Miksi jotkut ovat köyhiä, vaikka suvut ovat asunneet Suomessa sataja vuosia?
Tätä olen miettinyt. Oma suku ollut vaurasta 300 vuotta. Miten on mahdollista, että ahkera suku ei ole pystynyt keräämään varallisuutta, jos on elänyt täällä pitkään?
Kommentit (24)
Itsenäisessä Suomessa verotus estää sukujen vaurastumisen tai ainakin tekee sen hankalaksi. Parhaimmat oltavat on tosiaan niillä, joiden suvut vaurastuivat jo satoja vuosia sitten.
Eipä Suomessa montaa vaurasta sukua ole. Täällä vaurastuminen tehty vaikeaksi ja kateellisia täynnä jos jollain menee hyvin . Herlinit poikkeus toki .
Mun suvussa kauempana on Juhana Vartiainen. Sä tiedät nyt tästä miksi jotkut on rikkaita ja köyhiä. Ja Suomi on ollut köyhä.
Jos suku on asunut täällä 300 vuotta ja nimi alkaa "Af" tai "Von" niin lähtökohdat ovat hiukan erilaiset. 1800-loppuun saakka Suomalaiset olivat kuitenkin enimmäkseen köyhiä maanviljelijöitä pienine hallanarkoine peltoineen, lähinnä toivottiin jottei kato iske ja kuolla nälkään. Suomessahan oli Euroopan mittakaavassa väestöön nähden viimeinen suuri nälänhätä vielä 1866-1868.
Isäni suvun iso tila metsineen jäi rajan toiselle puolelle kun uusi piirrettiin 1945. Äitini suvun yrityksellä oli isoja veneitä, jotka puolustusvoimat otti omaan käyttöönsä sodan alkaessa. Niistä saatu korvaus oli aika mitätön. Eli sota vei omaisuuden. Isovanhempani sitten aloittivatkin sodan jälkeen tehdastyöläisinä, sillä sieltä töitä löytyi. Ei niillä hommilla sitten enää vaurastunut sen kummemmin.
Mulla oli vauras suku 1800-luvun puolivälille asti. Sitten meni maat ja mannut, metsät ja kartanot. Epäily on että eräs ukko pelasi ne tai vähintään sijoitti rahaa epäilyttävin keinoin. Tuli konkurssi.
Nyt yrittelen itse aloitella tätä keräämistä tuleville sukupolville.
Vierailija kirjoitti:
Isäni suvun iso tila metsineen jäi rajan toiselle puolelle kun uusi piirrettiin 1945. Äitini suvun yrityksellä oli isoja veneitä, jotka puolustusvoimat otti omaan käyttöönsä sodan alkaessa. Niistä saatu korvaus oli aika mitätön. Eli sota vei omaisuuden. Isovanhempani sitten aloittivatkin sodan jälkeen tehdastyöläisinä, sillä sieltä töitä löytyi. Ei niillä hommilla sitten enää vaurastunut sen kummemmin.
Meilläkin jäi suvun maatila ja mylly Karjalaan. Korvaukset olivat pieniä.
No ehkä se tästä taas. Vähitellen.
Suku täynnä alkoholisteja ja mt-ongelmaisia. Isä ryyppäsi ja sössi äitinkin perinnön omansa lisäksi. Elimme sen jälkeen köyhän ja kurjan lapsuuden. Perinnöksi jää aikanaan ulosottovelkainen pesä. Ei olla tekemisissä, mutta kaippa viranomaiset ilmoittaa, kun niistä aika jättää.
Valtio tyhjentää varat aina yhden sukupolven kuoltua ja seuraavat sukupolvet joutuu aina aloittamaan taas nollasta, mutta vaurastuminen on jatkuvasti yhä vaikeampaa työpaikkakadon, heikkojen palkkojen, kalliiden elinkustannusten, jne. takia. Esim. minä 70-luvulla syntynyt en ole päässyt lähellekään vanhempieni elintasoa.
Seuraavaa sukupolvea ei ole eikä tule valtion kusetettavaksi.
Järkevissä maissa seuraava sukupolvi aloittaisi aina edellisen sukupolven varallisuuden portaalta edeten eteenpäin.
Suvulta jäi pieni tontti ja talo Karjalaan. Nollasta lähtivät 1945, kiitos Neuvostoliiton. Jos jotain on opittu niin se ettei mihinkään Idästä luvattuun voi luottaa.
Venäläiset arabit on siirtänyt rahaa venäläisten tileille ja turkin Thaimaan nykyään Gambian .
Venäjäatabit ei uskalla ostaa omaa asuntoa edes turvallisinta vuokralla osa muutti Ruotsiin töihin jäi sinne . Rosvot vie kuitenkin . Nytkin huumearabit ryöstele mökeillä ja kauppoja .
Vierailija kirjoitti:
Kysy, phärkkele, ruotsalaisilta.
Eikä mitään alapeukkuja. Valtakunnan rikkaat keskittyivät menneinä vuosisatoina Pohjanlahden tuolle puolen.
Gigolot tulee varastamaan täältä rahaa naisilta . Autoja . Ei kuulkaa kannata . Taksi mafia ja pizza . Älä osta . Mitä niille rahaa työntää .
Ai niinkuin Iltalehden ZINAIDA juttu nostaa Venäjältä tiet ja Suomesta . Miksiköhän niin .
Mun isoukki oli kerännyt hyvän omaisuuden, mutta menetti eka maailmansodan vuoksi lähes kaiken. Omisti taloja kaupungissa ja myi ne pommitusten pelossa. Tuli valtava inflaatio ja rahat meni. Siinä myös oli toiselle yrittäjälle takaajana ja meni loputkin, kun se toinen ek pystynyt maksamaan.
No, vuoden 1968 konkurssi tyhjensi kyllä kivasti koko suvun varallisuuden.
Nyt on päästy köyhyydestä keskinkertaisuuteen.
Muita kysymyksiä?