Miten pitää laihdutetut raskauskilot poissa?
Painan 70 kg, ja normaalipainoon matkaa 2 kg, mutta en halua enää laihduttaa. Käytännössä laihdutin äippälomalla korvaamalla lounaan joka arkipäivä vihersalaatilla ja pienellä määrällä proteiinia, esim. raejuustoa tai puolikas broilerinfilepihvi, fetajuustoa, juustokuutioita tai puoli purkkia tonnikalaa. Lisäksi join iltapäivisin 2 isoa mukia kahvia maidolla. Muut ateriat, eli aamiaisen ja päivällisen sekä pienen iltapalan söin muun perheen kanssa. Miten saan painon pidettyä tässä? Pitääkö jatkaa töissä salaattilinjalla??? Nyt olen vielä kotiäitinä, syksyllä töihin. Painoin ennen viime raskautta 75 kg, joten olen hoikistunut raskauskilojen lisäksi 5 kg.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:27"]Hauskoja neuvoja: juo 3 litraa vettä päivässä ja syö salaattia tai kasvissosekeittoa lounaalla. Minä en juo vettä kuin 4-5 lasia ja lisäksi maitoa 2 lasia, kahvia 2 mukia ja joskus mehua tai limua. Ja arvatkaa, mitä muuta: syön aina lämpimän lounaan lounasravintolassa arkisin. Illalla syön rehellistä ruisleipää, en salaatteja muutoin kuin lounaalla lisukkeena. Ja arvatkaas mitä muuta: olen kahden lapsen äiti, 168 cm ja 55 kg. En usko veden juonnilla olevan mitään yhteyttä painoon. Enkä suostuisi syömään joka päivä lounassalaatteja.
[/quote]
Jatkan vielä, kun lapset saatu nukkumaan. En juo lainkaan mietoja alkoholijuomia, eli en viitsi venyttää mahalaukkuani oluella, siiderillä, lonkerolla etc. Uskon nimittäin, että jos mahalaukkuaan venyttää ylensyönnillä tai juonnilla, seuraa itse aiheutettua nälkää.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:45"]Ap jatka ruokailua samaan malliin kuin ennenkin. Miksi et jatkaisi?
[/quote]
Olen jo kyllästynyt jatkuvaan pelkkään salaattiin lounaalla. Ja myönnän, että nälkäkin on ollut ajoittain iltapäivisin. Mietin itsekin, että onkohan se nyt sitten tätä samaa, kun palaan töihin. Jos paino oli 75 kg ennen raskautta, niin sinne en halua enää koskaan. Mutta aika urakan olen jo tehnyt: viimeisellä neuvolakäynnillä ennen synnytystä lukema oli 92 kg, ja niistä karisi ekojen kuukausien aikana vain 10 kg pois. Sitten muutin joulun jälkeen ruokavalion ja aloin tietoisesti laihduttaa ihan hiljalleen, ilman liikuntaohjelmaa.
Mutta mutta... En tiedä, onko minusta elämään näin kontrolloiduilla syömätavoilla koko loppuelämää..
-ap
Mulla on vähän samoja huolia kuin ap:lla. Työpaikalla tapana syödä pullaa ja keksiä, kesällä välillä jätskiä. Houkutuksia riittää! Palaan töihin elokuussa, olen ollut kotihoidontuella kotona. Olin lihava ennen lapsen saantia, n. 10 kiloa ylipainoa. Nyt normaalipainossa. Olen jättänyt aterioita väliin kotona ja välttänyt ostamasta makeaa kaappeihin. Miten sitä oppii ihminen syömään siellä työmaalla? Siinäpä kysymys entiselle punkerolle.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:27"]Hauskoja neuvoja: juo 3 litraa vettä päivässä ja syö salaattia tai kasvissosekeittoa lounaalla. Minä en juo vettä kuin 4-5 lasia ja lisäksi maitoa 2 lasia, kahvia 2 mukia ja joskus mehua tai limua. Ja arvatkaa, mitä muuta: syön aina lämpimän lounaan lounasravintolassa arkisin. Illalla syön rehellistä ruisleipää, en salaatteja muutoin kuin lounaalla lisukkeena. Ja arvatkaas mitä muuta: olen kahden lapsen äiti, 168 cm ja 55 kg. En usko veden juonnilla olevan mitään yhteyttä painoon. Enkä suostuisi syömään joka päivä lounassalaatteja.
[/quote]
Jatkan vielä, kun lapset saatu nukkumaan. En juo lainkaan mietoja alkoholijuomia, eli en viitsi venyttää mahalaukkuani oluella, siiderillä, lonkerolla etc. Uskon nimittäin, että jos mahalaukkuaan venyttää ylensyönnillä tai juonnilla, seuraa itse aiheutettua nälkää.
[/quote]
Plus että kaikki alkoholi sisältää julmetusti kaloreita! Ei kannata tosiaan tissutella.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:45"]Ap jatka ruokailua samaan malliin kuin ennenkin. Miksi et jatkaisi?
[/quote]
Ai ikuinen laihdutuskuuri? Ap:n aloituksessa luki, että EI halua enää laihduttaa, vaan pitää saavutetun painon. Ei kukaan tervejärkinen pysty ikuisesti noudattamaan samaa dieettiä, ja eikös se ole jatkuvaa laihduttamista sitten?
Jos laihtuu liikaa, nahka alkaa roikkua! Tosi rumaa. Täällä löytyy kokemusta siitä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:27"]Hauskoja neuvoja: juo 3 litraa vettä päivässä ja syö salaattia tai kasvissosekeittoa lounaalla. Minä en juo vettä kuin 4-5 lasia ja lisäksi maitoa 2 lasia, kahvia 2 mukia ja joskus mehua tai limua. Ja arvatkaa, mitä muuta: syön aina lämpimän lounaan lounasravintolassa arkisin. Illalla syön rehellistä ruisleipää, en salaatteja muutoin kuin lounaalla lisukkeena. Ja arvatkaas mitä muuta: olen kahden lapsen äiti, 168 cm ja 55 kg. En usko veden juonnilla olevan mitään yhteyttä painoon. Enkä suostuisi syömään joka päivä lounassalaatteja.
[/quote]
Tiedätkö mitä? Ihmiset ovat erilaisia. Minä olen syönyt vuosikaudet lounassalaatin ja juon reilusti nestettä. Tästä kun poikkeaa, jo turpoaa maha ja iskee ummetus. Salaatti on ihanaa, ruokaisa sellainen toki. Minun päivä menee pilalle siitä, jos joudun esim. kylässä syömään raskaampaa ruokaa. Herkuttelen tietysti joskus kotonakin, mutta arvostan niin paljon hyvää oloa, että terveellinen ruokavalio on nykyisin itsestäänselvyys.
[/quote]
Te olette molemmat oikeassa, jos niin voi sanoa. Se joka täyttää mahansa runsaalla vedellä ja salaateilla, syö kaloriköyhää ruokaa ja juomaa. Saa syödä ja juoda määrällisesti paljon. Toinen taas syö ja juo määrällisesti niukasti, mutta kaloritiheästi. Tähän perustuu se, että ihminen laihtuu, kun käy vatsalaukun pienennysleikkauksessa. Ruokalaukkuun ei työnnetä silloin suuria määriä kerrallaan ja vältetään sen venyttämistä, jolloin tulee kylläiseksi helpommin. En osaa kertoa, kumman tapa on parempi, kun teillä on noin erilaiset keinot hallita painoa!
Raskauskiloja lähtee synnytyksen jälkeen ilman laihtumista 3 kuukauden kuluessa 10-12 kg, joista noin puolet synnytyksessä ja välittömästi sen jälkeen. Tämä on keskiarvo ja vaihtelua luonnollisestikin esiintyy. Olen kuullut, että joku on "jättänyt" sairaalaareissulle 4-kiloisen vauvan lisäksi 8 kg (lapsivettä, verta, turvotusta, istukka). Se että jonkun paino putoaa 17 kg tai 23 kg, on seurausta laihtumisesta. Ihminen on saanut vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Normaalisti ilman laihtumista äidin paino putoaa synnyttämällä ja imettämällä vain keskimäärin 10-12kg.
Terv. terkkariopiskelija
Alkoholi on hyvää. Ei sitä juodessa voi miettiä niitä kaloreita. En mäkään ymmärrä niitä, jotka juo jonkun saunasiiderin joka päivä. Mut sillon kun otetaan, otetaan hyvällä mielellä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:26"]Miten 70-kiloinen kyselee, miten pysyä niissä mitoissa? Minä olen laihduttanut ja laihduttanut, lähtöpaino oli 90 kg. Sain pudotettua 5 kg puolessa vuodessa liikuntaa lisäämällä. Sitten tuli raskaus ja lihoin 25 kg. Eli menin synnyttämään 110-kiloisena. Vaikka imetin, unohdin kaiken liikunnan ja herkuttelin. Kun vauva oli puolivuotias, painoin edelleen 90 kg, eli enemmän kuin ennen raskautta. Masentavaa! Sitten ryhdyin laihduttamaan syöden lähinnä salaatteja ja proteiinia, jätin vehnän ja sokerin lähes kokonaan ja maitotuotteista vain raejuustoa ja rahkaa. Laihduin 15 kg alle 3 kuukaudessa. Mutta sitten tuli nälkä. Ainainen nälkä pilaa koko homman. Lihoin taas takaisin 85-kiloiseksi. Nyt olen saanut pudotettua 82 kiloon, ja mielelläni kuulusin kokemuksia, miten se paino pidetään. Tytär täyttää 2 vuotta, joten raskaus ja imetys eivät enää kelpaa tekosyiksi. Minulle kelpaisi vaikka 75 kg, jos tietäisin pysyväni siinä!
[/quote]
Täällä toinen, joka aina ihmettelee 70 kg painavien tuskailua painosta. Minulla huippupaino ilman raskautta ollut 108 kg. Laihdutin 30 kiloa, koska en tullut raskaaksi, ja sain lääkäriltä neuvon kokeilla laihduttamista (lihavuus on usein syynä hedelmöittymisen ongelmiin naisella). Nyt meillä on puolivuotias pikkuherra, ja äidin puntarilukema 86 kg. Laihdutettavaa siis enemmän kuin tarpeeksi ja sitten se painossa pysyminen... Miten ihmeessä se onnistuu?
Pari päivää viikossa tietoisesti vähemmän kaloreita. Silloin voit muina päivinä syödä suht. vapaasti.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:43"]Pari päivää viikossa tietoisesti vähemmän kaloreita. Silloin voit muina päivinä syödä suht. vapaasti.
[/quote]
Vaikuttaako tuo verensokereihin? Kun ystävä oli sillä 5+2- dieetillä, hänen verensokerinsa oli koholla työterveystarkastuksessa. Ihmetteli, mistä voi johtua, eikä keksinyt muuta kuin sen, että syö kahtena päivänä viikossa tosi vähän ja muulloin enemmän. Tekeekö se insuliinin eritykselle jotain outoa? Onko kokemuksia?
5+2 -dieetissä syödään älyttömän vähän niinä kahtena päivänä. Parempi olisi varmaan kahtena päivänä n. 1200 kcal ja muina päivinä kohtuullisesti. Verensokerin ei pitäisi terveellä ihmisellä olla koholla, söipä 1200 tai 2200 kcal päivässä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:57"]5+2 -dieetissä syödään älyttömän vähän niinä kahtena päivänä. Parempi olisi varmaan kahtena päivänä n. 1200 kcal ja muina päivinä kohtuullisesti. Verensokerin ei pitäisi terveellä ihmisellä olla koholla, söipä 1200 tai 2200 kcal päivässä.
[/quote]
En tarkoittanutkaan, että se dieetti olisi ainoa syy koholla oleviin sokeriarvoihin. Ystäväni joutui kuitenkin sen lopettamaan, koska ne sokerit olivat hiukan koholla, ja aiemmin ollut kaikki hyvin. Olisiko sitten yksilöllistä, että joillekin ei sovi niin rajut päivittäiset vaihtelut? Ehkä 2 kevennettyä päivää viikossa olisi ok.
Aamupalalla puuroa ja mehukeittoa, lounaalla salaatti + liha (broileri, tonnikala etc), välipala (rahka, jogurtti tms) päivällisellä pastaa, lihaa ja salaattia sekä iltapalaksi vielä jotain kevyttä. Juo vettä 2-3l päivässä.
Kerran viikossa herkkupäivä. Näillä ruokaohjeilla ja liikunnalla 3krt/vko oon onnistunu pitämään painoni kurissa. Toki on viikkoja jolloin tulee herkuteltua enemmän, mut sit palataan takas ruotuun. Annoskoot on itsellä suht suuria mut toisaalta ruoka mitä syön on pääasiassa puhdasta ja terveellistä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:17"]Aamupalalla puuroa ja mehukeittoa, lounaalla salaatti + liha (broileri, tonnikala etc), välipala (rahka, jogurtti tms) päivällisellä pastaa, lihaa ja salaattia sekä iltapalaksi vielä jotain kevyttä. Juo vettä 2-3l päivässä.
Kerran viikossa herkkupäivä. Näillä ruokaohjeilla ja liikunnalla 3krt/vko oon onnistunu pitämään painoni kurissa. Toki on viikkoja jolloin tulee herkuteltua enemmän, mut sit palataan takas ruotuun. Annoskoot on itsellä suht suuria mut toisaalta ruoka mitä syön on pääasiassa puhdasta ja terveellistä.
[/quote]
En syö koskaan pastaa, riisiä ehkä kerran kuussa. Syön kvinoaa, joskus ohraa, joskus perunaa (etenkin uusia perunoita). Syön usein lämpimiä kasviksia, esim. Uunissa tai paistinpannulla valmistettuna. Eli ihan suoraan sovellettavissa ei ole nuo ohjeet minulle. Meillä koko perhe syö saman aamiaisen (puuroa ja marjoja tai voileipä tai viili + leseitä ja minä lisäksi ison mukin kahvia). Päivällinen on meillä myös yleensä sama koko perheelle. Veden määrä 2-3 litraa tuntuu suurelta. Juon kuitenkin 3 isoa mukia kahvia päivässä. Ettei tule vesimyrkytyksen oireita...
-ap
Kahvihan nimenomaan poistaa nestettä, eli jokaista kahvikuppia kohden tulisi juoda myös vettä...
Raskauskilot pysyy poissa huolehtimalla ehkäisystä.
Miten 70-kiloinen kyselee, miten pysyä niissä mitoissa? Minä olen laihduttanut ja laihduttanut, lähtöpaino oli 90 kg. Sain pudotettua 5 kg puolessa vuodessa liikuntaa lisäämällä. Sitten tuli raskaus ja lihoin 25 kg. Eli menin synnyttämään 110-kiloisena. Vaikka imetin, unohdin kaiken liikunnan ja herkuttelin. Kun vauva oli puolivuotias, painoin edelleen 90 kg, eli enemmän kuin ennen raskautta. Masentavaa! Sitten ryhdyin laihduttamaan syöden lähinnä salaatteja ja proteiinia, jätin vehnän ja sokerin lähes kokonaan ja maitotuotteista vain raejuustoa ja rahkaa. Laihduin 15 kg alle 3 kuukaudessa. Mutta sitten tuli nälkä. Ainainen nälkä pilaa koko homman. Lihoin taas takaisin 85-kiloiseksi. Nyt olen saanut pudotettua 82 kiloon, ja mielelläni kuulusin kokemuksia, miten se paino pidetään. Tytär täyttää 2 vuotta, joten raskaus ja imetys eivät enää kelpaa tekosyiksi. Minulle kelpaisi vaikka 75 kg, jos tietäisin pysyväni siinä!
Ap jatka ruokailua samaan malliin kuin ennenkin. Miksi et jatkaisi?