cm ja 2,6kg (rv 39), ja olin kuulemma kun nukke. Nykyään 171 56kg, joten niin kun jku muukin totesi, niin syntymämitata eivät kerro mitään aikuisuuden koosta.

Suomalaiset vauvat ovat vissiin muihin verrattuna aika isoja, pulleita ja kaljuja.
[/quote]

Itseasiassa ei pidä paikkaansa. Suomessa raskausajan diabetesta testataan ja hoidetaan erinomaisesti moniin muihin maihin (paras esimerkki tästä Jenkit) verrattuna. Meillä vastasyntyneiden keskipaino on saatu pidettyä hienosti lähes samana jo pitkän aikaa kun muissa länsimaissa se on noussut. Voit etsiä tästä tietoa Googlella jos kiinnostaa, itse en nyt puhelimella viitsi lähteä kollaamaan. Pieni syntymäpaino on ihan yhtä usein huolenaihe kuin suurikin, koska se saattaa olla merkki istukan vajaatoiminnasta.

Vierailija
8/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:12"]Miten määritellään iso vauva? Onko olemassa joku tietty pituus ja paino riippumatta esim. synnyttäjän koosta tms. Onko kiinalaisittain iso vauva saman painoinen kuin isojen skandinaavien?
[/quote]

Vastasyntyneistä tehdään maittain tilastoja joista selviää keskipaino sekä -pituus. Tottakai kasvukäyrät on kansallisia koska geeniperimä on erilainen. Synnyttäjän koko tähän ei vaikuta koska sillä ei suoranaisesti ole vaikutusta vauvan kokoon. Geenit, elämäntavat ja mahdollinen raskausdiabetes sekä istukan toimintahäiriöt sen sijaan vaikuttaa. Hoikka nainen voi saada isoja vauvoja ja lihava pieniä :)
.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix01044

Vierailija
9/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauvojen isot koot menevät geeneissä. Minä olin syntyessäni 4,1 kiloinen, omat lapseni 4kg ja 4,2kg. Nyt odotan kolmatta enkä usko että paljoa pienempi vauva tulee.

Yleensä olen hiljaa synnytyksistäni koska Suomessa ei vissiin saa puhua hyvin menneistä synnytyksistä koska se katsotaan kehumisena. En saanut kipulääkkeitä (niitä ei kummassakaan tapauksessa ehditty antaa), en revennyt, raskauskiloja ei jäänyt yhtään, raskausarpiakin tuli vain muutama. Synnytyksen ovat olleet myös todella nopeita (kumpikin kesti kaikkiaan alle kuusi tuntia).

Tuosta syystä en pahemmin käynyt mammakerhoissa, koska äidit kilpailivat siitä, kellä oli kamalin synnytys. Minä olin aina se, joka oli hiljaa. Mitä minä olisin voinut sanoa. Olisi tietysti ollut kiva kuulla synnytyskokemuksista noin muutoinkin, yleisellä tasolla.

Vierailija
10/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:05"]Mun mielestä semmoset pienet ja sirot vauvat on niiiiiin paljon söpömpiä, kun ne isot pallovauvat. Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta olin syntyessäni 46cm ja 2,6kg (rv 39), ja olin kuulemma kun nukke. Nykyään 171 56kg, joten niin kun jku muukin totesi, niin syntymämitata eivät kerro mitään aikuisuuden koosta.

[/quote]

Itseasiassa ei pidä paikkaansa. Suomessa raskausajan diabetesta testataan ja hoidetaan erinomaisesti moniin muihin maihin (paras esimerkki tästä Jenkit) verrattuna. Meillä vastasyntyneiden keskipaino on saatu pidettyä hienosti lähes samana jo pitkän aikaa kun muissa länsimaissa se on noussut. Voit etsiä tästä tietoa Googlella jos kiinnostaa, itse en nyt puhelimella viitsi lähteä kollaamaan. Pieni syntymäpaino on ihan yhtä usein huolenaihe kuin suurikin, koska se saattaa olla merkki istukan vajaatoiminnasta.
[/quote]

Kävinpä googlessa sittenkin, täällä sanotaan että Suomessa yli 4 kg vastasyntyneiden osuus on viimeisen 20 vuoden aikana jopa vähentynyt 4%. Tämä kertoo siis siitä että raskausajan diabetesta on aiemmin alidiagnosoitu eikä hoidettu.
.
https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet/vastasyntyneet

Vierailija
11/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvani painoi "vaan" 3 kg syntyessään, mutta nyt vuoden ikäisenä ikäisekseen pitkä ja muutenkin olemukseltaan iso ja vahva tyttö. Ei ole pyöreä mutta on terhakka. Itse olen taas todella siro. Eiköhän siihen vauvan syntymäpainoon vaikuta myös istukan koko jatoiminta

Vierailija
12/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä oikein tuota käsitettä "meidän suvussa" tai "joissakin suvuissa". Onhan ainakin nykyaikana ihmiset kaukaisempaa sukua toisilleen, kuin vaikka vielä 100 vuotta sitten, jolloin naitiin saman kylän sisällä ja naapurikylässäkin saatettii olla vielä pikkuserkkuja. 

Mikä siis on se "meidän suku", johon minun lapseni syntyy? Minä olen kotoisin pohjoisosasta maata, mieheni etelästä. Minun vanhempani ovat kotoisin eri puolilta tätä maata, samoin miehen vanhemmat. Se että syntyykö serkulleni ja hänen vielä aivan meille muille vieraasta suvusta olevalle miehelleen pieni tai suuri vauva, ei ole mitenkään kiinni "meidän suvusta".

Vierailija
13/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa ylpeitä synnytitte sitten minkä kokoisen lapsen tahansa!

Tässä ketjussa ainakin haukutaan ison synnyttänyttä.

Vierailija
14/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:29"]Meillä on ollut vaan yli neljä kiloisia lapsia vaikka sokirirasituksessa ei ollut mitään ja ylipainoinenkaan en ole. En tiedä miksi olivat niin isoja, ne vaan olivat :D Helpotti ainakin käsittelyä kun päätäkin kannattelivat alusta lähtien. Ensimmäisen lapsen neuvolassa sanottiin jo taaperona että tämä poika on pelkkää lihasta. On nyt isompana todella voimakas ikäisekseen. No, meni ohi aiheen.

Se mikä joskus ärsytti, oli kun käytin sanamuotoa "meidän pieni mies" tai "meidän pikkuinen", millä tietenkin tarkoitin että meidän nuorimmainen, vastasyntynyt vauva, niin sain heti kommenttia "ei teillä mitään pikkuista ole". Mitä helvettiä, pikkuinen se silti on. Taaperotkin on vielä pikkuisia minun mielestä...
[/quote]
Unohtui mainita että pituudeltaan on kuitenkin olleet pitkiä, niin ei ne mitenkään pullukoita olleet. Kaikki oli myös 1-2viikkoa yliaikaisia.

Vierailija
15/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni oli 4,7 kg ja "vika" oli geeneissä. Toinen syntyi aiemmin mutta hänkin yli neljän kilon. Esikoiseni kohdalla puhuin varmaankin melko paljon vauvan painosta, mutta en ylpeilyn vuoksi vaan siksi että kokemus oli niin uusi ja mullistava. Oli vaikea kuvitella että olin puskenut sellaisen ison ja suloisen pallerot ulos itsestäni ja asiaa täytyi käsitellä omassa mielessä ja puhua siitä. Aivan samoin kuin jo itse raskaudesta ja muusta uudesta ja ihmeellisestä on tarve avautua.

Vierailija
16/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöreä kuin pulla ,on juuri sopiva vauva!!!

Vierailija
17/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:55"]

Minä en ymmärrä oikein tuota käsitettä "meidän suvussa" tai "joissakin suvuissa". Onhan ainakin nykyaikana ihmiset kaukaisempaa sukua toisilleen, kuin vaikka vielä 100 vuotta sitten, jolloin naitiin saman kylän sisällä ja naapurikylässäkin saatettii olla vielä pikkuserkkuja. 

Mikä siis on se "meidän suku", johon minun lapseni syntyy? Minä olen kotoisin pohjoisosasta maata, mieheni etelästä. Minun vanhempani ovat kotoisin eri puolilta tätä maata, samoin miehen vanhemmat. Se että syntyykö serkulleni ja hänen vielä aivan meille muille vieraasta suvusta olevalle miehelleen pieni tai suuri vauva, ei ole mitenkään kiinni "meidän suvusta".

[/quote]

Eikös tuossa nyt tarkoiteta sitä perimän osuutta. Jos minun suvussani on ollut isoja vauvoja ja miehen suvussa on ollut isoja vauvoja, ei sitten ole ihme, jos meidänkin vauvamme ovat isoja...

En ihan ymmärrä, mitä et ymmärrä. Kyllä ihmiset nyt jotakin suvuistaan tietävät nykyäänkin.

Vierailija
18/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:55"]

[/quote]

Sorry, en osaa selittää paremmin. Lähinnä ajattelen sellaista viuhkaa, johon me asetumme suvuissamme. Minun serkkuni sukupuu on toiselta puoleltaan aivan erilainen kuin minun.  

Eikös tuossa nyt tarkoiteta sitä perimän osuutta. Jos minun suvussani on ollut isoja vauvoja ja miehen suvussa on ollut isoja vauvoja, ei sitten ole ihme, jos meidänkin vauvamme ovat isoja...

En ihan ymmärrä, mitä et ymmärrä. Kyllä ihmiset nyt jotakin suvuistaan tietävät nykyäänkin.

[/quote]

Vierailija
19/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kerran ruvettu meuhkaamaan siitä miten juntti olen kun ylpeilen sillä etten ole käynyt kuin ihan muutamassa Suomen kaupungissa. Miten niin ylpeilen??? Jos kerron totuuden siitä etten ole käynyt monessakaan kaupungissa täällä, tai siitä että olen saanut isokokoisia vauvoja, miksi se tulkitaan ylpeilyksi? Valehdellako pitäisi, tai olla ihan hipihiljaa ettei kukaan vain saa tietää?

Vierailija
20/150 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, en osaa selittää paremmin. Lähinnä ajattelen sellaista viuhkaa, johon me asetumme suvuissamme. Minun serkkuni sukupuu on toiselta puoleltaan aivan erilainen kuin minun.  

Anteeksi lainais meni väärin, tämä oli siihen "meidän suvussa" juttuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan