Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee

Vierailija
16.07.2015 |

Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...

Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia

Kommentit (342)

Vierailija
241/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun testisi huvitti minua, mutta sitten alkoi muistot omasta lapsuudesta ja nuoruudesta tulvia esiin. Olen nyt kolmekymppinen nainen ja lapsuudenperheeseeni kuului vanhempien lisäksi isosiskoni. Ylläri, kolme naispuolista teki ihan kaikki kotihommat vaikka äiti sekä isä oli molemmat töissä. Siskon kanssa aloimme tekemään kotitöitä jo ennen kouluikää ja isäni taas röhnötti sohvalla tai kävi omissa harrastuksissaan vapaa-ajallaan. Autoi tietysti äitiä mielelläni, kun en halunnut että hän yksin tekee työt.

No onneksi äiti mitta tuli passaamisesta täyteen ja otti eron mummoni pilalle passaamasta miehestä. Nyt isä on eläkkeellä ja hänen uusi vaimonsa käy vielä selvää. Sanomattakin selvää, että vaimo tekee kotityöt kun isäni harrastaa. Myös kun kyläilevät isän äidin luona niin uusi vaimo auttaa mummoani kaikessa kun isä kattelee telkkaria.

Tasa-arvo!!!!

"Hauskoja" muistoja lapsuudesta on esim. se kun minulle oli noin kymmenen vuoden ikäisenä määrätty omalla vuoroviikollani talon siivous. Olin saanut juuri urakan päätökseen kun isäni lompsi sisään kuraisilla saappailla ja käveli koko paikan läpi. Tuli vihaitku. Jos äiti oli töissä niin isä laittoi vain itselleen ruuan, eikä kyllä kutsunut meitä lapsia pöytään. Toinen kiva muisto on se kun isä kerran joutui ajamaan nurmikon, meni hän raivoissaan pihalle eikä varoittanut etukäteen että olisimme voineet kerätä ulkolelut. Isä vain ajeli nitten päältä otsasuoni pullottaen. Normaalisti nurmikonleikkuu oli minun hommaa.

Vierailija
242/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen exä. Työttömänä ollessa kun tulin töistä kotiin niin eka kysymys oli että mitä ruokaa? Kun kysyin että mitä sä oot tehnyt täällä koko päivän niin vastaus oli "ajatellut".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua! Oltiin viime kesänä kaveriporukalla mökkeilemässä ja olin ihan järkyttynyt, miten fiksut aikuiset miehen taantuvat pikkulapsen tasolle kun reissussa on naisia mukana! Menomatkalla kaupassa käydessä kärry täyteen lihaa ja olutta, mitään muuta (aamupalatarpeita, lisukkeita, alkoholittomia juomia yms) ei ajateltu. Mökillä nau'utaan vaan kuorossa että nälkä on, mitäköhän pitäisi tehdä? No vaikka sitä ruokaa!

Ja kun sitä ruokaa aletaan tekemään, tuntui työnjako poikien mielestä menevän siis automaattisesti niin, että miehet (5 kpl) istuvat rivissä grillin äärellä ja naiset (2 kpl) tekevät salaatin, keittävät perunat, kattavat astiat, korjaavat astiat, tiskaavat, pesevät grillin, hävittävät ruoanjämät. Olivat aamulla aidosti hämmästyneitä, kun keittiö oli sotkussa ja grillissä oli pilaantumassa eilisen jämiä kun naiset eivät olleet siivonneet.

Pistettiin kyllä hyvin äkkiä pojat ojennukseen, ovat vissiin mökkeilleet liikaa äitiensä ja siskojensa kanssa :D

Vierailija
244/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:21"]

Heh, tulee mieleen miehen vanhempien eka vierailu meillä. Oltiin siis muutettu miehen kanssa pieneen kaksioon vähän aikaa sitten, kamat vielä levällään ja kämppä sotkussa jne. Miehellä oli vapaapäivä, itse olin töissä ja yhtäkkiä tuli vaan mieheltä viesti, että anoppi ja appi tulee kylään iltapäivällä. Ajattelin miehen siivonneen ja käyneen ostamassa vaikka jotain tarjoiluja, joten tulin ihan rauhassa kotiin ja saavuinkin suunnilleen samalla ovenavauksella appivanhempien kanssa. Mitä vielä: kämppä edelleen sotkussa, jääkaappi tyhjä, kahvinkeitinkin purkamatta muuttolaatikosta ja mies boksereillaan tietokoneella.

En alkanut höösätä, odotin vaan että mies ryhdistyisi ja tekisi vaikka teetä, mutta ei. Pian appivanhemmat sitten lähtivätkin ja huikkasivat mennessään mulle "vitsillä" että emännöintiä pitää vielä harjoitella.

Siis perkele kun raivostutti, heidän oma poikansa laiskotteli koko vapaapäivän eikä valmistautunut mitenkään ja minä sain vittuilut osakseni! En minäkään odota että mies passaa mun perhettä kun käyvät. Mies sai kyllä todellakin kuulla kunniansa myöhemmin.

[/quote]

Laitoin plussia koska selvästi emännöintiin on varmaan sen jälkeen panostettu?

Vierailija
245/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:34"]

Jos on osallistuva miespuolinen ihminen, niin se kertoo siitä, että hänen äitinsä on katkaissut miestenpassauskulttuurin perinteen. Turha sitä miehelle on sädekehää sovitella.

Miehillä ei ole mitään synnynnäistä kädettömyysgeeniä, jonka vuoksi eivät kotitaloustöihin pystyisi. Vika on syvällä miestenpassauskulttuurissa, jota suvun naiset pitävät yllä. Kierre on valmis, kun pojasta alkaen miehet passataan piloille. "Pakkohan minun on isääsi passata, eihän se osaa edes perunoita itse keittää!" No ei niin, jos ei koskaan ole pistetty perunoita keittämään!

Nyt vihdoin näyttäisi tämä haitallinen perinne olla katkeamassa.

Isomummoni ja mummoni olivat pahimman luokan miestenpassaajia, äidissäni tämä ominaisuus oli jo vähän miedompi ja olen itse sitä vastaan taistellut.

N35

[/quote]

Väärässä olet, lisäksi miehien ja naisten erot huomaa selkeästi kun ollaan esim. mies porukalla jossakin. Esim. kattilat voi viskata likoamaan pariksi päiväksi saippuaveteen aivan hyvin koska mitään esteitähän sille ei ole. Siinä välissä voi vaikka savustaa kalaa tai tehdä jotain muuta, eli minkäänlaista hätää ei ole. Asioiden rytmitys ja hätäily kun ei siihen miesten lomalla rentoutumiseen kuulu. Naisten kanssahan se kattila pitää saada 5 minuutissa puhtaaksi. Ettekö siis vieläkään ymmärrä näitä sukupuoli eroja näissä asioissa? Miksi miehet ottavat asiat rennommin?

[/quote]
Hah, mitä yleistyksiä!
T: Siivousta vihaava ja mahdollisimman pitkälle lykkäävä nainen

Vierailija
246/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kutakuinkin tasa-arvoisesta perheestä (ei veljiä: olisi kiinnostanut tietää kohdellaanko heitä eri tavalla), mutta tuo kylässä auttaminen aiheuttaa paineita siksi, että on opetettu, että on kohteliasta tarjota apua. Esimerkiksi anoppilassa kysyn yleensä aina voinko tehdä jotakin, ja se jotakin on keittiöhommaa, koska siellä ei ulkotöitä ole. En haluaisi olla mikään passaaja, mutta tunnen itseni töykeäksi moukaksi jos en tarjoudu auttamaan.

Vierailija
247/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 07:13"]Ennen kristinuskon tuloa naisetkin metsästivät ainakin pienempää riistaa lintuja jäniksiä jne. Kun tuli kristinusko, niin naisilta kiellettiin metsätys. Ketkähän kielsi, mitäs veikkaat? No miehet tietty. Papit yms.

[/quote]

Tänne Lapin perukoille ei tainnut koskaan kantautua tuon naisten metsästyskielto. Vai onko väitteellesi olemassa mitään todistetta? Miten lie, pukeutuivatko naiset metsälle sittenkin naamioituakseen mieheksi eikä käytännön syistä.

Ihan oikeasti naisilla oli kivikaudella ja vielä pitkään sen jälkeenkin täysi työ kotona, pääasiassa lastenhoidossa eikä se kotilieden lämpimänä pitäminen olllut siihen aikaan ihan helppoa. Riista pyrkii harvemmin suoraan pataan kotipihassa ja jos niin on käynyt, sitä on pidetty huonona enteenä. Naiset kalastivat ja pyydystivät riistaa ansoilla jokseenkin näköetäisyydellä kotoa, miehet isomoaa riistaa kauempaa.

Fakta on se, että Suomessa on ollut asutusta pian jääkauden jälkeen. Jollakin ihmeellisellä keinolla ovat selvinneet hengissä ja lisääntyneet, joskin aika vähän. Marjoja ja muita on säilötty kuivaamisen lisäksi 'kellareissa', siis sellaisissa maakuopissa ja luolissa, joissa on ollut kylmempää. Suomalaisista metsämarjoista ainakin puolukat, karpalot ja hillat säilyvät survottuina omassa mehussaan. Sitä paitsi jääkauden jälkeen on ollut luultavasti talveksi aivan oivallista pakastustilaa yllin kyllin. Suurempi ongelma on voinut olla jäätyneen lihan ja muun ruuan sulattaminen ja lämmittäminen syötäväksi.

[/quote]

Se ihmeellinen selviämiskeino on ollut lihansyönti. Tämä koko vääntö näyttää alkaneen jonkun väitteestä, että nimenomaan naisten keräilemät marjat ja juuret muodostivat sen aikaisten ihmisten pääravinnonlähteen ja miesten hankkimaa lihaa syötiin vain silloin tällöin. Jos marjat ja juuret olisivat todella olleet se pääasiallinen ravinnonlähde, niitä olisi pitänyt säilöä julmettuja määriä.

Vierailija
248/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:54"] Tuossa passaamisessa ja höösäämisessä on paljon naisten omaa vikaa. Olen paljon joutunut elämäni aikana olemaan tekemisissä miesten kanssa ja miesporukoissa kulkenut mukana. Niin kauan kuin olen ainoa nainen paikalla ei kukaan odota minun passaavan ketään. Usein kuitenkin jos paikalle saapuu joku toinen nainen, alkaa hän huolehtimaan kaikkien syömisistä tai siivoamisesta ja vaatii minua mukaan hössötykseensä. Ehkä monet naiset vain ovat kasvaneet uskomaan että niin asioiden kuuluu mennä. Varsinkin vanhemmat naiset paheksuvat sitä jos joku nainen ei passaa miehiä. Miesten suunnalta en ole vastaavaan paheksuntaan törmännyt. [/quote] No mun isä tai miehen isä ei kyllä kumpikaan tee mitään ja tykkäävät syödä hyvää ruokaa ja paljon ja kyllä he olettavat sen naisenpuolen ne ruoat tekevän. Onnittelut sinulle että liikut erilaisissa ympyröissä. Äitini tosin yh ja jonkin verran avarakatseisempi. [/quote] Mistä tiedät että he olettavat sinun tekevän heille ruokaa? Ovatko sanoneet "tee meille ruokaa", vai ajatteletko heidän vain olettavan niin?

[/quote]

Kyllä tiedän että isäni ei tee mitään keittiössä, avovaimonsa tekee kaiken. appiukko on oikeasti kova tekemään töitä mutta ei keittiössä ja juhlapyhinä ole mtiään ulkotöitä, joten ei silloinkaan mene keittiöön paitsi kun ruoka on valmista.

Molemmilla mieletön ruokahalu. Pitäisikö tämä nyt miten vääntää, kai nyt tiedän että heidän mielestään heille ei kuulu.

En usko että asia on mitenkään edes muuttumassa uusien sukupolvien osalta. Eivät tee työtä.

Vierailija
249/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:29"]Niin tuttua! Oltiin viime kesänä kaveriporukalla mökkeilemässä ja olin ihan järkyttynyt, miten fiksut aikuiset miehen taantuvat pikkulapsen tasolle kun reissussa on naisia mukana! Menomatkalla kaupassa käydessä kärry täyteen lihaa ja olutta, mitään muuta (aamupalatarpeita, lisukkeita, alkoholittomia juomia yms) ei ajateltu. Mökillä nau'utaan vaan kuorossa että nälkä on, mitäköhän pitäisi tehdä? No vaikka sitä ruokaa!

Ja kun sitä ruokaa aletaan tekemään, tuntui työnjako poikien mielestä menevän siis automaattisesti niin, että miehet (5 kpl) istuvat rivissä grillin äärellä ja naiset (2 kpl) tekevät salaatin, keittävät perunat, kattavat astiat, korjaavat astiat, tiskaavat, pesevät grillin, hävittävät ruoanjämät. Olivat aamulla aidosti hämmästyneitä, kun keittiö oli sotkussa ja grillissä oli pilaantumassa eilisen jämiä kun naiset eivät olleet siivonneet.

Pistettiin kyllä hyvin äkkiä pojat ojennukseen, ovat vissiin mökkeilleet liikaa äitiensä ja siskojensa kanssa :D
[/quote]
Hyi, millaista sikailua. Omilta sukulaisiltaan voisi vielä odottaakin passausta, jos se on siis siinä porukassa normaalia, mutta miten ihmeessä kavereilta kehtaa? Varsinkin, jos oli eka mökkireissu tuolla kokoonpanolla, eikä mikään vakiintunut käytäntö.

Vierailija
250/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:27"]

Alkuun testisi huvitti minua, mutta sitten alkoi muistot omasta lapsuudesta ja nuoruudesta tulvia esiin. Olen nyt kolmekymppinen nainen ja lapsuudenperheeseeni kuului vanhempien lisäksi isosiskoni. Ylläri, kolme naispuolista teki ihan kaikki kotihommat vaikka äiti sekä isä oli molemmat töissä. Siskon kanssa aloimme tekemään kotitöitä jo ennen kouluikää ja isäni taas röhnötti sohvalla tai kävi omissa harrastuksissaan vapaa-ajallaan. Autoi tietysti äitiä mielelläni, kun en halunnut että hän yksin tekee työt. No onneksi äiti mitta tuli passaamisesta täyteen ja otti eron mummoni pilalle passaamasta miehestä. Nyt isä on eläkkeellä ja hänen uusi vaimonsa käy vielä selvää. Sanomattakin selvää, että vaimo tekee kotityöt kun isäni harrastaa. Myös kun kyläilevät isän äidin luona niin uusi vaimo auttaa mummoani kaikessa kun isä kattelee telkkaria. Tasa-arvo!!!! "Hauskoja" muistoja lapsuudesta on esim. se kun minulle oli noin kymmenen vuoden ikäisenä määrätty omalla vuoroviikollani talon siivous. Olin saanut juuri urakan päätökseen kun isäni lompsi sisään kuraisilla saappailla ja käveli koko paikan läpi. Tuli vihaitku. Jos äiti oli töissä niin isä laittoi vain itselleen ruuan, eikä kyllä kutsunut meitä lapsia pöytään. Toinen kiva muisto on se kun isä kerran joutui ajamaan nurmikon, meni hän raivoissaan pihalle eikä varoittanut etukäteen että olisimme voineet kerätä ulkolelut. Isä vain ajeli nitten päältä otsasuoni pullottaen. Normaalisti nurmikonleikkuu oli minun hommaa.

[/quote]

Hakeudu terapiaan. Sisälläsi on selvästi miesvihaa, jonka luultavasti kostat puolisoillesi. Se ei ole ollenkaan terveellinen ja hyvä juttu. Lisäksi olet jo löytänyt paikkaan jossa tämä tyhmyys varmasti vain tiivistyy.

Vierailija
251/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:54"]Valaise sinä oi kirjastossa käynyt, mitä täällä syötiin ennen kauppojen keksimistä? Mistä vedettiin kalorit elämiseen?[/quote]

Miten sinä luulet omien isovanhempiesi lapsuudessa eletyn? Ilman kirjastoakin oivaltaa, että luonnossa ne elämisen ehdot ovat olleet.

Ennen kauppojen keksimistä oli jo ns. oravannahkakauppa, kirjaimellisesti. Nykyään se merkitsee vaihtotaloutta, mutta silloin vaihdettiin nahkoja tarpeelliseen tavaraan, ja oravan lihat syötiin. Kalorit elämiseen vedettiin varmaan samaan malliin kuin nykyisin arktisten seutujen eristyneet asukkaat, inuitit ja muut sellaiset: paljon riistaa ja vedeneläviä, lisäksi marjoja ja muita kasveja.

Maanviljely ja karjatalous on keksitty Suomessa ennen kauppoja. Se helpotti kovasti elämää, kun lampaista sai villaa ja lihaa, ja karjasta aluksi lannoitetta pelloille, ja sitten myös maitoa ja lihaa.

Kuka tahansa Suomessa talven viettänyt voi todistaa, että mikä tahansa syksyllä jäätynyt pysyy jäässä pitkälle kevääseen, varsinkin sellaisessa suojaisessa paikassa, jossa lumi ja jää sulaa hitaasti.

Vierailija
252/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:29"]

Heh, tulee mieleen miehen vanhempien eka vierailu meillä. Oltiin siis muutettu miehen kanssa pieneen kaksioon vähän aikaa sitten, kamat vielä levällään ja kämppä sotkussa jne. Miehellä oli vapaapäivä, itse olin töissä ja yhtäkkiä tuli vaan mieheltä viesti, että anoppi ja appi tulee kylään iltapäivällä. Ajattelin miehen siivonneen ja käyneen ostamassa vaikka jotain tarjoiluja, joten tulin ihan rauhassa kotiin ja saavuinkin suunnilleen samalla ovenavauksella appivanhempien kanssa. Mitä vielä: kämppä edelleen sotkussa, jääkaappi tyhjä, kahvinkeitinkin purkamatta muuttolaatikosta ja mies boksereillaan tietokoneella.

En alkanut höösätä, odotin vaan että mies ryhdistyisi ja tekisi vaikka teetä, mutta ei. Pian appivanhemmat sitten lähtivätkin ja huikkasivat mennessään mulle "vitsillä" että emännöintiä pitää vielä harjoitella.

Siis perkele kun raivostutti, heidän oma poikansa laiskotteli koko vapaapäivän eikä valmistautunut mitenkään ja minä sain vittuilut osakseni! En minäkään odota että mies passaa mun perhettä kun käyvät. Mies sai kyllä todellakin kuulla kunniansa myöhemmin.

[/quote]

[/quote]

No jaa, aika huono tuo mies on edelleen vieraidensa kanssa mutta koitan kouluttaa :D -258

Vierailija
253/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:29"]

[/quote]

[/quote]

No jaa, aika huono tuo mies on edelleen vieraidensa kanssa mutta koitan kouluttaa :D -258

[/quote]

Armeijassahan aina näytetään mallia edestä.

Vai tykkäätkö enemmän takaa päin?

Vierailija
254/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:47"]

Armeijassahan aina näytetään mallia edestä.

Vai tykkäätkö enemmän takaa päin?

[/quote]

Inttijuttujen ketju taitaa löytyä muualta?

Vierailija
255/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:27"]

Alkuun testisi huvitti minua, mutta sitten alkoi muistot omasta lapsuudesta ja nuoruudesta tulvia esiin. Olen nyt kolmekymppinen nainen ja lapsuudenperheeseeni kuului vanhempien lisäksi isosiskoni. Ylläri, kolme naispuolista teki ihan kaikki kotihommat vaikka äiti sekä isä oli molemmat töissä. Siskon kanssa aloimme tekemään kotitöitä jo ennen kouluikää ja isäni taas röhnötti sohvalla tai kävi omissa harrastuksissaan vapaa-ajallaan. Autoi tietysti äitiä mielelläni, kun en halunnut että hän yksin tekee työt. No onneksi äiti mitta tuli passaamisesta täyteen ja otti eron mummoni pilalle passaamasta miehestä. Nyt isä on eläkkeellä ja hänen uusi vaimonsa käy vielä selvää. Sanomattakin selvää, että vaimo tekee kotityöt kun isäni harrastaa. Myös kun kyläilevät isän äidin luona niin uusi vaimo auttaa mummoani kaikessa kun isä kattelee telkkaria. Tasa-arvo!!!! "Hauskoja" muistoja lapsuudesta on esim. se kun minulle oli noin kymmenen vuoden ikäisenä määrätty omalla vuoroviikollani talon siivous. Olin saanut juuri urakan päätökseen kun isäni lompsi sisään kuraisilla saappailla ja käveli koko paikan läpi. Tuli vihaitku. Jos äiti oli töissä niin isä laittoi vain itselleen ruuan, eikä kyllä kutsunut meitä lapsia pöytään. Toinen kiva muisto on se kun isä kerran joutui ajamaan nurmikon, meni hän raivoissaan pihalle eikä varoittanut etukäteen että olisimme voineet kerätä ulkolelut. Isä vain ajeli nitten päältä otsasuoni pullottaen. Normaalisti nurmikonleikkuu oli minun hommaa.

[/quote]

Hakeudu terapiaan. Sisälläsi on selvästi miesvihaa, jonka luultavasti kostat puolisoillesi. Se ei ole ollenkaan terveellinen ja hyvä juttu. Lisäksi olet jo löytänyt paikkaan jossa tämä tyhmyys varmasti vain tiivistyy.

[/quote]

No tuossa on kyllä syytäkin... melkoinen isä. Omani sentään ruohon leikkaa...

Vierailija
256/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:14"]Evoluutio ei harppaile sinun mieltymyksiesi mukaan. Kulttuuri voi muuttua, evoluutio ei.

Sen näkee selvästi esimerkiksi kun katsoo vaikka selviytyjiä. Suurimmalle osalle naisista on helppo ottaa se naisen rooli ja antaa miesten tehdä raskaampia töitä, eikä se näytä yhtäkään naista haittaavan. Muutamat naiset pystyvät nousemaan perinteisten roolien yläpuolelle ja esim. ottamaan miehisempiä tehtäviä.

Eikö olekin kummallista?

Silloin kun naisille oikein tarjoamalla tarjotaan tätä mahdollisuutta, niin vetäytyvät siihen perinteiseen naisen rooliin. hehheh ..

[/quote]

Miten ihmiskunta on edes selvinnyt tähän (ja avaruuteen) asti, jos vain miehillä olisi kyky selvitä, ymmärtää, ottaa selvää ja älytä? 

Evoluution mittakaavassa ajateltuna on totta, että emme ole päässeet vielä juuri minnekään. Mutta kulttuurikehitystä ei voi pyyhkiä pois evoluutiolla - ne kaksi kulkevat rinnakkain. Mikä siis Selviytyjien (hieman heikko esimerkki sinulta, mutta menkööt kun kerran itse halusit ottaa sen puheeksi) naisten käyttäytymisessä on a) opittua, b) käsikirjoitettua ja c) evoluution sanelemaa? 

ps. Itse ajattelen, että naiselleksi heittäytyvä nainen pääsee helpolla - miehelle se on kuin luovutusvoitto. Nauttiiko joku oikeasti sellaisesta? 

Vierailija
257/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, jatkapa tilannetta passuuttamalla isääsi ja veljeäsi. Istu pokkana sohvalla ja huikaa isukille, kun palaa vessasta, että "tuopa isä samalla jääkaapista mulle limua, kun jalkeilla olet!" 

horjuta vähän teidän kangistuneita kaavoja.

hyvä ketju, go ap!

Vierailija
258/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:08"]

312, enpä haluaisi syödä sun 5 minuutin salaattia. 

[/quote]

Ja mikset?

[/quote]

Minulla ei mene viittä minuuttia neljän hengen salaatin tekoon. Pussillinen pari jääsalaattia revitään hetkessä, muutamien tomaattien, kurkun ja parin paprikan pilkkominen, hidas saa olla jos noihin kuhunkin minuutin käyttää. Tällaisia usein salaatit ovat. Kyllä viidessä minuutissa tuohon ehtii jotain muutakin vielä lisätä. 

Vierailija
259/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh, tullut niin paljon tekstiä etten jaksanut lukea kaikkia. Mun puolesta nää kivikausijutut vois alottaa oman ketjun niin ei tarvi sotkea toisten :D:D
Päivityksenä: Tänään lähdin hetkeksi ihan yksinään kalaan (kyllä, hui kauhea, nainen joka tykkää kalastaa) koska olin niin turhautunut eilisen jälkeen. Kun tulin takaisin näytti olevan aika pitkälle sana meininki päällä mutta puhuin veljeni kanssa siitä että kun täältä lähdetään hänen pitää tehdä tiettyjä asioita, vähän niinkuin äitin pitää pikkupoikaa käskeä. Vakuutti kyllä siivoavansa -ap

Vierailija
260/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:08"]

312, enpä haluaisi syödä sun 5 minuutin salaattia. 

[/quote]

Ja mikset?

[/quote]

Minulla ei mene viittä minuuttia neljän hengen salaatin tekoon. Pussillinen pari jääsalaattia revitään hetkessä, muutamien tomaattien, kurkun ja parin paprikan pilkkominen, hidas saa olla jos noihin kuhunkin minuutin käyttää. Tällaisia usein salaatit ovat. Kyllä viidessä minuutissa tuohon ehtii jotain muutakin vielä lisätä. 

[/quote]

Samaa mieltä. T: 5 minuutin mies.

Katkaravut, juusto ja oliivit ainakin, kuka nyt tykkää mistäkin, ehken hieman rucolaa.