Miten pitää laihdutetut raskauskilot poissa?
Painan 70 kg, ja normaalipainoon matkaa 2 kg, mutta en halua enää laihduttaa. Käytännössä laihdutin äippälomalla korvaamalla lounaan joka arkipäivä vihersalaatilla ja pienellä määrällä proteiinia, esim. raejuustoa tai puolikas broilerinfilepihvi, fetajuustoa, juustokuutioita tai puoli purkkia tonnikalaa. Lisäksi join iltapäivisin 2 isoa mukia kahvia maidolla. Muut ateriat, eli aamiaisen ja päivällisen sekä pienen iltapalan söin muun perheen kanssa. Miten saan painon pidettyä tässä? Pitääkö jatkaa töissä salaattilinjalla??? Nyt olen vielä kotiäitinä, syksyllä töihin. Painoin ennen viime raskautta 75 kg, joten olen hoikistunut raskauskilojen lisäksi 5 kg.
Kommentit (43)
Läskihän on ikuista! Yksi laihdutettu kilo tulee korkojen kera takaisin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:37"]Aamupala, lounassalaatti tai vaikka kasvissosekeitto, muuten kuin tähänkin asti, mikä ongelma?
[/quote]
Täh? Minä olen tarkoituksella laihduttanut, ja tuo mitä olen kertonut, on nimenomaan laihdutusruokavalio,
-ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:37"]Aamupala, lounassalaatti tai vaikka kasvissosekeitto, muuten kuin tähänkin asti, mikä ongelma?
[/quote]
Jos syön nyt aamiaisen (jonka sisällön jo luettelin), lounaaksi vihersalaatin proteiinilla, välipalaksi pari maitokahvimukillista ja päivällisellä esim. kvinoaa, lämpimiä kasviksia ja lihapullia tai jauhelihakeittoa tai mitä milloinkin sekä iltapalaksi jotain pientä (hedelmää, jukurttia, marjoja yms.). Viikonloppuisin olen syönyt raskaammin ja leiponut välillä, ravintolassakin on käyty pari kertaa kuussa. Minä olen siis silti hoikistunut, koska arkena ruokailu ollut tarkasti kontrollissa. Nyt toivon pysyväni näissä vaa'an lukemissa suunnilleen ja pyysin apua, miten se tapahtuu. Mitä epäselvää tässä oli?
-ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:17"]Aamupalalla puuroa ja mehukeittoa, lounaalla salaatti + liha (broileri, tonnikala etc), välipala (rahka, jogurtti tms) päivällisellä pastaa, lihaa ja salaattia sekä iltapalaksi vielä jotain kevyttä. Juo vettä 2-3l päivässä.
Kerran viikossa herkkupäivä. Näillä ruokaohjeilla ja liikunnalla 3krt/vko oon onnistunu pitämään painoni kurissa. Toki on viikkoja jolloin tulee herkuteltua enemmän, mut sit palataan takas ruotuun. Annoskoot on itsellä suht suuria mut toisaalta ruoka mitä syön on pääasiassa puhdasta ja terveellistä.
[/quote]
Onhan tuo pelkkä esimerkki? Kuka aikuinen syö joka päivä aamulla puuroa ja mehukeittoa ja lounaalla salaatin? Täytyy olla hyvä itsekuri, että jaksaa samaa päivästä toiseen. Siksi varmaan olen ikuinen läski.
Nainen -77
Voi lounaalla syödä muutakin kuin salaattia. Älä usko näitä, jotka antavat ohjeeksi jatkaa syömällä pelkkää salaattia tai kasvissosekeittoa (yäk!). Niillä on varmaan karkkipussi käsilaukussa piilossa. Jos menet töihin, ota eväät, jotka voi jakaa kahdelle syöntikerralle, niin ei yllätä liian kova nälkä iltapäivällä!
Mä en harrasta mitään hikiliikuntaa. Koiraa ulkoilutan 2-3 kertaa joka päivä kilometrin tai pari kerralla. Ei mun "raskauskilot" ole hiipineet takaisin. Pääsin 18 kilosta eroon, ja paino on pysynyt samana. Syön normaalia ruokaa, myös hamppareita joskus, tortilloja usein. En harrasta lounassalaatteja KOSKAAN. Suklaata tai jäätelöä syön
useamman kerran vkossa. Ehkä kyse on määristä, eikä siitä, mitä syö? Jos kuluttaa sen mitä suuhunsa lappaa, on normaalipainossa.
Hyvä rasvanpolttovinkki: aina kun käsi on ottamassa karkkia tai suklaapalaa, teen joko 20 askelkyykkyä tai 10 etunojapunnerrusta. Ihmeesti on tullut syötyä vähemmän karkkia/suklaata. Ennen söin aina autossa jotain, esim. aamulla kesken jäänyttä voileipää tai omenaa tai banaania tai joskus jopa juotavaa jogurttia tai karkkia. Nyt otan autoon puolen litran vissypullon. Aamulla juon osan ja töiden jälkeen kotimatkalla loput. Ei enää ole syömistä mukana. Joskus en ole ehtinyt syödä aamupalaa (meillä 2 kouluikäistä ja 2 eri hoitopaikkoihin kuljetettavaa lasta). Nyt kun olen kieltänyt itseltäni autoruokailun, aamupalaa on ehtinyt useammin, koska ei ole kiva kärvistellä nälässä klo 6-10 (herään kuudelta ja eka kahvitauko töissä vasta kymmeneltä).
Mikset laihduta niitä kahta kiloa normaalipainoiseksi? Onko terkkari sanonut, että 68 kg on normaalipaino? Vai mistä se ajatus?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:21"]Mikset laihduta niitä kahta kiloa normaalipainoiseksi? Onko terkkari sanonut, että 68 kg on normaalipaino? Vai mistä se ajatus?
[/quote]
www.BMI.fi. Erittäin hyvä sivu, sieltä näkee heti, paljonko on matkaa normaalipainoon. Syötä pituus ja paino, niin kone kertoo :)
En tiedä, viitsinkö enää laihduttaa. Olen ihan tyytyväinen olooni ja peilikuvaani nyt. Aamupaino oli 69,7 kg. Alan olla väsynyt laihduttamiseen, tai oikeastaan painon tarkkailuun ja siihen, että lounas on joka arkipäivä salaattia jossain muodossa. Kun vain osaisi nyt pitää tämän 70 kg, eikä heti pullahtaisi 75-kiloiseksi!
Se vaan on niin, että paino pyrkii ylöspäin, jos on aiemmin ollut painavampi.
Eiks ne raskauskilot pitäis lähteä itestään, kun synnyttää ja imettää?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:42"]Eiks ne raskauskilot pitäis lähteä itestään, kun synnyttää ja imettää?
[/quote]
Joillain lähtee, monilla ne ei lähde. Olen neljä lasta kantanut ja synnyttänyt. Painoin 18-24-vuotiaana 58 kg. Nyt 12 vuotta ja 4 raskautta myöhemmin painan 73 kg. Enkä istu sohvalla sipsipussi kädessä!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:42"]Eiks ne raskauskilot pitäis lähteä itestään, kun synnyttää ja imettää?
[/quote]
Joillain lähtee, monilla ne ei lähde. Olen neljä lasta kantanut ja synnyttänyt. Painoin 18-24-vuotiaana 58 kg. Nyt 12 vuotta ja 4 raskautta myöhemmin painan 73 kg. Enkä istu sohvalla sipsipussi kädessä!
[/quote]
Ei kai tuossa mitään, jos tahtoo olla 73 kg eikä 58 kg. Minua ei saisi pysymään seiskalla alkavassa kilomäärässä mikään, laihduttaisin vaikka salaa juoksemalla.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:38"]Painan 70 kg, ja normaalipainoon matkaa 2 kg, mutta en halua enää laihduttaa. Käytännössä laihdutin äippälomalla korvaamalla lounaan joka arkipäivä vihersalaatilla ja pienellä määrällä proteiinia, esim. raejuustoa tai puolikas broilerinfilepihvi, fetajuustoa, juustokuutioita tai puoli purkkia tonnikalaa. Lisäksi join iltapäivisin 2 isoa mukia kahvia maidolla. Muut ateriat, eli aamiaisen ja päivällisen sekä pienen iltapalan söin muun perheen kanssa. Miten saan painon pidettyä tässä? Pitääkö jatkaa töissä salaattilinjalla??? Nyt olen vielä kotiäitinä, syksyllä töihin. Painoin ennen viime raskautta 75 kg, joten olen hoikistunut raskauskilojen lisäksi 5 kg.
[/quote]
syö vähemmän kuin kulutat. ei oo sen kummosempaa avaruuskirurgiaa
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:38"]Painan 70 kg, ja normaalipainoon matkaa 2 kg, mutta en halua enää laihduttaa. Käytännössä laihdutin äippälomalla korvaamalla lounaan joka arkipäivä vihersalaatilla ja pienellä määrällä proteiinia, esim. raejuustoa tai puolikas broilerinfilepihvi, fetajuustoa, juustokuutioita tai puoli purkkia tonnikalaa. Lisäksi join iltapäivisin 2 isoa mukia kahvia maidolla. Muut ateriat, eli aamiaisen ja päivällisen sekä pienen iltapalan söin muun perheen kanssa. Miten saan painon pidettyä tässä? Pitääkö jatkaa töissä salaattilinjalla??? Nyt olen vielä kotiäitinä, syksyllä töihin. Painoin ennen viime raskautta 75 kg, joten olen hoikistunut raskauskilojen lisäksi 5 kg.
[/quote]
[/quote]
Niin eikä oo rakettitiedettä tietää, että pysyäkseen haluamassaan painossa pitää syödä SAMAN verran kuin kuluttaa!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:38"]Painan 70 kg, ja normaalipainoon matkaa 2 kg, mutta en halua enää laihduttaa. Käytännössä laihdutin äippälomalla korvaamalla lounaan joka arkipäivä vihersalaatilla ja pienellä määrällä proteiinia, esim. raejuustoa tai puolikas broilerinfilepihvi, fetajuustoa, juustokuutioita tai puoli purkkia tonnikalaa. Lisäksi join iltapäivisin 2 isoa mukia kahvia maidolla. Muut ateriat, eli aamiaisen ja päivällisen sekä pienen iltapalan söin muun perheen kanssa. Miten saan painon pidettyä tässä? Pitääkö jatkaa töissä salaattilinjalla??? Nyt olen vielä kotiäitinä, syksyllä töihin. Painoin ennen viime raskautta 75 kg, joten olen hoikistunut raskauskilojen lisäksi 5 kg.
[/quote]
[/quote]
Niin eikä oo rakettitiedettä tietää, että pysyäkseen haluamassaan painossa pitää syödä SAMAN verran kuin kuluttaa!
[/quote]
Kiitos vain tieteilijöille! Taidan uskoa jälkimmäistä :) Ei se olekaan teoriassa vaikeaa, ainoastaan käytännössä.
-ap
Hauskoja neuvoja: juo 3 litraa vettä päivässä ja syö salaattia tai kasvissosekeittoa lounaalla. Minä en juo vettä kuin 4-5 lasia ja lisäksi maitoa 2 lasia, kahvia 2 mukia ja joskus mehua tai limua. Ja arvatkaa, mitä muuta: syön aina lämpimän lounaan lounasravintolassa arkisin. Illalla syön rehellistä ruisleipää, en salaatteja muutoin kuin lounaalla lisukkeena. Ja arvatkaas mitä muuta: olen kahden lapsen äiti, 168 cm ja 55 kg. En usko veden juonnilla olevan mitään yhteyttä painoon. Enkä suostuisi syömään joka päivä lounassalaatteja.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:27"]Hauskoja neuvoja: juo 3 litraa vettä päivässä ja syö salaattia tai kasvissosekeittoa lounaalla. Minä en juo vettä kuin 4-5 lasia ja lisäksi maitoa 2 lasia, kahvia 2 mukia ja joskus mehua tai limua. Ja arvatkaa, mitä muuta: syön aina lämpimän lounaan lounasravintolassa arkisin. Illalla syön rehellistä ruisleipää, en salaatteja muutoin kuin lounaalla lisukkeena. Ja arvatkaas mitä muuta: olen kahden lapsen äiti, 168 cm ja 55 kg. En usko veden juonnilla olevan mitään yhteyttä painoon. Enkä suostuisi syömään joka päivä lounassalaatteja.
[/quote]
Tiedätkö mitä? Ihmiset ovat erilaisia. Minä olen syönyt vuosikaudet lounassalaatin ja juon reilusti nestettä. Tästä kun poikkeaa, jo turpoaa maha ja iskee ummetus. Salaatti on ihanaa, ruokaisa sellainen toki. Minun päivä menee pilalle siitä, jos joudun esim. kylässä syömään raskaampaa ruokaa. Herkuttelen tietysti joskus kotonakin, mutta arvostan niin paljon hyvää oloa, että terveellinen ruokavalio on nykyisin itsestäänselvyys.
Minusta tärkeintä on käydä puntarilla joka aamu. Silloin näen, jos painoa on tullut lisää ja voin tietoisesti keventää muutaman päivän. Minun lounaita ovat salaatin lisäksi esim. täysjyväleipä paahdettuna ja päälle pari paistettua kananmunaa tai tuorepuuro, johon sekoita rahkaa, maustamatonta jugurttia, leseitä, siemeniä ja marjoja. Linssikeittoa syön myös raejuustolla höystettynä, pienillä kaloreilla täysi olo.
Meillä ei lapsuuskodissa syöty juurikaan ruokaa. Aamulla syötiin jotain jukurttia tai ranskanleipää tai hunajamuroja. Lounas syötiin aina päiväkodissa tai koulussa ja aikuiset söi töissä. Koulun jälkeen en muista syöneeni mitään. Kun äiti pääsi töistä klo
17, otettiin koko perhe yhdessä jotain voileipää, joskus lämmitettiin kaupan lihapiirakat tai syötiin vispipuuroa maidolla. Iltapalaa jokainen otti itse, minä söin yleensä hedelmiä ja joskus jukurttia, viiliä, tomaatin tai ison pätkän kurkkua. Viikonloppuisin tehtiin yhdessä aina jotain ruokaa, esim. pyttipannua tai kaupan hernesoppaa tai paistettua kalaa. Nyt aikuisena minun on ollut vaikea opetella , että lapsille laitetaan 2 lämmintä ruokaa päivässä. Tulee syötyä kohtuuttomia määriä. Olin lapsena hoikka, teininä normaalipainoinen ja nyt kolmekymppisenä saan katsoa tarkasti syömisiä, etten lihoa.