Pyöräilijä suojatiellä
on yleensä väistämisvelvollinen, eikä sitä suojatietä saisi ylittää ajamalla, ellei se ole pyörätien jatke. Mutta etuajo-oikeutta se ei anna, vaan tilanteesta riippuu kuka on väistämisvelvollinen. Suojatiellä ei ole asiassa mitään merkitystä.
Kerrataanpa taas kerran.
Kommentit (162)
Tässä tulee helposti perspektiivivirhe. Itse olen pyöräilijä, enkä autoile käytännössä koskaan. Näin en tietenkään juuri huomaa väärin ajavia pyöräilijöitä (toki joskus), koska en joudu niiden kanssa esim. kohtaamiseen ajoväylien risteytyessä. Helposti voisin tehdä johtopäätöksen että autoilijat eivät ymmärrä väistämisvelvoitteitaan, joita minunkin työmatkalla on luokkaa 90%:ssa kohtaamistilanteissa. Tosin virheitä näen ehkä kerran viikossa, vaikka kohtaamisia on luokkaa 100 sillä välillä.
Sen jälkeen kun hesarissa oli juttu siitä kuinka pyöräilijät luulevat aina suojatien yhteydessä olevan etuajo-oikeutettuja vaikkei olekaan, niin autoilijoiden liikennetaidot tuntuvat huonontuneen. Se juttu taisi huomattavasti enemmän sekoittaa kuin selkeyttää.
Pääkaupunkiseudulla on liikennesäännöt ja käytännöt mun mielestäni molemmilla puolilla aika hyvin hanskassa. Kerran kokeilin polkea Tampereella ja meinasin kuolla jo silkasta pelosta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:53"]Jos tulee autolla liikenneympyrästä ja vasemmalta tulee pyöräilijä suojatietä pitkin ajaen, kumpi väistää ?
[/quote]
Jos siinä on pyörätien jatke (kuten varmasti on), niin auto väistää kääntyvänä.
[/quote]
Oikein. Ja kysyjälle, jos sinulla on ajokortti, se pitäisi ottaa pois.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:53"]Jos tulee autolla liikenneympyrästä ja vasemmalta tulee pyöräilijä suojatietä pitkin ajaen, kumpi väistää ? [/quote] Jos siinä on pyörätien jatke (kuten varmasti on), niin auto väistää kääntyvänä.
[/quote]
Ei ole pyörätien jatkeella tai suojatiellä mitään merkitystä tuossa tilanteessa. Autoilija väistää kääntyessään risteävää tietä ylittäävää kevyttä liikennettä, myös vaikka siinä ei olisi suojatietä, kuten nyt vaikka maalla tavallisten teiden risteyksissä, joissa ei ole suojateitä lainkaan.
Törmäyksen uhatessa, fiksumpi väistää.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:01"]
Tässä tulee helposti perspektiivivirhe. Itse olen pyöräilijä, enkä autoile käytännössä koskaan. Näin en tietenkään juuri huomaa väärin ajavia pyöräilijöitä (toki joskus), koska en joudu niiden kanssa esim. kohtaamiseen ajoväylien risteytyessä. Helposti voisin tehdä johtopäätöksen että autoilijat eivät ymmärrä väistämisvelvoitteitaan, joita minunkin työmatkalla on luokkaa 90%:ssa kohtaamistilanteissa. Tosin virheitä näen ehkä kerran viikossa, vaikka kohtaamisia on luokkaa 100 sillä välillä.
Sen jälkeen kun hesarissa oli juttu siitä kuinka pyöräilijät luulevat aina suojatien yhteydessä olevan etuajo-oikeutettuja vaikkei olekaan, niin autoilijoiden liikennetaidot tuntuvat huonontuneen. Se juttu taisi huomattavasti enemmän sekoittaa kuin selkeyttää.
Pääkaupunkiseudulla on liikennesäännöt ja käytännöt mun mielestäni molemmilla puolilla aika hyvin hanskassa. Kerran kokeilin polkea Tampereella ja meinasin kuolla jo silkasta pelosta.
[/quote]
Nämä tilanteet pitäisi lehdissä selittää aina juurta jaksaen kuvien kanssa ja selittää joka kerta että miksi auto väistää tässä tilanteessa ja pyöräilijä tässä tilanteessa. Ihmiest vetää yllättävän helpsti vääriä johtopäätkösiä kun eivät osaa sääntöjä eivätkä ota niistä selvää. Ja joskus lehtijutuissa on jopa selviä virheitä tai haetaan daramaattisuutta korostamalla jutussa epäoleellista asiaa.
Ihan liian iso asia tehdään taas tästä kuka väistää ja ketä? Mun mielestä hyvä ratkaisu olisi, että autoilija menee aina ensiksi, koska on isommalla välineellä liikkeellä ja täten vaarallisempi, kävelijät ja pyöräilijät tämä jälkeen sitten.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:38"]
Onnettomuustilastojen mukaan autoilijat tuntevat väistämissäännöt, mutta eivät huomaa pyöräilijää.
[/quote]
Niin tai kun ei ole viitsinyt väistää vaan luottanut siihen että kyllä se pyöräilijä väistää oman turvallisuutensa vuoksi, niin sitten VÄITETÄÄN ettei huomattu kun ajetaan pyöräilijän yli. Valitettavasti usein myös jää ilman tuomiota.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:21"] [quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:59"] [quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:41"] Ei ne sitä tiedä, joten väistetään niitä ääliöitä vaan jatkossakin, koska auotoilijan syyksi se menee, jos ajaa kevyemmän liikenteen yli vedoten siihen, että ei minulla ollut väistämisvelvollisuutta. [/quote] Eihän noista yliajoista mitään saa vaikka autoilja olisi väärässäkin. Sanoo vaan että ei nähnyt olenkaan eikä huomannut, jolloin tahallisuus puuttuu eikä saa rangaistusta. Näitä on jatkuvasti lehdissä. [/quote] Viikon aivopieru... [/quote] Ei todellakaan ole aivopieru vaan totisinta totta. Tässä viimeisin mikä tuli mieleen. http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2015/05/06/Jalankulkija%20kuoli%20yliajossa%20Myllykoskella%20%E2%80%94%20oikeus%20totesi%20kuljettajan%20syytt%C3%B6m%C3%A4ksi/2015218999539/4 [/quote] Osaatko lukea? Tuossa on kyse hovissa olleista kuolemantuottamus ja törkeä liikenteen vaarantaminen syytteistä jotka hylättiin. Käräjäoikeudessa on tullut jo tuomiot joita nyt ei kovennettu vakavammilla syytteillä. [/quote] HÄ! Kuljettajaa EI TUOMITTU, hänet vapautettiin syytteistä. [/quote] Niin. Hovissa vapautettiin rankemmista syytteistä. Käräjäoikeudessa oli jo saanut tuomion lievemmistä syytteistä. Sama rike, eri syytteet, toisista tuomittiin ko:ssa, toisista vapautettiin ho:ssa.
[/quote]
Olet väärässä
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:07"]Ihan liian iso asia tehdään taas tästä kuka väistää ja ketä? Mun mielestä hyvä ratkaisu olisi, että autoilija menee aina ensiksi, koska on isommalla välineellä liikkeellä ja täten vaarallisempi, kävelijät ja pyöräilijät tämä jälkeen sitten.
[/quote]
Ihan uteliaisuudesta kysyn, toimitko oman mielesi mukaan liikenteessä? Vai noudatatko liikennesääntöjä, vaikka ne eivät olisi sinun mielestäsi oikein tai hyviä?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:07"]
Ihan liian iso asia tehdään taas tästä kuka väistää ja ketä? Mun mielestä hyvä ratkaisu olisi, että autoilija menee aina ensiksi, koska on isommalla välineellä liikkeellä ja täten vaarallisempi, kävelijät ja pyöräilijät tämä jälkeen sitten.
[/quote]
Ja rekat menee aina ennen kuorma-autoja, jotka menee aina ennen busseja, jotka menee aina ennen pakettiautoja, jotka menee aina ennen henkilöautoja, jotka menee aina ennen moottoripyöriä, jotka menee aina ennen mopoja, jotka menee aina ennen pyöriä, jotka menee aina ennen rullaluistelijoita, jotka menee aina ennen jalakulkijoita.
Olisipa hyvä ratkaisu...
Minusta olisi parempi jos autot väistäisivät aina kevyttä liikennettä. Olen autoilija.
[/quote]
No tuo nyt vain oli sinun mielipiteesi. Lakihan on tehty nimen omaan heikompien suojelemiseksi joten jalankulkija menee aina ensin, sitten pyörä, sen jäkeen mopot ja mottoripyörät, sitten henkilöauto ja rekat vasta ihan kakista viimeisinä.
Nykyiset liikennesäännöt ovat ihan hyviä, kaikkien vaan pitää alkaa noudattamaan niitä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:08"]
Onnettomuustilastojen mukaan autoilijat tuntevat väistämissäännöt, mutta eivät huomaa pyöräilijää.
[/quote]
Niin tai kun ei ole viitsinyt väistää vaan luottanut siihen että kyllä se pyöräilijä väistää oman turvallisuutensa vuoksi, niin sitten VÄITETÄÄN ettei huomattu kun ajetaan pyöräilijän yli. Valitettavasti usein myös jää ilman tuomiota.
[/quote]
Kaupunkiajossa pyöräilijä voi usein jäädä ihan oikeasti huomaamatta, jos pyöräilijä tulee esim. autoilijaan nähden kerrostalon takaa.
[/quote]
Ei vaan sen pitäisi olla juuri toisinpäin. Koska autoilija voi helposti tappaa jalankulkijan tai pyöräilijän tai motoristin, niin autoilijan pitäisi olla ylivarovainen liikenteessä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:07"]Ihan liian iso asia tehdään taas tästä kuka väistää ja ketä? Mun mielestä hyvä ratkaisu olisi, että autoilija menee aina ensiksi, koska on isommalla välineellä liikkeellä ja täten vaarallisempi, kävelijät ja pyöräilijät tämä jälkeen sitten. [/quote] Ihan uteliaisuudesta kysyn, toimitko oman mielesi mukaan liikenteessä? Vai noudatatko liikennesääntöjä, vaikka ne eivät olisi sinun mielestäsi oikein tai hyviä?
[/quote]
No aika pitkälti toimin kyllä. Mulla on ollut ajokortti yli kymmenen vuotta, enkä ole kertakaan ollut onnettomuudessa. Maalaisjärjellä pärjää paremmin, kuin autokoulunopen neuvoja noudattamalla orjallisesti. Näin se vaan on.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:37"]Entäs sitten poukkoilevat koiranulkoilijat ja rivikävelijät? [/quote] Niitä pitää aina väistää. Olit autolla tai pyörällä, väistä. Ei ole olemassa päälleajo-oikeutta!
[/quote]
Ei olekaan, mutta eipä ole koiranulkoilijoillakaan oikeutta päästää sitä piskiä kimpoilemaan kevyenliikenteenväylällä miten saattuu. Useamman kerran on käynyt niin, että se koira juoksee yhtäkkiä poikittain sen väylän yli. Onneksi ei ole vielä pahemmin käytyt.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:08"]
[/quote]
[/quote]
Kaupunkiajossa pyöräilijä voi usein jäädä ihan oikeasti huomaamatta, jos pyöräilijä tulee esim. autoilijaan nähden kerrostalon takaa.
[/quote]
Jos et ehdi pysähtyä huomatessasi pyörän, on nopeutesi tilanteeseen nähden liian suuri. Ei tietenkään pyörää voi huomata talon läpi. Oleellista on se, mitä teet, kun huomaat sen.
Autoilijat katsokaa hieman eteenne onko sitten kiva kun tapatte jonkun?? Siinä vaiheessa moni alkaa ajattelemaan autoilun vaaroja kun on itse kolarissa mukana, ennen sitä ollaan kuolemattomia liikenteenjumalia.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minulla on autossa kaasupolkimen vasemmalla puolella poljin, jota lähteet kutsuvat nimellä "jarrupolin". Sillä on tosi näppärä hidastaa vauhtia riittävästi jos lähestyn risteystä jossa on rajattu näkyvyys. Sillä voi auton jopa pysäyttää jolloin voin varmistua ettei esteen takaa tule ketään, jota minun pitäisi väistää.
En tiedä saako jälkiasennetuna jos omasta se puuttuu.
Pyöräilijöiden käyttäytyminen ja yleisesti ihmisten pyöräilysääntöjen tuntemus menivät sekaisin siinä vaiheessa, kun pyöräilijät alettiin osalla kaduista rinnastaa jalankulkijoihin (epävirallinen termi kevyt liikenne) ja osalla taas muihin ajoneuvoihin. Kun pyöräilijän laillisessa paikassa tiellä ei ole oikein mitään logiikkaa (välillä ajetaan autojen kanssa ja välillä jalankulkijoiden), niin on luonnollista, että pyöräilijät eivät itsekään tiedä mikä status heillä oikein on, ja on helppo muuntaa itsensä tarvittaessa "jalankulkijasta" ajoneuvoksi ja päinvastoin jos se helpottaa ajoa, vaikka laki ei sitä juuri siinä paikassa tukisikaan. Esimerkiksi Tanskassa kadun varren jalkakäytävä ei ole koskaan samaan aikaan pyörätie (pyöräily tapahtuu pyöräkaistoilla), jolloin pyöräilyssä on selkeä logiikka ja ihmisten sääntöjen noudattaminen parempaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:07"]
on yleensä väistämisvelvollinen, eikä sitä suojatietä saisi ylittää ajamalla, ellei se ole pyörätien jatke. Mutta etuajo-oikeutta se ei anna, vaan tilanteesta riippuu kuka on väistämisvelvollinen. Suojatiellä ei ole asiassa mitään merkitystä.
Kerrataanpa taas kerran.
[/quote]
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikenteessa/jalanjapyoralla_opas.pdf
Tuosta voivat kaikki kerrata säännöt. Niin autoilijat kuin pyöräilijätkin.