Köyhät! Joulu tulee taas puolen vuoden päästä.
Muistuksena kaikille niille, jotka viime vuonna joulukuun alussa itkivät täällä ja monessa muussakin paikassa, että rahat loppu ja lapsille ei pysty laittamaan joulua. Joulu tulee tänäkin vuonna ja aikaa on aika tasan puoli vuotta. Mitä jos nyt alkaisit säästämään ja varautumaan tulevaan juhlaan?
Alet on menossa, luonnosta löytyy säilöttävää (esim. autiotalon pihoilla voi kasvaa raparperia, josta tehdä hilloketta joululahjaksi). Metsä on pian täynnä mustikoita, vadelmia, puolukoita ja sieniä, joita keräämällä saa ruokakuluja pienennettyä.
Kommentit (117)
Köyhän tunnistaa siitä, että se suuttuu, jos sille tarjoaa säästövinkkejä.
Minä ottaisin oikein mielelläni raparperikompottia joululahjaksi:)
Sitä voi kyllä syödä talvellakin, on ihanaa vuodenjuuston päällä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:55"]Tulot on niin pienet ettei niistä pysty säästämään. Ja kuka hullu raparperia syö kilotolkulla, varsinkaan jouluna? Jeesus taas näitä idioottien vinkkejä, idioottien jotka ei tiedä mistään mitään. Meillä on aina ollut kiva joulu ilman mitään saatanan raparperihilloketta. [/quote] no idioottimaista tai ei, lapsen mummo tienaa joka joulu hilloja ja hyytelöitä myymällä pari sataa.
[/quote]
Vähän mielikuvitusta kun laittaa peliin niin voi löytää tapoja, joilla ansaita muutama kymppi joulun laittamista varten. Varsinkin jos ajoissa aloittaa. Juurikin hillojen, käsitöiden ym. myymisellä voi hyvinkin tienata myyjäisissä niin että saa sen kinkun pöytään ja lapsille vielä lahjat. Herkkutateista maksetaan mukavasti ja just oli uutisissa, että mustikkaa tulee tänä vuonna paljon. Luulisi, että sieniäkin tulee näillä sateilla.
Tietenkään kaikki eivät pääse, pysty, osaa, jaksa jne jne. eikä kaikkea voi ennakoida. Mutta ne jotka pystyvät, niin minusta tämä oli ihan hyvä muistutus ap:ltä. Kun ajoissa aloittaa ja käyttää vähän mielikuvitusta, on mahdollisuus saada vähän rahaa säästöön. Helposti sitä ajattelee, että jouluun on vaikka kuinka kauan ja kyllä sitä jotain keksitään, ja yhtäkkiä onkin jo aatonaatto ja huomataan, ettei mitään olekaan keksitty eikä rahaa eikä lasten lahjoja ole.
Hei ap, etkö muistanut, että ei köyhälle saa ehdottaa mitään?! Koska köyhän tulee mieluiten saada kaikki muilta ja jokainen omaa ponnistelua vaativa toiminta (vrt. mustikoiden kerääminen ja myyminen, lapsenvahdiksi tarjoutuminen, ruohonleikkuuavun tarjoaminen, hanttihommat, taimien aksvatus ja myynti myyjäisissä jne.) on liian vaikeaa ja työlästä sen ja tämän ja tuon asian vuoksi. Siinähän se syy köyhyyteenkin monilla on. Kun mitään ei saada oikeasti aikaiseksi kun ihminen on liian kiireinen ja täystyöllistetty siinä itsesäälissä rypemisessä.
Joulu tosiaan tulee ja alesta saisi nyt kivasti lapsille vaatetta ja leluja. Omaa tyhmyyttä jos ei ole sitten viime joulun saanut sen vertaa muutamaa kymppiä säästöön, että voisi nyt alesta ostaa. Mihin puolessa vuodessa meni jokainen ilta? Töitä ja keikkahommia kyllä on kun vain astuu oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Ja tässä kohtaa on turha älähtää,e ttä ei täällä meillä päin vaan ole. Miksi sitten yhä asut siellä?! Muuta nyt hyvä ihminen sitten sinne, missä niität öitä on. Ja jatkokouluttaudu. Vai onko nekin nyt juuri poissuljettuja kun on sitä ja tätä kremppaa ja vaivaa ja kurjuutta?
RYHTIÄ nyt hyvät ihmiset. Päätä tänään, että nyt oikeasti alat tekemään asioidesi eteen itse töitä, etkä vain odota, että jotain tapahtuisi tai joku kotoa hakisi tienaamaan. Lopetat sen itsesäälissä piehtaroinnin ja aloitat elämäntaparempan.
Mitenhän minun ruokakuluni pienenevät mustikoista? Meillä ei edes syödä niitä, eikä ne mahaa täytä. Sienten syöminen voi olla hengenvaarallista ja puolukkahillo ei paljon mahaa täytä, se on vain lisuke.
Myöskin juttu on niin, että tosi köyhä ei mitään säästövinkkejä tarvitse, esim minulla on tulot 600 e kuukaudessa ja saan ne tuet jotka minulle kuuluu, niillä pärjäämme hienosti. Ihan peruselämää tosin, ei mitään kodinkoneita tai huonekaluja ostella tietenkään.
Uutta patjaa tosin havittelen, koska epäilen että patjani on homeessa mutta se nuukuus se nuukuus...
Autiotalojen pihat eivät tosiaan kuulu jokamiehenoikeuden piiriin, eli alapeukuttakaa vaan, näin se on. Omistajat voivat hyvinkin käydä sadon korjaamassa, vaikka muuten eivät kävisikään. Me on poimittu joskus viinimarjoja, mutta ainoastaan siksi, että omistaja oli anopille soittanut, että käykäää korjaamassa sato pois, itse eivät ehdi.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:31"]Autiotalojen pihat eivät tosiaan kuulu jokamiehenoikeuden piiriin, eli alapeukuttakaa vaan, näin se on. Omistajat voivat hyvinkin käydä sadon korjaamassa, vaikka muuten eivät kävisikään. Me on poimittu joskus viinimarjoja, mutta ainoastaan siksi, että omistaja oli anopille soittanut, että käykäää korjaamassa sato pois, itse eivät ehdi.
[/quote]
Se autiotalo oli vain suluissa ESIMERKKINÄ, kyllä raparperiä löytyy muualtakin... Ja jollei löydy, niin mustikkaa ja puolukkaa vaan hilloksi, marjastamiseen sopivaa metsää on Suomi vääränään...
Jos kerään tänä kesänä pakkasen täyteen raparperia ja marjoja, niin missä myyn ne talvella? Suurin osa tutuista kerää ahkerasti myös eli heille on turha yrittää myydä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:31"]Autiotalojen pihat eivät tosiaan kuulu jokamiehenoikeuden piiriin, eli alapeukuttakaa vaan, näin se on. Omistajat voivat hyvinkin käydä sadon korjaamassa, vaikka muuten eivät kävisikään. Me on poimittu joskus viinimarjoja, mutta ainoastaan siksi, että omistaja oli anopille soittanut, että käykäää korjaamassa sato pois, itse eivät ehdi. [/quote] Se autiotalo oli vain suluissa ESIMERKKINÄ, kyllä raparperiä löytyy muualtakin... Ja jollei löydy, niin mustikkaa ja puolukkaa vaan hilloksi, marjastamiseen sopivaa metsää on Suomi vääränään...
[/quote]
Mä kyllä poimin mustikoita, eli asia ei koske minua sekä puolukoita sen minkä saan tiloihin sopimaan. Ärsytti vaan tämä autiotalo. On käynyt jopa niin, että sukulaisen maalla olevassa talossa on tultu poimimaan pihasta puutarhavattuja, vaikka talo on ollut asuttu. Tai siis sillai, että vatut eivät ihan siinä oven edessä ole, mutta pihapiirissä kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"]
Jos kerään tänä kesänä pakkasen täyteen raparperia ja marjoja, niin missä myyn ne talvella? Suurin osa tutuista kerää ahkerasti myös eli heille on turha yrittää myydä.
[/quote]
Teet hilloiksi ja myyt joulumyyjäisissä? Tai annat joululahjoina muille kuin lapsille -> säästyy rahaa lasten lahjoihin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:25"]
Mitenhän minun ruokakuluni pienenevät mustikoista? Meillä ei edes syödä niitä, eikä ne mahaa täytä. Sienten syöminen voi olla hengenvaarallista ja puolukkahillo ei paljon mahaa täytä, se on vain lisuke.
Myöskin juttu on niin, että tosi köyhä ei mitään säästövinkkejä tarvitse, esim minulla on tulot 600 e kuukaudessa ja saan ne tuet jotka minulle kuuluu, niillä pärjäämme hienosti. Ihan peruselämää tosin, ei mitään kodinkoneita tai huonekaluja ostella tietenkään.
Uutta patjaa tosin havittelen, koska epäilen että patjani on homeessa mutta se nuukuus se nuukuus...
[/quote]
Muistikoita olisi ihan hyvä syödä. Ovat terveellisiä ja ei sitten tarvitse ostaa hedelmiä kaupasta. Puolukasta voi tehdä muutakin kuin hilloa. Oletko koskaan kuullut vispipuurosta tai ruispuolukkapuurosta?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"]
[/quote]
Voit myydä mulle ne jo nyt kesällä.
Käyn nyt alennusmyynnissä ostaakseni lapsille vaatteita syksyksi kouluun. Jalkineita en osta, koska jalat kasvavat kesän aikana ja kokoja on vaikea arvioida etukäteen. Jos hyvin käy, ostan takitkin. Itselleni ostin jo alusbaatteita kuten aina kaksi kertaa vuodessa alesta. Säästän syksyn harrastusmaksuja varten, en todellakaan jouluksi vielä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"]
[/quote]
Voit myydä mulle ne jo nyt kesällä.
[/quote]Missä asut?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"]
[/quote]
Teet hilloiksi ja myyt joulumyyjäisissä? Tai annat joululahjoina muille kuin lapsille -> säästyy rahaa lasten lahjoihin.
[/quote]joo, joulumyyjäisissä se munkin lapsen mummo tilin tekee.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"] Jos kerään tänä kesänä pakkasen täyteen raparperia ja marjoja, niin missä myyn ne talvella? Suurin osa tutuista kerää ahkerasti myös eli heille on turha yrittää myydä. [/quote] Voit myydä mulle ne jo nyt kesällä. [/quote]Missä asut?
[/quote]
Pääkaupunkiseudulla.
Miksi säästää, kun jouluna saa ilmaisetmlahjat ja ruoatneri hyväntekeväisyyssivuilta. Kehuihan se yksikin mamma, että kaapit pursusi lahjoja, kun pani anomuksen monelle sivulle. Joku kauppiaskin toi ihan kinkun ovelle. Tavaraa tuli satojen eurojen edestä. Nekin rahat sai käyttää tatuointeihin ja hiusten raidoittamiseen
Voiko kuka tahansa myydä myyjäisissä itse tekemiään hilloja? Kyselee blondi.
Sitä raparperia tulee niin paljon, että varmasti sitä saa ottaa, kun kysyy luvan. Monien muiden kanssa sama juttu, esim. jos omenoita tulee paljon, niin kyllä meille saisi tulla hakemaan jos itse poimii.
Ja kyllä ne sienet, marjat ja se raparperikin pienentävät ruokalaskua, ovathan ne pois siitä, mitä muuten ostaisi. Voikukannupuistakin saa muuten hyvää pikkelsiä, tosin voikukkaan ei enää taida tulla nuppuja.
Mutta kantarellit nousevat kohta, alkuja oli jo näkyvissä!
En ole ap, mutta mitä vikaa tässä vinkissä nyt oikeasti on? Kyllä se joulu tulee, ehkä joku sai tästä herätyksen ja otti onkeensa. Jollet juuri sinä tästä hyödy, niin ei se ap:n vika ole... Käyttäkää mielikuvitusta, tässä oli vain ehdotuksia eritavoista saada lahjoja halvemmalla, tee oma variaatio joka sopii itselle paremmin.