Köyhät! Joulu tulee taas puolen vuoden päästä.
Muistuksena kaikille niille, jotka viime vuonna joulukuun alussa itkivät täällä ja monessa muussakin paikassa, että rahat loppu ja lapsille ei pysty laittamaan joulua. Joulu tulee tänäkin vuonna ja aikaa on aika tasan puoli vuotta. Mitä jos nyt alkaisit säästämään ja varautumaan tulevaan juhlaan?
Alet on menossa, luonnosta löytyy säilöttävää (esim. autiotalon pihoilla voi kasvaa raparperia, josta tehdä hilloketta joululahjaksi). Metsä on pian täynnä mustikoita, vadelmia, puolukoita ja sieniä, joita keräämällä saa ruokakuluja pienennettyä.
Kommentit (117)
Mä olen säästänyt jo 3 vuotta mieheni lahjaan. Täyttää ensi jouluna (25.12) 25 ja haluan ostaa sille sen kauan toivoman lahjan. Aina laittanut säästöön kun on ylimääräistä ollut. Viime vuosina oon kyllä ostanut sille lahjan, vaan halvemman ja pienemmän.
Hyvä muistutus ja hyviä vinkkejä :)
Mä maxan vielä viime joulun osareit XD
Omenat joita jotkut antavat ilmaiseksi on huonoja. Ne on niitä maahan tippuneita. Eivät muuten antaisi.
En kelpuuta, vaikka köyhä olenkin.
Ja niistä ei todellakaan voi tehdä hilloja myyjäisiin. Niistäkö jotkut niitä myynnissä olevia hilloja tekee. Hyi hitto.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:32"]Mä maxan vielä viime joulun osareit XD
[/quote]Sama juttu! Tänään tuli huomautus :D
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:32"]
Mä maxan vielä viime joulun osareit XD
[/quote]
Minä en joulua velaksi vietä todellakaan, olen viettämättä jos ei rahaa ole.
Eikö tuonkin rahan voi säästää, millä velkaa lyhentää.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:34"]Omenat joita jotkut antavat ilmaiseksi on huonoja. Ne on niitä maahan tippuneita. Eivät muuten antaisi.
Ja niistä ei todellakaan voi tehdä hilloja myyjäisiin. Niistäkö jotkut niitä myynnissä olevia hilloja tekee. Hyi hitto.
[/quote]Mä oon löytänyt ainoastaan hyviä omenoita noista koreista. Harmi jos sulla huonompia kokemuksia.
Ihmettelen joskus näitä köyhiä ja työttömiä. Itse teen juuri 13 päivän työputkea, kun ketään ei saada töihin. No tienaan 1000 euroa ylimääräiistä, kun tähän suostuin
Voi hyvää päivää tätä ketjua. Mikä vika niissä maahan pudonneissa ompuissakin on, ottaa sen huonon kohdan vaan pois. Ja hyttysmyrkyt maksaa, vali vali.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:48"]
Sitä raparperia tulee niin paljon, että varmasti sitä saa ottaa, kun kysyy luvan. Monien muiden kanssa sama juttu, esim. jos omenoita tulee paljon, niin kyllä meille saisi tulla hakemaan jos itse poimii. Ja kyllä ne sienet, marjat ja se raparperikin pienentävät ruokalaskua, ovathan ne pois siitä, mitä muuten ostaisi. Voikukannupuistakin saa muuten hyvää pikkelsiä, tosin voikukkaan ei enää taida tulla nuppuja. Mutta kantarellit nousevat kohta, alkuja oli jo näkyvissä!
[/quote]
Nimenomaan, lupa aina kysytään. Useimmiten noille viinimarjoille, raparpereille yms. ei ole kaueampana asuvalla perikunnilla paljonkaan käyttöä, mutta luvatta ei saa mennä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:38"]Ihmettelen joskus näitä köyhiä ja työttömiä. Itse teen juuri 13 päivän työputkea, kun ketään ei saada töihin. No tienaan 1000 euroa ylimääräiistä, kun tähän suostuin
[/quote]No minä oon yksi joka on tähän kirjoitellut. En ole työtön ollut koskaan mutta aika pienituloinen kuitenkin ja nyt hoitovapaalla ja mielelläni otan tästäkin ketjusta vinkkejä. Hyvä ketju.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:34"]
Omenat joita jotkut antavat ilmaiseksi on huonoja. Ne on niitä maahan tippuneita. Eivät muuten antaisi.
[/quote]
No kyllä meillä perikunnan mökissä viime kesänä tuli niin valtava omenasato, että ihan puusta sai käydä ottamassa, kuka halusi. Joillain oli lappukin, että poimi vapaasti itse, kun viime vuosi oli aivan mahdoton omppuvuosi meillä päin. Maahan tippuneista tehdään itse mehua, niistä se mehu paremmin tuleekin. Tänä vuonna on näköjään lepovuosi, eli annettavaksi asti ei riitä kuin maistiaisia.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:38"]
Ihmettelen joskus näitä köyhiä ja työttömiä. Itse teen juuri 13 päivän työputkea, kun ketään ei saada töihin. No tienaan 1000 euroa ylimääräiistä, kun tähän suostuin
[/quote]
Hoitajan töitä? Ei niitä ole kovin työttömänä.
Tiedän kaksi kallista juttua joita lapseni haluaa. Toisen olisi toinen halunnut jo viime jouluksi (listalla kaki kallista, josta toisen sai).
Aloitin säästämisen jo heti viime joulun jälkeen, toisen lahja maksaa 100€ ja toisen 170€. Ei ole varaa juuri ennen joulua pistää kerralla tuota summaa + sisaren lasten lahjat jne päälle.
Saako toisten omenoita mennä ottamaan pihasta? En ole tiennytkään. Viime joulu oli hassu, olin työtön, maksoin lisäveroja ja silti molemmat lapset sai minulta sadalla eurolla haluamiaan lahjoja ja mummoilta ja kummeilta vielä lisäksi. He eivät varmaan edes huomaa mitään köyhyyttä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:38"]
[/quote]
Hoitajan töitä? Ei niitä ole kovin työttömänä.
[/quote] no nämä lisätyöt olisi voinut tehdä kouluttamaton hoitoapulainenkin, mutta kesällä kukaan ei halunnut töihin. Saa sossusta helpolla rahaa ja jouluna avustusjärjestöjen kautta lahjat ilmaiseksi. Niinhän se on, että hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä
Nyt on metsät täynnä ilmaista mustikkaa, joten sinne. Siis metsään, ei mustikkaan.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:00"]Ei auta vaikka kuinka olisi aikaa kun ei ole mahdollisuutta säästää.
Kaikki menee mikä tulee.
Hyvää Joulua sinullekin.
Kiitos kun aiheutit mielipahaa monessa.
[/quote]ei millään pahalla mutta kuulostaa että olet itse sellainen ettet viitsi vaan säästää tai ostat huomaamattasi kalliimpaa ruokaa, tuhlaat johkin turhaan yms. Esim jos säästät nyt joka kuussa 10 euroa sulla on joulukuussa 50 euroa ja sillä saat ihan varmasti jotain parille lapselle, kolmellekkin kunhan vähän katselet :)!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 19:44"]Elokuun viimeisenä viikonloppuna on siivouspäivä, jolloin voi myydä omaa rompettaan ilmaiseksi ilman kalliita pöytävuokria. http://siivouspaiva.com/info/siivouspaivan-perusteet
[/quote]hyyyiiiii. MYYDÄ OMAA ROMPETTAAAN!!!!!!!!?
Ostan vain mitä todella, siis todella tarvitsen. Rahat ja mielenrauha säästyvät kun ei ole turhaa krääsää ympärillä. Näin viimeiset kaksi vuotta.