Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee

Vierailija
16.07.2015 |

Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...

Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia

Kommentit (342)

Vierailija
221/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan taas vähän enemmän niitä oma-aloitteisia miehiä ja naisia, jotka eivät lusmuile yhteisistä hommista. Kaikki vaan sujuu niin paljon hauskemmin kun jokainen osallistuu. Näin tapahtui esim. viimeisimmällä mökkireissullamme alkukesästä. Kaupassakäynti, ruuanlaitto, tiskaus, saunan lämmitys, kaikki hoitui yhdessä.

Itse olisi tosin laittanut myös lapset hommiin, mutta ei mökki eivätkä lapset olleet minun, joten en puuttunut siihen. Miksi lasten ei tarvitse osallistua?

Vierailija
222/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:38"] No mitäs ap:n aamu on sujunut? Muuttuiko mikään vai Vieläkö ukkojen passuutus jatkuu? [/quote] Ongelma on siinä että muuttuminen on yksipuoleista. Jos asiasta haluaisi keskustella aikuismaisesti pitäisi myöskin kyseenalaistaa se että mitä tehdään. Ja miksi tehdään. Näissä kun voi kaikilla olla täysin eriäviä mielipiteitä. Sitä en ainakaan itse hyväksyisi että mennään mökille lepäämään ja sitten PITÄISI alkaa väkertämään 8 ruokalajin illallista, koska voisin aivan yhtä hyvin kaivaa paketin makkaraa ja sinappia kylmälaukusta.   [/quote] Kumma kyllä näille makkara ja sinappi -miehille maistuvat kovin hyvin toisten laittamat ruoat. Yleensä ovat vielä ensimmäisinä kahmimassa niin ettei muille jää, on se sitten pihviä tai raparperipiirakkaa. Vetäses nyt vaikka viikko mökillä sillä makkaralla ja tule sittn kertomaan miten on ihan turha hössöttää sen ruoan kanssa.

[/quote]

Oikein hyvin maistuu kiitos. Saahan sitä laittaa. Jos itse laitan, niin en minä ketään kiellä syömästä, koska et ole tänään kantanut mielestäni tarpeeksi puita yms. tyhjää länkytystä. 

Jos itse tahtoo tehdä, niin turha siinä on kruunuansa kantaa ja sitten kiukutella.

Tekee jos tahtoo tehdä, ja jos ei huvita tehdä niin sitten ei tee. Ei se sen vaikeampaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:43"]

Teimme totta kai töitä, en olisi odottanutkaan meneväni täysihoitoon toisten mökille

Miksi tämä ei ole itsestään selvää kaikille?

On se, mutta et ymmärrä miesten dynamiikkaa. Ensin käytetään astiat. Sitten grillataan makkaraa, sen jälkeen paistetaan kalaa tikun päässä ja vasta lopuksi tiskataan ne astiat. Jos nainen kestää tällaista dynamiikkaa, niin ok. Jos ei kestä niin voi voi .. ;)

Ihan hyvin kestän tällaista dynamiikkaa ja minulle olisi ihan sama milloin astiat tiskataan, kunhan ne tiskataan. Meidän mökillä vaan loppuisi astiat ennen kuin miehet edes huomaisi että pitäisi tiskata tai saisivat selville missä on tiskiharja ja astianpesuainetta.

Vierailija
224/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:54"]

Tuossa passaamisessa ja höösäämisessä on paljon naisten omaa vikaa. Olen paljon joutunut elämäni aikana olemaan tekemisissä miesten kanssa ja miesporukoissa kulkenut mukana. Niin kauan kuin olen ainoa nainen paikalla ei kukaan odota minun passaavan ketään. Usein kuitenkin jos paikalle saapuu joku toinen nainen, alkaa hän huolehtimaan kaikkien syömisistä tai siivoamisesta ja vaatii minua mukaan hössötykseensä. Ehkä monet naiset vain ovat kasvaneet uskomaan että niin asioiden kuuluu mennä. Varsinkin vanhemmat naiset paheksuvat sitä jos joku nainen ei passaa miehiä. Miesten suunnalta en ole vastaavaan paheksuntaan törmännyt.

[/quote]

No mun isä tai miehen isä ei kyllä kumpikaan tee mitään ja tykkäävät syödä hyvää ruokaa ja paljon ja kyllä he olettavat sen naisenpuolen ne ruoat tekevän. Onnittelut sinulle että liikut erilaisissa ympyröissä. Äitini tosin yh ja jonkin verran avarakatseisempi.
[/quote]
Mistä tiedät että he olettavat sinun tekevän heille ruokaa? Ovatko sanoneet "tee meille ruokaa", vai ajatteletko heidän vain olettavan niin?

Vierailija
225/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:54"]Tuossa passaamisessa ja höösäämisessä on paljon naisten omaa vikaa. Olen paljon joutunut elämäni aikana olemaan tekemisissä miesten kanssa ja miesporukoissa kulkenut mukana. Niin kauan kuin olen ainoa nainen paikalla ei kukaan odota minun passaavan ketään. Usein kuitenkin jos paikalle saapuu joku toinen nainen, alkaa hän huolehtimaan kaikkien syömisistä tai siivoamisesta ja vaatii minua mukaan hössötykseensä. Ehkä monet naiset vain ovat kasvaneet uskomaan että niin asioiden kuuluu mennä. Varsinkin vanhemmat naiset paheksuvat sitä jos joku nainen ei passaa miehiä. Miesten suunnalta en ole vastaavaan paheksuntaan törmännyt. [/quote] Kyllä itse ainakin tiedostan toimivani vähintäänkin sanattomien odotusten mukaisesti. Sukujuhlissa ei pysty olemaan palveltavana vaan aina tulee kyseltyä voiko olla avuksi, kerättyä astioita yms. Ei vain kehtaa olla kuten miehet ja seurustella muiden kanssa ja olla passattavana.

[/quote]

Oletkin vaimo ainesta.

Vierailija
226/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:04"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:00"]

Tämä sama työnjakohan toteutuu yleensä myös sukujuhlissa. Harvemmin oman tai miehen suvun juhlissa on miehiä näkynyt kaatamassa kahvia, lämmittämässä piirakoita tai keräämässä astioita. Joku vie omat astiansa keittiöön, mutta yleensä ne jätetään naisväen korjattavaksi kun mennään pihalle potkimaan autonrenkaita.

[/quote]

No voishan sitä ottaa tavoitteeksi ensi sukujuhliin palkata miespiiat piikomaan.

[/quote]

Ongelmasi on juuri tuossa. Itse olette olemattomat "työnne" keksineet.

[/quote]

ai että ristiäiset voi pitää vaikka niin että ei siivoa, ei leivo, ei kutsu ketään, ei sovi seurakunnan kanssa, ei laita kaunista pöytää, kuppeineen ja lautasliinoineen?

[/quote]

juhlissa kaikki käyvät kaatamassa itselleen ja jos joku loppuu kukaan ei lisää kuivakakkua pöytään?

kaikki istuvat jossain syömässä ja seurustelemassa mutta itse hakevat ruoat kaapeista?

Miksihän sitten anoppilassa mun eteen tuli kuohuviinilasitarjotin, käteen, varoittamatta, ei oltu tunnettu kauan, anopin 50v juhla ja olin itsekin siellä ensimmäisiä kertoja...

[/quote]

Meillä ainakin booli tai kaksi laitetaan pöytään ja kauhokoot kuka mitä tahtoo. Lisäksi yhdessä voidaan sekoittaa sitä lisää, jos se loppuu, eikä sen niin virallista tarvitse olla, että se pitäisi tehdä salaa keittiön nurkassa. Aivan avoimesti yhdessä voi kysellä kaikilta, että mitäs laitetaan näiden kossujen jälkeen.

Vierailija
227/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat.   [/quote] Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana.

[/quote]

Kyseessähän on vapaaehtoisuus, ellet ole korvien välistäsi (tai mikä pahempaa toisesta välistä) orja

Vierailija
228/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:54"]Tuossa passaamisessa ja höösäämisessä on paljon naisten omaa vikaa. Olen paljon joutunut elämäni aikana olemaan tekemisissä miesten kanssa ja miesporukoissa kulkenut mukana. Niin kauan kuin olen ainoa nainen paikalla ei kukaan odota minun passaavan ketään. Usein kuitenkin jos paikalle saapuu joku toinen nainen, alkaa hän huolehtimaan kaikkien syömisistä tai siivoamisesta ja vaatii minua mukaan hössötykseensä. Ehkä monet naiset vain ovat kasvaneet uskomaan että niin asioiden kuuluu mennä. Varsinkin vanhemmat naiset paheksuvat sitä jos joku nainen ei passaa miehiä. Miesten suunnalta en ole vastaavaan paheksuntaan törmännyt. [/quote] Kyllä itse ainakin tiedostan toimivani vähintäänkin sanattomien odotusten mukaisesti. Sukujuhlissa ei pysty olemaan palveltavana vaan aina tulee kyseltyä voiko olla avuksi, kerättyä astioita yms. Ei vain kehtaa olla kuten miehet ja seurustella muiden kanssa ja olla passattavana.

[/quote]

Oletkin vaimo ainesta.

[/quote]

Minkähän ikäinen hän on ja mistäpäin?

Vierailija
229/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 02:00"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:51"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:39"] Te kivikausijankkaajat voitte vaikka lukea seuraavan artikkelin, josta käy ilmi, että metsästämällä ja keräilemällä hankitun ravinnon osuus oli noin 50-50: http://www.ruokatieto.fi/uutiset/professori-mikael-fogelholm-nykyihmisen-ei-pida-syoda-kuten-kivikaudella Olkaa hyvät, aihe loppuunkäsitelty tässä ketjussa. [/quote] Mikael Fogelholm kertoi, että kerätyt hedelmät (Suomessa? Talvella?), marjat (tuhansia kiloja pakkasmarjaa?), juuret (niin mitkä?) ja pähkinät (Suomessa?) TÄYDENSIVÄT ruokavaliota. Ne eivät olleet pääasiallinen ravinnonlähde, kuten tässä ketjussa on yritetty väittää. Aihe ei ole loppuunkäsitelty vaikka sinä häviöllä ollessasi niin haluaisitkin. Jatka peukutteluasi. [/quote] Lue artikkeli loppuun ennen kuin tulet kommentoimaan. Ingressissä käytetään sanaa "täydensi", mutta tämän jälkeen esitetään tarkempia lukuja ja kerrotaan, että riistan eli eläinperäisen proteiinin saatavuus vaihteli merkittävästi ollen enimmilläänkin vain noin puolet ravinnon energiamäärästä.

[/quote] Kumpi on raskaampaa? Keräily vai yhden nuolen tms ampuminen johonkin peuraan?

Vierailija
230/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:51"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:39"] Te kivikausijankkaajat voitte vaikka lukea seuraavan artikkelin, josta käy ilmi, että metsästämällä ja keräilemällä hankitun ravinnon osuus oli noin 50-50: http://www.ruokatieto.fi/uutiset/professori-mikael-fogelholm-nykyihmisen-ei-pida-syoda-kuten-kivikaudella Olkaa hyvät, aihe loppuunkäsitelty tässä ketjussa. [/quote] Mikael Fogelholm kertoi, että kerätyt hedelmät (Suomessa? Talvella?), marjat (tuhansia kiloja pakkasmarjaa?), juuret (niin mitkä?) ja pähkinät (Suomessa?) TÄYDENSIVÄT ruokavaliota. Ne eivät olleet pääasiallinen ravinnonlähde, kuten tässä ketjussa on yritetty väittää. Aihe ei ole loppuunkäsitelty vaikka sinä häviöllä ollessasi niin haluaisitkin. Jatka peukutteluasi. [/quote] Lue artikkeli loppuun ennen kuin tulet kommentoimaan. Ingressissä käytetään sanaa "täydensi", mutta tämän jälkeen esitetään tarkempia lukuja ja kerrotaan, että riistan eli eläinperäisen proteiinin saatavuus vaihteli merkittävästi ollen enimmilläänkin vain noin puolet ravinnon energiamäärästä.

[/quote] Kumpi on raskaampaa? Keräily vai yhden nuolen tms ampuminen johonkin peuraan?

[/quote]

Koko päivä liikkeessä vastaa jo urheilijan kalorien kulutusta.

Vierailija
231/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:01"]

[/quote]

[/quote]

Myöskin kun rakentaa ansoja peurojen kulkureiteille ei tarvitse edes juosta perässä. 

Vierailija
232/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:24"]

Aivan se ja sama vaikka joku nainen nukkuisi koko viikonlopun mökillä tai ei olisi siellä ollenkaan.

Ei hetkauttaisi mitenkään. Aamupalaksi laittaisin kahvia ja leipää, n. 10 minuutin homma. Päivällä voisi grillata makkaran tai pari. Illemmalla se paisti uuniin. Kantaisi saunavettä 20 litraa. Enempää ei yksi mies tarvitse. n. 30 sekunttia menee hakea itselleen vedet. Hakisi puut (joita olen hakannut valmiiksi kuutiotolkulla) ja laittaisi saunan päälle. Puiden kerääminen, sahaaminen ja pilkkominen näistä aivan ylivoimaisesti suurin työ osuus.

Että voi voi, ämmät olivatkin siis aivan turhia länkyttäjiä.[/quote]

Mikä meni väärin? Tässä on muuan pieni yksityiskohta, joka paljastaa sinut juuri sellaiseksi makoilijaksi kuin ap:n isä ja veli.

Kun sauna lämmitetään puilla, sitä ei suinkaan vaan "laiteta päälle", vaikka kuinka olisi sinun hakkaamat kuivat puut.

Vierailija
233/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti on se, joka väkisin tekee kaikesta kamalan vaikeaa ja työlästä, ja sitten valittaa kun joutuu raatamaan. Minä olen kyllä sitä mieltä että tasapuolisesti hoidetaan hommia, mutta jos hän ihan itse ja kenenkään pyytämättä haluaa väkipakolla ryhtyä mökkiolosuhteissa (ei juoksevaa vettä tai sähköuunia, kaikki kiettiövälineet aataminaikaisia jne) vääntämään ties mitä marinoituja artisokansydämiä ynnä muita, niin se ei kyllä ole oikein reilua. Hänen kanssaan mökkeillessä ihan koko päivä kuluu ruuan laittamiseen, syömiseen ja tiskaamiseen. Se ei ole minun käsitykseni lomasta, ja kun ollaan mökillä oman porukan kesken niin kyllä siellä ehditään muutakin tekemään ja silti syödään ihan kelvollista ruokaa.

Olen kyllä huomannut, että perheen miehiltä hän ei odota osallistumista näihin hommiin, vaan ainoastaan minä vanhimpana tyttärenä saan kuulla jatkuvasti siitä miten en tee tarpeeksi...

Vierailija
234/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:24"]

Aivan se ja sama vaikka joku nainen nukkuisi koko viikonlopun mökillä tai ei olisi siellä ollenkaan.

Ei hetkauttaisi mitenkään. Aamupalaksi laittaisin kahvia ja leipää, n. 10 minuutin homma. Päivällä voisi grillata makkaran tai pari. Illemmalla se paisti uuniin. Kantaisi saunavettä 20 litraa. Enempää ei yksi mies tarvitse. n. 30 sekunttia menee hakea itselleen vedet. Hakisi puut (joita olen hakannut valmiiksi kuutiotolkulla) ja laittaisi saunan päälle. Puiden kerääminen, sahaaminen ja pilkkominen näistä aivan ylivoimaisesti suurin työ osuus.

Että voi voi, ämmät olivatkin siis aivan turhia länkyttäjiä.[/quote]

Mikä meni väärin? Tässä on muuan pieni yksityiskohta, joka paljastaa sinut juuri sellaiseksi makoilijaksi kuin ap:n isä ja veli.

Kun sauna lämmitetään puilla, sitä ei suinkaan vaan "laiteta päälle", vaikka kuinka olisi sinun hakkaamat kuivat puut.

[/quote]

Se laitetaan päälle tarkoittaa olevan pikku homma. Lukuisia kertoja minua on tultu kyselemään, että miksi lämmität yksinäsi saunaa täällä. Ja aina olen vastannut koska viihdyn täällä. Esim. Ex ei ymmärtänyt tätä ollenkaan kun oltiin anoppilassa. Aina kun isäntä sanoi lähtevänsä saunan lämmitykseen, niin minä tarjouduin tekemään tämän homman, koska pidän siitä puun tuoksusta ja rauhallisuudesta. Joskus emäntä tuli väkisin mukaan ihmettelemään, että mitä minä siellä teen - lämmitän saunaa ja nautin elämästä, rauhasta, hiljaisuudesta. 

Mitä siihen väärin menemiseen tulee, niin jouduimme miehissä sanomaan monesti äidillemme joka yritti jättää itselleen kattamatta, että kyllä sinä nyt syöt meidän kanssamme samaan aikaan, ja katsotaan sitten kuka tiskaa. Meinasi että tiskaa ensin astiat kun muut ovat syöneet ja sitten syö vasta itse, kun saa "rauhassa" syödä silloin. 

Itse en kaipaa mitään passausta, mutta edelleenkin miesten tapa tehdä asiat on suoraviivaisempi ja yksinkertaisempi, joten monia miesten mielestä "turhia" osa-alueita jää silloin pois, jos ymmärsit mitä tarkoitan.

Vierailija
235/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 07:13"]Ennen kristinuskon tuloa naisetkin metsästivät ainakin pienempää riistaa lintuja jäniksiä jne. Kun tuli kristinusko, niin naisilta kiellettiin metsätys. Ketkähän kielsi, mitäs veikkaat? No miehet tietty. Papit yms.

[/quote]

Tänne Lapin perukoille ei tainnut koskaan kantautua tuon naisten metsästyskielto. Vai onko väitteellesi olemassa mitään todistetta? Miten lie, pukeutuivatko naiset metsälle sittenkin naamioituakseen mieheksi eikä käytännön syistä.

Ihan oikeasti naisilla oli kivikaudella ja vielä pitkään sen jälkeenkin täysi työ kotona, pääasiassa lastenhoidossa eikä se kotilieden lämpimänä pitäminen olllut siihen aikaan ihan helppoa. Riista pyrkii harvemmin suoraan pataan kotipihassa ja jos niin on käynyt, sitä on pidetty huonona enteenä. Naiset kalastivat ja pyydystivät riistaa ansoilla jokseenkin näköetäisyydellä kotoa, miehet isomoaa riistaa kauempaa.

Fakta on se, että Suomessa on ollut asutusta pian jääkauden jälkeen. Jollakin ihmeellisellä keinolla ovat selvinneet hengissä ja lisääntyneet, joskin aika vähän. Marjoja ja muita on säilötty kuivaamisen lisäksi 'kellareissa', siis sellaisissa maakuopissa ja luolissa, joissa on ollut kylmempää. Suomalaisista metsämarjoista ainakin puolukat, karpalot ja hillat säilyvät survottuina omassa mehussaan. Sitä paitsi jääkauden jälkeen on ollut luultavasti talveksi aivan oivallista pakastustilaa yllin kyllin. Suurempi ongelma on voinut olla jäätyneen lihan ja muun ruuan sulattaminen ja lämmittäminen syötäväksi.

Vierailija
236/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:07"]

Meillä äiti on se, joka väkisin tekee kaikesta kamalan vaikeaa ja työlästä, ja sitten valittaa kun joutuu raatamaan. Minä olen kyllä sitä mieltä että tasapuolisesti hoidetaan hommia, mutta jos hän ihan itse ja kenenkään pyytämättä haluaa väkipakolla ryhtyä mökkiolosuhteissa (ei juoksevaa vettä tai sähköuunia, kaikki kiettiövälineet aataminaikaisia jne) vääntämään ties mitä marinoituja artisokansydämiä ynnä muita, niin se ei kyllä ole oikein reilua. Hänen kanssaan mökkeillessä ihan koko päivä kuluu ruuan laittamiseen, syömiseen ja tiskaamiseen. Se ei ole minun käsitykseni lomasta, ja kun ollaan mökillä oman porukan kesken niin kyllä siellä ehditään muutakin tekemään ja silti syödään ihan kelvollista ruokaa.

Olen kyllä huomannut, että perheen miehiltä hän ei odota osallistumista näihin hommiin, vaan ainoastaan minä vanhimpana tyttärenä saan kuulla jatkuvasti siitä miten en tee tarpeeksi...

[/quote]

Tätä juuri tarkoitin. Miesten kesken näistä asioista ei kehitetä ongelmia, jotka kaiken lisäksi ovat aivan itse aiheutettuja. Joskus on mukava kokata pidemmän kaavan mukaan, mutta se täytyy olla yhteisesti sovittua, että jokainen siihen sitoutuu. Vaan se että on yksinään tällaista päättänyt, niin minun puolestani saa hoitaa sitten valmistelutkin.

Vierailija
237/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:11"]

... jouduimme miehissä sanomaan monesti äidillemme joka yritti jättää itselleen kattamatta, että kyllä sinä nyt syöt meidän kanssamme samaan aikaan, ja katsotaan sitten kuka tiskaa. Meinasi että tiskaa ensin astiat kun muut ovat syöneet ja sitten syö vasta itse, kun saa "rauhassa" syödä silloin. 

Itse en kaipaa mitään passausta, mutta edelleenkin miesten tapa tehdä asiat on suoraviivaisempi ja yksinkertaisempi, joten monia miesten mielestä "turhia" osa-alueita jää silloin pois, jos ymmärsit mitä tarkoitan.[/quote]

Ymmärrän kyllä, mitä sinä tarkoitat miesten suoraviivaisemmalla toiminnalla. Siihen ei sisälly turhanpäiväistä hienostelua vaan perustarpeiden tyydyttämistä. Pätee moneen muuhunkin asiaan kuin saunanlämmitykseen...

Ehkä äidille se ruuanlaitto on jotain samaa kuin jollekin saunanlämmitys: fiilistelyä ja nautiskelua.  Toiseksi äidit ovat jossakin elämänvaiheessa joutuneet ruokkimaan muita niin että oma syöminen on toissijaista. Siitä on sitten tullut tapa, että 'miehet syövät ensin' ja sitten vasta äiti nautiskelee ruuastaan rauhassa.

Vierailija
238/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tulee mieleen miehen vanhempien eka vierailu meillä. Oltiin siis muutettu miehen kanssa pieneen kaksioon vähän aikaa sitten, kamat vielä levällään ja kämppä sotkussa jne. Miehellä oli vapaapäivä, itse olin töissä ja yhtäkkiä tuli vaan mieheltä viesti, että anoppi ja appi tulee kylään iltapäivällä. Ajattelin miehen siivonneen ja käyneen ostamassa vaikka jotain tarjoiluja, joten tulin ihan rauhassa kotiin ja saavuinkin suunnilleen samalla ovenavauksella appivanhempien kanssa. Mitä vielä: kämppä edelleen sotkussa, jääkaappi tyhjä, kahvinkeitinkin purkamatta muuttolaatikosta ja mies boksereillaan tietokoneella.

En alkanut höösätä, odotin vaan että mies ryhdistyisi ja tekisi vaikka teetä, mutta ei. Pian appivanhemmat sitten lähtivätkin ja huikkasivat mennessään mulle "vitsillä" että emännöintiä pitää vielä harjoitella.

Siis perkele kun raivostutti, heidän oma poikansa laiskotteli koko vapaapäivän eikä valmistautunut mitenkään ja minä sain vittuilut osakseni! En minäkään odota että mies passaa mun perhettä kun käyvät. Mies sai kyllä todellakin kuulla kunniansa myöhemmin.

Vierailija
239/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:01"]

[/quote]

[/quote] Hyvä huomio,  lisäksi käsien liike, ylösalas-liikkeet ja usein muksut reppuselässä.

Vierailija
240/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miehet on usein jossain, siis nämä junttimachot, tai epäsosiaaliset, "kusella", juoruamassa talon nurkilla tai päällistelemässä ulkona.

En tiedä onko mikään muuttumassa.

Omia havaintoja jos pitää pohjana, niin ei ole.