Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sveitsissä asumisen hyvät ja huonot puolet

Vierailija
26.06.2026 |

Kertokaas, mitä plussia ja miinuksia?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma keskimäärin aika muukalaisvastaisia. Rentous puuttuu kulttuurissa myös, mikä voisi olla ihan kiva juttu, kun olen itsekin aika tiukkapipo. 

Vierailija
2/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma keskimäärin aika muukalaisvastaisia. Rentous puuttuu kulttuurissa myös, mikä voisi olla ihan kiva juttu, kun olen itsekin aika tiukkapipo. 

Ehkä Ticinossa ”italialaisella alueella” vähän rennompaa? Noh mene ja tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntöjä noudatetaan pilkuntarkasti. Se olis varmaan poliisit heti paikalle jos kuuluu metelöintiä vielä 5 minuuttia yörauhan alkamisen jälkeen. 

Vierailija
4/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.

Vierailija
5/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kallista, todella kallista. Vaikka saisit paikallisen mittapuun mukaista palkkaa, asuminen on kallista ja sen myötä asut todennäköisesti pienessä asunnossa.

+ Lyhyt matka muualle Euroopassa. Siistiä. 

Vierailija
6/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.

Ihanaa! Tuollaista tolkkua tarvittaisiin Suomeenkin. Kuinka moni kesäpäivä ja -ilta meneekään pilalle, kun naapurit yksi toisensa perästä alkavat pärryyttää leikkureitaan - jopa sunnuntaisin. Berliinisä lasinkeräyslaatikoihin ei saanut heittää mitään puolenpäivän lepotauon aikana eikä tietenkään myöhään iltaisin eikä sunnuntaisin eikä muina pyhäpäivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ ei EU:ta

Vierailija
8/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.

Millä alueella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät palkat ja alhainen verotus plussaa, kalliit hinnat miinusta. 

Vierailija
10/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkaa, turvallista ja tosi kallista. Jos vakituisesti asuu niin Saksaa syytä oppia nopeasti, mutta paikallinen versio Saksasta kuulemma omalaatuista. Hyvä maa kunhan tienaa hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illuminati asuu lähellä siellä. Komeat maisemat. Järvi ja meri puuttuu. Jotain pientä järveä on. Matkustaa voi tietysti siitäkin jos jotain puuttuu, mutta muualla olisi jo valmiina asioita. Talvi ei kiva jos lunta. Juustot.

Vierailija
12/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.

Ihanaa! Tuollaista tolkkua tarvittaisiin Suomeenkin. Kuinka moni kesäpäivä ja -ilta meneekään pilalle, kun naapurit yksi toisensa perästä alkavat pärryyttää leikkureitaan - jopa sunnuntaisin. Berliinisä lasinkeräyslaatikoihin ei saanut heittää mitään puolenpäivän lepotauon aikana eikä tietenkään myöhään iltaisin eikä sunnuntaisin eikä muina pyhäpäivinä.

Eli saksankielisten sääntöjä. Niitähän riittää, ovat valittajakansaa, mutta että sama Sveitsissäkin saksankielisillä alueilla oletan?

 

Muutenhan tuolla italiankielisellä alueella oli paloturvallisuus miten sattuu, kuten onnettomuudesta havaittiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.

Millä alueella?

Zurich

Vierailija
14/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista, todella kallista. Vaikka saisit paikallisen mittapuun mukaista palkkaa, asuminen on kallista ja sen myötä asut todennäköisesti pienessä asunnossa.

+ Lyhyt matka muualle Euroopassa. Siistiä. 

 

Samaa olin tulossa kirjoittamaan mutta eipä se sveitsiläisille ole kallista, suomalaisilla tuloilla kyllä. Kun serkkuni asui siellä heillä oli kahdelle ihan peruskämppä 100m2 Zurichin keskustassa ja miehen 30v veli rakensi ensitalokseen maksimineliöt 300m2 järven rannalle. 

Vanhoillinen, jäykkä kulttuuri.

Upea maa, ihanaa ruokaa.

Ja tosiaan lyhyt matka jlka puolelle Eurooppaa, täydellinen sijainti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista on, ettei kansalaisuutta saa juuri millään. Se takaa paikallisen kulttuurin säilymisen.

Vierailija
16/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.

Ihanaa! Tuollaista tolkkua tarvittaisiin Suomeenkin. Kuinka moni kesäpäivä ja -ilta meneekään pilalle, kun naapurit yksi toisensa perästä alkavat pärryyttää leikkureitaan - jopa sunnuntaisin. Berliinisä lasinkeräyslaatikoihin ei saanut heittää mitään puolenpäivän lepotauon aikana eikä tietenkään myöhään iltaisin eikä sunnuntaisin eikä muina pyhäpäivinä.

Eli saksankielisten sääntöjä. Niitähän riittää, ovat valittajakansaa, mutta että sama Sveitsissäkin saksankielisillä alueilla oletan?

 

Muutenhan tuolla italiankielisellä alueella oli paloturvallisuus miten sattuu, kuten onnettomuudesta havaittiin.

Jos viittaat siihen yökerhopaloon, se olis ranskan/saksankielisellä alueella

Vierailija
17/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukkaa, turvallista ja tosi kallista. Jos vakituisesti asuu niin Saksaa syytä oppia nopeasti, mutta paikallinen versio Saksasta kuulemma omalaatuista. Hyvä maa kunhan tienaa hyvin.

Voi opetella myös ranskan tai italian, jos germaanikieli ei oo oma juttu

Vierailija
18/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole suomalaisten paikka. Siellä on korkeat tulot ja alhaiset verot ja EU ei anna käskyjä mitä pitää tehdä

Vierailija
19/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni rajalla asuva sveitsiläinen käy ruokakaupassa saksassa, ranskassa, itävallassa tai italiassa. Samoin jos haluaa tilata esim. Suomesta lakua, voi sen tilata rajalle niin välttää isot tullimaksut.

Vierailija
20/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.

Ihanaa! Tuollaista tolkkua tarvittaisiin Suomeenkin. Kuinka moni kesäpäivä ja -ilta meneekään pilalle, kun naapurit yksi toisensa perästä alkavat pärryyttää leikkureitaan - jopa sunnuntaisin. Berliinisä lasinkeräyslaatikoihin ei saanut heittää mitään puolenpäivän lepotauon aikana eikä tietenkään myöhään iltaisin eikä sunnuntaisin eikä muina pyhäpäivinä.

Eli saksankielisten sääntöjä. Niitähän riittää, ovat valittajakansaa, mutta että sama Sveitsissäkin saksankielisillä alueilla oletan?

 

Muutenhan tuolla italiankielisellä alueella oli paloturvallisuus miten sattuu, kuten onnettomuudesta havaittiin.

Olisi kamalaa. Onneksi Suomessa on vielä joku tolkku ja ei vielä vaikka yleisesti käsketä ihmisiä taittamaan maito- ja mehukartonkejaan littanaksi. Tosin olen kuullut, että joissain taloyhtiöissä tuollainenkin sääntö on ja että sen noudattamista vielä valvotaan.

 

Ei kiitos kyttäysyhteiskunnalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan