Selostaja äidit kaupassa
Miksi koko kauppareissu pitää selostaa? Menneen nyt tuonne maitohyllylle niin äiti ottaa siitä kaksi maitopurkkia. Ja sitten mennään hakemaan makkaraa. Otatko sinä itse sen makkaran hyllystä? Hienosti osasit ottaa makkaran! Ärsyttävää! Ja noita on joka hiton kauppa täynnä.
Kommentit (168)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:23"]
Selostajaäidit on töissä S-ryhmällä ja ovat niitä, jotka asiakasomistajapäivillä kulkevat pitkin kaupan käytäviä ja höpöttävät mikkiin: "Ja sitten meillä on täällä aivan upea lakanasetti hintaan 49,90€. Ja tiesittekö, että Wirlpool-astianpesukoneen ostajat saavat kuljetuksen veloituksetta. Käytävällä 33 on..."
Eivät osaa olla höpöttämättä vapaa-ajallaankaan vaan höpöttävät lapselleen ilman mikkiä.
[/quote]
Meidän lapsetkin tietää, miten "Wirlpool" kirjoitetaan oikein :D
[/quote]
Tietääkö ne myös miten se lausutaan, jos päätyvät höpöttäjiksi? VAi tavaako ne sen siihen mikkiin kirjain kirjaimelta?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:26"]
Selostajamammat alapeukuttaa :D kyllä mun lapset ovat oppineet puhumaan ja sanoja ilman tota selostamistakin. Seuraavan kerran kun tollanenn mamma on kaupassa alan leikkiä Mertarantaa!
[/quote]
Kunhan uhoat nimettömänä palstalla. Kaupassa menet mykäksi ja päästät korkeintaan vähän käyttösavua korvista ja sitten tulet taas uhoamaan nimettömänä palstalle, että v-un hiekkap-ut , ens kerralla kyllä näytän teille, nih.
Oletko ap ajatellut että jos ei selosteta ei lapsi opi niiden tavaroiden ja paikkojen nimiä mitä otetaan ja missä ollaan?? Ihmeelllistä ärsyyntyä tällaisesta että joku toimii "niin kuin pitää" lapsen kanssa! T puheterapeutti
Selostajaäiti ilmoittautuu!
Olen aina puhunut lapsille paljon ja käyttänyt hyvinkin värikästä kieltä. Niinpä toisen luokan vanhempainvartissa opettaja huolestuneena kysyi, mitä lapselleni luetaan, koska pienet kirjoitelmat olivat täynnä perheen arkikielen sanoja kuten kriittinen, objektiivinen, konsensus ja ukaasi, joiden vastapainona löytyivät ei-perusperheen inha, uksi ja kommervenkki. Samainen lapsi kirjoitti myöhemmin yo-kirjoituksissa äidinkielestä laudaturin, 60 pistettä.
Ap:lla taitaa vähän päätä kiristää :`D Minä saatan jutella ihan itsellenikin "seuraavaksi makkaraa..."
Minä olen selostaja-äiti! Aina ollut. Lapset oppii siitä ja osaavat jo itsekin hakea tavaroita hyllyistä. Aina ovat käyttäytyneet hyvin kaupassa. Selostan myös kotona esim ruokaa laittaessa jos lapset on lähellä. Näin luon sekä mukavaa tunnelmaa että opetan miten ruokaa tehdään. Meillä kyllä keskustellaan muutenkin paljon.
"Selostajamammat alapeukuttaa :D kyllä mun lapset ovat oppineet puhumaan ja sanoja ilman tota selostamistakin. Seuraavan kerran kun tollanenn mamma on kaupassa alan leikkiä Mertarantaa!"
Toivottavasti lapsesi sentään kirjoittavat paremmin kuin sinä.
Pelkkä puhumaan oppiminen ei välttämättä ole tarpeeksi. Kaikki eivät pidä riittävänä sellaista kielitaitoa, että ymmärretään jonkinlaista kapean rekisterin kieltä ja osataan urahdella yksitavuisia.
-79
Joo se on just noin että se selostus on tarkoitettu juuri muille asiakkaille eikä edes sille pennulle!
1) Selostus pikkulapselle (alle 4 v) on OK
2) Selostus lässyttävällä, narisevalla ja teennäisellä äänellä ei ole OK
3) Selostus, jossa ei sanota kyseistä asiaa yksinkertaisesti, vaan kerrotaan kaikki henk.koht. asiat tai kehuskellaan kaikkien läsnäolevien kuullen (muka lapselle selostaen) on teennäistä ja läpinäkyvää.
"Oi, ostetaanpas jäätelöä, kun sä olet sen ansainnut sun loistavalla 9,4:n keskiarvollasi, Aada!"
"Missäs ne naudan fileet oikein ovatkaan... kun meille on tulossa se Annanin Kofi sekä Hollanden Farancoise illalla ja äiti laittaa ruokaa."
"Hienosti heitit palloa, Yari! Mutta sähän oletkin pallomies ja teidän golf-treenien loistavin puttaaja! Huomenna taas mennään, eikös olekin kivaa! Ja äiti juo Moet`a ravintolan puolella ja katsoo sun hienoa peliäsi!"
"Ai, mun iPhone soi!" "Ja jalassani on Louboutinit." "Kulti! Ne Audi R8:n avaimet on siinä eteisen pöydällä!"
En tiedä, onko tällainen tyyli tapana vain täällä pääkaupunkiseudulla, muu Suomi ei ehkä edes ymmärrä tällaista turhaa selostusta kaupassa ja julkisilla paikoilla. Odottakaas, kohta se tulee muuallekin ja on aivan H:n ärsyttävää. Siinä puhutaan muka lapselle, mutta oikeasti ajatellaan vaan sitä laajaa kuulijakuntaa ympärillä.
Minkä takia lapselle ei saisi puhua..onko ihmiset kuunnelleet pariskuntien kaupassa käyntejä: Teuvo seisoo hiljaa kahvipapujen edessä ja marjatta selostaa, että" meidän täytyy ostaa myös sotä haudutettavaa teetä, koska sirkun mies esko on myös tulossa ja esko juo vakaumuksensa takia vaan teetä ja naapurin marjakin sanoi bussipysäkillä, että leo juo usein aamuisin mieluummin kyllä kahvia ja kulta katriina ei oo teuvo nyt alessa, joten jos lähetään 2 kk päästä mökille niin parempi nyt ostaa papuja mutta sitten täytyy mennä prismasta ostamaan se kahvimylly" ja näin siirrytään sulavasti makaroonihyllylle teuvon kanssa. Lol
Olispa munkin vanhemmat puhuneet mulle enemmän. Oikeasti, pitäisikö kaupassa muka olla ihan hipihiljaa? Itsekin puhun mieheni kanssa kaupassa ollessa, mutta yleensä puhun aikalailla itsekseni kun mies on hiljaisempaa sorttia :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:18"]Hahhah.. :D ootte ollu ilmiselvästi mun kans samaan aikaan kaupassa! Lapsi on kätevä olla mukana, muuten puhuisin itsekseni ;)
Kyllä, räpätän kuin papupata. Ei, en aio olla hiljaa vain koska neiti hiekkistä ärsyttää se, kuinka selostan ipanalle mitä äitin nyt piti muistaa ja mitä tehään ruuaksi :)
Osta peltorit jos jonkun puhe noin vaivaa :D
[/quote]
Oma ääni, kultaisin ääni?
[/quote]
Kyllä! Tykkään kuunnella järkeviä juttuja ;)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:06"]
Arvatkaapa mitä, olen puheterapeutti ja usein kannustan vanhempia juttelemaan lapsillen juurikin kaupassa. Miettikää mikä mahtava paikka luokittelun ja sanaston kasvattamiseen. Samoin kerronnan taitojen rikastumiseen ja syy-seuraus suhteiden hoksaamiseen. Yleensäkin kannustan puhumaan asiat arjessa auki. Enpä ole arvannut, että se jotakuta häiritsee. Ensi kerralla ymmärrät ehkä paremmin ☺️
[/quote]
Mitä syy-seuraussuhteita kaupassa opitaan?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:18"]Hahhah.. :D ootte ollu ilmiselvästi mun kans samaan aikaan kaupassa! Lapsi on kätevä olla mukana, muuten puhuisin itsekseni ;)
Kyllä, räpätän kuin papupata. Ei, en aio olla hiljaa vain koska neiti hiekkistä ärsyttää se, kuinka selostan ipanalle mitä äitin nyt piti muistaa ja mitä tehään ruuaksi :)
Osta peltorit jos jonkun puhe noin vaivaa :D
[/quote]
Oma ääni, kultaisin ääni?
[/quote]
Kyllä! Tykkään kuunnella järkeviä juttuja ;)
[/quote]
Minäminäminä! Olet varmaan tosi ihanaa seuraa ja kuuntelet muita ihmisiä joo.
Kato nyt me ostetaan isille bissee! Tai oluttahan se oikealla kielellä on. Tää Koff on halvinta, katsos kun tää kauppa on halpuuttanut oluenkin hintaa. Äidille ostetaan sidukkaa eli siideriä. Sekin on halpuutettu. Pekka menee sitten illalla mummolle, että äiti saa isin kanssa kännätä. Pitää muistaa ostaa myös kortsuja eli kondomeja. Niitä käytetään.....
"Arvatkaapa mitä, olen puheterapeutti ja usein kannustan vanhempia juttelemaan lapsillen juurikin kaupassa. Miettikää mikä mahtava paikka luokittelun ja sanaston kasvattamiseen. Samoin kerronnan taitojen rikastumiseen ja syy-seuraus suhteiden hoksaamiseen. Yleensäkin kannustan puhumaan asiat arjessa auki. Enpä ole arvannut, että se jotakuta häiritsee. Ensi kerralla ymmärrät ehkä paremmin ☺️"
Kiitos! Järjen ääni ketjussa. Noin minullekin puheterapeutti kehotti, siis jatkaa lapselle puhumista ja lukea lapselle, vaikka aktiivista kieltä ei vielä olekaan. Sain huomata, että sanat menivät "varastoon", josta sitten löytyi nimiä asioille, vaikka niitä ei oltu vähään aikaan toistettukaan. Kun omaa puhetta sitten tuli, kehitys oli todella nopeaa! -79
Selostajaäidit on töissä S-ryhmällä ja ovat niitä, jotka asiakasomistajapäivillä kulkevat pitkin kaupan käytäviä ja höpöttävät mikkiin: "Ja sitten meillä on täällä aivan upea lakanasetti hintaan 49,90€. Ja tiesittekö, että Wirlpool-astianpesukoneen ostajat saavat kuljetuksen veloituksetta. Käytävällä 33 on..."
Eivät osaa olla höpöttämättä vapaa-ajallaankaan vaan höpöttävät lapselleen ilman mikkiä.
Selostajamammat alapeukuttaa :D kyllä mun lapset ovat oppineet puhumaan ja sanoja ilman tota selostamistakin. Seuraavan kerran kun tollanenn mamma on kaupassa alan leikkiä Mertarantaa!
Sen lisäksi että lapsi oppii näin toimimaan kaupassa, niin myös lapselle keskustelu kasvattaa sanavarastoa. Aion edelleenkin selostaa lapselleni asioita em. syistä. Sinulle suosittelen verkkokauppoja tai kuulosuojaimia jos niin häiritsee.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:23"]
[/quote]
Meidän lapsetkin tietää, miten "Wirlpool" kirjoitetaan oikein :D