Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät! Joulu tulee taas puolen vuoden päästä.

Vierailija
26.06.2015 |

Muistuksena kaikille niille, jotka viime vuonna joulukuun alussa itkivät täällä ja monessa muussakin paikassa, että rahat loppu ja lapsille ei pysty laittamaan joulua. Joulu tulee tänäkin vuonna ja aikaa on aika tasan puoli vuotta. Mitä jos nyt alkaisit säästämään ja varautumaan tulevaan juhlaan?

Alet on menossa, luonnosta löytyy säilöttävää (esim. autiotalon pihoilla voi kasvaa raparperia, josta tehdä hilloketta joululahjaksi). Metsä on pian täynnä mustikoita, vadelmia, puolukoita ja sieniä, joita keräämällä saa ruokakuluja pienennettyä. 

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 19:57"]Ihan aiheellinen muistutus. Itse olen monta vuotta säästänyt, koska olen köyhä. Ja lahjat on tärkeitä, koska olen ainoa, jolta lapseni lahjoja saa. No ostaa isipappa muutaman, kun pakotan.

Se vaan, että ihan oikeasti on niitä, joilla IHAN OIKEASTI menee kaikki rahat viimeistä senttiä myöten elämiseen, että siitä ei voi säästellä mitään. Itselläni oli joskusvanhempainrahakaudella tulot niin pienet(yh), että 2 euroakin oli joskus iso raha.

Kaikki eivät valitettavasti pääse poimimaan marjoja yms. Minä sain kipeän selkä- ja kaularankavikani kanssa kerättyä aina puoli litraa-litran  mustikoita kerralla. Tarpeeksi usein kun kävi metsässä, niin tuli mustikoita sen verran, että talven tyttö sai mustikkamaitoa. Viime kesänä en valitettavasti päässyt ollenkaan metsään selän takia.

Ei ne asiat ole aina niin helppoja. Että kaikki pystyvät tekemään niin kuin sinä tekisit.
[/quote]en väitö että et ole oikea mutta täällä on jo kolme selkävammasta ilmottautunut :Ddd

Vierailija
102/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:10"]Ei näistä vinkeistä kannata suuttua. Jos ei pysty niin ei pysty. Mutta moni pystyy ja ei ehkä ole tullut ajatelleeksi kaikkea mistä sitä rahaa voisi saada. En itsekään ole, ja tässä keskustelussa on tullut paljon hyviä vinkkejä miten tienata vähän ekstraa, mihin sitten tarviikin. Se joulu on jäänyt vähän sivuosaan jo tässä...
[/quote]istutte rahasamponne päällä naiset t. Narsisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:55"]

Ap on siinä oikeassa, että nyt on taloudellisesti järkevää ostaa joululahjat jopa puoleen hintaan. Mutta nuo marjanpoiminnat yms. ovat niin pieniä summia, mitä niillä säästää. Pahimmilleen niistä koituu vain kuluja pöytävarauksen, lasipurkkien ja muiden tarvikkeiden muodossa.. Eli ideana ihan kiva myydä, mutta ennen tuloja niihin on oltava sitä rahaa sijoittaa. Marjoja voi toki kerätä itselle, mulla kävellenkö sinne marjaan mennään? Kaikki eivät asu saasteettoman metsän vieressä eikä montaa kymmentä kiloa marjoja jaksa kantaa kovin montaa kilometriä. Eli kun puhutaan oikeasti köyhistä, ei heillä ole autoa tai varaa ajaa linja-autolla. Tai ostaa lasipurkkeja ja sokeria sijoitukseen, joka ehkä tuottaa puolen vuoden päästä! Eli toivoisin vähän sellaista perspektiiviä siihen, mitä oikeasti on olla köyhä! Sitä sokeripussia kun ei ole itsellekään vara ostaa..

[/quote]

500 g sokeripusseja saa tällä hetkellä Tokmannista kaksi eurolla. 
[/quote]ei minulla ole euroa, osta sitten iyse se minulle ja lopeta huutelu!

Vierailija
104/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"]

Jos kerään tänä kesänä pakkasen täyteen raparperia ja marjoja, niin missä myyn ne talvella? Suurin osa tutuista kerää ahkerasti myös eli heille on turha yrittää myydä.

[/quote]

Teet hilloiksi ja myyt joulumyyjäisissä? Tai annat joululahjoina muille kuin lapsille -> säästyy rahaa lasten lahjoihin.

[/quote]

Fiksuimmat näköjään myyvät niitä mustikoita juuri parhaillaan.  Voisi vaikka säästää niistä saatavat myyntitulot joulua varten. Tietenkin vaivattominta on joulun alla ilmoittautua johonkin keräykseen persaukiseksi.

Vierailija
105/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:53"]Juu alet kannattaa! Itse teen kummilapselleni aina jouluksi joulukalenterin. Jokapäivälle kalenterissa on joku 1€ juttu. Löysin sinne paljon kivaa HM:n alesta, kun oli eurolla hiuspantoja yms muuta pientä, sekä vaatteita. Sama juttu myös muissa vaatekaupoissa! Olen ostanut itsellekin, halvemmalla uusia kun kirpparilta.. ;) Tarkan "markan" vartiana ostan ruokia alesta, ja laitan pakkaseen. Saippuat yms ostan yleensä Tokmannilta, jossa on parhaat tarjoukset. 

+ nyt kun aloittaa ostamaan/miettimään joululahjoja.. Niin välttää stressin, ja lahjat on ajatuksella hankittua.. Eikä kiireellä.. :)

Hyvää joulua mammat! ;) Ja kesää myös, kunhan alkais.. Kelit on ollut melkein yhtä lämpimät kuin viime joulukuussa.. Räntäsade vaan puutuu.. :D
[/quote]se on 24 euroo. Köyhälle aika paha jos ei kuulemmma saa ees tiskiharjaa miettimättä onko se tarpeellinen

Vierailija
106/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:41"]Mä olen säästänyt jo 3 vuotta mieheni lahjaan. Täyttää ensi jouluna (25.12) 25 ja haluan ostaa sille sen kauan toivoman lahjan. Aina laittanut säästöön kun on ylimääräistä ollut. Viime vuosina oon kyllä ostanut sille lahjan, vaan halvemman ja pienemmän.
[/quote]
Onko tuo 25.12 joku koodi vai mikä?!

Vierailija
107/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:10"]Ei näistä vinkeistä kannata suuttua. Jos ei pysty niin ei pysty. Mutta moni pystyy ja ei ehkä ole tullut ajatelleeksi kaikkea mistä sitä rahaa voisi saada. En itsekään ole, ja tässä keskustelussa on tullut paljon hyviä vinkkejä miten tienata vähän ekstraa, mihin sitten tarviikin. Se joulu on jäänyt vähän sivuosaan jo tässä...
[/quote]

En minä ainakaan noista vinkeistä suuttunut, päinvastoin, nehän olivat oikein hyviä niille, joilla on mahdollisuudet mennä keräämään niitä omenia tai marjoja. Olisi ihanaa koristella kauniita hillopurkkeja täynnä omatekemää hilloa.
Mutta se, mikä ärsyttää tässä ketjussa, on tuo köyhien mollaaminen ja haukkuminen. Ja se, että kaikki köyhät luokitellaan siihen yhteen kastiin ja se on "patalaiska tekosyiden keksijä, jolle ei mikään kelpaa". Kyllä niitä vinkkejä voi jakaa ilman sitä haukkumistakin.

Vierailija
108/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 03:36"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:41"]Mä olen säästänyt jo 3 vuotta mieheni lahjaan. Täyttää ensi jouluna (25.12) 25 ja haluan ostaa sille sen kauan toivoman lahjan. Aina laittanut säästöön kun on ylimääräistä ollut. Viime vuosina oon kyllä ostanut sille lahjan, vaan halvemman ja pienemmän.
[/quote]
Onko tuo 25.12 joku koodi vai mikä?!
[/quote]

??? "25. päivä joulukuuta mieheni täyttää 25 vuotta."

Vierailija
109/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419142133896.html

Yksi tällaisista avunsaajista on yksinhuoltaja Titta Vaittisen perhe Espoosta. Kolmen lapsen yksinhuoltaja jäi syksyllä työttömäksi ja rahat ovat tiukassa. 

Syksyllä Vaittinen laittoi Facebookin Avustuksia vähävaraisille -ryhmään ilmoituksen avuntarpeestaan. Arjen hyväntekijöiden määrä hämmensi naisen, sillä tuntemattomat ihmiset lahjoittivat heille muun muassa vaatteita, ruokaa ja leluja. 

-Ihmisten avokätisyys yllätti minut täysin. Auttaa nyt täysin ventovieraita ihmisiä näin ruhtinaallisesti, Vaittinen hehkuttaa. 

”Pomo sanoi, että paistaa kinkun itse”

Tänä vuonna Osku, 2, Lassi, 8, ja Miro, 11, saavat elämänsä ikimuistoisimman joulun - juurikin avustusryhmien ansiosta. 

-Viime viikolla laitoin Facebookin Jouluapu, Koko Suomi -ryhmään viestin ja sieltä sain taas todella paljon apua joulua varten. Erään yrityksen työporukka otti yhteyttä. He kertoivat, että olivat keränneet rahaa avustusta varten ja päättivät auttaa juuri meidän perhettä, Vaittinen kertoo. 

Avokätiseen lahjoitukseen kuului kaikille pojille uudet talvivaatteet. Lisäksi yrityksen puhemies aikoi toimittaa Vaittisen perheelle kaikki jouluruuat. 

-Pomo sanoi vielä, että hän henkilökohtaisesti paistaa kinkun meille itse, koska on siinä kuulemma niin hyvä! äiti-Vaittinen nauraa. 

Hyvät teot eivät loppuneet tähänkään, koska Titta Vaittinen oli laittanut ilmoituksen myös paikallisen korttelikirppiksen Facebook-sivulle. 

-Kysyin, josko joltakulta olisi löytynyt halvalla vanhoja joulukoristeita, että voisin luoda vähävaraisen perheen pojille vähän joulutunnelmaa. Yhtäkkiä sain kymmeniä yhteydenottoja ihmisiltä, jotka halusivat auttaa meitä ja tarjosivat lahjoja, ruokaa ja koristeita. 

Nyt perheen kuusi on koristeltu lahjoitetuilla koristeilla, ikkunoita somistavat lahjoituksena saadut jouluverhot ja kynttilät, ja kaapit notkuvat lahjoista ja jouluherkuista. 

Vierailija
110/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 06:08"]

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419142133896.html

Yksi tällaisista avunsaajista on yksinhuoltaja Titta Vaittisen perhe Espoosta. Kolmen lapsen yksinhuoltaja jäi syksyllä työttömäksi ja rahat ovat tiukassa. 

Syksyllä Vaittinen laittoi Facebookin Avustuksia vähävaraisille -ryhmään ilmoituksen avuntarpeestaan. Arjen hyväntekijöiden määrä hämmensi naisen, sillä tuntemattomat ihmiset lahjoittivat heille muun muassa vaatteita, ruokaa ja leluja. 

-Ihmisten avokätisyys yllätti minut täysin. Auttaa nyt täysin ventovieraita ihmisiä näin ruhtinaallisesti, Vaittinen hehkuttaa. 

”Pomo sanoi, että paistaa kinkun itse”

Tänä vuonna Osku, 2, Lassi, 8, ja Miro, 11, saavat elämänsä ikimuistoisimman joulun - juurikin avustusryhmien ansiosta. 

-Viime viikolla laitoin Facebookin Jouluapu, Koko Suomi -ryhmään viestin ja sieltä sain taas todella paljon apua joulua varten. Erään yrityksen työporukka otti yhteyttä. He kertoivat, että olivat keränneet rahaa avustusta varten ja päättivät auttaa juuri meidän perhettä, Vaittinen kertoo. 

Avokätiseen lahjoitukseen kuului kaikille pojille uudet talvivaatteet. Lisäksi yrityksen puhemies aikoi toimittaa Vaittisen perheelle kaikki jouluruuat. 

-Pomo sanoi vielä, että hän henkilökohtaisesti paistaa kinkun meille itse, koska on siinä kuulemma niin hyvä! äiti-Vaittinen nauraa. 

Hyvät teot eivät loppuneet tähänkään, koska Titta Vaittinen oli laittanut ilmoituksen myös paikallisen korttelikirppiksen Facebook-sivulle. 

-Kysyin, josko joltakulta olisi löytynyt halvalla vanhoja joulukoristeita, että voisin luoda vähävaraisen perheen pojille vähän joulutunnelmaa. Yhtäkkiä sain kymmeniä yhteydenottoja ihmisiltä, jotka halusivat auttaa meitä ja tarjosivat lahjoja, ruokaa ja koristeita. 

Nyt perheen kuusi on koristeltu lahjoitetuilla koristeilla, ikkunoita somistavat lahjoituksena saadut jouluverhot ja kynttilät, ja kaapit notkuvat lahjoista ja jouluherkuista. 

[/quote]

Miksi säästämään. Kun voit laittaa erilaisiin avustussivustoihin pyyntöjä, kaapit notkuvat herkuista ja lahjoista ja kauppias tuo oikein itse kinkun kotiisi.

Sinun ei tarvitse muuta kuin maata kotona odottamassa, niin lahjat ja jouluverhot tupsahtavat ikkunoihin. Ei tarvitse kerätä mustikkaa tai tehdä töitä tai säästää pennosia, vaan voit käyttää nekin rahat uuteen tatuointiin ja tekoripsiin ja geelikynsiin. 

Vain töissäkäyvät joutuvat itse maksamaan joulunsa ja lapsilleen lahjansa. Muut voivat pyytää avustusjärjestöiltä ja ei tarvitse omaa rahaa tuhlata joulun viettoon ja lahjoihin

Vierailija
111/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 19:56"]

En edes muista mones juhannus nyt oli kun teimme joulukortit. Materiaalin kerään töissä vuoden varrella, olen toimistossa töissä ja sinne tulee jonkin verran erilaista pakkausmateriaaleja jne. Etsin ideoita netistä ja otan kuvakaappauksia kun näen kivoja .

käymme juhannuksen jälkeen mun vanhemmilla ja jätän sinne ne kortit, joille myös vanhempani lähettää.

joskun äitini tekee oman kortin, joskus laitamme kaikki nimet alle samaan korttiin, varsinkin jos on työläämpi kortti. 

Sitten ne kortit, jotka eivät mene meillä myyn työkavereilleni 3 e kpl. 

Nyt tuli tehtyä n 80 kpl, eli teemme niin kauan kun korttipohjia riittää. Nämä rahat käytän lasten joululahjoihin. Kumpikin saa minulta yhden suosikkilahjan ja tähän mennessä rahoilla on saanut ne. Viime vuonna ja toissa vuonna kortteja olisi mennyt töissä lisääkin, ajattelin ensi kuussa tehdä päivystysvuoroissa n 100 lisää. Ja jos ei mene kaupaksi, laitetaan sitten seuraavana jouluna eteenpäin.

meillä myös lahjatoiveet muuttuu, aikaisintaan joulukuun alussa voi alkaa kauppoja katsomaan.

[/quote]

Tosi kiva kun voisi käyttää työaikaa ja työpaikan materiaalia. Meillä tuo kaikki on tiukasti kielletty.

[/quote]

heinäkuussa on talo kiinni, mutta koska on kansainvälinen yritys, on pakko jonkun olla töissä .

Mulla on työaika 8 h, josta varsinaista työtä on max 30 min. Alkukuusta voi olla vähän enemmän tai ei  sillä meidän ala hiljenee juhannuksesta ja käynnistyy kunnolla vasta syyskuun alussa, tai elokuun lopussa.

esimies tietää tämän, mutta näin on määrätty.

pomo on vaan tyytyväinen kun olen heinäkuun töissä , tunkua ei ole.

työpaikan materiaalia tarkoitN postista tulleet mainokset, pakkausmateriaalit, jotka menisivät muuten kierrätyslaatikkoon . En todellakaan vie tavaraa , joka on ostettu.

esim viime ja tänä vuonna ompelin kiinni ompelukoneella eli liimaa meni vain 1 tuubi, kun ompelun takia tarvittiin liimaa vähemmän.

Vierailija
112/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätin, että tänä vuonna en anna mihinkään joululahjakerjäykseen rahaa. Ovelimmat ja röyhkeimmät käyttää niitä hyväkseen. 

Loput sitten itkee ja marisee, kun sai niin huonoja lahjoja ilmaiseksi joulupuukeräyksistä, että piti heittää roskiin.

Autan vain enää sellaisia, jotka tunnen henkilökohtaisesti ja pystyn apua antamaan suoraan. Jotenkin on luotto mennyt ihmisiin

Vierailija
113/117 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 06:08"]

[/quote]

Vanhin lapsikin 11 ja yhtään ei ole edellisvuosien koristeita tallella? Eikö niitä enää tehdä koulussa joka vuosi?

Vierailija
114/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista! Joko on avustuskerjäykset jo muistettu laittaa Facen ryhmiin?

Vierailija
115/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap.n idea on poikinut säästöjä vähävaraisille perheille. Harmittaisi altavasti lukea joulun jälkeen kirjoituksia, että lapset ei saanut lahjoja, mitä nyt ikean lyijykynän ja kirjekuorista(laskujen) niitatun vihon.

Vierailija
116/117 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä auttanut varoitus tänäkään vuonna, vaan taas tarvittiin Jouluapua. Ensi vuonna uudella innolla, eikö?

Vierailija
117/117 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa valmistautumiseen vielä noin kolme kuukautta. Varaudu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi