Tippaaminen suomen ravintoloissa
Käytiin eilen ravintolassa syömässä. Kun lasku tuli niin tarjoilija kysyi "paljonko haluaisitte antaa tippiä?" Puolisoni kanssa mentiin ihan lukkoon tästä kysymyksestä. Molemmat meistä ollaan vuosikymmenien ajan käyneet suomalaisissa ravintoloissa ja ikinä ei missään olla kysytty tippiä. Tarjoilijat ja kokit tietääkseni saavat ihan normaalin palkan täällä eikä mitään kehitysmaissa olevaa tippipalkkaa. No sanoin sitten tarjoilijalle että maksetaan vain se lasku ja unohdetaan tipit.
Onko tää tippikulttuurin tuputtaminen joku viimeinen keino saada Suomen ravintolat lopullisesti ajettua alas? Miksi tätä harmaaseen talouteen kannustavaa kulttuuria ollaan tännekin tuomassa?
Kommentit (62)
Oikeasti? Noloa on ja yhteys ravintolan esihenkilöön tuollaisesta kerjäämisestä. .
Jos tarjoilija käy pöydässäni tasan 4 kertaa, tuomassa ruokalistan, tuo juomat, tuo ruoat ja tuo laskun. Tästä hyvästä pitäisi antaa tarjoilijalle viidesosan verran tippiä siitä parinsadan laskusta? Jos haluaisin antaa suomessa tippiä (mitä en todellakaan halua) niin kävisin antamassa sen suoraan kokille käteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ravintolassa töissä 1980-1990-luvuilla ja ainakin baarissa tippaaminen oli ihan normaalia. Ymmärtääkseni myös ruokapuolella.
Tippi anneta hyvästä palvelusta ja siitä, että henkilökunta tekee tilanteesta miellyttävän. Miellyttävyys menee tuollaisesta kerjäämisestä. Suomen hinnat ovat myös sellaiset, ett tippaaminen on mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ravintolassa töissä 1980-1990-luvuilla ja ainakin baarissa tippaaminen oli ihan normaalia. Ymmärtääkseni myös ruokapuolella.
Höpöhöpö
Ensikerralla kysyt, että eikö sulle makseta palkkaa? Se on poliisiasia jos joku on orjana töissä yhtään missään.
Aika vähän tulee enää käytyä ravintoloissa, mutta käsittääkseni tippaaminen on yleistymässä. En ole sen kannalla enkä varsinkaan jos sitä aletaan kerjäämään. Voihan sitä vaikka jättää jonkun kolikon pöytään lähtiessä jos siltä tuntuu.
Mullakin meni jo yksi vakioravintola boikottiin tähän tippikulttuuriin siirtymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarjoilija käy pöydässäni tasan 4 kertaa, tuomassa ruokalistan, tuo juomat, tuo ruoat ja tuo laskun. Tästä hyvästä pitäisi antaa tarjoilijalle viidesosan verran tippiä siitä parinsadan laskusta? Jos haluaisin antaa suomessa tippiä (mitä en todellakaan halua) niin kävisin antamassa sen suoraan kokille käteen.
Viidesosan tippiä?! Mitä ihmettä trollaat?! Voit antaa tippiä jos haluat. Se voi olla 2 euroa, 5 euroa, kympin tai kaksi. Ihan mitä haluat tai voit jättää antamatta!
Jos tarjoilijat haluavat tippikulttuurin Suomeen, niin ensin heidän pitäisi alentaa palkkojaan reilusti ja se pitäisi näkyä ravintolan hinnoissa.
Että siitä vaan ravintola-alan ay-aktiivit, seuraavalla palkkakierroksella vaatimus palkkojen alentamisesta 20 prosentilla pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Kyllä silloin käteisen aikaan oli tapana jättää vaihtorahana saadut kolikot pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman typerä tarjoilija!
Typerä ja ahne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Kyllä silloin käteisen aikaan oli tapana jättää vaihtorahana saadut kolikot pöytään.
Silloin ei tietääkseni tarjoilija ruinannut "paljonko haluaisitte antaa tippiä". Ylipätään jos lasku oli 195 markkaa ja annettiin 200 ja käskettiin pitämään loput, se ei mielestäni ole tätä nykyajan tippikulttuuria.
Nykyään maksupääte kyselee tipistä että paljonko kirjotellan
Vierailija kirjoitti:
No mutta se oli vapaaehtoista, jätettiin esim hilut täyteen kymppiin asti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Älä siinä höpöhöpöttele, kyllä tipattiin!
Samaa muistelen kuin joku: 80-90-luvulla käytiin äidin ja hänen parhaan ystävättären kanssa syömässä ravintolassa (opettivat mulle "ravintolakulttuuria" :) ). Lasku pyöristettiin ylöspäin ja kolikot jätetiin, vähän niinkuin tuhkakupin näköiseen lautaseen.
Sitten täytin 18 ja aloin käymään kaljoilla, niin lähtiessä annoin pokelle kolikot lähtiessä kun auttoi takin päälle. .... Jossain vaiheessa tuo loppui (ei tainnut olla pokejakaan enää tai läksin niin aikaisin, ettei vuoro ollut vielä alkanut). Sitä en osaa sanoa, oliko nyt sitä varsinaista "tippausta".
Vierailija kirjoitti:
Samaa muistelen kuin joku: 80-90-luvulla käytiin äidin ja hänen parhaan ystävättären kanssa syömässä ravintolassa (opettivat mulle "ravintolakulttuuria" :) ). Lasku pyöristettiin ylöspäin ja kolikot jätetiin, vähän niinkuin tuhkakupin näköiseen lautaseen.
Sitten täytin 18 ja aloin käymään kaljoilla, niin lähtiessä annoin pokelle kolikot lähtiessä kun auttoi takin päälle. .... Jossain vaiheessa tuo loppui (ei tainnut olla pokejakaan enää tai läksin niin aikaisin, ettei vuoro ollut vielä alkanut). Sitä en osaa sanoa, oliko nyt sitä varsinaista "tippausta".
Nykyisin narikkamaksukin on jo viisi euroa. Ei tuohon enää tippaus kuulu.
Ravintoloissa muutenkin palvelu on hinnoissa. En halua maksaa siitä, että kesken ruokailun tullaan kysymään miten maistuu. Se kysytään ruokailun jälkeen samalla, kun kysytään otatteko jälkiruokaa. Se tarjoilija kummasti vain häviää, kun lautaset on tyhjät eikä sitä jälkiruokaa ja laskua meinaa saada.
Vierailija kirjoitti:
Mutta se oli muutama kolikko eikä sitä kerjätty ja hinnatkin taisivat olla tuolloin suhteessa kohtuulliset. Poikkeuksellisen hyvästä palvelusta voisi vähän tipatakin, mutta kohtuu se on kerjätessäkin, varsinkin Suomen ravintolahinnoilla.