Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi helvetissä joku haluaa omakotitalo nimisen työleirin?

Vierailija
12.02.2022 |

Lunta tulee, joten raskaan työvuoron jälkeen taas kotia raatamaan. Vapaillakaan et saa ottaa rennosti, vaan aina se työleiri kutsuu lumikolan, ruohonleikkurin, pensassaksien, haravan, trimmerin, plus miljoonan muun asian muodossa. Lisäksi asuminen on hemmetin kallista. En voi kuin ihmetellä niitä, jotka haluaa moisessa kalliskustanteisessa raadanan oravanpyörässä elää elämänsä.

Kommentit (455)

Vierailija
141/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä joku haluaa kasarmiksikin kutsuttuun kerrostaloon?

Vääntämään jatkuvasti mm. vierasparkkipaikoista, saunavuoroista, pyykkituvan käytöstä, hissin käyttämisestä, rappukäytävän äänistä ja hajuista ja ties mistä muusta, naapurikyttääjistä puhumattakaan. Ei kiitos, oma tupa - oma lupa.

Meillä on ainakin ihan oma pesukone, kerrostalossa voi olla myös oma sauna jos se itselle on niin tärkeää, naapurit kyttää myös ok-taloissa. Meillä ainakin rappukäytävä on aina hiljainen ja rauhallinen.

Juu se onkin kiva kun naapurillakin on pesukone. Mukava kuunnella, kuten myös kuivausrumpua. Koettu on.

Ei ole minua ikinä häirinnyt. Riippunee siis talosta/ihmisestä, että mikä häiritsee.

Vierailija
142/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Traktori tekee lumityöt, kesällä ei ole edes nurmikonleikkuuta kuin nimellisesti, talon ympäristö on luonnontilassa muutamaa istutusta lukuunottamatta.

Talo on kunnossa sisältä ja ulkoa. Jos on remppaa tai huollettavaa niin tehdään itse tai palkataan joku tekemään.

Ei minulla mene aikaa omakotitalon ylläpitoon. Rappusten lakaisua ja 5 minuutin ruohonleikkuuta en työksi laske.

Minulla on täydellinen kotirauha. Naapureita ei ole, ympärillä luontoa sekä järvi ja koti on niin mieleinen kuin vain voi olla.

Paljos se traktorin ylläpito maksaa vuodessa?

Vero 90e, polttoaine 50e, korjauskulut ehkä 100e, ei tarvii korjata joka vuosi.

ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon ansiosta olen voinut haistattaa koronarajoituksille kuten maskipakolle. Kukaan ei minua kyttää että onko rätti naamassa vai ei kun peltotielle jaloittelemaan lähden.

Ei meidän talossa ainakaan kukaan ole mitään tuollaista kytännyt/sanonut mitään.

Vierailija
144/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä jännä palsta. ”Kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen”. En kyllä millään logiikalla keksi mikä sana täysin neutraalissa kommentissani voisi tällä kertaa olla kielletty.

Vierailija
145/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerros- ja rivitalot olisivat täydellisesti äänieristettyjä, veikkaan että omakotitalojen suosio romahtaisi. Itse alan tässä naapurien mökän takia kämpästä toiseen hyppimisen jälkeen olemaan siinä tuloksessa, että se omakotitalo on ainut asumismuoto missä saa olla rauhassa.

Vierailija
146/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitaloista niitä narkkeja vasta löytyykin. Eräskin omakotitalossa asunut narkki oli perheellinen sairaalalääkäri. Omakotitalossa asuva lääkärinarkki on huomattavasti varallisempi kuin joku lähiön syrjäytynyt. Ja mitä räkälöihin tulee niin kyllä ne ovat ns. "kulttuuri-ihmisten" lempipaikkoja. Eräskin vääräsäärinen, kaljupäinen paremmat päivänsä nähnyt rockmuusikko tapasi vuosikausia vetää kaksin käsin viinaa lähiön räkälöissä. Sitten kun hän muutti johonkin taiteilijoiden ehtoolehtoon niin alkoi hirveä poru niistä lähiön kauheista räkälöistä. Pakkoko siellä oli istua ja vetää viinaa. Olisi voinut samota lähiluonnossakin.

Vierailija
147/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just

Vierailija
148/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Traktori tekee lumityöt, kesällä ei ole edes nurmikonleikkuuta kuin nimellisesti, talon ympäristö on luonnontilassa muutamaa istutusta lukuunottamatta.

Talo on kunnossa sisältä ja ulkoa. Jos on remppaa tai huollettavaa niin tehdään itse tai palkataan joku tekemään.

Ei minulla mene aikaa omakotitalon ylläpitoon. Rappusten lakaisua ja 5 minuutin ruohonleikkuuta en työksi laske.

Minulla on täydellinen kotirauha. Naapureita ei ole, ympärillä luontoa sekä järvi ja koti on niin mieleinen kuin vain voi olla.

Paljos se traktorin ylläpito maksaa vuodessa?

Vero 90e, polttoaine 50e, korjauskulut ehkä 100e, ei tarvii korjata joka vuosi.

ohis

Ja hankintahinta? Maksoit tietysti käteisellä niin ei ole rahoituskulujakaan? :D

Vierailija
149/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä joku haluaa kasarmiksikin kutsuttuun kerrostaloon?

Vääntämään jatkuvasti mm. vierasparkkipaikoista, saunavuoroista, pyykkituvan käytöstä, hissin käyttämisestä, rappukäytävän äänistä ja hajuista ja ties mistä muusta, naapurikyttääjistä puhumattakaan. Ei kiitos, oma tupa - oma lupa.

Meillä on ainakin ihan oma pesukone, kerrostalossa voi olla myös oma sauna jos se itselle on niin tärkeää, naapurit kyttää myös ok-taloissa. Meillä ainakin rappukäytävä on aina hiljainen ja rauhallinen.

Juu se onkin kiva kun naapurillakin on pesukone. Mukava kuunnella, kuten myös kuivausrumpua. Koettu on.

Ei ole minua ikinä häirinnyt. Riippunee siis talosta/ihmisestä, että mikä häiritsee.

Niillä ketkä lorvii päivät pitkät kotona on yleensä matala ärsytyskynnys muihinkin asioihin kuin naapureihin

Vierailija
150/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Millä perusteella omakoti asuminen on kallista?

Onhan okt asuminen kalliimpaa, jos asumispalvelut ovat samat. Ja myös omalle työlle on laskennallinen arvo.

Ja kokemuksesta tiedän, kun okt ja krs-talo asunto.

Ja ap. lle myös okt asuja voi ostaa ulkopuolisia palveluita. Meillä pihan ja tien käy auraamassa kiinteistöhuolto, ettei lumi ole vaikuttanut elämään, kun piha ja tie on aina aurattu. Puutarha ei ole ongelma, kun se on intohimoni. Samoin leikkaan nurmialueet, mutta senkin palvelu olisi helposti ostettavissa.

Kertokaa nyt esimerkkinä paljon maksaa per kuukausi jos kiinteistöhuoltoyhtiö hoitaa lumityöt ja hiekoittamiset talven ajan omakotitalossa ja millä alueella?

Silloin kun asiaa noin 15 vuotta sitten selvittelin niin yrityksiä ei oikein pienasiakas edes kiinnostanut ja hintapyynnöistä en edes muuta muista kuin että kallista olisi ollut.

Tähän ei osannutkaan kukaan vastata vaikka niin ollaan tarjoamassa ulkoistamista. Taitaa se ulkoistaminen olla sitä, että (maalla) joku traktorin omistava tekee lumityöt ja sitten vaihdantakaupalla maksellaan takaisin jos maksellaan. Rahamiehet kaupunkissa taas näkyy nykyään hankkivan autiotalliin mönkijän auralla, jokunen vuosi sitten omilla pyörillä varustetut lumilingot oli kova sana. Yhteenvetona kuitenkin, että oikeasti työt ulkoistaneita omakotiasujia lienee ihan häviävän pieni määrä.

Vierailija
151/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kestä niitä uusavuttomia, typeriä ja riitaa haastavia hulluja, joita jokaiseen taloyhtiöön mahtuu ainakin yksi.

Haluan päättää elämäni suurimmasta investoinnista itse. Mitä rempataan, milloin rempataan, miten ja millä hinnalla. Taloyhtiöitä viilataan linssiin huolella isännöinnissä ja rempoissa, koska asukkaat ovat niin hölmöjä, että "taloyhtiö maksaa".

En myöskään halua maksaa "huolettomien" asukkaiden huonekalujätekuljetuksia, kohonneita vakuutusmaksuja ja yhtiön tiloissa tapahtuneita rikkoutumisia.

Eli: mielenterveyttä, rauhaa, hiljaisuutta ja omaa päätäntävaltaa, miten rahani käytän.

Tuo on totta, että jokaiseen kerrostaloon mahtuu vähintään yksi hankala tyyppi joka naputtaa joka asiasta, täysin turhistakin. Mutta itse olen oppinut olemaan piittaamatta heistä ja meillä on onneksi nykyään todella topakka nuori nainen isännöitsijänä, joka sanoi tälle pahimmalle valittajarouvalle yhtiökokouksessa, että saa loppua se joka asiasta valittaminen ja jatkuva soittelu, tai joudumme etsimään uuden isännöintifirman, koska heillä ei riitä aika vain hänen kanssaan rupatteluun. KERRANKIN lähes 20 vuoden aikana sellainen isännöitsijä joka pisti asiat selviksi!

Sitäpaitsi on niistä valittajista joskus hyötyäkin. Esimerkiksi tässä taloyhtiössä asuu myös rikkaita eläkeläisiä ja he ovat vähän liian innokkaasti ehdottamassa uusia hankintoja koska heillä on paljon rahaa, eivätkä ymmärrä ettei kaikilla asukkailla ole varaa turhiin uudistuksiin. Siinä kohtaa on hyvä olla joku helposti tuohtuva asukas, joka sanoo suoraan heille että ei käy, liian kallista monelle muulle asukkaalle. Koska itse olen taasen liiankin kiltti ja suostuvainen kaikkeen mitä vahvemmat päättää, joten on hyvä olla myös helposti valittava naapuri tässä talossa. Vähän kuin kyläyhteisössä, että kaikilla on oma tarkoituksensa.

Toinen esimerkki: munaton taloyhtiö, jota isännöitsijä pyörittää eikä hallitus. Urakkaa urakan jälkeen ilman järjeä ja oikeaa järjestystä. Ja tyhmät lampaat maksavat kiltisti viulut.

Vierailija
152/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuleppas sinä letkuvinkkeli. Omakotitaloon ei tosiaankaan kannata muuttaa, jos ei halua tehdä aika ajoin jotain sen hyväksi. Makaa sinä vain siellä koppisi sohvalla ja mene juhannusaattona taloyhtiön grillille paistamaan kabanossisi. Muista maksaa yhtiövastikkeesi yhteydessä taloyhtiön pihatyöt, rappukäytävän siivoukset, korjaukset, maalaukset, ruohonleikkuut ym. miljoonat rahareiät. Asuminen omakotitalossa voi joskus olla ällistyttävän halpaa. Meillä vuoden asumiskulut ovat kuukautta kohden noin 180 euroa. Miten sinun vuokrasi. Oliko se 850 euroa/kuukausi. Ai niin, mutta sinähän saat asumistukea, joten sinähän maksat vain 550 euroa/kuukausi.

Meillä taas mökin kustannukset ovat jaettuna 1000e/kk. Omakotitaloa ei ole. Vastiketta maksan 800e kuussa etelähelsinkiläisestä uudesta kerrostaloasunnosta jossa naapureita ei kuulu. Asumistukea emme saa. Ei lumitöitä tai hiekoituksen odotusta, ei tarvitse hakea posteja postilaatikolta. Vastikkeessa on ihan eri asia maksaa yhessä 30 muun asunnon kanssa jaetusti lumenluonnit ja hiekoitukset kuin yksin.

Omakotitalossa on paljon miinuksia, lasten harrastuksiin ja kouluun pitäisi viedä. Lisäksi, millaista vapaata ja itsenäistä elämää se on kun ette saa edes autotallia omalle tontillenne rakentaa jos joku vastustaa, ei saa välttämättä edes omaa taloaan maalata millaiseksi haluaa.

Sinä saat maalata kerrostalosi ja rakentaa autotallin vapaasti?

En minä ole tätä millään ihmeen ”vapaudella” mainostanutkaan. Saati hiljaisuudella. Ehdottomasti suurin osa Suomen okt-asujista asuu tiiviisti muiden okt-asujien kanssa. Vain hyvin harva asuu niin ettei naapureista oikeasti mitään kuuluisi jos siihen joku meluapina muuttaa naapuriin.

Vierailija
153/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerros- ja rivitalot olisivat täydellisesti äänieristettyjä, veikkaan että omakotitalojen suosio romahtaisi. Itse alan tässä naapurien mökän takia kämpästä toiseen hyppimisen jälkeen olemaan siinä tuloksessa, että se omakotitalo on ainut asumismuoto missä saa olla rauhassa.

Tässäkin raha pitkälti ratkaisee. Jos laittaa tarpeeksi rahaa kämppään, niin varsin todennäköisesti saa rauhallisen asunnon. Asunnon hinta korreloi suoraan asukkaisiin, näin se vain keskimäärin on.

Ap

Vierailija
154/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin rivarissa. Hirveä työleiri. Nyt kerrostalossa, ihana vapaus. Ei ikäviä pihatöitä ja ihan mukavat naapurit. Luksusta.

Vierailija
155/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä jännä palsta. ”Kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen”. En kyllä millään logiikalla keksi mikä sana täysin neutraalissa kommentissani voisi tällä kertaa olla kielletty.

Eikä niitä kommentteja koskaan edes tarkisteta, vaan menevät suoraan hylkyyn.

Tuossa sensuroinnissa ei muutenkaan ole mitään logiikkaa. Saat kirjoittaa vaikka mulkku, pallinaama, perkeleen lehmä tms, mutta jos tekstissä on vaikka "miten saada muurahaiset h e n g i l t ä?", niin koko teksti menee automaatiopoistoon tuon yhden sanan takia vaikka kirjoitus olisi täysin asiallinen.

Vierailija
156/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloista niitä narkkeja vasta löytyykin. Eräskin omakotitalossa asunut narkki oli perheellinen sairaalalääkäri. Omakotitalossa asuva lääkärinarkki on huomattavasti varallisempi kuin joku lähiön syrjäytynyt. Ja mitä räkälöihin tulee niin kyllä ne ovat ns. "kulttuuri-ihmisten" lempipaikkoja. Eräskin vääräsäärinen, kaljupäinen paremmat päivänsä nähnyt rockmuusikko tapasi vuosikausia vetää kaksin käsin viinaa lähiön räkälöissä. Sitten kun hän muutti johonkin taiteilijoiden ehtoolehtoon niin alkoi hirveä poru niistä lähiön kauheista räkälöistä. Pakkoko siellä oli istua ja vetää viinaa. Olisi voinut samota lähiluonnossakin.

Hohohoijaa..eipä ole noita narkkeja näkynyt näillä omakotitaloalueilla ja kyllä ne narkit on vaarallisempia noissa räkälöissä.Kyllä nämä”kulttuuri-ihmiset”tiedetään.Ne vasta kaksinkäsin sitä viinaa vetää.

Vierailija
157/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin raha pitkälti ratkaisee. Jos laittaa tarpeeksi rahaa kämppään, niin varsin todennäköisesti saa rauhallisen asunnon. Asunnon hinta korreloi suoraan asukkaisiin, näin se vain keskimäärin on.

Ap

Kellä on kellä ei.. kyllä se on pieni marginaali ihmisiä ketkä saa sen hyvän kerrostalo kämpän ja huvämaineiselta alueelta..katsos raha ratkaisee..aina.

Vierailija
158/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kellä on kellä ei.. kyllä se on pieni marginaali ihmisiä ketkä saa sen hyvän kerrostalo kämpän ja huvämaineiselta alueelta..katsos raha ratkaisee..aina.

No noin 200 000 euroa riittää jo aika pitkälle pk-seudun ulkopuolella.

Ap

Vierailija
159/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en voisi olla ilman omaa pihaa ja puutarhaa. Aivan ihanaa laitella kukkia oman mielensä mukaan ja kuunnella linnun laulua omassa puutarhassa. Minun hyvinvointini vaatii sitä. Pelkkä parveke ei riittäisi minulle.

Vierailija
160/455 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla niin perfektionisti. Jotkue asiat voivat olla vähän sinne päin.

Kannattaa ottaa yhteys ammattilaisiin elämänhallinnan ongelmien kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi