Millainen ihminen ei käy kirpputoreilla?
Mun on vaikea ymmärtää taloudellisia tai ajallisia perusteita sille, ettei joku satunnaisestikaan käy kirpputoreilla. Valaiskaa mua!
Kommentit (183)
En tarvitse kirppareilta mitään.
Vaikka sellainen, jolle ei ikinä löydy sieltä vaatekokoja (vaatteet ovat liian pieniä).
En käy ostamassa kirppiksiltä mitään, mutta olen myynyt omia vaatteita ja tavaroita useamman kerran.
Yks tuttu keski-ikäinen nainen. On kyllä pienituloinen ja vähän sellainen "köyhä vaatteilla koreilee-tyyppi". Ei mieti mitään kierrätystä tai kulutusasioita tai ekologisuutta. Uutena ostaa kaiken. Vähän esittää hienompaa kuin sitten on.
Itse sain lapsena & nuorena (-70&80-luvulla) suurimman osan vaatteistani isommilta serkuiltani. Ei siitä jäänyt mitään traumoja ja nyt keski-ikäisenä hankin suurimman osan vaatteistani käytettynä, nettitoreilta tai kirpputoreilta. Omalle lapselleni myöskin, eikä hänellä nyt teini-iässäkään ole asiasta mitään valittamista. Itse en varsinkaan tykkää "halpaketjujen" vaatteista, ne eivät vain miellytä, joten en osta alestakaan...
En käy enää.
Syynä huonolaatuinen ja ylihintainen tavara. Ostan mieluummin uutena ja harvemmin jos on rahat tiukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sellainen, jolle ei ikinä löydy sieltä vaatekokoja (vaatteet ovat liian pieniä).
Mulla taas koko xs/xxs ja yleensä s on se pienin mitä löytyy. Ei jaksa tuhlata aikaa kun ei sieltä kuitenkaan löydy mitä juuri sillä hetkellä tarvitsee. Kaupassa on aina tuttuja kokoja.
Käytetty kestää vähemmän aikaa kuin uusi. Jos laput paikoillaan niin eri asia mutta kokojakin on niin rajoitetuati, ettei tule tuhlattua aikaa josko jotakin läytyisi.
Miksi ostaisin esim.jonkun vanhan vaatteen.
Ajatuskin etoo.
En osta paljon vaatteita,mutta haluan että ne ovat uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas koko xs/xxs ja yleensä s on se pienin mitä löytyy. Ei jaksa tuhlata aikaa kun ei sieltä kuitenkaan löydy mitä juuri sillä hetkellä tarvitsee. Kaupassa on aina tuttuja kokoja.
Sama ongelma, pääosin käytän kokoa S ja tosi harvoin on niin pieniä vaatteita, suurin osa on tyyliin kokoo L, joskus joku M.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en.
Ja olen joskus satunnaisesti käynyt, mutta ainoastaan etsiessäni jotain Arabian kippoa vuosia sitten.
'
Jatkan vielä: sellaiseen ei olisi edes aikaa. Haahuilla päämäärättömästi penkomassa sekaisia pöytiä. Juueikiitos.
Teen asiantuntijatöitä, minulla on rajallinen aika vapaata ja sen vietän lapsen kanssa. Ei olisi aikaa kierrellä kirppareita.
Enough?
Mäkin teen asiantuntijatyötä, mutta työaika sinullakin kai on? Siis varmaan sama, kuin esim. duunareilla, joilla varmaan sama rajallinen määrä aikaa kiertää kirppareita? Vai miten tuo asiantuntijatyön tekemisen korostaminen nyt tähän kysymykseen liittyi? En ymmärrä. Riittää varmaan vastaukseksi, että aikani ei riitä.
kirpparilla kaikki maksa ihan sikana kuten puuilon vanhoissa tiloissa lahdessa, kaikki oli mielestäni ylihinnoiteltua laseista lähtien
Ap,vaihda otsikoittesi sanamuotoa,jankutus kyllästyttää.
En käy, ostan uutena ja käytän loppuun, paljon ekologisempaa. Muutman kerran olen vuosia sitten käynyt, tavara oli uuden hintaista mutta selvästi kulunutta roskas
En ole tottunut käymään kirppareilla. Joskus ihan satunnaisesti käyn lähikirpparilla. Siellä on paljon rompetta ja on vaikea etsiä. Mutta ostin kerran Nanny Stillin skoolin sieltä. Tosin hinta oli aika lailla kohdallaan, varmaan saman olisi maksanut jossain vanhan tavaran kaupassa.
Astioiden ja muun käyttötavaran ostaminen (jos on tarpeen) kirpputorilta ei muuten haittaisi, mutta se etsiminen ei houkuttele. Yhtä hyvin menen sitten kierrätyskeskukseen missä tavarat on lajiteltu. Yhtenä päivänä vein tavaroita kierrätyskeskukseen, siellä yksi rouva oli tyytyväinen löydettyään raastinraudan. Tuollaiset tavarat voi pestä joten ei ole huolta hygieniasta.
Vaatteita en oikein osaa etsiä kirpputorilta. Pidän kyllä hyvänä periaatteena että jos mahdollista, nykyisin tavara tulisi ostaa käytettynä. Nyt odotan nettikaupasta ostamaani käytettyä hametta, toivottavasti vastaa kuvausta. Kierrätyskeskuksen verkkokaupasta ostin kengät, ostos oli onnistunut koska kengät olivat hyvin vähän käytetyt (sisäpohjallisista näki että oli hieman jälkeä, ulkopohjalliset käyttämättömän näköiset) ja jalkaan sopivat.
Toisin sanoen minulle sopii se että joku muu suorittaa sen etsimisen ja minä ostan vanhantavarankaupasta tai kierrätyskeskuksesta, jos jotain sopivaa löytyy. Käytetty tavara itsessään ei ole ongelma.
Kirpparit on shoppailijoille. Ihmisille jotka vaan haluavat ostaa "jotain".
Itse ostan aina tarpeeseen ja etsin täsmälleen tiettyä juttua. Viimeksi esim tarvitsin uuden pitkän villatakin, väri musta tai harmaa, taskullinen, täysvillaa.
Alapa etsiä tällaista täsmävaatetta kirpputoreilta niin onpa aika sattuman kauppaa meneekö viikko vai vuosi löytää, ja vielä sopivassa koossa. Ei mulla ole aikaa sellaiseen, vaan näppäilen nettikaupasta speksit kohdalleen ja valitsen sopivan. Ja vastaanotan sen seuraavana päivänä kotiin.
Aikaa ja vaivaa säästyy niin suunnattomasti ettei olisi mitään järkeä alkaa sitä hakuammuntaa kirppiksillä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea ei saa kaupasta uutena enää. Tietyt vaatteet, mallit, tavarat, kausituotteet yms. Ainoa mahdollisuus saada semmoinen on ostaa käytettynä. Että vaikka olisit miljonääri, et voi ostaa kaikkea haluamaasi uutena. Joitain tuotteita ei enää valmisteta näes. Itse kiljuin onnesta, kun löysin kirpparilta uudenveroisena saman laukun, jonka olen itse ostanut 17.v sitten ja puhkikuluttanut ja surrut, etten alun alkaen ostanut useampaa samanlaista.
Kaiken tarpeellisen saa kaupasta uutena. Mitä väliä jollain tietyllä laukulla?? En kertakaikkiaan ymmärrä, vaikka tyyli on minulle tärkeä asia. Jollei jotain tiettyä, ihanaa löydä, niin varmasti löytää 10 muuta yhtä kivaa.
Ostan tosi tiukasti vain tarpeeseen. En keräile mitään, en osta tilpehööriä. Että jos nyt tarvitsen vaikkapa lapselle vedenpitävät talvilenkkarit kokoa 38 mustat, mikä on todennäköisyys, että se löytyy kirpputorilta. Vaikka kävisin useammassa, ja monta kertaa.
Aika loppuu kesken.
Silloin kun lapset oli pieniä, ja periaatteessa olisi ollut aikaa (kotona ollessa) niin en käynyt ollenkaan, he oli niin vilkkaita. Mitään pysty etsimään kun vähintään yksi karkaa näkyvistä. Me käytiin vain prismoissa joissa oli isot vaunukärryt joihin sai kaksi lasta.
Nettikirppiksiltä hain silloin jotain, mutta aika vähän. Sitten kun illalla oli aikaa nettikirppiksille, olin puhkiväsynyt.
Kirppiksistä tykkää lähipiirin mukaan ne, joille ostoksilla käyminen ylipäätään on ajanvietettä ja on nautinto käyttää aikaa siihen katseluun ja penkomiseen. Ihmiset jotka tykkää tavaran haalimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jotenkin niin hämmentävää!
Eilen kävin itse taas kirpparilla ja löysin itselleni 200 euron uudenveroisen toppatakin 3 eurolla :D
Löysin myös Didriksonin toppatakin tytölle 2,5 eurolla ja Popin uudenveroisen pipon 0,10 eurolla.Ja ne luteet ja täit yms? No, itse laitan vaatteet saunaan ja/tai pakkaseen, jotta mahdolliset haittatekijät häipyvät. Lisäksi ennen käyttöä pesen kaikki koneessa.
Sukat, alusvaatteet jne ostan tietty uutena jokaiselle.Minulla on kahdelle lapselleni jo kaikki kahden seuraavan koon vaatekerrat valmiina. Lähes kaikki ovat ostettu kirpparilta UUDENVEROISINA hintaan 0,10 - 4 e / kpl. Merkkeinä on Adidasta, Nikeä, Tommy Hilfigeriä, Calvin Kleiniä, Poloa, Tickettiä, Moloa, P.O.P:ia ja Marimekkoa ja vaikka mitä!
Olen säästänyt oikeasti tuhansia euroja..Tienaan itse nettona 3200 e kuussa, joten en ole mikään köyhä. Teen tämän ekologisuuden ja rahan säästämisen tähden.
Tykkään ostaa itselleni ajattomia vaatteita ja esim. villakangastakit kannattaa ostaa kirpparilta. Olen ostanut tänä vuonna kaksi 80 % villaa sisältävää arvokasta villakangastakkia yhteishintaan 5 e.
Lapseni ovat nyt 4 ja 8. Ajattelen heidän tulevaisuuttaan säästämällä heille kuukausittain rahaa ja ostamalla muutaman kerran vuodessa osakkeita.
Lapseni eivät olisi sen onnellisimpia, jos ostaisin heille vaatteet uutena - päin vastoin, en luultavasti pystyisi säästämään näin paljon heidän tulevaisuuttaan varten.Haaveissa on, että heillä kummallakin on mahdollisuus hommata ajokortti ja ensiasunto suoraan 18-vuotiaana.
Ja joo, tiedetään - vanha kansa sanoo, että lasten pitää itse tienata omat rahansa. En usko tähän täysin. Joidenkin on helpompi ponnistaa maailmalle, kun ei tarvi lähteä nollasta.
Olen käynyt kursseja kultalusikka suussa syntyneiden ihmisten kanssa ja ikävä kyllä - he kaikki ovat menestyneitä. Johtuisiko siitä, että heidän ei ole tarvinut opiskellessaan miettiä niin paljon sitä riittääkö rahat aamupuuroon vai vuokranmaksuun :/
Eikö noin paljon etukäteen ostaminen aiheuta hukkaostoksia? Lapsilla kasvupyrähdykset tekee sen, että jotkut koot jää melkeinpä käyttämättä, kun pitääkin siirtyä seuraaviin.
Tai erityisen lauhana talvena joku paksu vaatekerta ei ole tarpeen. Täällä etelässä oli muutama vuosi takaperin musta talvi eikä lapsi tarvinnut talvikenkiä lainkaan vaan kumisaappaat!
Kun ostan, ostan todelliseen tarpeeseen. Ja silloin haluan mieluisan värisiä, jopa juuri tietynvärisiä vaatteita. Aivan sama, teenkö löytöjä. Huonoimmat ostokset olen tehnyt alennusmyynneistä, koska huomaan halvan hinnan vaikuttavan ostopäätökseen. Siispä ostan normaalihintaista nykyään. Silloin ei tule ostettua edullisuuden houkuttelemana.
Minä en käy. En jaksaisi tai edes ehtisi metsästää jotain tiettyä mitä tarvitsen, kun voin netistä googlettamalla löytää useamman vaihtoehdon ja valita niistä. Tämän voi tehdä vaikka työmatkalla, jolloin aikaa jää muihin tärkeisiin asioihin muina aikoina.
Toisena syynä on se, että olen aiemmin altistunut pahasti homeelle ja saan oireita nykyisin todella helposti. Todella moni tuo kirpparille myytäväksi tavaraa homeisista taloista ja rakennuksista. En halua ottaa sitä riskiä, että sairastun kirppariostoksen takia.