Hallitseva mies
Onko vinkkejä kuinka toimia hallitsevan miehen kanssa? Asuimme yhdessä monta vuotta ja kaikki oli hyvin. Heti häiden jälkeen mies muuttui suuresti, alkoi löytää minusta vikoja ja korjailla niitä ikäänkuin haluaisi muuttaa minua. Vikoja on erityisesti ulkoisessa olemuksessani, mutta olen myös väärässä kaikessa ja hän taas on aina oikeassa, faktoista riippumatta. Hän ei ole väkivaltainen enkä usko, että koskasn olisikaan, eikä käyttäydy aggressiivisesti. Omasta mielestään vain haluaa minulle hyvää ja auttaa. On myös omistushaluinen ja mustasukkainen, mutta sanojen eikä väkivallan tasolla. Puhuu minulle välillä kuin lapselle, kolmannessa persoonassa tyyliin "mitä x nyt miettii". Suhtautuu hieman kuin esineeseen, saattaa käskeä hymyilemään ja on sitten tyytyväinen jos hymyilen, vaikkei se ole aitoa. Haluaisin ymmärtää miestä ja että asiat lisivat kuten ennen papin aamenta. Tämä on stressaavaa ja koen etten kelpaa. Olen yrittänyt ystävällisesti puhua asiasta miehelle, mutta hän ei yhtään huomaa minkään muuttuneen. On surkea kun haluaisi ettö minäkin olen onnellinen, enkä saa havainnollistettua tilannetta hänelle niin, että ymmärtäisi miksi tuntuu raskaalta ja mikä on toisin kuin ennen.
Kommentit (17)
Lähetä ukko ammattiauttajalle. Turha kuluttaa elämää tuollaisen kanssa, jos pitää anteeksi pyydellä omaa olemustaan. Tilanne tuskin paranee jatkossakaan.
Minusta tuntuu, että iso osa miehistä on tuollaisia. Onko se välittämisen ja tunteiden puutetta? Minun mielestä oma rakas näyttää aina hyvältä. Jossain vaiheessa tuollaisen miehen kanssa omat tunteet hiipuu, koska ei enää koe olevansa arvostettu.
Toisaalta mies on ihana ja uskon hänen välittävän. Iso osa siitä taitaa tosin perustua siihen, että olen hänestä kaunis. Kun hän haluaa lepytellä tms saada minua tuntemaan oloni hyväksi, hän sanoo minua kauniiksi eli keskittyy ulkoiseen. Toisaalta jos kerran olen kaunis, miksi pitäisi muuttaa asioita ulkonäössä
Käännekohta oli naimisiinmeno ja mielestäni tämä johtuu jostain ajatuksesta, että omistaa minut nyt, mutta en silti ymmärrä logiikkaa kaiken takana eikä mies siis edes huomaa eikä ymmärrä muutosta vaikka yritän selittää.
Uskon tosiaan että moni mies on samanlainen. Toisaalta uskon että mies haluaisi minun olevan onnellinen ja tyytyväinen (eli myös kokea itsensä onnistuneeksi siten). Tuskin hän sentään terapiaa tarvitsee! Ja on monella tapaa myöskin ihana. Tämän vain itse koen rasittavaksi.
Ap
Mies on perheen pää. Naisen on alistuttava miehen tahtoon eläen kuuliaana ja herraansa peljäten.
-Kauanko seurustelitte ennen naimisiin menoa?
-Onko mies itse tyylitietoinen?
-Ootko oikeasti varma ettei narsku?
Usea vuosi asuttiin yhdessä. Onnitse ns täydellinen mies ja saisi varmasti kenet ikinä haluaa. Olen varma, ettei ole narsisti. Vähän liian yleisesti käytetty termi nykyään. Kyse on ehkä jostain naisen esineellistämisestä ja omistamisesta, mutta miten saada mies näkemään sen. Ei ymmärrä kun selitän ja esittää vain järkiperusteluja toiminnalleen ja kokee olevansa oikeassa ja tarkoittaa vain hyvää.
Ap
Oletko nyt varma ette ole ns. se ongelma itse?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 13:02"]Oletko nyt varma ette ole ns. se ongelma itse?
[/quote]
Toki minussa on monta vikaa. Ne taisivat vain tulla esiin heti suhteen alussa. Mues tuntui 100% täydelliseltä ennen ja muuttui vasta häiden jälkeen.
Mutta jos näin jatkuu, alan varmaan uskoa olevani itse se ongelma. Siksi haluankin löytää nopeasti ratkaisun tilanteeseen, ennenkuin itsetunto on mennyt.
Minulle ei aivan auennut se kuinka miehesi koittaa sinua hallita. Voi olla että ole tulkinnut miehen puheet väärin, tai kyse on juuri siitä mitä koitit sanoakin.
Nopein ratkaisu on tietysti ero, mutta se ei välttämättä muuta tilannetta muuten kuin siten että lähdette eri suuntiin.
Olisiko terapiassa käyminen hyvä vaihtoehto että saisit itsetuntoasi vahvistettua? Se että sinä kävisit terapiassa, ei tietenkään muuta miehesi käytöstä miksikään kuin korkeintaan siten kuinka sen itse koet.
Pariterpaia, leirit tms voisivat myös auttaa.
Ero on tietenkin myös yksi vaihtoehto, muiden joukossa ja se saattaa tulla enemmin tai myöhemmin kyseeseen, mutta itseään myös kannattaa hoitaa, sillä tuskin kykenee arvostamaan toista jos ei arvosta itseensäkään.
Oletkohan altistunut feminismille. Sille on tyypillistä, että miestä aletaan tarkkailemaan enemmän ja etsimään naissorron merkkejä.
- Kerropas nyt, miten sun pitäisi muuttua, että kelpaisit?
- Onko kysessä persoonallisuus vai vaatetyyli, hiustyyli?
- Onko mies tekemässä sinusta edustusvaimoa?
Naisliitto taitaa alapeukuttaa. T. 12
Onko tämä se matkalaukunheittäjämies? Ei ole terve.
Nalkuttamista tuo minusta on eikä hallitsemista.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:08"]Onko tämä se matkalaukunheittäjämies? Ei ole terve.
[/quote]
Ei ole sama.
Muutostoive koskee ulkonäön eri osatekijöitä. Lisäksi tuo toinen juttu, että olen väärässä ja hän oikeassa.
Mikä ero on hallitsemisella ja nalkuttamisella? Ajattelisin et aika sama asia ja naiset voi yhtä hyvin syyllistyä siihen.
Näköjään miehet lukevat tätä myös, toivoisin että avaisitte miehen ajattelua analyyttisemmin eikä vain sovinistisia lyhyitä heittoja, kiitos!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:03"]- Kerropas nyt, miten sun pitäisi muuttua, että kelpaisit?
- Onko mies tekemässä sinusta edustusvaimoa?
[/quote]
Kun nyt ajattelen niin tämä osuu varmaan aika nappiin. Taitaa nähdä mut nättinä esineenä, jonka nyt omistaa ja haluaa parannella ja esitellä ylpeänä muille, ja jolla ei saa olla ajatuksia ja mielipiteistä. Ei vaan ollut sellainen ennen häitä.
Tarkennus varmuuden vuoksi, mies ei ole narsisti (eksäni olu ja tunnistan sellaisen kyllä nykyään) eikä tee mitään väärin tahallaan vaan on hyväntahtoinen. Eikä tietoinen itse siitä mitä tekee tai miten se vaikuttaa. Tuntuu että olemme kumpikin hukassa tässä eikä ymmärretä ajatusmekanismeja jne mistä on kyse ja mitä sille voi tehdä.