Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät! Joulu tulee taas puolen vuoden päästä.

Vierailija
26.06.2015 |

Muistuksena kaikille niille, jotka viime vuonna joulukuun alussa itkivät täällä ja monessa muussakin paikassa, että rahat loppu ja lapsille ei pysty laittamaan joulua. Joulu tulee tänäkin vuonna ja aikaa on aika tasan puoli vuotta. Mitä jos nyt alkaisit säästämään ja varautumaan tulevaan juhlaan?

Alet on menossa, luonnosta löytyy säilöttävää (esim. autiotalon pihoilla voi kasvaa raparperia, josta tehdä hilloketta joululahjaksi). Metsä on pian täynnä mustikoita, vadelmia, puolukoita ja sieniä, joita keräämällä saa ruokakuluja pienennettyä. 

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"] Jos kerään tänä kesänä pakkasen täyteen raparperia ja marjoja, niin missä myyn ne talvella? Suurin osa tutuista kerää ahkerasti myös eli heille on turha yrittää myydä. [/quote] Voit myydä mulle ne jo nyt kesällä.  [/quote]Missä asut?

[/quote]

Pääkaupunkiseudulla.
[/quote]Mä asun Keski-Suomessa. :(

Vierailija
42/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:25"]

Mitenhän minun ruokakuluni pienenevät mustikoista? Meillä ei edes syödä niitä, eikä ne mahaa täytä. Sienten syöminen voi olla hengenvaarallista ja puolukkahillo ei paljon mahaa täytä, se on vain lisuke.

Myöskin juttu on niin, että tosi köyhä ei mitään säästövinkkejä tarvitse, esim minulla on tulot 600 e kuukaudessa ja saan ne tuet jotka minulle kuuluu, niillä pärjäämme hienosti. Ihan peruselämää tosin, ei mitään kodinkoneita tai huonekaluja ostella tietenkään.

Uutta patjaa tosin havittelen, koska epäilen että patjani on homeessa mutta se nuukuus se nuukuus...

[/quote]

No jos et syö niin älä sitten syö. Nämä vinkit olivat vain _esimerkkejä_. Moni muu syö mustikoita ja moni muu tuntee sienet. Kukaan ei käskenyt just sun mennä sinne metsään jos se ei sua hyödytä. Itse poimimalla saa aika paljon halvemmalla kuin kaupasta ostettuna. Minä syön varmaan kilon mustikoita viikossa ja kyllä meinaan tulee kalliiksi, jos ne kaikki ostaa kaupasta 2€ / 200g. Kieli pitkällä odotan, että mustikat kypsyy ja pääsee marjaan, säästyy pitkä penni. T: pienituloinen

Ja niitä mustikoita voi tosiaan keittää hilloksi ja pakata nätteihin purkkeihin. Mitä nätimpi pakkaus, sitä paremmin menee myyjäisissä kaupaksi. Mut jos ei kelpaa niin keksikää jotain muuta, kyllä tapoja muutamien kymppien tienaamiseen löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omena-aikaan käykää kiertelemässä omakotialueilla! Monella on omenoita riesaksi asti ja laittavat portinpieleen korin, josta saa ottaa. Niistä sitten omenakanelihilloa jouluksi, myytäväksi tai lahjaksi.

Vierailija
44/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:46"] [quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"] Jos kerään tänä kesänä pakkasen täyteen raparperia ja marjoja, niin missä myyn ne talvella? Suurin osa tutuista kerää ahkerasti myös eli heille on turha yrittää myydä. [/quote] Voit myydä mulle ne jo nyt kesällä.  [/quote]Missä asut? [/quote] Pääkaupunkiseudulla. [/quote]Mä asun Keski-Suomessa. :(

[/quote]

Missä päin siellä? Jos jossain Orivesi-Mänttä-Vilppula-Keuruu-Pihlajavesi -akselilla, niin voisin saada noudon järjestymään. 

Vierailija
45/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:46"] [quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"] Jos kerään tänä kesänä pakkasen täyteen raparperia ja marjoja, niin missä myyn ne talvella? Suurin osa tutuista kerää ahkerasti myös eli heille on turha yrittää myydä. [/quote] Voit myydä mulle ne jo nyt kesällä.  [/quote]Missä asut? [/quote] Pääkaupunkiseudulla. [/quote]Mä asun Keski-Suomessa. :(

[/quote]

Missä päin siellä? Jos jossain Orivesi-Mänttä-Vilppula-Keuruu-Pihlajavesi -akselilla, niin voisin saada noudon järjestymään. 

[/quote]Asun Jyväskylässä eli ei ihan mene tuolle akselille.

Vierailija
46/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:50"] [quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:46"] [quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"] Jos kerään tänä kesänä pakkasen täyteen raparperia ja marjoja, niin missä myyn ne talvella? Suurin osa tutuista kerää ahkerasti myös eli heille on turha yrittää myydä. [/quote] Voit myydä mulle ne jo nyt kesällä.  [/quote]Missä asut? [/quote] Pääkaupunkiseudulla. [/quote]Mä asun Keski-Suomessa. :( [/quote] Missä päin siellä? Jos jossain Orivesi-Mänttä-Vilppula-Keuruu-Pihlajavesi -akselilla, niin voisin saada noudon järjestymään.    [/quote]Asun Jyväskylässä eli ei ihan mene tuolle akselille.

[/quote]

Voi harmi :(

Vierailija
47/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:47"]

Voiko kuka tahansa myydä myyjäisissä itse tekemiään hilloja? Kyselee blondi.

[/quote]

Kyllä saa.

Kannattaa alkaa kytätä niitä oman paikkakunnan joulumyyjäisiä nyt jo, monessa alkaa ilmoittautumiset jo nyt kesällä. Varsinkin jos on kädentaitoja niin ehdottomasti kannattaa tehdä esim. joulukortteja myyntiin, jos on hienoja niin niitä menee kyllä. Kannattaa tehdä nätin näköistä, kauniisti pakattua ja huolellisesti tehtyä, ja hinta ei liian korkea :) Netistä löytää vaikka mitä vinkkejä ja ohjeita, myös kaikkea mitä voi tehdä pelkästään kierrätysmateriaaleista eli ei tarvitse ostaa kalliita tarvikkeita. Tarvitsee vaan jaksaa etsiä...

Vierailija
48/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:25"]

Mitenhän minun ruokakuluni pienenevät mustikoista? Meillä ei edes syödä niitä, eikä ne mahaa täytä. Sienten syöminen voi olla hengenvaarallista ja puolukkahillo ei paljon mahaa täytä, se on vain lisuke.

Myöskin juttu on niin, että tosi köyhä ei mitään säästövinkkejä tarvitse, esim minulla on tulot 600 e kuukaudessa ja saan ne tuet jotka minulle kuuluu, niillä pärjäämme hienosti. Ihan peruselämää tosin, ei mitään kodinkoneita tai huonekaluja ostella tietenkään.

Uutta patjaa tosin havittelen, koska epäilen että patjani on homeessa mutta se nuukuus se nuukuus...

[/quote]

Muistikoita olisi ihan hyvä syödä. Ovat terveellisiä ja ei sitten tarvitse ostaa hedelmiä kaupasta. Puolukasta voi tehdä muutakin kuin hilloa. Oletko koskaan kuullut vispipuurosta tai ruispuolukkapuurosta?

[/quote]

En ole kuullut saatikka maistanut, olenhan vain köyhä surkimus. Saan silti joululahjat ostettua ilman että kuljen metsissä hyttysten syötävänä. Eipähän tarvitse ostaa hyttysmyrkkyä, siihenkin pitäisi kerätä pari kiloa puolukkaa, niistä saa euron kilolta ja hyttysmyrkky maksaa ainakin 2 euroa.

Vierailija
49/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:47"]

Voiko kuka tahansa myydä myyjäisissä itse tekemiään hilloja? Kyselee blondi.

[/quote]

Kyllä saa.

Kannattaa alkaa kytätä niitä oman paikkakunnan joulumyyjäisiä nyt jo, monessa alkaa ilmoittautumiset jo nyt kesällä. Varsinkin jos on kädentaitoja niin ehdottomasti kannattaa tehdä esim. joulukortteja myyntiin, jos on hienoja niin niitä menee kyllä. Kannattaa tehdä nätin näköistä, kauniisti pakattua ja huolellisesti tehtyä, ja hinta ei liian korkea :) Netistä löytää vaikka mitä vinkkejä ja ohjeita, myös kaikkea mitä voi tehdä pelkästään kierrätysmateriaaleista eli ei tarvitse ostaa kalliita tarvikkeita. Tarvitsee vaan jaksaa etsiä...
[/quote]Kiitos vinkistä!

Vierailija
50/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:47"] Voiko kuka tahansa myydä myyjäisissä itse tekemiään hilloja? Kyselee blondi. [/quote] Kyllä saa. Kannattaa alkaa kytätä niitä oman paikkakunnan joulumyyjäisiä nyt jo, monessa alkaa ilmoittautumiset jo nyt kesällä. Varsinkin jos on kädentaitoja niin ehdottomasti kannattaa tehdä esim. joulukortteja myyntiin, jos on hienoja niin niitä menee kyllä. Kannattaa tehdä nätin näköistä, kauniisti pakattua ja huolellisesti tehtyä, ja hinta ei liian korkea :) Netistä löytää vaikka mitä vinkkejä ja ohjeita, myös kaikkea mitä voi tehdä pelkästään kierrätysmateriaaleista eli ei tarvitse ostaa kalliita tarvikkeita. Tarvitsee vaan jaksaa etsiä... [/quote]Kiitos vinkistä!

[/quote]

Oman kasvissadon myynti

Kotitarveviljelijä voi myydä omia tuotteitaan ilman viranomaisille tehtävää ilmoitusta. 

Kotitarveviljelijä voi myydä itse tuottamiaan kasviksia, marjoja ja hedelmiä kotona tai torilla. Tuotteita saa toimittaa myös paikalliseen vähittäismyyntiin. Esimerkiksi itse viljeltyjä uusia perunoita voi myydä paikalliselle vähittäiskaupalle. Myös oman omenasadon myyminen tai lahjoittaminen paikalliseen päivä- tai vanhainkotiin on mahdollista. Samat mahdollisuudet koskevat myös luonnonvaraisia marjoja ja sieniä.

Että näin sanoo eviran sivu. Myös leivonnaisia voi tehdä myyntiin. Itse olen ollut välillä kaverin apuna myymässä torilla sekä erilaisissa myyjäisissä. Osassa ollut ilmaiset myyntipaikat, esim pienillä paikkakunnilla kauppojen edustat. Ollaan myyty joulun alla esim itse tehtyjä havukrasseja, hilloja yms. 

Ihailen kaveriani. Hän osti muutama vuosi sitten vanhan autiona olevan maatilan ja on kunnostanut sen täyteen loistoon. Muut ajat hän kasvattaa marjoja, tekee käsitöitä yms. Ei käy muualla töissä vaan elää myytävillä tuoteillaan. Hatunnoston paikka! Ei sovi kaikille, tuossa työssä on pakko olla ahkera. Blogiakin hän kirjoittaa, mutta jätän nimen mainitsematta. Mutta ehkä joku tietää ketä tarkoitan. :)

Vierailija
51/117 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa varautua vielä noin viisi kuukautta.

Vierailija
52/117 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:55"]

Sairaus estää metsässä kyykkimisen. Ehkä kympin kk pystyn säästämään. En pysty edes alesta ostamaan.

[/quote]

Kuinka ollakaan. Selkä varmaann kipeä?
[/quote] joo, eihän sairaita ihmisiä ole, on vain laiskoja, vai mitä? Sopii toivoa, että itse pysyt terveenä ja tykykyisenä, kunnes 126 vuotiaana yhtäkkiä kupsahdat sorvisi ääreen.

Vierailija
53/117 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 19:46"]Johan on typerää köyhien mollaamista. Ensim. pienellä palkalla töissä käyvä yksinhuoltaja ei juuri ehdi muuta kuin huokaista ennen kuin on jo päivä ohi.
[/quote]

Ihan yhtä vähän aikaa minulla on töiden jälkeen huokaista kuin pienipalkkaisella yh:lla. Ehkä vähän vähemmänkin, koska johtavassa asemassa päivä tahtoo vähän venyä. Silti menen syksyllä metsään ja otan lapsetkin mukaan.
[/quote]Täällä Etelä-Suomessa alkaa kyllä olla jo liian pimeä marjanpoimintaan siinä vaiheessa, kun minä pääsen töistä.

Vierailija
54/117 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi säästää lapsille kun pitää ottaa viinaa. Menkööt kadulle huoraamaan, jos haluavat jotain muutakin suuhunpantavaa kuin kyrpää. Hiljaa!

Vierailija
55/117 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 09:23"]

No ei voi säästää lapsille kun pitää ottaa viinaa. Menkööt kadulle huoraamaan, jos haluavat jotain muutakin suuhunpantavaa kuin kyrpää. Hiljaa!

[/quote]

No nyt... :O

Vierailija
56/117 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muistutus.

Metsät on marjoja väärällään. Mustikkasato on kypsynyt ja kypsymässä, mustikan keruuaika on pitkä. Vadelmat kypsyy myös pian.

Tarvitset muovisankon tai sankkoja, niitä myydään eurolla ja marjanpoimurin joka maksaa 6 euroa.

Tori.fi voit myydä marjoja, maksetaan 40-50 euroa mustikasta. Toinen vaihtoehto on mennä torille myymään, ns. maalaispaikat ei paljoa maksa. Tuttavani kersäsi 5 sangollista mustikoita päivässä. Jos tekisi viikon samoin saisi hyvät joulurahat. Myöhemmin tulee puolukkaa ja sitäkin kannattaa kerätä.

Säilöö vaikka itselle jos ei myydä viitsi. Ilmaista ruokaa. Kiisseleitä ja puuroja voi keittää ja syödä mustikoita sellaisenaankin, tai rahkana leipomisesta puhumattakaan.

Kyse on viitseliäisyydestä.

Toki jos köyhyyden lisäksi on masennusta niin silloin ei välttämättä saa mitään aikaiseksi. Mielenterveydelle tekisi hyvää metsässä liikkuminen. Kuntoutuminen voisi alkaa mustikankeruusta.

Vierailija
57/117 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repesin moneen otteeseen, tätä lukiessa.. :DD

Vierailija
58/117 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta lahjoja etukäteen koska lasten mieltykset lelujen osalta muuttuvat ainakin meillä melko nopeasti. Mutta kuten aikaisempinakin vuosina, laitetaan joka kuukausi vähän rahaa sivuun niin ei olla sitten joulukuussa hätää kärsimässä.

Vierailija
59/117 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:55"]

Ap on siinä oikeassa, että nyt on taloudellisesti järkevää ostaa joululahjat jopa puoleen hintaan. Mutta nuo marjanpoiminnat yms. ovat niin pieniä summia, mitä niillä säästää. Pahimmilleen niistä koituu vain kuluja pöytävarauksen, lasipurkkien ja muiden tarvikkeiden muodossa.. Eli ideana ihan kiva myydä, mutta ennen tuloja niihin on oltava sitä rahaa sijoittaa. Marjoja voi toki kerätä itselle, mulla kävellenkö sinne marjaan mennään? Kaikki eivät asu saasteettoman metsän vieressä eikä montaa kymmentä kiloa marjoja jaksa kantaa kovin montaa kilometriä. Eli kun puhutaan oikeasti köyhistä, ei heillä ole autoa tai varaa ajaa linja-autolla. Tai ostaa lasipurkkeja ja sokeria sijoitukseen, joka ehkä tuottaa puolen vuoden päästä! Eli toivoisin vähän sellaista perspektiiviä siihen, mitä oikeasti on olla köyhä! Sitä sokeripussia kun ei ole itsellekään vara ostaa..

[/quote]

Lasipurkkeja saa ilmaiseksi kun säästää ja pyytää tuttavia säästämään kaikki mahdolliset lasiset hillo-, kastike- ja pilttipurkit. Ei tartte ostaa mitään anttilan kalliita purkkeja vaikka nättejä ovatkin.

Vierailija
60/117 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vietä joulua tänäkään vuonna

N54

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän