Köyhät! Joulu tulee taas puolen vuoden päästä.
Muistuksena kaikille niille, jotka viime vuonna joulukuun alussa itkivät täällä ja monessa muussakin paikassa, että rahat loppu ja lapsille ei pysty laittamaan joulua. Joulu tulee tänäkin vuonna ja aikaa on aika tasan puoli vuotta. Mitä jos nyt alkaisit säästämään ja varautumaan tulevaan juhlaan?
Alet on menossa, luonnosta löytyy säilöttävää (esim. autiotalon pihoilla voi kasvaa raparperia, josta tehdä hilloketta joululahjaksi). Metsä on pian täynnä mustikoita, vadelmia, puolukoita ja sieniä, joita keräämällä saa ruokakuluja pienennettyä.
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:55"]
Ap on siinä oikeassa, että nyt on taloudellisesti järkevää ostaa joululahjat jopa puoleen hintaan. Mutta nuo marjanpoiminnat yms. ovat niin pieniä summia, mitä niillä säästää. Pahimmilleen niistä koituu vain kuluja pöytävarauksen, lasipurkkien ja muiden tarvikkeiden muodossa.. Eli ideana ihan kiva myydä, mutta ennen tuloja niihin on oltava sitä rahaa sijoittaa. Marjoja voi toki kerätä itselle, mulla kävellenkö sinne marjaan mennään? Kaikki eivät asu saasteettoman metsän vieressä eikä montaa kymmentä kiloa marjoja jaksa kantaa kovin montaa kilometriä. Eli kun puhutaan oikeasti köyhistä, ei heillä ole autoa tai varaa ajaa linja-autolla. Tai ostaa lasipurkkeja ja sokeria sijoitukseen, joka ehkä tuottaa puolen vuoden päästä! Eli toivoisin vähän sellaista perspektiiviä siihen, mitä oikeasti on olla köyhä! Sitä sokeripussia kun ei ole itsellekään vara ostaa..
[/quote]
Tuttavani myy mustikkaa puhdistettuna suoraan ihmisille 30 euroa ämpäri. Tienaa joka kesä ylimääräiset 500 euroa ainakin. Vaatii toki hiukan vaivaa ja sen, että viitsii nousta sohvalta
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:26"]
Mulla kasvaa paljon raparperia tuolla pihalla. Miten saisin siitä rahaa ja mieluiten nyt jo kesällä? Mitä siitä kannattaa tehdä ja missä myydä? Oon tehnyt vain omiin tarpeisiin piirakkaa, kiisseliä ja paistosta.
[/quote]
Usko tai älä, mutta raparperipiirakka menee hyvin kaupaksi. Fb.n joku paikallinen kirpputori ja sinne myyntiin raparperipiirakkaa. Kaikki eivät ehdi leipomaan ja kaikilla ei ole sitä raparperia. Minä ainakin ostaisin valmiina, jos joku myisi.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 19:18"]
Tuttavani myy mustikkaa puhdistettuna suoraan ihmisille 30 euroa ämpäri. Tienaa joka kesä ylimääräiset 500 euroa ainakin. Vaatii toki hiukan vaivaa ja sen, että viitsii nousta sohvalta
[/quote]
Tätä just meinasin! Kelpaisi mullekin!
T: 72
Seuraava ravintolapäivä on 16.8. Siihen mennessä ehtii hakea monta ämpäriä mustikoita metsästä, ne kaksi 500g sokeripussia eurolla Tarjoustalosta ja sitten leipoo ison satsin mustikkapiirakkaa + koju jonnekin keskeiselle paikalle. Samaten raparperipiirakkaa voisi leipoa valmiiksi pakkaseen ja myydä siellä. Jos on tarpeeksi iso kaupunki ja osaa tehdä nättejä leivonnaisia niin kyllä ne kaupaksi menee.
Tässä ketjussa on oikeasti hyviä vinkkejä monelle!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:55"]
Sairaus estää metsässä kyykkimisen. Ehkä kympin kk pystyn säästämään. En pysty edes alesta ostamaan.
[/quote]
Kuinka ollakaan. Selkä varmaann kipeä?
[/quote]
Vastaan vaikka en tuo ihminen olekaan. Kyllä selkä voi olla kipeä. Ja näköjään vain toinen selkäkipuinen tietää mitä selkäkipu on. No itse olen nivelkipuinen. En myöskään taivu enkä pysty edes keräämään kunnolla.
Nyt tuhlaan kesälomaan ja syksyn säästän jouluun.
Elokuun viimeisenä viikonloppuna on siivouspäivä, jolloin voi myydä omaa rompettaan ilmaiseksi ilman kalliita pöytävuokria. http://siivouspaiva.com/info/siivouspaivan-perusteet
Johan on typerää köyhien mollaamista. Ensim. pienellä palkalla töissä käyvä yksinhuoltaja ei juuri ehdi muuta kuin huokaista ennen kuin on jo päivä ohi. Kyllä hemmetissä itsekin nuorena perheettömänä, maalla asuvana tein ylitöitä ja keräsin kaiket päivät metsästä satoa ja osan myös kasvatin. Nyt yksinhuoltajana kaupungissa ei rahkeet riitä. Jos joskus satun valittamaan kun kaikki on niin kallista, se ei pitäisi kenenkään mielenterveyttä kaataa. On näköjään paljon ihmisiä, jotka kuvittelee toisten olevan idiootteja ja perseenraapijoita. Voi V että ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:55"]
Sairaus estää metsässä kyykkimisen. Ehkä kympin kk pystyn säästämään. En pysty edes alesta ostamaan.
[/quote]
Kuinka ollakaan. Selkä varmaann kipeä?
[/quote]
Voi että, eihän mikään sairaus este ole?
sulla on pää pipi ja silti ihmisten joukossa kekkuloit. onneks kaikki tietää mitä tollasille ihmisille lopulta käy:) hih!
En edes muista mones juhannus nyt oli kun teimme joulukortit. Materiaalin kerään töissä vuoden varrella, olen toimistossa töissä ja sinne tulee jonkin verran erilaista pakkausmateriaaleja jne. Etsin ideoita netistä ja otan kuvakaappauksia kun näen kivoja .
käymme juhannuksen jälkeen mun vanhemmilla ja jätän sinne ne kortit, joille myös vanhempani lähettää.
joskun äitini tekee oman kortin, joskus laitamme kaikki nimet alle samaan korttiin, varsinkin jos on työläämpi kortti.
Sitten ne kortit, jotka eivät mene meillä myyn työkavereilleni 3 e kpl.
Nyt tuli tehtyä n 80 kpl, eli teemme niin kauan kun korttipohjia riittää. Nämä rahat käytän lasten joululahjoihin. Kumpikin saa minulta yhden suosikkilahjan ja tähän mennessä rahoilla on saanut ne. Viime vuonna ja toissa vuonna kortteja olisi mennyt töissä lisääkin, ajattelin ensi kuussa tehdä päivystysvuoroissa n 100 lisää. Ja jos ei mene kaupaksi, laitetaan sitten seuraavana jouluna eteenpäin.
meillä myös lahjatoiveet muuttuu, aikaisintaan joulukuun alussa voi alkaa kauppoja katsomaan.
En jaksanut koko ketjua lukea,että sori vaan jos tää on jo moneen kertaan sanottu. Miksi niitä lahjoja pitää ylipäätään ostella serkuille, tädeille, sedille ja muille joita tuskin edes vuoden aikana tapaa. Ymmärrän , että omille lapsille ja ehkä kummilapsille. Kaikilla on kamaa kaapit täynnä, etenkin aikuisilla. Kummilapsille kannattaa antaa"aikaa". Lupaus yhteisestä retkestä tms. Mulle ei tulisi mieleenkään ostaa esim. siskojeni miehille lahjaa jouluksi. Hyvän joulun toivotus saa riittää, samaa toivon itsekin heiltä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 19:46"]Johan on typerää köyhien mollaamista. Ensim. pienellä palkalla töissä käyvä yksinhuoltaja ei juuri ehdi muuta kuin huokaista ennen kuin on jo päivä ohi.
[/quote]
Ihan yhtä vähän aikaa minulla on töiden jälkeen huokaista kuin pienipalkkaisella yh:lla. Ehkä vähän vähemmänkin, koska johtavassa asemassa päivä tahtoo vähän venyä. Silti menen syksyllä metsään ja otan lapsetkin mukaan.
Ihan aiheellinen muistutus. Itse olen monta vuotta säästänyt, koska olen köyhä. Ja lahjat on tärkeitä, koska olen ainoa, jolta lapseni lahjoja saa. No ostaa isipappa muutaman, kun pakotan.
Se vaan, että ihan oikeasti on niitä, joilla IHAN OIKEASTI menee kaikki rahat viimeistä senttiä myöten elämiseen, että siitä ei voi säästellä mitään. Itselläni oli joskusvanhempainrahakaudella tulot niin pienet(yh), että 2 euroakin oli joskus iso raha.
Kaikki eivät valitettavasti pääse poimimaan marjoja yms. Minä sain kipeän selkä- ja kaularankavikani kanssa kerättyä aina puoli litraa-litran mustikoita kerralla. Tarpeeksi usein kun kävi metsässä, niin tuli mustikoita sen verran, että talven tyttö sai mustikkamaitoa. Viime kesänä en valitettavasti päässyt ollenkaan metsään selän takia.
Ei ne asiat ole aina niin helppoja. Että kaikki pystyvät tekemään niin kuin sinä tekisit.
Joka vuosi ostan joulun lahjat kesän/alkusyksyn ale-myynneistä :) Ostan sellaista yleispätevää joka menee useammalle, ja esim lapsille myös piirrustusvälineitä/legoja jne jotka kelpaa sitten useammalle, lahjan saajan päätän usein vasta joulun alla :) Nyt on myös useammat kaverisynttärit loppuvuodesta, niihinkin on helppo ostaa lahjat nyt jo :)
Alemyynneistä kannattaa tosiaan ostaa myös esim kertakäyttöastioita/servettejä ja muita, joille on käyttöä pitkin vuotta. Myös kynttilöitä on usein kesällä alessa, niitä on kiva sitten talven pimeinä iltoina poltella. Ennakointi kannattaa!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 19:56"]
En edes muista mones juhannus nyt oli kun teimme joulukortit. Materiaalin kerään töissä vuoden varrella, olen toimistossa töissä ja sinne tulee jonkin verran erilaista pakkausmateriaaleja jne. Etsin ideoita netistä ja otan kuvakaappauksia kun näen kivoja .
käymme juhannuksen jälkeen mun vanhemmilla ja jätän sinne ne kortit, joille myös vanhempani lähettää.
joskun äitini tekee oman kortin, joskus laitamme kaikki nimet alle samaan korttiin, varsinkin jos on työläämpi kortti.
Sitten ne kortit, jotka eivät mene meillä myyn työkavereilleni 3 e kpl.
Nyt tuli tehtyä n 80 kpl, eli teemme niin kauan kun korttipohjia riittää. Nämä rahat käytän lasten joululahjoihin. Kumpikin saa minulta yhden suosikkilahjan ja tähän mennessä rahoilla on saanut ne. Viime vuonna ja toissa vuonna kortteja olisi mennyt töissä lisääkin, ajattelin ensi kuussa tehdä päivystysvuoroissa n 100 lisää. Ja jos ei mene kaupaksi, laitetaan sitten seuraavana jouluna eteenpäin.
meillä myös lahjatoiveet muuttuu, aikaisintaan joulukuun alussa voi alkaa kauppoja katsomaan.
[/quote]
Tosi kiva kun voisi käyttää työaikaa ja työpaikan materiaalia. Meillä tuo kaikki on tiukasti kielletty.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 19:46"]Johan on typerää köyhien mollaamista. Ensim. pienellä palkalla töissä käyvä yksinhuoltaja ei juuri ehdi muuta kuin huokaista ennen kuin on jo päivä ohi. [/quote] Ihan yhtä vähän aikaa minulla on töiden jälkeen huokaista kuin pienipalkkaisella yh:lla. Ehkä vähän vähemmänkin, koska johtavassa asemassa päivä tahtoo vähän venyä. Silti menen syksyllä metsään ja otan lapsetkin mukaan.
[/quote]
Niin se raha auttaa ja autokin.
Ei näistä vinkeistä kannata suuttua. Jos ei pysty niin ei pysty. Mutta moni pystyy ja ei ehkä ole tullut ajatelleeksi kaikkea mistä sitä rahaa voisi saada. En itsekään ole, ja tässä keskustelussa on tullut paljon hyviä vinkkejä miten tienata vähän ekstraa, mihin sitten tarviikin. Se joulu on jäänyt vähän sivuosaan jo tässä...
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:05"]
Joka vuosi ostan joulun lahjat kesän/alkusyksyn ale-myynneistä :) Ostan sellaista yleispätevää joka menee useammalle, ja esim lapsille myös piirrustusvälineitä/legoja jne jotka kelpaa sitten useammalle, lahjan saajan päätän usein vasta joulun alla :) Nyt on myös useammat kaverisynttärit loppuvuodesta, niihinkin on helppo ostaa lahjat nyt jo :)
Alemyynneistä kannattaa tosiaan ostaa myös esim kertakäyttöastioita/servettejä ja muita, joille on käyttöä pitkin vuotta. Myös kynttilöitä on usein kesällä alessa, niitä on kiva sitten talven pimeinä iltoina poltella. Ennakointi kannattaa!
[/quote]
Kenellä on varaa servetteihin ja kertakäyttöastioihin. Vähän perspektiiviä.
Minä olen sellainen selkäsairas. En ole työtön, en köyhä, mutten rikaskaan. Kunhan omillani tulen toimeen. Selkäsairaus kuitenkin on ja se harmittaa, koska se estää marjojen ja sienien poimimisen.
Minä olisin valmis MAKSAMAAN siitä, että joku ottaa tuolta kuistilta pari ämpäriä ja kerääjän ja menee metsään poimimaan marjoja ja sieniä puolestani, eli ostamaan marjat pois. Tämä siis lisävinkiksi vielä. En usko olevani ainoa, joka näin olisi valmis tekemään. Ei siis tarvitse olla purkkeja ja odottaa jouluun saakka jos keräysintoa löytyy. meitä, jotka eivät kykene itse metsän antimia keräämään, mutta ne maistuisivat muiden keräämänä löytyy varmasti paljon.