Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee
Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...
Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia
Kommentit (342)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:43"]
Teimme totta kai töitä, en olisi odottanutkaan meneväni täysihoitoon toisten mökille
Miksi tämä ei ole itsestään selvää kaikille?
On se, mutta et ymmärrä miesten dynamiikkaa. Ensin käytetään astiat. Sitten grillataan makkaraa, sen jälkeen paistetaan kalaa tikun päässä ja vasta lopuksi tiskataan ne astiat. Jos nainen kestää tällaista dynamiikkaa, niin ok. Jos ei kestä niin voi voi .. ;)
En tajunnut viestiäsi... tässä ketjussa keskustellaan työnjaosta. Sori, olen ehkä hitaalla päällä, mutta en ymmärrä miten viestisi liittyy aiheeseen.
Luulen että meilläkin on jollain tasolla kyse taantumisesta. Tiedän ettei isä pääse ihan näin vähällä kotona koska äitini käy töissä eikä siskoni mieskään ole avuton: On nyt lasten kanssa lomalla ja hoitaa heitä yksin. Veljeni asuu yksin joten jotain tekee kait itsekin.
Ruokapöydässä arvostelin porkkanoiden kypsyyttä veljeni kanssa vaikka olisi tehnyt mieli käskeä tekemään omat ruokansa :D nyt taas sohvalla oottelemaan jälkkäriä ja jätin astiat pöytään! -ap
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:34"]
Jos on osallistuva miespuolinen ihminen, niin se kertoo siitä, että hänen äitinsä on katkaissut miestenpassauskulttuurin perinteen. Turha sitä miehelle on sädekehää sovitella.
Miehillä ei ole mitään synnynnäistä kädettömyysgeeniä, jonka vuoksi eivät kotitaloustöihin pystyisi. Vika on syvällä miestenpassauskulttuurissa, jota suvun naiset pitävät yllä. Kierre on valmis, kun pojasta alkaen miehet passataan piloille. "Pakkohan minun on isääsi passata, eihän se osaa edes perunoita itse keittää!" No ei niin, jos ei koskaan ole pistetty perunoita keittämään!
Nyt vihdoin näyttäisi tämä haitallinen perinne olla katkeamassa.
Isomummoni ja mummoni olivat pahimman luokan miestenpassaajia, äidissäni tämä ominaisuus oli jo vähän miedompi ja olen itse sitä vastaan taistellut.
N35
[/quote]
Väärässä olet, lisäksi miehien ja naisten erot huomaa selkeästi kun ollaan esim. mies porukalla jossakin. Esim. kattilat voi viskata likoamaan pariksi päiväksi saippuaveteen aivan hyvin koska mitään esteitähän sille ei ole. Siinä välissä voi vaikka savustaa kalaa tai tehdä jotain muuta, eli minkäänlaista hätää ei ole. Asioiden rytmitys ja hätäily kun ei siihen miesten lomalla rentoutumiseen kuulu. Naisten kanssahan se kattila pitää saada 5 minuutissa puhtaaksi. Ettekö siis vieläkään ymmärrä näitä sukupuoli eroja näissä asioissa? Miksi miehet ottavat asiat rennommin?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:59"]
Vähänkö ois hienoa jos isä tai veli paistaisivat meille makkarat tänään..mutta varmaan sanoisivat ettei makkara riitä pitämään nälkää :D kyllä me naiset täällä mökillä kaikki tykätään makkarasta mutta ei nuilla varmaan oo mitään salaista kylmälaukkua jossa ne makkarat vuosi toisensa jälkeen odottaa -ap
[/quote]
Mikäänhän ei pidä nälkää, vaan ainoastaan siirtää sitä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:43"]
Teimme totta kai töitä, en olisi odottanutkaan meneväni täysihoitoon toisten mökille
Miksi tämä ei ole itsestään selvää kaikille?
On se, mutta et ymmärrä miesten dynamiikkaa. Ensin käytetään astiat. Sitten grillataan makkaraa, sen jälkeen paistetaan kalaa tikun päässä ja vasta lopuksi tiskataan ne astiat. Jos nainen kestää tällaista dynamiikkaa, niin ok. Jos ei kestä niin voi voi .. ;)
En tajunnut viestiäsi... tässä ketjussa keskustellaan työnjaosta. Sori, olen ehkä hitaalla päällä, mutta en ymmärrä miten viestisi liittyy aiheeseen.
Määrittele ensin työ. Siinäpä se. Mieskö määrittelee työt?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:00"]
Tämä sama työnjakohan toteutuu yleensä myös sukujuhlissa. Harvemmin oman tai miehen suvun juhlissa on miehiä näkynyt kaatamassa kahvia, lämmittämässä piirakoita tai keräämässä astioita. Joku vie omat astiansa keittiöön, mutta yleensä ne jätetään naisväen korjattavaksi kun mennään pihalle potkimaan autonrenkaita.
[/quote]
No voishan sitä ottaa tavoitteeksi ensi sukujuhliin palkata miespiiat piikomaan.
[/quote]
Ongelmasi on juuri tuossa. Itse olette olemattomat "työnne" keksineet.
[/quote]
ai että ristiäiset voi pitää vaikka niin että ei siivoa, ei leivo, ei kutsu ketään, ei sovi seurakunnan kanssa, ei laita kaunista pöytää, kuppeineen ja lautasliinoineen?
[/quote]
juhlissa kaikki käyvät kaatamassa itselleen ja jos joku loppuu kukaan ei lisää kuivakakkua pöytään?
kaikki istuvat jossain syömässä ja seurustelemassa mutta itse hakevat ruoat kaapeista?
Miksihän sitten anoppilassa mun eteen tuli kuohuviinilasitarjotin, käteen, varoittamatta, ei oltu tunnettu kauan, anopin 50v juhla ja olin itsekin siellä ensimmäisiä kertoja...
[/quote]
en ole laiska ja pyynnöstä olisin voinut auttaa (palkatta tietty) mutta aika outoa laittaa nuoria tyttöjä itsestäänselvyytenä näihin rooleihin.
Siis oli kyllä kokemusta, tarjoilusta mua ol pyydetty palkasta auttamaan juhlissa ja se oli ihan kivaa. (lukio-opettajat pyysivät auttamaan, lastensa häissä, kai olin vastuuntuntionen oppilas koulussa...)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:38"]
No mitäs ap:n aamu on sujunut? Muuttuiko mikään vai Vieläkö ukkojen passuutus jatkuu?
[/quote]
Ongelma on siinä että muuttuminen on yksipuoleista. Jos asiasta haluaisi keskustella aikuismaisesti pitäisi myöskin kyseenalaistaa se että mitä tehdään. Ja miksi tehdään. Näissä kun voi kaikilla olla täysin eriäviä mielipiteitä. Sitä en ainakaan itse hyväksyisi että mennään mökille lepäämään ja sitten PITÄISI alkaa väkertämään 8 ruokalajin illallista, koska voisin aivan yhtä hyvin kaivaa paketin makkaraa ja sinappia kylmälaukusta.
[/quote]
Aivan tässä tilanteessa jos joku sitä haluaa alkaa väkertämään, niin tehkööt, mutta se ei tarkoita sitä että miesten pitäisi alkaa tuollaiseen shouviin mukaan. Se on aivan oma valinta, jos on valinnut sellaista tekevän. Tai jos valitsee leipovansa pullaa yms. mitä naiset usein tekevät, esim. itse en tee koskaan kotona mitään pullia yms. makeita. Silloin valinta on tehty aivan itse, eikä sellaiseen voi alkaa vaatimaan toisia osapuolia osallistumaan. Ruuanlaitonkin voi hoitaa helpoista ja yksinkertaisista aineksista, joilla tulee mahd. vähän sotkua. Silloin siinä ei enää monestakaan kymmenestä minuutista työtä puhuta per. ateria.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 22:41"]
Ehkä et paljastakaan mitään tänään. Jatkat huomenna ja nukut yhtä pitkään kuin veli.
[/quote]
Aivan se ja sama vaikka joku nainen nukkuisi koko viikonlopun mökillä tai ei olisi siellä ollenkaan.
Ei hetkauttaisi mitenkään. Aamupalaksi laittaisin kahvia ja leipää, n. 10 minuutin homma. Päivällä voisi grillata makkaran tai pari. Illemmalla se paisti uuniin. Kantaisi saunavettä 20 litraa. Enempää ei yksi mies tarvitse. n. 30 sekunttia menee hakea itselleen vedet. Hakisi puut (joita olen hakannut valmiiksi kuutiotolkulla) ja laittaisi saunan päälle. Puiden kerääminen, sahaaminen ja pilkkominen näistä aivan ylivoimaisesti suurin työ osuus.
Että voi voi, ämmät olivatkin siis aivan turhia länkyttäjiä.
[/quote]
Ja vaimo hoitaisi sitten omat pesuvetensä ja mukulat vois olla paskat vaipoissa?
Ai niin, mutta eihän sulla vaimoa olekaan.
[/quote]
Tuollaisia saamattomia itkijöitä kannattaisi kenenkään vaimoksi ottaa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:38"]
No mitäs ap:n aamu on sujunut? Muuttuiko mikään vai Vieläkö ukkojen passuutus jatkuu?
[/quote]
Ongelma on siinä että muuttuminen on yksipuoleista. Jos asiasta haluaisi keskustella aikuismaisesti pitäisi myöskin kyseenalaistaa se että mitä tehdään. Ja miksi tehdään. Näissä kun voi kaikilla olla täysin eriäviä mielipiteitä. Sitä en ainakaan itse hyväksyisi että mennään mökille lepäämään ja sitten PITÄISI alkaa väkertämään 8 ruokalajin illallista, koska voisin aivan yhtä hyvin kaivaa paketin makkaraa ja sinappia kylmälaukusta.
[/quote]
Kumma kyllä näille makkara ja sinappi -miehille maistuvat kovin hyvin toisten laittamat ruoat. Yleensä ovat vielä ensimmäisinä kahmimassa niin ettei muille jää, on se sitten pihviä tai raparperipiirakkaa. Vetäses nyt vaikka viikko mökillä sillä makkaralla ja tule sittn kertomaan miten on ihan turha hössöttää sen ruoan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:38"]
[/quote]
[/quote]
Aivan tässä tilanteessa jos joku sitä haluaa alkaa väkertämään, niin tehkööt, mutta se ei tarkoita sitä että miesten pitäisi alkaa tuollaiseen shouviin mukaan. Se on aivan oma valinta, jos on valinnut sellaista tekevän. Tai jos valitsee leipovansa pullaa yms. mitä naiset usein tekevät, esim. itse en tee koskaan kotona mitään pullia yms. makeita. Silloin valinta on tehty aivan itse, eikä sellaiseen voi alkaa vaatimaan toisia osapuolia osallistumaan. Ruuanlaitonkin voi hoitaa helpoista ja yksinkertaisista aineksista, joilla tulee mahd. vähän sotkua. Silloin siinä ei enää monestakaan kymmenestä minuutista työtä puhuta per. ateria.
[/quote]
Ongelman ydin taitaa ollakin siinä että jos joku nainen haluaa tuommoista alkaa väkertämään, kuuluu kaikkien muiden naisten siihen osallistua.
Jokainen tietysti mielellään syö hyvää ruokaa mutta onko se hyvä syy raataa alkeellisissa olosuhteissa ja vaatia muilta samaa raatamista.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:20"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:36"] Mitä jos paljastaisit testin ja haastaisit veljen seuraavana päivänä mukaan tekemään kaiken niin kuin sinä ja siskosi ja äitisi teette? [/quote] Ongelman ydin. Tekemään kuten he tekevät. Vittu että naiset on tyhmiä. [/quote] Itse tekisin ruokia jotka likaavat mahdollisimman vähän aineksia. Pyykit vie tietenkin kotiin, teflonpannut yms. voi viedä kotiin ja laittaa tiskikoneeseen. Miksi miehet eivät tee asioita väärin ja aiheuta itselleen ongelmia? Siksi koska miehet ovat älykkäämpiä ja tekevät hommat mahdollisimman vähällä vaivalla! Siksi miehet eivät toimi kuten naiset toimivat. Sen takia on keksitty autoa ja junaa, tiskikonetta yms. elämää helpottavia laitteita. [/quote] Jos sitä samaa pannua tarvitsee useamman kerran? Luulisi noin fiksun miehen tietävän, että pannut menee pilalle jos ei niitä pese käytön jälkeen kunnolla. Toisekseen minusta on helpompi tiskata se pannu siellä mökillä, kuin kuljettaa pannua mökin ja kodin välillä.
[/quote]
Meneekö ihan pilalle?
Muistan aina miten minun tuoreena miniänä oletettiin muiden miniöiden ja kälyn kanssa passaavan miehiä anoppilassa. Itse kahden sisaren kanssa kasvaneena en oikeasti ymmärtänyt, miksi me anopille vieraat ihmiset (minä ja 2 muuta miniää) olisimme passanneet kaiken valmiiksi anopille tutuille henkilöille eli pojilleen. Joten en mennyt mukaan, päätin olla vieras, koska olin kutsuttuna vieraana minulle kutakuinkin outojen ihmisten luona enkä ymmärtänyt, miksi minun olisi pitänyt kiikuttaa kahvikuppeja pöytään kun vieressä oleva mieheni oli ihan yhtä nopsajalkainen. Kälyn puolison ei oletettu tekevän mitään, koska hänhän oli mies.
Seurasin siis sivusta, miten 4 naista kilvan laittoi pötyä pöytään ja viisi miestä rupatteli kaikessa rauhassa, appi katseli televisiota ja kommentoi sieltä vierestä. Kun istuimme kahvilla ja ensimmäinen pannullinen kahvia oli kaadettu, ei uutta lähtenyt hakemaan ovea lähinnä istunut mieheni veli vaan tämän pöydän toisessa päässä istunut vaimo, jolla oli peräänkatsottavina kaksi lasta.
Minulle aivan käsittämätön tilanne etenkin kun mies kotona osasi ja osaa edelleen niin kattaa kahvipöydän kuin viedä tiskit koneeseen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:05"]
Kun mä menin ensimmäistä kertaa miehen kanssa maalle, appivanhemmat olivat myös siellä. Mulle lueteltiin heti alkajaisiksi työlistaa, joka sisälsi ikkunoiden pesua, marjojen poimintaa jne. Tähän tietysti tuli päälle kaikki keittiöhommat. Mies ja isänsä nousivat perseensä päältä lähinnä silloin, kun siirtyivät ruokapöytään tai pois. - Kun mentiin miehen tädille maalle, pääsin heti kuorimaan perunoita ja tiskaamaan. Se oli yhtä passaamista. Miehet katsoivat lähinnä TV:tä. - Miehen vanhemmat ihmettelevät, kun ei käydä heillä tai maalla heidän kanssaan. Ei sitä meininkiä vaan jaksa. Anoppi kuorii miehelleen perunatkin. Mun tietysti oletetaan tekevän samoin. Vaan enpä tee.
[/quote]
Olet surkea vätys.
[/quote]Tämmöstäkö se mökkeily on suurimmalle osalle? Työleiri? Eikö lomalla kuuluisi olla vapaalla töistä?? Kyllä lomalla kuuluu mennä hotelliin ja syödä ulkona.
Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:54"]Tuossa passaamisessa ja höösäämisessä on paljon naisten omaa vikaa.
Olen paljon joutunut elämäni aikana olemaan tekemisissä miesten kanssa ja miesporukoissa kulkenut mukana. Niin kauan kuin olen ainoa nainen paikalla ei kukaan odota minun passaavan ketään. Usein kuitenkin jos paikalle saapuu joku toinen nainen, alkaa hän huolehtimaan kaikkien syömisistä tai siivoamisesta ja vaatii minua mukaan hössötykseensä.
Ehkä monet naiset vain ovat kasvaneet uskomaan että niin asioiden kuuluu mennä. Varsinkin vanhemmat naiset paheksuvat sitä jos joku nainen ei passaa miehiä. Miesten suunnalta en ole vastaavaan paheksuntaan törmännyt.
[/quote]
Kyllä itse ainakin tiedostan toimivani vähintäänkin sanattomien odotusten mukaisesti. Sukujuhlissa ei pysty olemaan palveltavana vaan aina tulee kyseltyä voiko olla avuksi, kerättyä astioita yms. Ei vain kehtaa olla kuten miehet ja seurustella muiden kanssa ja olla passattavana.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 22:41"]
Ehkä et paljastakaan mitään tänään. Jatkat huomenna ja nukut yhtä pitkään kuin veli.
[/quote]
Aivan se ja sama vaikka joku nainen nukkuisi koko viikonlopun mökillä tai ei olisi siellä ollenkaan.
Ei hetkauttaisi mitenkään. Aamupalaksi laittaisin kahvia ja leipää, n. 10 minuutin homma. Päivällä voisi grillata makkaran tai pari. Illemmalla se paisti uuniin. Kantaisi saunavettä 20 litraa. Enempää ei yksi mies tarvitse. n. 30 sekunttia menee hakea itselleen vedet. Hakisi puut (joita olen hakannut valmiiksi kuutiotolkulla) ja laittaisi saunan päälle. Puiden kerääminen, sahaaminen ja pilkkominen näistä aivan ylivoimaisesti suurin työ osuus.
Että voi voi, ämmät olivatkin siis aivan turhia länkyttäjiä.
[/quote]Salaattia, juuresta ja leipää pitää syödä myös! Ei lihalla pelkästään elä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:51"]
Huvittava täällä tänä naisten haukkuja joka höyryttää riisiä ja kasviksia :D joku jonne jolla älykkyysosamäärä pakkasen puolella. Mutta anyways aloituksen jujuhan on siinä että miehet eivät heitä paistia uuniin tai laita niitä riisejä kiehumaan, vaan olettavat että muut tekee niin. Ja siivoamisestahan ei puhuttu mitään..kyllä ne tiskit on tiskattava joskus ja isolla porukalla usein, niin että saa ne riisit kiehumaan vielä seuraavanakin päivänä :D muuten meillä kukaan ei siivoa mökkiä loman aikana, vasta loman lopuksi naiset siivoaa mökin kuntoon. Vaan voipi olla että kun veljeni tulee loppukesästä käymään odottaa yllätys kun jätän roskat tänne mätänemään: Olenhan häntä ja muitakin miehiä niin paljon älykkäämpi ;) -ap
[/quote]
Mitenhän se veljesi siellä oikein pärjää sitten ilman passaustasi? Varmaan todella hätä tulee.
Onko veljesi jättänyt sinulle roskansa kun olet saapunut mökille? Jos on, niin jätä vain. Ja onneksi meidän älykkäämpien ihmisten ei tarvitse haukkua ketään. Riittää kun pysymme faktoissa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat.
[/quote]
Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana.
"Ja vaimo hoitaisi sitten omat pesuvetensä ja mukulat vois olla paskat vaipoissa?"
Itse ymmärsin, että aloituksessa puhuttiin aikuisista ihmisistä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:58"]
211 jatkaa
Isomummoni suurin nautinto elämässä oli, kun sai laittaa miehille ruokaa. Oman miehen kuoltua ja poikien muutettua omilleen, ruokapöytään kutsuttiin lähipelloilta työmiehiä ja jopa kylätien ohikulkijoille huudeltiin. Tuttu mies kertoi lapsuusmuistoja, että ei meinannut heinänteosta tulla mitään, kun piti tulla kahville ja syömään monta kertaa työpäivän aikana. Itse eli äärimmäisen nuukasti, että olisi sitten varaa miehiä kestitä.
Mummo jatkoi perinnettä. Mieleen jäi joku pääsiäinen tms. juhlapyhä mummoni luona. Isä oli työmatkalla, veljeni eivät päässeet paikalle ja siskonmies oli kipeänä. Paikalla vain naisia ja lapsia. Kauhea voivottelu, kuinka nyt menee ruuat ihan hukkaan, kun miehiä ei ole täällä.
Äiti oli mummoni ainoa lapsi, ja mummollani ei ollut poikaa eikä avioeron vuoksi miestä passattavana, siksi varmaan alkoi perinne rakoilemaan. Äitini esim. protestoi sitä perinnettä vastaan, että emäntä ei kata itselleen lautasta ollenkaan. Mutta minun ja siskojeni vastuulle jää katkaista juhlapyhien perinne siitä, että naiset raataa, miehet makaa.
[/quote]
Miten tuon käytännössä teet? Ihailuni jos pystyt tuohon? Itse mieluummin väistyn kun meno ei miellytä...