Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee
Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...
Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia
Kommentit (342)
Jos nainen ei saa kunnollista salaattia 5 minuutissa aikaan, niin eipä ole sen väärti.
Voi sitä lisäaikaa antaa myöskin jos on hyvä nainen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:08"]
312, enpä haluaisi syödä sun 5 minuutin salaattia.
[/quote]
Ja mikset?
[/quote] Se tarkoittaa että se on huuhtelematta ja vähintään kuivaamatta.
[/quote]
Miten niin kuivaamatta?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:40"]
[/quote]
Ja mikset?
[/quote]
Miten niin kuivaamatta?
[/quote] Niin niinkuin sanoin, en haluaisi syödä sun viiden minuutin salaattia.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:43"]
Jos nainen ei saa kunnollista salaattia 5 minuutissa aikaan, niin eipä ole sen väärti.
Voi sitä lisäaikaa antaa myöskin jos on hyvä nainen.
[/quote] Meillä keittiössä heiluukin useimmiten mies.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat. [/quote] Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana.
[/quote]
Ymmärrätkö jos perheen miehet kysyisivät uutta miestä että lähdettäiskö halon hakkuuseen, niin varmaan siinä ajateltaisiin että kyseessä on yhteinen ja sosiaalinen tapahtuma. Tarvitsisiko niitä halkoja nyt heti koko seuraavan talven tarpeiksi hakata?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat. [/quote] Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana.
[/quote]
Kyseessähän on vapaaehtoisuus, ellet ole korvien välistäsi (tai mikä pahempaa toisesta välistä) orja
[/quote]
Eipä vanhan ajan naiset mitenkään vapaaehtoisesti miehiään palvelleet vaan pakon edessä. On tietysti aivan eri asia tehdä palveluksia puolisolle vastavuoroisesti niin, että on itsekin välillä saamapuolella. Siinä ei ole mitään pahaa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:43"]
Teimme totta kai töitä, en olisi odottanutkaan meneväni täysihoitoon toisten mökille
Miksi tämä ei ole itsestään selvää kaikille?
On se, mutta et ymmärrä miesten dynamiikkaa. Ensin käytetään astiat. Sitten grillataan makkaraa, sen jälkeen paistetaan kalaa tikun päässä ja vasta lopuksi tiskataan ne astiat. Jos nainen kestää tällaista dynamiikkaa, niin ok. Jos ei kestä niin voi voi .. ;)
Ihan hyvin kestän tällaista dynamiikkaa ja minulle olisi ihan sama milloin astiat tiskataan, kunhan ne tiskataan. Meidän mökillä vaan loppuisi astiat ennen kuin miehet edes huomaisi että pitäisi tiskata tai saisivat selville missä on tiskiharja ja astianpesuainetta.
Et siis ymmärtänyt? Ei niitä tiskata, vaan silloin grillataan makkaraa.. verkoista otetaan vielä kaloja jotka grillataan, tai savustetaan seuraavana päivänä jne.
Tässähän on tärkeysjärjestyksien määritelmistä kysymys, joista ylipäätään yleensä kotona ne suurimmat riidat saadaan aikaan.
Mulla paloi pinna veljeeni lopullisesti. Vanhemmathan hänet ovat passanneet kun mitään ei ole vaadittu, minä koetin komennella jo nuorena ja sain aina raivostumaan. Hänellä on lievä neurologinen vamma, mutta älyllisesti normaali. Mutta saa asua ilmaiseksi lapsuudenkodissani, minä olen tehnyt sinne paljon hankintoja, pesen joka kesä matot, teen kaikki ja ostan ruuat kun käy ja hän syö neljän edestä ja siivoan, talo on järkyttävän paskainen aina kun menee, kirjaimellisesti. Nyt alkoi valittaa, että minä en maksa tarpeeksi lapsuudenkotini kuluja. Sanoin että maksa hitto vie mulle vuokraa osuudestani, niin sitten minä alan maksaa kuluja. Kuulemma ei tartte mennä sinne häiritsemään enää. No hyvä, siinäpähän hukkuu paskaansa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat. [/quote] Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana. [/quote] Kyseessähän on vapaaehtoisuus, ellet ole korvien välistäsi (tai mikä pahempaa toisesta välistä) orja [/quote] Eipä vanhan ajan naiset mitenkään vapaaehtoisesti miehiään palvelleet vaan pakon edessä. On tietysti aivan eri asia tehdä palveluksia puolisolle vastavuoroisesti niin, että on itsekin välillä saamapuolella. Siinä ei ole mitään pahaa.
[/quote]
Ja aivan varmasti palvelisivat jos viskattaisiin kivikaudelle ja mies tuo lihat pöytään.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:38"] Meidän mökki on liian nykyaikainen nuihin 'miesten hommiin', en usko että veljeni on koskaan yhtään laituria korjannut :D mutta se on totta että toisen sukupuolen silmin on ollut kunnon lomailua. Vähän niinku hotellissa -ap [/quote] Eli miehet ovat siis raataneet töissä ja maksaneet mökin! [/quote]Mikä hitto sinua vaivaa? Oletko mies?
[/quote]
Onko sekin jo vaiva? että on mies?
Arvostan taas vähän enemmän niitä oma-aloitteisia miehiä ja naisia, jotka eivät lusmuile yhteisistä hommista. Kaikki vaan sujuu niin paljon hauskemmin kun jokainen osallistuu. Näin tapahtui esim. viimeisimmällä mökkireissullamme alkukesästä. Kaupassakäynti, ruuanlaitto, tiskaus, saunan lämmitys, kaikki hoitui yhdessä.
Itse olisi tosin laittanut myös lapset hommiin, mutta ei mökki eivätkä lapset olleet minun, joten en puuttunut siihen. Miksi lasten ei tarvitse osallistua?
[/quote]
Mies ei laita lapsia omiin hommiinsa, eikä pitäisi yhdenkään naisen myöskään. Lapset harvoin pääsevät valitsemaan minne niitä kuskataan, joten mielestäni vähimmäistä on antaa lapsien olla lapsia ja aikuiset hoitakoot "työt". Itselleni nämä "työt" ovat aika olemattomia. Olen esim. hakannut 20 kuutioita puita aivan huvikseni talven ja seuraavan kesän ja syksyn varalle.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat. [/quote] Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana. [/quote] Kyseessähän on vapaaehtoisuus, ellet ole korvien välistäsi (tai mikä pahempaa toisesta välistä) orja [/quote] Eipä vanhan ajan naiset mitenkään vapaaehtoisesti miehiään palvelleet vaan pakon edessä. On tietysti aivan eri asia tehdä palveluksia puolisolle vastavuoroisesti niin, että on itsekin välillä saamapuolella. Siinä ei ole mitään pahaa.
[/quote]
Ja aivan varmasti palvelisivat jos viskattaisiin kivikaudelle ja mies tuo lihat pöytään.
[/quote]
Kivikaudella naisten harjoittama keräily tuotti n. 80 % yhteisön ravinnosta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:34"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat. [/quote] Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana. [/quote] Kyseessähän on vapaaehtoisuus, ellet ole korvien välistäsi (tai mikä pahempaa toisesta välistä) orja [/quote] Eipä vanhan ajan naiset mitenkään vapaaehtoisesti miehiään palvelleet vaan pakon edessä. On tietysti aivan eri asia tehdä palveluksia puolisolle vastavuoroisesti niin, että on itsekin välillä saamapuolella. Siinä ei ole mitään pahaa. [/quote] Ja aivan varmasti palvelisivat jos viskattaisiin kivikaudelle ja mies tuo lihat pöytään. [/quote] Kivikaudella naisten harjoittama keräily tuotti n. 80 % yhteisön ravinnosta.
[/quote]
haaaaaaaaahhahaaa....haaaaaaaaaaaaa ;)
Rpes*
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:34"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat. [/quote] Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana. [/quote] Kyseessähän on vapaaehtoisuus, ellet ole korvien välistäsi (tai mikä pahempaa toisesta välistä) orja [/quote] Eipä vanhan ajan naiset mitenkään vapaaehtoisesti miehiään palvelleet vaan pakon edessä. On tietysti aivan eri asia tehdä palveluksia puolisolle vastavuoroisesti niin, että on itsekin välillä saamapuolella. Siinä ei ole mitään pahaa. [/quote] Ja aivan varmasti palvelisivat jos viskattaisiin kivikaudelle ja mies tuo lihat pöytään. [/quote] Kivikaudella naisten harjoittama keräily tuotti n. 80 % yhteisön ravinnosta.
[/quote]
huhuuu... aaaargh... älä tapa nauruun...
sanoisin jopa 160 %
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:42"]
[/quote]
haaaaaaaaahhahaaa....haaaaaaaaaaaaa ;)
Rpes*
[/quote]
Nukuitko peruskoulussa, kun tämä fakta ei ollut sinulle tuttu?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:35"]
Teimme totta kai töitä, en olisi odottanutkaan meneväni täysihoitoon toisten mökille
On se, mutta et ymmärrä miesten dynamiikkaa. Ensin käytetään astiat. Sitten grillataan makkaraa, sen jälkeen paistetaan kalaa tikun päässä ja vasta lopuksi tiskataan ne astiat. Jos nainen kestää tällaista dynamiikkaa, niin ok. Jos ei kestä niin voi voi .. ;)
Ihan hyvin kestän tällaista dynamiikkaa ja minulle olisi ihan sama milloin astiat tiskataan, kunhan ne tiskataan. Meidän mökillä vaan loppuisi astiat ennen kuin miehet edes huomaisi että pitäisi tiskata tai saisivat selville missä on tiskiharja ja astianpesuainetta.
Et siis ymmärtänyt? Ei niitä tiskata, vaan silloin grillataan makkaraa.. verkoista otetaan vielä kaloja jotka grillataan, tai savustetaan seuraavana päivänä jne.
Tässähän on tärkeysjärjestyksien määritelmistä kysymys, joista ylipäätään yleensä kotona ne suurimmat riidat saadaan aikaan.
Olen vähitellen oppinut (naisena) sen, että tärkeysjärjestys on olennainen asia. Siksi en hämmenny, kun mies etsii aamulla puhdasta kahvikuppia. Annan hänelle likaisen, todennäköisesti sen, mihin kuopus viskoi mansikankantoja iltasella. Totean, että asioilla on tärkeysjärjestys ja näköjään se meni nyt niin, että puhtaita kuppeja ei ole, jos et pese. Mutta meillä oli eilen savustettua kalaa ja se oli hienoa se. Harmi, että annoin kaiken muun ruuan lapsille, joten pahus sentään, sinulle ei ole syötävää, koska minun tärkeysjärjestyksessä kaupassakäyntiä ei ole priorisoitu kovin korkealle.
Kovin on tylsää tämä telkkarin kattominen, ei ainakaan minun mielestäni tule mitään hyvää ohjelmaa mutta kai tämä on veljelleni jotain sijaistoimintaa ettei vaikuttaisi täysin toimettomalta? Hyvä kuulla että niin monilla on samanlaisia ajatuksia tästä oudosta työnjakomallista.
Minunkin astiani ovat kadonneet ainakin nyt pöydistä mutta siskoni jo huomautti etten ole osallistunut piirakan tekoon, isälle tai veljelle ei tullut samaa kommenttia -ap
No nyt sulle kultupieni ihan tosissaan. Mene metsään "keräilemään" ja katso paljonko saat keräiltyä ravintoa, vrt. esim yhteen hirveen josta voi saada muutaman sata kiloa lihaa.
Paljonko veikkaat että sitä "päivä saalista" irtoaa. Nokkosia? Koivunlehtiä jne.. ?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:35"]
Olen vähitellen oppinut (naisena) sen, että tärkeysjärjestys on olennainen asia. Siksi en hämmenny, kun mies etsii aamulla puhdasta kahvikuppia. Annan hänelle likaisen, todennäköisesti sen, mihin kuopus viskoi mansikankantoja iltasella. Totean, että asioilla on tärkeysjärjestys ja näköjään se meni nyt niin, että puhtaita kuppeja ei ole, jos et pese. Mutta meillä oli eilen savustettua kalaa ja se oli hienoa se. Harmi, että annoin kaiken muun ruuan lapsille, joten pahus sentään, sinulle ei ole syötävää, koska minun tärkeysjärjestyksessä kaupassakäyntiä ei ole priorisoitu kovin korkealle.
Ikävää että miehesi on tuollainen tossukka. Itse kaivaisun kuksani rinkastani ja kuivalihaa aamupalaksi. Muniahan löytää sitten linnun pesästäkin. Kahviasi en tietenkään tarvitsisi, ellet sitten ole tehnyt puilla tehtyä pannukahvia, kuten olisin sinua neuvonutkin tekemään, kunnes rakas miehesi herää virkistävien unten mailta.
[/quote]
Ja mikset?