Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät! Joulu tulee taas puolen vuoden päästä.

Vierailija
26.06.2015 |

Muistuksena kaikille niille, jotka viime vuonna joulukuun alussa itkivät täällä ja monessa muussakin paikassa, että rahat loppu ja lapsille ei pysty laittamaan joulua. Joulu tulee tänäkin vuonna ja aikaa on aika tasan puoli vuotta. Mitä jos nyt alkaisit säästämään ja varautumaan tulevaan juhlaan?

Alet on menossa, luonnosta löytyy säilöttävää (esim. autiotalon pihoilla voi kasvaa raparperia, josta tehdä hilloketta joululahjaksi). Metsä on pian täynnä mustikoita, vadelmia, puolukoita ja sieniä, joita keräämällä saa ruokakuluja pienennettyä. 

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siinä oikeassa, että nyt on taloudellisesti järkevää ostaa joululahjat jopa puoleen hintaan.

Mutta nuo marjanpoiminnat yms. ovat niin pieniä summia, mitä niillä säästää. Pahimmilleen niistä koituu vain kuluja pöytävarauksen, lasipurkkien ja muiden tarvikkeiden muodossa.. Eli ideana ihan kiva myydä, mutta ennen tuloja niihin on oltava sitä rahaa sijoittaa.

Marjoja voi toki kerätä itselle, mulla kävellenkö sinne marjaan mennään? Kaikki eivät asu saasteettoman metsän vieressä eikä montaa kymmentä kiloa marjoja jaksa kantaa kovin montaa kilometriä.

Eli kun puhutaan oikeasti köyhistä, ei heillä ole autoa tai varaa ajaa linja-autolla. Tai ostaa lasipurkkeja ja sokeria sijoitukseen, joka ehkä tuottaa puolen vuoden päästä!

Eli toivoisin vähän sellaista perspektiiviä siihen, mitä oikeasti on olla köyhä!

Sitä sokeripussia kun ei ole itsellekään vara ostaa..

Vierailija
2/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:47"]Saako toisten omenoita mennä ottamaan pihasta? En ole tiennytkään. Viime joulu oli hassu, olin työtön, maksoin lisäveroja ja silti molemmat lapset sai minulta sadalla eurolla haluamiaan lahjoja ja mummoilta ja kummeilta vielä lisäksi. He eivät varmaan edes huomaa mitään köyhyyttä.
[/quote]

No ei tietenkään ilman lupaa. Mutta jos on omenoita liian kanssa, niinkuin monesti on, niin helposti löytyy joku, jolta sen luvan saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:39"]

Voi hyvää päivää tätä ketjua. Mikä vika niissä maahan pudonneissa ompuissakin on, ottaa sen huonon kohdan vaan pois. Ja hyttysmyrkyt maksaa, vali vali.

[/quote]

No siis, köyhät on mestareita kahdessa asiassa; perseen raapimisessa ja tekosyiden keksimisessä. :D

Vierailija
4/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:55"]Ap on siinä oikeassa, että nyt on taloudellisesti järkevää ostaa joululahjat jopa puoleen hintaan.

Mutta nuo marjanpoiminnat yms. ovat niin pieniä summia, mitä niillä säästää. Pahimmilleen niistä koituu vain kuluja pöytävarauksen, lasipurkkien ja muiden tarvikkeiden muodossa.. Eli ideana ihan kiva myydä, mutta ennen tuloja niihin on oltava sitä rahaa sijoittaa.

Marjoja voi toki kerätä itselle, mulla kävellenkö sinne marjaan mennään? Kaikki eivät asu saasteettoman metsän vieressä eikä montaa kymmentä kiloa marjoja jaksa kantaa kovin montaa kilometriä.

Eli kun puhutaan oikeasti köyhistä, ei heillä ole autoa tai varaa ajaa linja-autolla. Tai ostaa lasipurkkeja ja sokeria sijoitukseen, joka ehkä tuottaa puolen vuoden päästä!

Eli toivoisin vähän sellaista perspektiiviä siihen, mitä oikeasti on olla köyhä!

[/quote]

Joo ja omppuja keräillessä kuluu housut niin paljon että kaikki hyöty menee siinä. Eikä kaikilla oo tosiaankaan varaa veitseen, että vois ottaa huonot kohdat pois. Pitäiskö ne purea ja sylkeä? Ja miettikää sitä vedenkulutusta, kun pesee jotain maassa maanneita omppuja, ei oo ilmasta sekään. Saati sitten kuorimaveitsi, jos haluaa kuoret pois. Maksaa pahimmillaan pari euroa, mistä luulette köyhien saavan sellasia summia?! Parempi antaa rikkaiden pitää omppunsa ja tilata itse pitsaa.

Vierailija
5/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kasvaa paljon raparperia tuolla pihalla. Miten saisin siitä rahaa ja mieluiten nyt jo kesällä? Mitä siitä kannattaa tehdä ja missä myydä? Oon tehnyt vain omiin tarpeisiin piirakkaa, kiisseliä ja paistosta.

Vierailija
6/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:34"]

Omenat joita jotkut antavat ilmaiseksi on huonoja. Ne on niitä maahan tippuneita. Eivät muuten antaisi.

En kelpuuta, vaikka köyhä olenkin.

Ja niistä ei todellakaan voi tehdä hilloja myyjäisiin. Niistäkö jotkut niitä myynnissä olevia hilloja tekee. Hyi hitto.

[/quote]

No kyllä meillä perikunnan mökissä viime kesänä tuli niin valtava omenasato, että ihan puusta sai käydä ottamassa, kuka halusi. Joillain oli lappukin, että poimi vapaasti itse, kun viime vuosi oli aivan mahdoton omppuvuosi meillä päin. Maahan tippuneista tehdään itse mehua, niistä se mehu paremmin tuleekin. Tänä vuonna on näköjään lepovuosi, eli annettavaksi asti ei riitä kuin maistiaisia. 
[/quote]

Mutta kato uusavuttoman kaupunkilaisen mielestä puusta pudonnut omena on roska. Ostaa ennemmin funlightia kaupasta, tietää ainakin mitä saa eikä ole puusta pudonneesta ompusta tehtyä.

Vierailija
7/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:55"]Ap on siinä oikeassa, että nyt on taloudellisesti järkevää ostaa joululahjat jopa puoleen hintaan.

[/quote]

Joo ja omppuja keräillessä kuluu housut niin paljon että kaikki hyöty menee siinä. Eikä kaikilla oo tosiaankaan varaa veitseen, että vois ottaa huonot kohdat pois. Pitäiskö ne purea ja sylkeä? Ja miettikää sitä vedenkulutusta, kun pesee jotain maassa maanneita omppuja, ei oo ilmasta sekään. Saati sitten kuorimaveitsi, jos haluaa kuoret pois. Maksaa pahimmillaan pari euroa, mistä luulette köyhien saavan sellasia summia?! Parempi antaa rikkaiden pitää omppunsa ja tilata itse pitsaa.
[/quote]

No sillä rahalla nimenomaan saa sen pizzan. Kyllä köyhä jos joku osaa itsestään huolta pitää

Vierailija
8/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:55"]

Ap on siinä oikeassa, että nyt on taloudellisesti järkevää ostaa joululahjat jopa puoleen hintaan. Mutta nuo marjanpoiminnat yms. ovat niin pieniä summia, mitä niillä säästää. Pahimmilleen niistä koituu vain kuluja pöytävarauksen, lasipurkkien ja muiden tarvikkeiden muodossa.. Eli ideana ihan kiva myydä, mutta ennen tuloja niihin on oltava sitä rahaa sijoittaa. Marjoja voi toki kerätä itselle, mulla kävellenkö sinne marjaan mennään? Kaikki eivät asu saasteettoman metsän vieressä eikä montaa kymmentä kiloa marjoja jaksa kantaa kovin montaa kilometriä. Eli kun puhutaan oikeasti köyhistä, ei heillä ole autoa tai varaa ajaa linja-autolla. Tai ostaa lasipurkkeja ja sokeria sijoitukseen, joka ehkä tuottaa puolen vuoden päästä! Eli toivoisin vähän sellaista perspektiiviä siihen, mitä oikeasti on olla köyhä! Sitä sokeripussia kun ei ole itsellekään vara ostaa..

[/quote]

500 g sokeripusseja saa tällä hetkellä Tokmannista kaksi eurolla. 

Vierailija
9/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä. Toisaalta mun tuntemalla köyhällä on tulot 1200 e ja menot kolmen lapsen lanssa 1200e plus almut mitä läheisiltä saa. Mistä säästäisit kun kaikki menee?

Köyhälle jonkun uuden tiskiharjan ostaminen tuntuu tuhlaamiselta.

Vierailija
10/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti teki juuri noin ja marras- joulukuussa ihmetteli että olenko tällaisenkin ostanut. Mutta stressin saa näin vähennettyä, itse jo kovasti nypläilen joululahjoja, liinat mummeille ja pappoille liinat puvuntaskuun.

Vierailija
11/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt juhannuksen jälkeen on myös joka paikassa alennusmyynnit, joten kannattaa käydä ostamassa lahjat halvemmalla nyt jos on yhtään ylimääräistä. Joulun alla taas kaikki kalliimpaa.

Vierailija
12/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu alet kannattaa! Itse teen kummilapselleni aina jouluksi joulukalenterin. Jokapäivälle kalenterissa on joku 1€ juttu. Löysin sinne paljon kivaa HM:n alesta, kun oli eurolla hiuspantoja yms muuta pientä, sekä vaatteita. Sama juttu myös muissa vaatekaupoissa! Olen ostanut itsellekin, halvemmalla uusia kun kirpparilta.. ;) Tarkan "markan" vartiana ostan ruokia alesta, ja laitan pakkaseen. Saippuat yms ostan yleensä Tokmannilta, jossa on parhaat tarjoukset. 

+ nyt kun aloittaa ostamaan/miettimään joululahjoja.. Niin välttää stressin, ja lahjat on ajatuksella hankittua.. Eikä kiireellä.. :)

Hyvää joulua mammat! ;) Ja kesää myös, kunhan alkais.. Kelit on ollut melkein yhtä lämpimät kuin viime joulukuussa.. Räntäsade vaan puutuu.. :D

Vierailija
13/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä pahemmin joulua onneksi vietä.

Vierailija
14/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus estää metsässä kyykkimisen. Ehkä kympin kk pystyn säästämään. En pysty edes alesta ostamaan.

Vierailija
15/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:55"]

Sairaus estää metsässä kyykkimisen. Ehkä kympin kk pystyn säästämään. En pysty edes alesta ostamaan.

[/quote]

Kuinka ollakaan. Selkä varmaann kipeä?

Vierailija
16/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta vaikka kuinka olisi aikaa kun ei ole mahdollisuutta säästää.

Kaikki menee mikä tulee.

Hyvää Joulua sinullekin.

Kiitos kun aiheutit mielipahaa monessa.

Vierailija
17/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:55"]Tulot on niin pienet ettei niistä pysty säästämään. Ja kuka hullu raparperia syö kilotolkulla, varsinkaan jouluna? Jeesus taas näitä idioottien vinkkejä, idioottien jotka ei tiedä mistään mitään. 

Meillä on aina ollut kiva joulu ilman mitään saatanan raparperihilloketta. 
[/quote] no idioottimaista tai ei, lapsen mummo tienaa joka joulu hilloja ja hyytelöitä myymällä pari sataa.

Vierailija
18/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai varkaisiin on köyhän mentävä, tiedätkö että ihmisten puutarhasta ei ole tapana mitään poimia, autiotalotkin omistaa joku. Köyhien tulot on niin pieniä että siinä ei paljon metsän puolukat ja varastetut raparperihilokkeet paljon lohduta  jouluna ja se mitä tulee meneekin.

Vierailija
19/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:59"]

Kuinka ollakaan. Selkä varmaann kipeä?

[/quote]

Ei ole kipeä. Työkyky on alentunut SAIRAUDEN takia. Olen ollut työelämässä viimeiset 25v.

Älä vittuile kun et tiedä mitä mun elämä on. Kärsin kroonisista kivuista.

Vierailija
20/117 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raparperiä jouluna :D :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi