Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eläimistä käytetään hän sanaa?

Vierailija
27.02.2022 |

Aivan yleisesti nykyisin eläimistä sanotaan, että hän?

Minkä ihmeen takia? Tuleeko hän sanan käyttö englannin kielestä , vai mistä?

Suomen kielessä eläin on se. Samoin puhutaan raskaana olevista eläimistä. Eläin on tiineenä, ei raskaana.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes tajuta , että Suomessa kuuluu sanoa eläimestä se ja ihmisestä hän.  Tietämättömyys on todella suuri.

Vierailija
22/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvää pohdintaa asiasta: https://www.kielikello.fi/-/onko-elainkin-han-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläin ei ole missään nimessä hän. Puhukaa suomenkieltä.

Eivät reppanat osaa, kun aikoinaan peruskoulussa äidinkielen tunnit oli "paskaa", jolloin lintsasivat.

Vierailija
24/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset kerran ovat eläimiä joidenni mielestä niin kai sitten eläimet ovat heidän mielestään ihmisiä. Täytyyhän joidenkuiden ihmisiäkin olla jos niitä kerran on 7,8 miljaardia ja mikäli  ihmiset ovat eläimiä niin kai sitten eläimet ovat niitä ihmisiä, tai ainakin 7,8 miljardia niistä

Vierailija
25/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lemmikki on hän, niin omistaja on elukka.

Vierailija
26/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvää pohdintaa asiasta: https://www.kielikello.fi/-/onko-elainkin-han-

Hyvä kirjoitus. Tosin aivan liian fiksu ja pitkä valitettavan monelle vauva-palstalaiselle.

Vierailija
27/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää pohdintaa tosiaankin kielikellossa. En tiennytkään, että on vanha tapa sanoa eläimistä ja asioistakin hän.

Vierailija
28/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa eläilääkäreistäkin sanoo hän kun puhuu eläimestä. 

Joo, kun pelkää, että omistaja saa kilarit.

Vierailija
29/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon eläimestä hän, koska eläin on minulle erittäin tärkeä elävä olento.

Vierailija
30/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään joka lemmikistään käyttäisi hän-sanaa! Ihan typerä aloitus. Muka että yleisesti näin puhuttaisiin!

Vierailija
31/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä miten ihmiset kutsuu tai ilmaisee muille lemikkinsä? Itse puhutelin aikoinaan kissoilleni.esim. Äiti lähtee sinne ja sinne,heido.Tai huhuilin paluuni kotia ovea avatessa jotain äiti tuli kotia. Myös eläinläkärille ajan varaus. Käytin nimeä Äiti plus sukunimeni,varaan ajan vuositarkistus 2 kissalleni.Minun asiani ja päätökseni.Ei ole keneltäkään pois.Kun lapsen lapseni aikuisen koiran ensikohtaminen 12/21. Olin ihan myyty onnesta ja säpinöissäni. Halasin koiraa ja sopersin jotain olen . Olen sinun iso-iso mummo!Ihan sama miten ympäristö reakoi tai reakoi asia.

Vierailija
32/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tia.a.69v. kirjoitti:

Mitä väliä miten ihmiset kutsuu tai ilmaisee muille lemikkinsä? Itse puhutelin aikoinaan kissoilleni.esim. Äiti lähtee sinne ja sinne,heido.Tai huhuilin paluuni kotia ovea avatessa jotain äiti tuli kotia. Myös eläinläkärille ajan varaus. Käytin nimeä Äiti plus sukunimeni,varaan ajan vuositarkistus 2 kissalleni.Minun asiani ja päätökseni.Ei ole keneltäkään pois.Kun lapsen lapseni aikuisen koiran ensikohtaminen 12/21. Olin ihan myyty onnesta ja säpinöissäni. Halasin koiraa ja sopersin jotain olen . Olen sinun iso-iso mummo!Ihan sama miten ympäristö reakoi tai reakoi asia.

Koiran isoisomummo. Jo vain.

Vierailija
33/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häirii jos eläimestä sanotaan hän.

Mulle eläimet ovat aina se.

Vierailija
34/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sanon koiralleni mamin muru.

Muutoin se, ei hän, vaikka rakas koirani onkin.

Vierailija
35/35 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tia.a.69v. kirjoitti:

Sama juttu meillä. Minä olen kissoilleni Mamma ja jos pitää lähteä esim. töihin, niin sanon ovelta vielä, että " Hei hei Mamma lähtee nyt töihin ja tulen illalla kotiin ja  Mamma tuo pojille kaupasta sitten jotain hyvää". Kotiinpaluu on aina yhtä riemukas, kun molemmat istuu ikkunalla odottamassa, kun auto kurvaa pihaan ja sitten suoraan ovelle vastaan. Mies vattuilee, että ne on eläimiä ja ei ne ymmärrä, mutta ihan sama, ei kiinnosta, ja lässytän entistä enemmän. Mamman mussukat on he. Minulle on ihan sama, että miten puhun omassa kodissani omista asioistani.