Selostaja äidit kaupassa
Miksi koko kauppareissu pitää selostaa? Menneen nyt tuonne maitohyllylle niin äiti ottaa siitä kaksi maitopurkkia. Ja sitten mennään hakemaan makkaraa. Otatko sinä itse sen makkaran hyllystä? Hienosti osasit ottaa makkaran! Ärsyttävää! Ja noita on joka hiton kauppa täynnä.
Kommentit (168)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:18"]Hahhah.. :D ootte ollu ilmiselvästi mun kans samaan aikaan kaupassa! Lapsi on kätevä olla mukana, muuten puhuisin itsekseni ;)
Kyllä, räpätän kuin papupata. Ei, en aio olla hiljaa vain koska neiti hiekkistä ärsyttää se, kuinka selostan ipanalle mitä äitin nyt piti muistaa ja mitä tehään ruuaksi :)
Osta peltorit jos jonkun puhe noin vaivaa :D
[/quote]
Urpo
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:17"]
"Otetaas nyt tästä tätä meidän käyttämää vessapaperia kun vessapaperia pitää aina olla siellä vessan alakaapissa." Jutteletko vaikka ystävällesi noin? Jotkut nyt vaan selostaa lapsilleen niinkuin ne olisi idiootteja.
[/quote]
No mun ystävät osaavat kyllä kaikki puhua, joten minun ei luojan kiitos tarvitse opettaa heille uusia sanoja. Ja en tiedä onko mun lapsissa sitten jotain vikaa, mutta he tosiaan ovat sen verran idiootteja että eivät osaa kaikkia maailman sanoja valmiiksi vaan heidän on täytynyt ne kyllä opetella.
Tuolla "selostamisella" opetetaan lapsille ihan perussanoja ja kielenkäyttöä. Samalla tavalla meidän vaihtarityttö oppi suomea todella hyvin, kun esim. kauppareissulla sanoin ääneen aina kaiken mitä kärryyn laitettiin jne.
Selostakaa ihan rauhassa lapsillenne mutta älkää lässyttäkö tai puhuko kuin vähä-älyisille! Se on aivan järkyttävää kuunneltavaa. "otetaan maitoa jooooooo" ja järkyttävä irvistyshymy kylkiäisenä.
Joku kysyi, mitä syy-seuraussuhteita oppii kaupassa. No esimerkiksi sellaisia, että kotoa on maito loppu, ostetaan kaupasta lisää ja kas - kotona on jälleen maitoa! Tai, että jäätelö sulaa jos jäädään jahkaamaan tai on pitkä jono. Tai, että kun äiti ostaa kaupasta perunoita, lihaa ja kasviksia niin kotona niistä tulee lihakeitto. Tämmöisiä yksinkertaisia arjen asioita.
Joku toinen taas mietti tuolla, ettei puhu lapsilleen (vai olikos se selosta), vaan lukee kotona kirjoja. Kirjatkin ovat tärkeitä kyllä, mutta niillä kieli rikastuu eri tavoin kuin oikeissa ja aidoissa arjen vuorovaikutustilanteissa. Eikä pelkästään kieli, vaan kaikenlainen sosiaalinen oppiminen.
Sitten tuolla vielä joku kertoi saaneensa puheterapeutilta neuvon, että oppii ne lapset sanoja vaikkei vanhemmat niitä sano. Varmasti näin on, että yksittäisiä sanoja opitaan, mutta kun puhutaan koko kielen rakenteiden ja järjestelmän oppimisesta niin kyllä siinä sitä vanhemman kanssa tapahtuvaa vuorovaikutusta ja kommunikointia tarvitaan.
T: puheterapeutti
Eikö teillä oikeasti ole tuon isompia ongelmia tai murheita elämässänne? Voi herranjumala sentään... suosittelen lämpimästi vuotta vapaaehtoistyössä jossakin ebolan runtelemalla alueella tai jollakin pakolaisleirillä. Ihan vaan, että saatte vähän vertailupohjaa siihen, mistä ihmiset voivat valittaa...
Hävetkää nyt hemmetti...
Lapsen sanavarasto ja kaiketi myös älykkyys kasvaa, kun hänelle puhuu pienestä pitäen paljon!
Onnellinen ap olen kun murheesi ovat tätä luokkaa! Tsemii!
Olen käynyt kaikkien kolmen lapseni kanssa puheterapeutilla eri syistä. Vanhimman lapsen terapeutti sanoi, että lapset kyllä oppivat sanovat sanoja vaikkei vanhemmat niitä käyttäisikään tai edes haluaisi oppivan (esim. sotaan ja aseisiin liittyviä sanoja). Minä en ole höpöttänyt lapsilleni, mutta siitä huolimatta 4v:ni vastasi kuvaan liittyvään kysymykseen "trumpetti" vaikka odotusarvo oli "torvi".
Mikä siinä ärsyttää? Taidat olla hieman katkera.
Oijoi, enpä olis arvannut, että tästäkin voi joku ärsyyntyä. Täytyy olla ihmisellä huoleton elämä, jos lapsillensa kaupassa juttelevat vanhemmat ärsyttää. Ihan normaalia vuorovaikutusta mielestäni jutustella siinä ostelun lomassa. Monologia se väkisin on pienen lapsen kanssa, jolla ei vielä sitä sanavarastoa kummoisesti ole, kai sen sitten joku kokee selostuksena. En ymmärrä miten kukaan voi ajatella tuon jutustelun tai selostuksen olevan kenellekään muulle kuin lapselle tarkoitettu, ellei jutut ole jotain tosi övereitä, joissa kerrotaan kaikki maallinen omaisuus tai puhutaan halventavasti muista omaa erinomaisuutta korostaen. En ole koskaan törmännyt tuollaiseen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:57"]Mä selostaa lapsilleni. Evvk ne ympärillä olevat, jotka KUVITTELEE mun selostavat heille (narsistit?). 1-vuotias viihtyy paremmin kaupassa, kun hänelle juttelee. Ei tarvitse muidenkaan kuunnella kiukuttelua ja huutoa, kun hän istuu hiljaa kärryssä ja kuuntelee, mitä kärryyn lapetaan.
Sallin kyllä myös hiljaisen kasvatuksen, joissa vanhemmat kasvattavat lapsistaan mykkiä sosiaalista kanssakäymistä ja peruskäytöstapoja ymmärtämättömiä juntteja. nämä pershedelmät voivat sitten keskenään valittaa keskustelupalstoilla, miten kaikkien pitäisi olla kuin heidän vaikka oikeasti kukaan ei halua olla kuin he.
[/quote]Ehkä olis parempi että tällainen äiti olis ihan hiljaa välillä. Hirveää kielenkäyttöä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:37"]Mitenhän muuten ne lapset oppisivat käyttäytymään (kaupassakaan) ellei kertomalla mitä tehdään ja miten toimitaan :) [/quote] No oisko mitää jos sanois kauppaan tullessa, että täällä pitää olla hiljaa ja haetaan vain tavarat hyllystä ja mennään maksamaan. Inhoan myös noita selostajia busseissa. "nyt setä avaa oven, että matkustajat pääsee kyytiin, nyt täti maksaa bussilipun, nyt sitä ja tätä"
[/quote]
Sori mutta mistä ap on saanut päähänsä että kaupassa pitää olla hiljaa? :D Kyllä siellä normaali juttelu on sallittua,kunhan ei huuda ja juokse.Toivoisin että ihmiset opettaisivat lapsensa olemaan hiljaa kirjastossa,siitä on tullut ihme mellastuspaikka,normaali keskustelu kyllä sopii kauppaan ja bussiin.Jos oikeasti noin hirveästi häiritsee että äiti juttelee kaupassa lapselle,pistä joku muu käymään kaupassa puolestasi.
Ei mua lapsille selostajat haittaa.
Ootteko muuten huomanneet, että moni mamma selostaa miehelleen: "Kuule Jere, me otetaan tästä mulle paapikuu-maustettuja sipsejä sidukan kaa ja sit mennään hakeen sulle niitä ripsejä kun niin niistä viimekski tykkäsit. Mut bissee ei sit kyl tänään osteta. Oi kato, Jere-raksu, tässä on irtokarkit tarjouksessa, mitäs mä haluisin..."
Te ette nyt ymmärrä että lapselle saa ja pitää puhua MUTTA ÄLKÄÄ LÄSSYTTÄKÖ!!
Noo, ei tää AP kuulosta edes pahalle. Mä puhun lenkillä mun koiralle niinku ihmiselle. "Ompa kuuma, jaksetaankohan me kävellä enään pidemmälle?" "Sani, joko alakaa väsyttää, käännyttäiskö jo?" sitten kun koira mulkoilee mua ja kävelee vaan menemään niin mä siihen "No okei, mennään vaan kun sulla niin on virtaa" ym ym pälpätän vaan menemään koiralle. No, onneks asun syrjässä eikä kukaan varmana kuule mitään ku mettää vaan ympärillä :)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:43"]
Monesti tuntuu siltä, että selostus on tarkoitettu enemmän ympärillä oleville ihmisille kuin lapselle.
--
Juuri näin. Kotkotetaan isolla äänellä ja annetaan ymmärtää, että tässä on hieno kasvatustilanne menossa. Pätekää muualla.
[/quote]
Musta tuntuu että Ap:n lapsi on niitä jotka ei osaa 2-3-vuotiaana puhua sanaakaan (kun sille ei ole koskaan puhuttu) ja sit Ap kyselee täällä, onko normaalia...
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:43"]
Monesti tuntuu siltä, että selostus on tarkoitettu enemmän ympärillä oleville ihmisille kuin lapselle.
--
Juuri näin. Kotkotetaan isolla äänellä ja annetaan ymmärtää, että tässä on hieno kasvatustilanne menossa. Pätekää muualla.
[/quote]
[/quote]
pätekää muualla? Siis ettei lapsellensa saisi puhua tai häntä kasvattaa muiden läsnäollessa, ettei vaan joku pitäisi pätemisenä? Kyllä on jotenkin hämärtynyt normaalin käytöksen rajat sinulla. Monesti huonon itsetunnon omaavat ottavat ulkopuolisten usein täysin normaalin ja häneen liittymättömän käytöksen loukkaavana. Todennäköisesti käytös olisi samanlaista, vaikkei muita olisikaan kuulemassa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:18"]Hahhah.. :D ootte ollu ilmiselvästi mun kans samaan aikaan kaupassa! Lapsi on kätevä olla mukana, muuten puhuisin itsekseni ;)
Kyllä, räpätän kuin papupata. Ei, en aio olla hiljaa vain koska neiti hiekkistä ärsyttää se, kuinka selostan ipanalle mitä äitin nyt piti muistaa ja mitä tehään ruuaksi :)
Osta peltorit jos jonkun puhe noin vaivaa :D
[/quote]
Oma ääni, kultaisin ääni?