Miksi helvetissä joku haluaa omakotitalo nimisen työleirin?
Lunta tulee, joten raskaan työvuoron jälkeen taas kotia raatamaan. Vapaillakaan et saa ottaa rennosti, vaan aina se työleiri kutsuu lumikolan, ruohonleikkurin, pensassaksien, haravan, trimmerin, plus miljoonan muun asian muodossa. Lisäksi asuminen on hemmetin kallista. En voi kuin ihmetellä niitä, jotka haluaa moisessa kalliskustanteisessa raadanan oravanpyörässä elää elämänsä.
Kommentit (455)
Huhhuh, nyt on mammat puolustuskannalla
Etelä-Suomessa olen tänä vuonna kolannut kerran, joten en ihan "työleiriksi" kutsuisi. Varsinkin kun auto on lämpimässä tallissa öisin.
Puutarhaan olen valinnut helppohoitoisia lajeja. Ei haravoitavaa. Talokin on hyvässä kunnossa, viime vuonna oli keittiöremontti jonka teki suunnittelija/asentaja, joten ei sekään kamalasti haitannut.
Asunnon kustannukset n. 500 / kk (asuntolaina maksettu jo, eli tässä keittiöremontin lyhennys, lämmitys, sähkö, vesi ja jätemaksut) nelihenkiseltä perheeltä, maksan itse siis asunnon kuluista 250 e /kk, hirvittää ajatella minkä kokoista vuokraa joutuisimme samasta mukavuudesta maksamaan. Talomme+ oma tontti on hyvällä alueella pääkaupunkiseudulla jolta saan helposti kaupaksi, kun tulen vanhaksi, tai haluan muuttaa.
Eli tälläistä kuuluu tänne kurjaan omakotitalo elämään. Yhyyy...
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppas sinä letkuvinkkeli. Omakotitaloon ei tosiaankaan kannata muuttaa, jos ei halua tehdä aika ajoin jotain sen hyväksi. Makaa sinä vain siellä koppisi sohvalla ja mene juhannusaattona taloyhtiön grillille paistamaan kabanossisi. Muista maksaa yhtiövastikkeesi yhteydessä taloyhtiön pihatyöt, rappukäytävän siivoukset, korjaukset, maalaukset, ruohonleikkuut ym. miljoonat rahareiät. Asuminen omakotitalossa voi joskus olla ällistyttävän halpaa. Meillä vuoden asumiskulut ovat kuukautta kohden noin 180 euroa. Miten sinun vuokrasi. Oliko se 850 euroa/kuukausi. Ai niin, mutta sinähän saat asumistukea, joten sinähän maksat vain 550 euroa/kuukausi.
Meillä taas mökin kustannukset ovat jaettuna 1000e/kk. Omakotitaloa ei ole. Vastiketta maksan 800e kuussa etelähelsinkiläisestä uudesta kerrostaloasunnosta jossa naapureita ei kuulu. Asumistukea emme saa. Ei lumitöitä tai hiekoituksen odotusta, ei tarvitse hakea posteja postilaatikolta. Vastikkeessa on ihan eri asia maksaa yhessä 30 muun asunnon kanssa jaetusti lumenluonnit ja hiekoitukset kuin yksin.
Omakotitalossa on paljon miinuksia, lasten harrastuksiin ja kouluun pitäisi viedä. Lisäksi, millaista vapaata ja itsenäistä elämää se on kun ette saa edes autotallia omalle tontillenne rakentaa jos joku vastustaa, ei saa välttämättä edes omaa taloaan maalata millaiseksi haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. On mahtavaa herätä viikonloppuun kun saa tehdä mitä haluaa ja on todellista omaa aikaa ilman, että tarvitsee miettiä että mitä pitää raataa ennen kuin voi vaihtaa aidosti vapaalle.
Minä siis ihan haluan tehdä niitä omakotitaloomme ja pihaan liittyviä asioita. Olen aidpsti vapaalla silloin.
Mulla sama, mutta tässä huomaa että ihmiset ovat erilaisia. Ketjun idea olikin vähän selventää miksi joku haluaa omakotitalon. Vastaan että teen päätetyötä ja mun mielestä rentoudun parhaiten kun saa tehdä pihahommia. Näkee työnsä tulokset eri tavalla kuin palkkatöissä. Siitä saa paljon mielihyvää.
Vaikka sellainen joka on vuosikymmeniä elänyt apinoiden välissä, saamatta omaa rauhaa saati kunnon yöunia vuosiin. Ärsyttää nämä ihmettelijät, kai se on helppo silmät pyöreänä taas ihmetellä kun itse on onnistunut saamaan sen harvinaisen hiljaisen kerrostalon. Suurin osa kärsii näissä kopperoissa ja miettii itsemurhaa vain päästäkseen vihdoinkin hiljaisuuteen. Miltäköhän omakotitalo tuntuisi tuollaisen jälkeen, mitä luulet?
Omakotitalon putkiremppa on pikkujuttu taloyhtiön putkirempan rinnalla. Niin kustannuksiltaan per neliö kuin vaivaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruohonleikkuu ja lumenluonti käyvät hyötyliikunnasta. Et harrasta sellaista ap ollenkaan?
Oma piha on ihaninta okt-asumisessa, nyt talvella ruokin lintuja pihallani ja niitä on veikeää seurata.
Lumitöitä ei ole paljon jos auraa itselleen lähinnä kulkutiet ja niitä voi palkata jonkun tekemään, jos ei itse halua. Se maksaa, mutta mitä sillä samalla rahalla saisi asuessa kerrostalossa? Oman pihan? Omaa rauhaa ja vapautta? Oman maiseman? Ehei, ei saisi.
Jos ihmisellä on varaa asua okt:ssa, ei ole paljoa järkeä asua kerrostalossa.Höpsistä. Itse rakastan nimenomaan kerrostalossa asumista, eikä mikään piha voita tunnetta kun katselen tuota alla levittyvää kaupunkia ylimmästä kerroksesta. Minulla on vielä kulmahuoneisto ja ikkunat 3 suuntaan, joten voin nauttia sekä aamu- että ilta-auringosta. Parvekkeellenikaan ei näe kukaan mistään kun olen niin korkealla, eikä vastapäisiä taloja ole läheskään yhtä korkeita.
Tähänkään ei monella ole varaa, mutta arvostan silti jokaisen omia mieltymyksiä. Minulle tätä parempaa ei voisi ollakaan.
Jaa. Monesko kerros?
Meillä on kakkosasunto 32. kerroksessa ja kulmahuoneisto myöskin. Ihan kiva, mutta onhan tämä omakotitalo omalla pihalla ihan toista luokkaa.
Niin tuo onkin tuollainen leikkipilvenpiirtäjä jos vain 32 kerrosta. Nyt puhutaan hieman eri tason asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, kun saa olla rauhassa. Ei naapurien äänet häiritse.
Ei minuakaan. Mukava asua laadukkaassa ja hyvin äänieristetyssä kerrostalossa, jossa on valetut välikatot eikä mitään halparatkaisun ontelolaattoja. Ei usein edes tiedä naapureita olevan olemassa. Eikä ole tarvinnut tarttua lumikolaan koko talvena.
Maksat siitä, että joku muu tarttuu lumikolaan puolestasi.
Päivän istuu kokouksissa ja koneella on ihan parasta kun kotia tullessas lähtee pihalle töihin. Kroppa kiittää ja mieli rentoutuu.
Koska en kestänyt omistusasuntoni vuokra-naapureita joilla oli sietämätön melutaso ja laaja käsitys normaalista elämästä.
No, minulla on myös harrastuksia joiden välineet ei mahdu kaupunkiin.
Meille omakotitalo on edullisin asumismuoto. Kaikki siihen liittyvät työt voi teettää ja poiketen osakkeesta, voin itse valita tekijän, aikataulun ja hintaluokan. Jos taas tykkää tehdä itse niin sama juttu, voin miettiä maalaanko katon tänä kesänä vain kolmen vuoden päästä, millä maalilla ja miten.
Puutarha on harrastus, tottakai siellä viettää aikaa ja touhuilee kuten muissakin harrastuksissa. Tulisin hulluksi kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppas sinä letkuvinkkeli. Omakotitaloon ei tosiaankaan kannata muuttaa, jos ei halua tehdä aika ajoin jotain sen hyväksi. Makaa sinä vain siellä koppisi sohvalla ja mene juhannusaattona taloyhtiön grillille paistamaan kabanossisi. Muista maksaa yhtiövastikkeesi yhteydessä taloyhtiön pihatyöt, rappukäytävän siivoukset, korjaukset, maalaukset, ruohonleikkuut ym. miljoonat rahareiät. Asuminen omakotitalossa voi joskus olla ällistyttävän halpaa. Meillä vuoden asumiskulut ovat kuukautta kohden noin 180 euroa. Miten sinun vuokrasi. Oliko se 850 euroa/kuukausi. Ai niin, mutta sinähän saat asumistukea, joten sinähän maksat vain 550 euroa/kuukausi.
Yhtiövastike 305€/kk ja velaton asunto. Kivaa asumista ilman raadantaa. Veikkaan, että minun tällä vuosituhannella rakennetulla halutulla sijainnilla olevalla kerrostalokolmiolla on hyvinkin kolminkertainen arvo sinun homemökkiisi verrattuna.
Ap
3v vanha okt asumiskulut 295e/kk. Arvo tuskin on 3x ellet asu Helsingin keskustassa;) Eli uudempi ja isompikin varmaan
Vierailija kirjoitti:
Kiva, kun saa olla rauhassa. Ei naapurien äänet häiritse.
Rööki haisee… eikä voi valittaa isännöitsijälle
Vierailija kirjoitti:
Lumen tulolle nyt ei voi mitään eli lumitöitä on. Nurmikot, pensaat, ym. on sitten omia valintoja eikä niitäkään tarvitse joka päivä leikata.
Etelä-Suomessa tulee sen verran vähän lunta ettei joka vuosi tule kolaa otettua kertaakaan esiin.
On typerää niputtaa kaikki Suomen Omakotitalot yhden työleiri ajatuksen alle. Omakotitalo Espoon ranta- alueelta, on eri juttu, kuin omakotitalo jossain hajanaisilla heimoalueilla Pohjois suomen metsissä.
No jos on kertakaikkisen patalaiska sohvaperuna niin ei sovikaan.
Mä en ole vielä tähän päivään mennessä raatanut, meillä on hemmetinmoinen nurtsi mutta robottileikkuri hoitaa sen. Trimmeriä ei juuri heilutella kun piha on tehty suodatinkankaineen ja kiveyksineen toimivaksi.
Lumen luontia olen aina rakastanut ja mieheni ehdotti lumilinkoa, sanoin ehdottoman ein! Hiihtäminen ja kolaaminen on minulle tosi nautinnollista. Toki työaamuisin kolaaminen ei maistu ja teen vain auton mentävän väylän että pääsen töihin mutta illalla jatkan hommia mielelläni, etelässä ei tule lunta niin paljoa koskaan ettei ehtis ja jaksais tehdä.
Meillä käy myös siivooja.
Talo on uusi joten ei ole remppoja, maalaamista välillä ja tapettia laitetaan syksyllä varmaan olkkarissa uusiksi, sen tyyppistä hommaa on kaikissa asunnoissa.
Olen sori ap, en nyt voi allekirjottaa sun ajatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas mökin kustannukset ovat jaettuna 1000e/kk. Omakotitaloa ei ole. Vastiketta maksan 800e kuussa etelähelsinkiläisestä uudesta kerrostaloasunnosta jossa naapureita ei kuulu. Asumistukea emme saa. Ei lumitöitä tai hiekoituksen odotusta, ei tarvitse hakea posteja postilaatikolta. Vastikkeessa on ihan eri asia maksaa yhessä 30 muun asunnon kanssa jaetusti lumenluonnit ja hiekoitukset kuin yksin.
Omakotitalossa on paljon miinuksia, lasten harrastuksiin ja kouluun pitäisi viedä. Lisäksi, millaista vapaata ja itsenäistä elämää se on kun ette saa edes autotallia omalle tontillenne rakentaa jos joku vastustaa, ei saa välttämättä edes omaa taloaan maalata millaiseksi haluaa.
Ei ole meidän mökistä läheskään tuollaisia kuluja. Taitaa ainoat pakolliset menot olla tiemaksu ja kiinteistövero, jonka maksaja tosin on äitini. Pieniä on maksut vuodessa. Satasia vain.
Meillä omakotiasujina toimii bussit. Pysäkki on n. 100 metrin päässä. On autotalli ja saamme maalata talon millaiseksi haluamme.
Saatkos sinä päättää, millä värillä teidän kerrostalo maalataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat maalata kerrostalosi ja rakentaa autotallin vapaasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastike 305€/kk ja velaton asunto. Kivaa asumista ilman raadantaa. Veikkaan, että minun tällä vuosituhannella rakennetulla halutulla sijainnilla olevalla kerrostalokolmiolla on hyvinkin kolminkertainen arvo sinun homemökkiisi verrattuna.
Ap
3v vanha okt asumiskulut 295e/kk. Arvo tuskin on 3x ellet asu Helsingin keskustassa;) Eli uudempi ja isompikin varmaan
Tajusin just että sinulla tuskin on sähkö ja vesilasku mainitsemassasi summassa kuten minulla!
Vierailija kirjoitti:
En kestä niitä uusavuttomia, typeriä ja riitaa haastavia hulluja, joita jokaiseen taloyhtiöön mahtuu ainakin yksi.
Haluan päättää elämäni suurimmasta investoinnista itse. Mitä rempataan, milloin rempataan, miten ja millä hinnalla. Taloyhtiöitä viilataan linssiin huolella isännöinnissä ja rempoissa, koska asukkaat ovat niin hölmöjä, että "taloyhtiö maksaa".
En myöskään halua maksaa "huolettomien" asukkaiden huonekalujätekuljetuksia, kohonneita vakuutusmaksuja ja yhtiön tiloissa tapahtuneita rikkoutumisia.
Eli: mielenterveyttä, rauhaa, hiljaisuutta ja omaa päätäntävaltaa, miten rahani käytän.
Tuo on totta, että jokaiseen kerrostaloon mahtuu vähintään yksi hankala tyyppi joka naputtaa joka asiasta, täysin turhistakin. Mutta itse olen oppinut olemaan piittaamatta heistä ja meillä on onneksi nykyään todella topakka nuori nainen isännöitsijänä, joka sanoi tälle pahimmalle valittajarouvalle yhtiökokouksessa, että saa loppua se joka asiasta valittaminen ja jatkuva soittelu, tai joudumme etsimään uuden isännöintifirman, koska heillä ei riitä aika vain hänen kanssaan rupatteluun. KERRANKIN lähes 20 vuoden aikana sellainen isännöitsijä joka pisti asiat selviksi!
Sitäpaitsi on niistä valittajista joskus hyötyäkin. Esimerkiksi tässä taloyhtiössä asuu myös rikkaita eläkeläisiä ja he ovat vähän liian innokkaasti ehdottamassa uusia hankintoja koska heillä on paljon rahaa, eivätkä ymmärrä ettei kaikilla asukkailla ole varaa turhiin uudistuksiin. Siinä kohtaa on hyvä olla joku helposti tuohtuva asukas, joka sanoo suoraan heille että ei käy, liian kallista monelle muulle asukkaalle. Koska itse olen taasen liiankin kiltti ja suostuvainen kaikkeen mitä vahvemmat päättää, joten on hyvä olla myös helposti valittava naapuri tässä talossa. Vähän kuin kyläyhteisössä, että kaikilla on oma tarkoituksensa.
Kerrostalon putkiremppa ei maksa itseään myydessä takaisin. Eli arvo ei säily.