Miksi helvetissä joku haluaa omakotitalo nimisen työleirin?
Lunta tulee, joten raskaan työvuoron jälkeen taas kotia raatamaan. Vapaillakaan et saa ottaa rennosti, vaan aina se työleiri kutsuu lumikolan, ruohonleikkurin, pensassaksien, haravan, trimmerin, plus miljoonan muun asian muodossa. Lisäksi asuminen on hemmetin kallista. En voi kuin ihmetellä niitä, jotka haluaa moisessa kalliskustanteisessa raadanan oravanpyörässä elää elämänsä.
Kommentit (455)
Traktori tekee lumityöt, kesällä ei ole edes nurmikonleikkuuta kuin nimellisesti, talon ympäristö on luonnontilassa muutamaa istutusta lukuunottamatta.
Talo on kunnossa sisältä ja ulkoa. Jos on remppaa tai huollettavaa niin tehdään itse tai palkataan joku tekemään.
Ei minulla mene aikaa omakotitalon ylläpitoon. Rappusten lakaisua ja 5 minuutin ruohonleikkuuta en työksi laske.
Minulla on täydellinen kotirauha. Naapureita ei ole, ympärillä luontoa sekä järvi ja koti on niin mieleinen kuin vain voi olla.
Eihän niitä pihatöitä joka päivä tehdä. Lumet kolaan kun sitä sataa, vajaa tunnin homma. Ruohon leikkaan kesällä kerran viikossa, reilu tunnin homma. No aitojen leikkuuseen menee koko päivä, mutta vain kerran kesässä. Loppu ajan voin köllötellä sohvalla pihalla tai sisällä ja juoda vaikka kaljaa, jota tosin en juo. Ja mitä remppoihin tulee niin sehän riippuu täysin missä kunnossa olevan talon ostaa. Sama pätee toki kerrostaloihinkin. Vanhan talonkin voi rempata kerralla kuntoon niinkuin itse tein 17v sitten. Ja nyt tulevana kesänä täytyy ulkoseiniä vähän maalata. Nykymaalit kestää sen 15 vuotta ainakin. Tiilitaloa ei tarvii maalata ikinä. Ja voisin veikata että asuinneliöihin suhteutettuna omakotitalon remppaaminen tulee halvenmaksi kuin kerrostalon remppaaminen, vaikka työt teettäisi jollain firmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppas sinä letkuvinkkeli. Omakotitaloon ei tosiaankaan kannata muuttaa, jos ei halua tehdä aika ajoin jotain sen hyväksi. Makaa sinä vain siellä koppisi sohvalla ja mene juhannusaattona taloyhtiön grillille paistamaan kabanossisi. Muista maksaa yhtiövastikkeesi yhteydessä taloyhtiön pihatyöt, rappukäytävän siivoukset, korjaukset, maalaukset, ruohonleikkuut ym. miljoonat rahareiät. Asuminen omakotitalossa voi joskus olla ällistyttävän halpaa. Meillä vuoden asumiskulut ovat kuukautta kohden noin 180 euroa. Miten sinun vuokrasi. Oliko se 850 euroa/kuukausi. Ai niin, mutta sinähän saat asumistukea, joten sinähän maksat vain 550 euroa/kuukausi.
Yhtiövastike 305€/kk ja velaton asunto. Kivaa asumista ilman raadantaa. Veikkaan, että minun tällä vuosituhannella rakennetulla halutulla sijainnilla olevalla kerrostalokolmiolla on hyvinkin kolminkertainen arvo sinun homemökkiisi verrattuna.
Ap
3v vanha okt asumiskulut 295e/kk. Arvo tuskin on 3x ellet asu Helsingin keskustassa;) Eli uudempi ja isompikin varmaan
Tajusin just että sinulla tuskin on sähkö ja vesilasku mainitsemassasi summassa kuten minulla!
Paljonko on asumiskulusi per neliö, meillä okt ja kulut ovat 1,20e per neliö. Sisältää kaiken sähkön ja veden plus muut kulut. Ei voi verrata 60m2 kerrostaloasuntoa 250m2 omakotitaloon asumiskustannuksissa ellei laske sitä per neliö.
Vierailija kirjoitti:
Traktori tekee lumityöt, kesällä ei ole edes nurmikonleikkuuta kuin nimellisesti, talon ympäristö on luonnontilassa muutamaa istutusta lukuunottamatta.
Talo on kunnossa sisältä ja ulkoa. Jos on remppaa tai huollettavaa niin tehdään itse tai palkataan joku tekemään.
Ei minulla mene aikaa omakotitalon ylläpitoon. Rappusten lakaisua ja 5 minuutin ruohonleikkuuta en työksi laske.
Minulla on täydellinen kotirauha. Naapureita ei ole, ympärillä luontoa sekä järvi ja koti on niin mieleinen kuin vain voi olla.
Paljos se traktorin ylläpito maksaa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumen tulolle nyt ei voi mitään eli lumitöitä on. Nurmikot, pensaat, ym. on sitten omia valintoja eikä niitäkään tarvitse joka päivä leikata.
Oliskin aika erikoista, jos tarvitsisi leikata joka päivä nurmikoita, saati pensaita😄
Täällä tuntuu elävän käsitys että niitä joutuu tekemään joka päivä=työleiri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumen tulolle nyt ei voi mitään eli lumitöitä on. Nurmikot, pensaat, ym. on sitten omia valintoja eikä niitäkään tarvitse joka päivä leikata.
Etelä-Suomessa tulee sen verran vähän lunta ettei joka vuosi tule kolaa otettua kertaakaan esiin.
On typerää niputtaa kaikki Suomen Omakotitalot yhden työleiri ajatuksen alle. Omakotitalo Espoon ranta- alueelta, on eri juttu, kuin omakotitalo jossain hajanaisilla heimoalueilla Pohjois suomen metsissä.
Älä nyt puhu pa*kaa. Jollet asu jossain Hangossa tai Turussa meren äärellä niin taatusti on Etelä-Suomessa tänä ja viime talvena tullut sen verran lunta, että läkähdyksiin asti on saanut kolata jos lihasvoimalla on hommat hoitanut. Toissatalvi oli käytännössä lumeton, mutta sellaiset talvet ovat jopa Etelä-Suomessa harvinaisia, ainakin vielä toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me jotkut pidämme siitä, että on järkevää tekemistä. Emme vietä vapaa-aikaamme vain löhöten kännykkä toisessa kädessä, kalja toisessa.
Et ainakaan mikään kauhean kiva & sivistynyt ihminen ole, sanoisin jopa että olet että laiska tunneälyltäsi.
Minä asun kerrostalossa, koska haluan matkustella ja käyn paljon erilaisissa kulttuuri- ym. tapahtumissa. En siis notku sohvalla kalja kädessä. Ymmärrän silti omakotitalossa asuvia, että heillä on omat mielipuuhansa joita he omakotitalossa asuvina pääsevät toteuttaa. Meitä on moneen lähtöön.
Tutustuin tässä mieheen ,joka asui huonomaineisella alueella kerrostalossa.Kerrostalon lähellä oli kauheita räkälöitä ja narkkeja notku nurkilla.Mies vietti illat joko niissä räkälöissä tai veti kaljaa sohvalla.Se niistä ”kulttuuri”riennoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppas sinä letkuvinkkeli. Omakotitaloon ei tosiaankaan kannata muuttaa, jos ei halua tehdä aika ajoin jotain sen hyväksi. Makaa sinä vain siellä koppisi sohvalla ja mene juhannusaattona taloyhtiön grillille paistamaan kabanossisi. Muista maksaa yhtiövastikkeesi yhteydessä taloyhtiön pihatyöt, rappukäytävän siivoukset, korjaukset, maalaukset, ruohonleikkuut ym. miljoonat rahareiät. Asuminen omakotitalossa voi joskus olla ällistyttävän halpaa. Meillä vuoden asumiskulut ovat kuukautta kohden noin 180 euroa. Miten sinun vuokrasi. Oliko se 850 euroa/kuukausi. Ai niin, mutta sinähän saat asumistukea, joten sinähän maksat vain 550 euroa/kuukausi.
Meillä taas mökin kustannukset ovat jaettuna 1000e/kk. Omakotitaloa ei ole. Vastiketta maksan 800e kuussa etelähelsinkiläisestä uudesta kerrostaloasunnosta jossa naapureita ei kuulu. Asumistukea emme saa. Ei lumitöitä tai hiekoituksen odotusta, ei tarvitse hakea posteja postilaatikolta. Vastikkeessa on ihan eri asia maksaa yhessä 30 muun asunnon kanssa jaetusti lumenluonnit ja hiekoitukset kuin yksin.
Omakotitalossa on paljon miinuksia, lasten harrastuksiin ja kouluun pitäisi viedä. Lisäksi, millaista vapaata ja itsenäistä elämää se on kun ette saa edes autotallia omalle tontillenne rakentaa jos joku vastustaa, ei saa välttämättä edes omaa taloaan maalata millaiseksi haluaa.
Onko tuo mökki herraskartano? Meillä pari vuotta vanha kakkosasunto kaikilla mukavuuksilla 90 neliötä, kulut n 1500/vuosi.
Olemme täällä n 9 kk ja loput ajasta okt:ssa, jonka kulut n 300/kk, 130 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
No jos on kertakaikkisen patalaiska sohvaperuna niin ei sovikaan.
Mä en ole vielä tähän päivään mennessä raatanut, meillä on hemmetinmoinen nurtsi mutta robottileikkuri hoitaa sen. Trimmeriä ei juuri heilutella kun piha on tehty suodatinkankaineen ja kiveyksineen toimivaksi.
Lumen luontia olen aina rakastanut ja mieheni ehdotti lumilinkoa, sanoin ehdottoman ein! Hiihtäminen ja kolaaminen on minulle tosi nautinnollista. Toki työaamuisin kolaaminen ei maistu ja teen vain auton mentävän väylän että pääsen töihin mutta illalla jatkan hommia mielelläni, etelässä ei tule lunta niin paljoa koskaan ettei ehtis ja jaksais tehdä.
Meillä käy myös siivooja.
Talo on uusi joten ei ole remppoja, maalaamista välillä ja tapettia laitetaan syksyllä varmaan olkkarissa uusiksi, sen tyyppistä hommaa on kaikissa asunnoissa.
Olen sori ap, en nyt voi allekirjottaa sun ajatusta.
Olen patalaiska, mukavuudenhaluinen ja tykkään helposta elämästä enkä häpeä tätä myöntää. Jos joku haluaa elämäntapaani päivitellä tai tuomita, ihan rauhassa. Naurattaa myös, kun jotku ilmeisesti kuvittelee että kaikki vuokralla asujat on jotain työttömiä ja elää tukiaisilla.. ihan töissä käydään miehen kanssa ja hyvin pärjäillään rahallisesti.
Miksi helvetissä joku haluaa kasarmiksikin kutsuttuun kerrostaloon?
Vääntämään jatkuvasti mm. vierasparkkipaikoista, saunavuoroista, pyykkituvan käytöstä, hissin käyttämisestä, rappukäytävän äänistä ja hajuista ja ties mistä muusta, naapurikyttääjistä puhumattakaan. Ei kiitos, oma tupa - oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me jotkut pidämme siitä, että on järkevää tekemistä. Emme vietä vapaa-aikaamme vain löhöten kännykkä toisessa kädessä, kalja toisessa.
Et ainakaan mikään kauhean kiva & sivistynyt ihminen ole, sanoisin jopa että olet että laiska tunneälyltäsi.
Minä asun kerrostalossa, koska haluan matkustella ja käyn paljon erilaisissa kulttuuri- ym. tapahtumissa. En siis notku sohvalla kalja kädessä. Ymmärrän silti omakotitalossa asuvia, että heillä on omat mielipuuhansa joita he omakotitalossa asuvina pääsevät toteuttaa. Meitä on moneen lähtöön.
Tutustuin tässä mieheen ,joka asui huonomaineisella alueella kerrostalossa.Kerrostalon lähellä oli kauheita räkälöitä ja narkkeja notku nurkilla.Mies vietti illat joko niissä räkälöissä tai veti kaljaa sohvalla.Se niistä ”kulttuuri”riennoista.
Voi myös asua paremmalla alueella. Itse haluan asua keskustassa, joten kerrostalo sopii minulle parhaiten. On löytynyt hyvä, hiljainen talo.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kokeilin muutaman vuoden omakotitaloasumista ja hermothan siinä meni. Se on elämäntapa ja sitä pitää siis oikeasti haluta ja ymmärtää, että siinä on koko ajan jotain. Sitten sen kanssa pärjää.
Mutta tällainen hieman mukavuudenhaluinen ja reissaamista ym. rientoja harrastava ei kyllä omakotitaloa jaksa.
Etko ole kuullut ulkoistamisesta? Eihan kerrostalossakaan asukkaiden tarvitse vuorollaan tehda ulkotoita. Jos meilla alkaa hana vuotaa niin kutsutaan putkimies, ei missaan ole saantoa etta pitaa itse tehda.
Tykkään touhuta ja tehdä hommia.Lisäksi haluan yksityisyyttä ja omaa rauhaa.
Kesät elän ulkona.
Tulisin hulluksi,jos istuisin kaiket päivät kädet ristissä kerrostalossa ja olisi persläven kokoinen parveke.
Sekin on tullut kokeiltua.Ei ikinä enää!!
Omakotitalon ansiosta olen voinut haistattaa koronarajoituksille kuten maskipakolle. Kukaan ei minua kyttää että onko rätti naamassa vai ei kun peltotielle jaloittelemaan lähden.
Vierailija kirjoitti:
Vääntämään jatkuvasti mm. vierasparkkipaikoista, saunavuoroista, pyykkituvan käytöstä, hissin käyttämisestä, rappukäytävän äänistä ja hajuista ja ties mistä muusta, naapurikyttääjistä puhumattakaan. Ei kiitos, oma tupa - oma lupa.
Meillä on ainakin ihan oma pesukone, kerrostalossa voi olla myös oma sauna jos se itselle on niin tärkeää, naapurit kyttää myös ok-taloissa. Meillä ainakin rappukäytävä on aina hiljainen ja rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomessa tulee sen verran vähän lunta ettei joka vuosi tule kolaa otettua kertaakaan esiin.
On typerää niputtaa kaikki Suomen Omakotitalot yhden työleiri ajatuksen alle. Omakotitalo Espoon ranta- alueelta, on eri juttu, kuin omakotitalo jossain hajanaisilla heimoalueilla Pohjois suomen metsissä.Älä nyt puhu pa*kaa. Jollet asu jossain Hangossa tai Turussa meren äärellä niin taatusti on Etelä-Suomessa tänä ja viime talvena tullut sen verran lunta, että läkähdyksiin asti on saanut kolata jos lihasvoimalla on hommat hoitanut. Toissatalvi oli käytännössä lumeton, mutta sellaiset talvet ovat jopa Etelä-Suomessa harvinaisia, ainakin vielä toistaiseksi.
Oletko koskaan kuullut lumilingosta?tai esim.traktorista?ei kaikkea tarvi käsin tehdä ellei halua:D
Kukin asuu haluamallaan tyylillä.Jotkut kerrostalossa,jotkut rivarissa ja jotkut omassa talossa,kuten minä.
Kaikkea olen näistä kokeillut ja ikinä en tule omakotitaloasumisesta luopumaan,ellei ole pakko.Talokin parin vuoden päästä maksettu ja sitten mietitään mökkiä:D
Meillä on isot pihat ja ruohon leikkaa robotti.
Lumitöistä tykätään,mutta jos lumi märkää ja raskasta niin kauhallinen mönkkäri auraa.
Eli ei tämä niin kovin raskasta ole :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ainakin ihan oma pesukone, kerrostalossa voi olla myös oma sauna jos se itselle on niin tärkeää, naapurit kyttää myös ok-taloissa. Meillä ainakin rappukäytävä on aina hiljainen ja rauhallinen.
Juu se onkin kiva kun naapurillakin on pesukone. Mukava kuunnella, kuten myös kuivausrumpua. Koettu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. On mahtavaa herätä viikonloppuun kun saa tehdä mitä haluaa ja on todellista omaa aikaa ilman, että tarvitsee miettiä että mitä pitää raataa ennen kuin voi vaihtaa aidosti vapaalle.
Omakotiasujat lähtökohtaisesti HALUAVAT juuri sitä saamarin puuhastelua sen talon ja pihan kimpussa. Itse en halua myöskään ja siksi asunkin kerrostalossa. Kukin halujensa mukaan. Mutta ok-taloon ei tosiaan kannata muuttaa ymmärtämättä mitä se vaatii.
Mulla on tässä kerrostaloasunnossa pieni pihapatio. Sitäkään en saa kunnolla hoidetuksi. Oli virhe hommata pihallinen kämppä. Ok talosta haaveilen sen oman rauhan takia, mutta olen vaan liian laiska siihen, ei voi mitään. Toki mulla on tekosyitä paljon, että miksen tota pientä pihaplänttiä saa hoidetuksi. Yksi on yksityisyyden puuttuminen. Tunnen selässäni kuinka ylemmistä kerroksista tuijotetaan kun häärin pihallani. Ja totta se onkin. Tässä talossa asuu lähinnä vanhuksia ja ne kyttää ikkunoista kaikkea mitä naapurit tekevät. Toinen tekosyyni on, että tämä pihani on koko päivän suorassa auringon paahteessa, joten ei ole kiva touhuta siinä kesäisin. Talvella siinä ei tarvitse mitään tehdä koska ei siitä ole kulkua sisälle. Mutta joo, tavallaan haaveilen ok talosta, mutta en usko olevani tarpeeksi reipas sellaisen hoitamiseen ja silloin pitäisi palkata apua. Eikä minulla niin hyvät tulot ole.
Minitalo ja nurmikon sijasta kunttaa ja kiviä pihaan?
En sanonut että on ylin kerros. Ei sijaitse tokikaan Suomessa.
Missäs sinun legotalosi sijaitsee? Lastenhuoneessa vai olkkarissa?