Olenko kohtuuton kun pidän aika kovaa kuria lapsille?
Meillä on vilkkaat kolme- ja viisivuotiaat pojat. Pidän heille aika kovaa kuria, uskoakseni kovempaa kuin moni nykyään keskimäärin. Rangaistukset on mukavien asioiden perumista ja jäähyä (mutta siellä jäähyllä lapsi ei ole yksin vaan aikuinen on mukana puhumassa mikä meni väärin ja miten olisi pitänyt toimia). Toisaalta lapset saa kyllä osallistua monessa asiassa yhdessä päättämään niistä asioista ja osan saavat itse päättää yksin eli ei kotimme mikään diktatuuri ole. Olen välillä vain miettinyt olenko kohtuuton kun pidän niin kovaa kuria.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Mietin mitä nämä lapset tekevät väärin? Vai onko pelkkä vilkkaus syy jäähyyn tai perumiseen?
Mitä kivoja asioita perutte ja mistä syystä?
Kiellettyjä on oikeastaan vain asiat, joissa helposti sattuu muita tai itseä eli esim pureminen, lyöminen, potkiminen tai ulkona autotielle säntäily ja asiat joissa koti hajoaa kuten telkkarin heittäminen kaukosäätimellä. Ja myös tahallinen ruoan tuhoaminen kuten veljen heittäminen voileivällä vitsin vuoksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme kekseliästä poikaa, joille ei pidetä mitään kuria, koska ei ole tarvetta. Heille on pienestä pitäen opetettu oikea tapa toimia, ei tyydytty kieltämään väärää. Siksi meillä ei riehuta. En koskaan kiellä kieltämisen ilosta, vaan samantien puutun tekemiseen ja estän sen kertoen, mikä on oikea toimintatapa. Tätä kun jaksaa tehdä viikosta ja kuukaudesta toiseen, niin jäähypenkit voi unohtaa.
Näin olen minäkin tehnyt. Aina. Kertonut mikä on oikea tapa toimia ja heti puuttunut tekemiseen ja ohjannut toimimaan oikein. Täysin tehotonta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme kekseliästä poikaa, joille ei pidetä mitään kuria, koska ei ole tarvetta. Heille on pienestä pitäen opetettu oikea tapa toimia, ei tyydytty kieltämään väärää. Siksi meillä ei riehuta. En koskaan kiellä kieltämisen ilosta, vaan samantien puutun tekemiseen ja estän sen kertoen, mikä on oikea toimintatapa. Tätä kun jaksaa tehdä viikosta ja kuukaudesta toiseen, niin jäähypenkit voi unohtaa.
Näin olen minäkin tehnyt. Aina. Kertonut mikä on oikea tapa toimia ja heti puuttunut tekemiseen ja ohjannut toimimaan oikein. Täysin tehotonta. Ap
Jos se on tehotonta, ei se rangaistuskaan tehoa.
Kuva kuri ei ole ideologiani mukaista. Mikään muu vaan ei toiminut. Lapset kiihdyttää itsensä hetkessä sellaisille kierroksille että mikään sanallinen ohjaaminen ja ”ei” ei mene jakeluun ollenkaan. Saa antaa hyviä vinkkejä kovan kurin sijaan tällaiseen tilanteeseen. Ap
Ei tuo kuvailemasi minun mielestäni kuulosta mitenkään kohtuuttoman kovalta kurittaa. Miksi ajattelet olevasi liian tiukka? Mistä sellainen ajatus on lähtöisin?
Pakko sanoa, että jos on perheessä kaksi vilkasta 3- ja 5-vuotiasta poikaa, niin kyllähän se saattaa vaatiakin hieman tiukempaa kuria. Ei kannata kuunnella kahden tytön vanhempien neuvoja, suuren ikäeron sisarusten vanhempien neuvoja, luonteeltaan rauhallisten lasten vanhempien neuvoja, eikä nyt varsinkaan yhden lapsen vanhempien neuvoja ja kokemuksia.
Jäähypenkki on niin last season. Heitä mukulat pimeään perunakellariin puoleksi päiväksi niin ei tarvitse jatkuvasti olla ojentamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kuvailemasi minun mielestäni kuulosta mitenkään kohtuuttoman kovalta kurittaa. Miksi ajattelet olevasi liian tiukka? Mistä sellainen ajatus on lähtöisin?
Siksi että siellä jäähyllä joudutaan istumaan aika usein ja mukavia asioita perumaan aika usein. Ap
Ei kuulosta kohtuuttomalta. Rajat ovat rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Kuva kuri ei ole ideologiani mukaista. Mikään muu vaan ei toiminut. Lapset kiihdyttää itsensä hetkessä sellaisille kierroksille että mikään sanallinen ohjaaminen ja ”ei” ei mene jakeluun ollenkaan. Saa antaa hyviä vinkkejä kovan kurin sijaan tällaiseen tilanteeseen. Ap
Lapset ovat erilaisia tempperamenteiltaan ja luonteiltaan, lisänä vielä erilaiset nepsy jutut. Se kasvatusmetodi, mikä toimii toisella, ei toimi taas ollenkaan seuraavalla.
Sinä ap tunnet lapsesi parhaiten. Jos he "kukoistavat", eivät ole ahdistuneita tms, toimit riittävän oikein. Kukaan ei ole kasvattajana täydellinen, mutta jos on riittävän hyvä, lapsi kasvaa kyllä kuten pitääkin.
T. Kasvattaja-täti
Mä en ymmärrä yhtään miksi jäähyä pidetään pahana rangaistuksena. Enkä siis tarkoita tuollaista aapeen keskustelutuokiota jota hän jostain syystä nimittää jäähyksi.
Ymmärtäisin kritiikin jos jäähy tarkoittaisi jotain kellarityrmärangaistusta pimeässä ja kylmässä, mutta jos lapsi ohjataan toiseen osaan asuntoa rauhoittumaan niin kenen mielestä se oikeasti voi olla väärin? Raivoavan lapsen kanssa keskusteleminen on typerää ja turhaa. Jäähyllä rauhoitutaan, mietitään tekosia ja sitten niistä voidaan keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että siellä jäähyllä joudutaan istumaan aika usein ja mukavia asioita perumaan aika usein. Ap
Aivan, ne eivät toimi.
Minä haluaisin vilpittömästi tietää, että miten se käytännössä toimii, kun vanhempi menee lapsen kanssa sinne "jäähylle" ja sitten sylitellään ja käydään asiaa läpi. Omalla kokemuksella se meni niin, että lapsi raivostuj siitä juttelemisesta suunnattomasti, raivo yltyy uudelleen ja huutaa korvista kiinni pitäen. Jos asiaa yrittää rauhoittumisen jälkeen selitellä, miksi jokin on kiellettyä niin tilanne alkaa alusta tai lapsi ignorettaa niin kuin puhuisi kiville. Ei kai asiaan ole mitään järkeä palata päivien päästä esim. 3v kanssa, joka on elänyt vaan tunnekuohussa ja tuskin asiaa enää ymmärtää/muistaa tai sisäistää. Monesti pienen raivopään kanssa mietin kuinka paljon on niitä hienoja ohjeita, mitkä ei käytännössä oikeasti toimi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo jäähy kyllä edes kuulostaa miltään rangaistukselta. En itse ottaisi kainaloon lasta heti huonon käytöksen takia. Toi mukavien asioiden peruminen on kyllä ehkä vähän tiukka keino - 3-vuotias on oikeasti vielä aika pieni. Tyhmää kun kivat jutut perutaan jonkin impulsiivisen teon takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ne eivät toimi.
Jep. Mikä toimisi sitten? Kieltäminen, selittäminen, ohjaaminen jne ei myöskään toimi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo jäähy kyllä edes kuulostaa miltään rangaistukselta. En itse ottaisi kainaloon lasta heti huonon käytöksen takia. Toi mukavien asioiden peruminen on kyllä ehkä vähän tiukka keino - 3-vuotias on oikeasti vielä aika pieni. Tyhmää kun kivat jutut perutaan jonkin impulsiivisen teon takia?
No mitä te sitten tekisitte jos lapsi heittää joka pikkukakkosen aikaan telkkaria kaukisäätimellä? Siis jos ei ole suositeltavaa panna telkkaria kiinni ja kaukosäädintä pois. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ne eivät toimi.
Vastahab ap:n lapset ovat pieniä. Oppiminen vie aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ne eivät toimi.
Jep. Mikä toimisi sitten? Kieltäminen, selittäminen, ohjaaminen jne ei myöskään toimi. Ap
Kiellät ja selität. Jatkat vaan. Ei se toimikaan, mutta hei, jos on vilkkaat 3- ja 5-vuotiaat pojat, niin hyväksyt vaan sen, että sitä se elämä vaan on. Kun menee liian hurjaksi touhu, niin estät fyysisesti, erotat riitapukarit toisistaan jne. Ei teille ikinä mitään harmonista ja rauhallista arkea tule tuolla yhdistelmällä, kun lapset on vielä pieniä. Sitten kun kasvavat, niin vähän rauhoittuu meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ne eivät toimi.
Kiellät ja selität. Jatkat vaan. Ei se toimikaan, mutta hei, jos on vilkkaat 3- ja 5-vuotiaat pojat, niin hyväksyt vaan sen, että sitä se elämä vaan on. Kun menee liian hurjaksi touhu, niin estät fyysisesti, erotat riitapukarit toisistaan jne. Ei teille ikinä mitään harmonista ja rauhallista arkea tule tuolla yhdistelmällä, kun lapset on vielä pieniä. Sitten kun kasvavat, niin vähän rauhoittuu meno.
Kielsin ja selitin ja kielsin ja selitin kuukausia ja kuukausia kunnes uuvuin siihen loputtomaan riehumiseen. Ei kai uupunut sanottava äiti jota lapset riehumalla pyörittää ole sekään hyvä edes lasten kannalta. Ap
Jäähy jossa käydään epäkohtia läpi on ihan ok kuuloinen menetelmä, en tiiä miks täällä on nyt paljon puututtu siihen. Hauskojen asioiden kieltäminenkin voi olla toimiva jos lapsi selkeästi tajuaa miksi niin kävi. Jokaisella on oma tapa kasvattaa ja kurinpito tiettyyn pisteeseen asti on aivan ok. Ehkä täältä on vaikea saada kunnollista näkökulmaa asiaan, ku ihmiset perustaa mielipiteensä lyhyeen tekstinpätkään jonka jokainen tulkitsee sitten tavallaan. Jos pääsis kärpäseks tai kärpäslaumaksi kattoon niin sais totuutta vastaavamman näkökulman :D