Köyhälläkin on oikeus lapseen
Mua ärsyttää semmoset jotka väittää että työttömänä ei kannattaisi tehdä lapsia. Miten niin ei muka? Tuet riittää hyvin lapsen kanssa elämiseen ja sitä vartenhan on lapsilisät just että köyhilläkin on varaa tehdä lapsia. Eikä matalapalkka duunareilla sen verta enempää rahaa käytössä. Mun vanhemmat oli työttömiä molemmat kun olin lapsi enkä siitä silloin mitenkää kärsinyt. Päinvastoin oli kiva että vanhemmat kotona kun taas uraohjuksilla ei ole aikaa olla lastenkaa ollenkaan.
Kommentit (215)
Meillä on lapsia ja olemme köyhiä. Opetamme silti lapsille että työ on arvokasta ja koulut täytyy käydä. Rahan arvon lapset ovat ainakin oppineet ja ymmärtävät pointin säästämisessä. Meillä voi olla niukempi elämä kun muilla mutta kasvatan lapseni arvostamaan tätäkin!
Ja ei, en todellakaan nauti tuilla elämisestä ja pyrimme aina mielummin omavaraisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:11"]
Aika sairasta keskustelua. Elämäntilanteet vaihtelevat ihmisillä. Joskus on enemmän tuloja, joskus vähemmän. Itse olen opiskelija ja olen raskaana. Tulevasuudessa aion kyllä valmistua ammattiin ja elättää työllä itseni ja lapseni. Siihen asti tarvin tukea yhteiskunnalta ja vanhemmiltani. Ja uskon, että pärjään ihan hyvin näillä tukijoilla. Itse en edes tunne sellaisia henkilöitä jotka eläisivät "huvikseen" yhteiskunnan tuilla. Enkä usko että tälläisiä on paljon. Ja jos joku niin tekee, se on hänen häpeänsä. Mielestäni onni tulee eteenpäin pyrkimisestä ja asioiden tekemisestä. Elämä on lahja, jota pitää vaalia.
[/quote]
En kyllä ymmärrä, että miksi sinun piti juuri nyt hankkiutua raskaaksi ja tehdä ne lapset vanhempiesi ja yhteiskunnan elätettäväksi...
[/quote]
En ole tuo kenelle vastasit, mutta minäkin olen raskaana oleva opiskelija, mieheni tosin on työelämässä.
Opiskelen ammattikorkeakoulussa, eli koulutus kestää nelisen vuotta. Valmistumisen jälkeen olisi hyvä oll aainakin pari vuotta työelämässä, jottei ammattitaito pääse heti ruostumaan.
Tähän vielä lisäksi, ennen kuin hain opiskelemaan, työskentelin täyspäiväisesti ja jätimme ehkäisyn pois. Mitään ei tapahtunut. Ei tapahtunut kahteen vuoteen.
Turhautuneena hain opiskelemaan toiselle alalle jonne olin jo pitkään halunnut, kun ajattelin päästä elämässä eteenpäin vaikka lasta sitten ei tuntunut saavan. Lapsettomuushoidot olisi aloitettu viimeistään viimeisenä opiskeluvuotena (olisi tullut ikä muuten vastaan jos pidemmälle vetkuttelisi).
Vaan sittenpä ekan opiskeluvuoteni aikana tulinkin raskaaksi, täysin luomusti n. kolmen vuoden ehkäisemättömyyden jälkeen. Nyt sitten olen ensi lukukautena niin pitkälle kuin pystyn ja suoritan opintopisteitä kasaan. Lapsen synnyttyä teen kotoa käsin kaiken, mitä etänä vain voi tehdä ja luennoille palaan heti kun on mahdollista.
Ihanteellistahan juu olisi opiskella ensin, hankkia vakityö, omistuasunto, maksaa omistuasunnon laina pois jne. ja sitten vasta lapsi, mutta ainahan näin ei käy. Opiskeluiden aikana on kuitenkin joustavaa pitää äitiyslomat, enkä ole piikki kenenkään työnantajan lihassa äitiyslomineni (työpaikka minulla on mutta nollatuntisena, joten sijaista minulle ei tarvita. Tunnit menevät jollekin toiselle työpaikan useista osa-aikatyöläisistä).
Valmistuminen myöhästynee puoli vuotta-vuoden lapsen takia, joka nyt ei kauhean suuri ero ole. Lisäksi meillä on hyvä tukiverkosto, josta saa apua tarvittaessa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:49"]
Ei lasta tehdä koska haluat itsellesi vanhuuden turvaa ja elämällesi sisältöä.
[/quote]
Tuohan se on se yleisin syy miksi niitä tehdään, ja yhteiskunnan tuet totta kai. Kaikki tarkoituksella lapsia hankkivat ovat minäminäminä-ihmisiä, vaikka olisivatkin vanhempina hyviä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:36"]Mua ärsyttää semmoset jotka väittää että työttömänä ei kannattaisi tehdä lapsia. Miten niin ei muka? Tuet riittää hyvin lapsen kanssa elämiseen ja sitä vartenhan on lapsilisät just että köyhilläkin on varaa tehdä lapsia. Eikä matalapalkka duunareilla sen verta enempää rahaa käytössä. Mun vanhemmat oli työttömiä molemmat kun olin lapsi enkä siitä silloin mitenkää kärsinyt. Päinvastoin oli kiva että vanhemmat kotona kun taas uraohjuksilla ei ole aikaa olla lastenkaa ollenkaan. [/quote] Melkein 300 alapeukkua. Hyvä saavutus taas tältä päivältä. Ap
[/quote]
Mä peukutin sitä sen päälle 200 kertaa private tilassa :)
Joten ne oli yhdeltä henkilöltä.
[/quote]
No hieanoa jos joku jaksaa noin paljon peukuttaa. Kyllä voin olla ylpeä päivän provostani.
ap
[/quote]
Olet nyt ansainnut mitalin.
Taas täällä ihannoidaan natsikokoomuksen eugeniigalla
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:39"]
Lapsilisät ei todellakaan ole sitä varten että köyhät voisi tehdä lapsia vaan niillä on tarkoitus kompensoida työssäkäyvien ihmisten tulonmenetystä, joka lastenteosta aiheutuu!!! Voi että pistää vihaksi tällaiset tampiot!!!!!!!! Ärhh
[/quote] Suomen lainsäädäntöön lapsilisä tuli vuonna 1948 pohjoismaisen mallin mukaan. Se syntyi Vasemmistoliiton edeltäjän SKDL:n aloitteesta. Se oli ensimmäinen laaja toimeentuloturvan muoto. Lapsilisä tarkoitettiin lapsen vaatteisiin jne eikä se ollut tarkoitettu korvaamaan toimeentulon menetystä koska silloin kun lapsilisät aloitettiin NAISET OLIVAT YLEENSÄ KOTIÄITEJÄ!!!!!!!!!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:56"]
Kyllä, köyhälläkin on oikeus lapseen. Mutta on hyvä muistaa, että köyhän lapsella ei ole oikeutta kaikkeen samaan kuin hyvätuloisten lapsilla. Siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa haaveilla samoista vaatteista, kännyköistä, harrastuksista ja huvituksista kuin parempituloiset kaverinsa, köyhän lapsen vanhempien tulee kertoa lapselle, ettei tämä tarvitse näitä asioita vaan hänelle pitää riittää halvemmatkin.
[/quote] Totta! Mutta täytyy huomioida että köyhänkin lapsi voi menestyä! Esim omassa suvussani erittäin köyhien vanhempien lapsista on tullut mm. asianajajia, tohtoreita, taidekoulun rehtori, erittäin arvostettu kielenkääntäjä jne jne. Eräs sukulaiseni on tuulivoiman asiantuntija Suomessa, pari muuta pisti miljooniksi autokorjaamoillaan.
Siksi on erittäin LYHYTNÄKÖISTÄ tuomita se että köyhä tekee lapsia koska köyhän lapsi on monesti juuri lähtökohtiensa vuoksi kekseliäämpi ja kovempi taistelemaan eteenpäin, kuin mitä sellaisen joka saa kaiken valmiina.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 14:15"]
Lapsiin on oikeus vain, jos lapsista myös huolehtii. Ihan itse.
[/quote] Huomioikaa myös että ihan itse huolehtimista EI ole se että lapsi viedään hoitoon vaan jommankumman on jäätävä kotiin lasta hoitamaan!
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:56"]
Kyllä, köyhälläkin on oikeus lapseen. Mutta on hyvä muistaa, että köyhän lapsella ei ole oikeutta kaikkeen samaan kuin hyvätuloisten lapsilla. Siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa haaveilla samoista vaatteista, kännyköistä, harrastuksista ja huvituksista kuin parempituloiset kaverinsa, köyhän lapsen vanhempien tulee kertoa lapselle, ettei tämä tarvitse näitä asioita vaan hänelle pitää riittää halvemmatkin.
[/quote] Totta! Mutta täytyy huomioida että köyhänkin lapsi voi menestyä! Esim omassa suvussani erittäin köyhien vanhempien lapsista on tullut mm. asianajajia, tohtoreita, taidekoulun rehtori, erittäin arvostettu kielenkääntäjä jne jne. Eräs sukulaiseni on tuulivoiman asiantuntija Suomessa, pari muuta pisti miljooniksi autokorjaamoillaan.
Siksi on erittäin LYHYTNÄKÖISTÄ tuomita se että köyhä tekee lapsia koska köyhän lapsi on monesti juuri lähtökohtiensa vuoksi kekseliäämpi ja kovempi taistelemaan eteenpäin, kuin mitä sellaisen joka saa kaiken valmiina.
[/quote] Hyvä pointti jota kuitenkaan monet varakkaat tuskin oikeaksi myöntävät. Tosiasia kuitenkin on että köyhän lapsesta voi tulla menestyjä ja rikkaan lapsesta pelkkä pummi.
Niinpä niin!! Tuet. Tuet!!
Me laskimme tarkkaan, että meillä kahdella akateemisella työssäkäyvällä on varaa yhteen lapseen, jos haluamme hänelle muutakin kuin pihistelyelämän. Ja emme halua, että elämme toisten rahapussissa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:58"]
Lisää vaan Vilja Eerikoita (RIP<3) tänne, niinkö? :(
[/quote]
Ehkä sinun ei kannattaisi enää/koskaan tehdä niitä lapsia, jos luulet, että henkinen ja rahallinen köyhyys on sama asia.
Joidenkin koko ikänsä sossutukien varassa elävien deekupariskuntien ei pitäisi erehtyä lisääntymään, mutta koulutetuillakin voi olla välillä rahallisesti vaikeaa. Minulla ainakin on ollut. Tiedämme molemmat, että pystymme tarjoamaan ainakin 1-2 lapselle hyvän elämän.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:36"]Mua ärsyttää semmoset jotka väittää että työttömänä ei kannattaisi tehdä lapsia. Miten niin ei muka? Tuet riittää hyvin lapsen kanssa elämiseen ja sitä vartenhan on lapsilisät just että köyhilläkin on varaa tehdä lapsia. Eikä matalapalkka duunareilla sen verta enempää rahaa käytössä. Mun vanhemmat oli työttömiä molemmat kun olin lapsi enkä siitä silloin mitenkää kärsinyt. Päinvastoin oli kiva että vanhemmat kotona kun taas uraohjuksilla ei ole aikaa olla lastenkaa ollenkaan.
[/quote]
Miksi, oikeus on vasta sillä joka elättää.
kyllä tukiakin saa ottaa vastaan, riippuu miten elää. jos elää ns. hyvää elämää , ja on kiitollinen siitä, saa ottaa. sellaiset ihmiset myös antaa. viinaan ja huumeisiin ei tukia pitäisi antaa, se on väärinkäyttöä ja nämä ihmiset eivät anna muille mitään.tällaisena aikana ei ole ihmekään ettei ole työtä, mutta on olemassa tärkeämpiäkin arvoja kuin raha ja työ. tärkeämpää on työn/elämisen eettisyys. ihmetyttää vallala oleva asenne työttömiä kohtaan , monille tuntuu olevan ihan sama mitä työtä ihminen tekee ja miten kuhan maksaa veroja. huoh.työssäkäyvät vastaan työttömät-asetelmaa en kannata. kaikki työttömät eivät tosiaankaan ole luusereita.
Olla köyhä ei tarkoita että olisi henkisesti tyhmä. Ihminen voi olla köyhä ja silti fiksu ja eteenpäin pyrkivä. Itse olen köyhästä perheestä, muuttanut 16v iässä pois kotoa jonka jälkeen huolehtinut itsestäni täysin. (Eli vanhemmat ei ole makselleet vuokria, pesseet pyykkiä jne jne). Juuri siksi että olen itse köyhä on saanut minut toitottamaan lapsilleni koulutuksen tärkeyttä. Toinen lapseni on kohta tohtori ja toisellakin opinnot hyvässä mallissa. Köyhän lapsesta ei välttämättä tule köyhää eikä rikkaan rikasta.
(Olen kuitenkin ylpeämpi lasteni älykkyydestä kuin siitä maallisesta omaisuudesta.9
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:11"]
Aika sairasta keskustelua. Elämäntilanteet vaihtelevat ihmisillä. Joskus on enemmän tuloja, joskus vähemmän. Itse olen opiskelija ja olen raskaana. Tulevasuudessa aion kyllä valmistua ammattiin ja elättää työllä itseni ja lapseni. Siihen asti tarvin tukea yhteiskunnalta ja vanhemmiltani. Ja uskon, että pärjään ihan hyvin näillä tukijoilla. Itse en edes tunne sellaisia henkilöitä jotka eläisivät "huvikseen" yhteiskunnan tuilla. Enkä usko että tälläisiä on paljon. Ja jos joku niin tekee, se on hänen häpeänsä. Mielestäni onni tulee eteenpäin pyrkimisestä ja asioiden tekemisestä. Elämä on lahja, jota pitää vaalia.
[/quote]
En kyllä ymmärrä, että miksi sinun piti juuri nyt hankkiutua raskaaksi ja tehdä ne lapset vanhempiesi ja yhteiskunnan elätettäväksi...
[/quote] Ensinnäkin lapsia on tulossa yksi. Ja toiseksi ehkäisy ei ole 100% luotettava. Minä olen onnellinen siitä että suomessa on vielä tälläinen järjestelmä joka tukee erinlaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. En edes koe oikeastaan olevani köyhä, vaikka olen opiskelija. Minulla on ihana perhe, jonka kanssa vielä elän, enkä joudu maksamaan vielä esim.laskuja yms.. Enkä myöskään tunne ketään köyhiä ihmisiä. Silloin kun ihmisellä on ruokaa, juomaa, katto pään päällä ja onni, niin mielestäni hän ei ole köyhä.
Olet oikeassa, sillä pelkkä varakkuus tai hyvätuloisuus ei ikävä kyllä riitä hyvään vanhemmuuteen, vaikka näin monet tuntuvat ajattelevan, vaan hyvään lapsuuteen ja kasvualustaan tarvitaan muita avuja ja taitoja, jotka menevät rahan edelle esim. vanhemmilta aikaa ja läsnäoloa lapselle, hyvää ihmisenä olemisen taitoa, empatiakykyä jne. jne. jotka takaavat lapselle hyvät eväät myöhempää elämää varten ja kasvatustulokset.
Jos ed.mainitut avut ja taidot vanhemmilta puuttuvat, vaikka olisi rikas ja hyvätuloinen, niin seuraukset lankeavat yhteiskunnan maksettavaksi, jotka ovat tukia paljon suuremmat esim. lasten huostaanotot, mielenterveysongelmat lapsuudessa/nuoruudessa, jopa vuosikymmenien aikana. Ja tästä on paljon tutkittuja tietoa ja tilastoja esim. lasten huostaanotot ja lastensuojelutarve on yhtä yleinen tulotasosta riippumatta ja hyvätuloisten osuus on yli 50%.
Minun puolesta köyhät saa tehdä niin paljon lapsia kuin huvittaa, mutta SANALLAKAAN ei pidä sitten valittaa tukien pienuudesta tai pienentämisestä.
Tottakai on oikeus.
Jos ne tuet sun muut muita, "maksajia", nyt sitten ärsyttää, niin eikö kansanedustajien enemmistö voi asian hyvin muuttaa. Pienentämällä etuja tai vaikka poistamalla ne tuet.
Miksi ajattelette vain rahaa?
Joku oikeasti laskee onko mukelolla "varaa" elää?
Elämä on näemmä arvotonta. Me ollaan tyytyväisiä, vaikka tuloja se vajaat 3000 ja syöjiä 8. Mitä muutakaan me voitais? Tosin uskotaan Jumalaan ja se se pääsyy tyytyväisyyteen varmasti on, mutta luulis että jumalatonkin pystyis tavoittaa jollain itsepsyykkausmetodilla tyytyväisyyttä. Se varmaan antais onnellisuutta tämän elämän ajaksi. Tyytyväisyyshän on pelkkä asenne. Rikaskin kun voi olla, ja usein onkin, tyytymätön.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:43"]Itse oon köyhä, opiskelija, eli tuilla elän vain. Olen raskaana ja iha samaa mieltä! en ole tätä lasta kuitenkaan tekemällä "tehnyt" vaan ilmoitti tulostaa yllätyksenä, mutta en todellakaan kiellä elämää lapselta vain koska muka itsekästä tehdä köyhänä lapsi. musta ei ole itsekästä koska elämään pystyy niukemminki pienillä tuilla ja hyvin lapsen perustarpeet saa hoidettua vaikka ei olisi rahaa! itsekkäitä olette te ketkä väittää että lapsi olisi vain hyvin toimeentulevan etuoikeus!
[/quote]
No olet kyllä niin oikeassa! Sain lapseni 18 vuotiaana köyhänä opiskelijana. Olen nyt 25 ja lapsia 2. MUTTA se oli väliaikaista eikä lapsiltani puutu mitään, voidaan syödä mitä huvittaa, ostaa mitä tarvitaan ja tehdä mitä huvittaa. Voidaan matkustaa jne. Hirveä ajatus että olisin abortoinut lapseni siitä syystä että kolme ensimmäistä vuotta oli tiukemmat :O Niin ja siis yh olen, aina ollut. Koen että lasteni elämä on hyvää, arvokasta ja heillä on ihan yhtä hyvät lähtökohdat kuin olisi ollut jos minulla olisi ennen heitä ollut säästöjä. Ennen tulot olivat kädestä suuhun, nyt 4000€ käteen kuussa.
http://www.hs.fi/tiede/a1427781155862