Oletko aloittanut elämän uusiksi puhtaalta pöydältä jonkun katastrofin jälkeen?
Minulle tuli tällainen tilanne eteen reilu nelikymppisenä, kun jäin työttömäksi ja puolisoni kuoli. Koko elämältä meni hetkessä pohja ja kaikki romahti. Ihme, että selvisin siitä järjissäni. Myöhemmin ymmärsin, että siinä oli kuitenkin tilaisuun laittaa kaikki uusiksi ja sain mahdollisuuden rakentaa elämäni juuri sellaiseksi kuin itse haluan. Ennen romahdusta olin jumiutunut omaan rooliini väsyneenä perheenäitinä ja olin burn outin partaalla. Työhönikin olin leipääntynyt.
Kommentit (15)
Kertokaas, miten ihmiset näitä tekevät. Sellaset asiat kuin CV, velat jne. keksitte varmasti vastaavia juttuja lisää. Miten kaikki historiaan liittyvät ja/tai pysyvyyttä vaativat jutut ratkaistaan?
Asuntopalon jäljiltä piti laittaa kokolailla kalustus uusiksi ja raitistumisen jälkeen elämä muuten täysin uusiin uomiin.
Avioeron jälkeen. En ottanut mitään mukaani vaan hommasin kaikki alusta uuteen kotiin remontista lähtien.
Auto-onnettomuus. Koko elämä uusiksi. On koettu.
Nojoo, tavallaan. Olin vuosikausia työhöni kyllästynyt ja motivaatio nollassa. Repäisin ja lähdin opiskelemaan alaa josta nautin, sanoin itseni irti vakityöstäni reilun kahdenkymmenen vuoden puurtamisen jälkeen vaikka tulevasta ei ollut tietoa. Sain kuitenkin tehdä osittain sitä unelma duuniani. Tuli avioero, muutin ekaa kertaa elämässäni yksin asumaan (lapset aikuisia), tupsahti uusi mies vastaan ja naimisiin. Taas opiskelemaan ja sain siltäkin alalta töitä, toinen kiva ammatti. Eli kyllä tässä on muutaman vuoden sisään mennyt kaikki uusiksi ja aloitettu ns. puhtaalta alustalta. Olen tyytyväinen.
Tsunami vei perheeni. Olen elänyt kaksi elämää, ennen tsunamia ja sen jälkeen.
olen. jätin vanhan työpaikan hesaaas ja muutin kauas vieraalle paikkakunnalle josta en tuntenut entuudestaan ketään. kunnon resetointi, itse asiassa tais olla kolmas kerta, eikä jäänyt sekään viimeiseksi. Joskus on syytä toimia noin että pääsee eteenpäin, vaikka alku aina tuntuu jonkunlaiselta takapakilta.
Vierailija kirjoitti:
olen. jätin vanhan työpaikan hesaaas ja muutin kauas vieraalle paikkakunnalle josta en tuntenut entuudestaan ketään. kunnon resetointi, itse asiassa tais olla kolmas kerta, eikä jäänyt sekään viimeiseksi. Joskus on syytä toimia noin että pääsee eteenpäin, vaikka alku aina tuntuu jonkunlaiselta takapakilta.
Mulla olis tämä edessä ens vuonna, toivottavasti saan asunnon myytyä ja pääsen aloittamaan alusta muualla. 30v samalla paikkakunnalla ja mitta on täysi, ihan totaalisesti näihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan hirveältä menetykseltä. Millaista elämäsi on ollut sen jälkeen? Oletko päässyt jaloillesi?
Vaihdoin ammattia, työpaikkaa ja asuinpaikkaa. Muutimme siis uudelle paikkakunnalle ja aloitimme kaiken alusta. Pian puolisoni jättikin minut ja nyt olen yksin paikassa mistä en tunne juuri ketään. En olisi kaivannut tällaista uutta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin ammattia, työpaikkaa ja asuinpaikkaa. Muutimme siis uudelle paikkakunnalle ja aloitimme kaiken alusta. Pian puolisoni jättikin minut ja nyt olen yksin paikassa mistä en tunne juuri ketään. En olisi kaivannut tällaista uutta elämää.
No pääseehän sieltä pois. Elämä uusiksi taas.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin puolisoni olisi halunnut muuttaa uudelle paikkakunnalle, koska siellä olisi ollut hänellä paremmat harrastusmahdollisuudet ja omia sukulaisia. En suostunut, koska en olisi löytänyt sieltä oman alani töitä, ja kaikki omat ja lasten tuttavat, ystävät, harrastukset, lähisukulaiset ja tukiverkot olivat lähellä. Olisin katkeroitunut, kun olisin jäänyt yksin lapsia hoitamaan ja kotia pyörittämään työttömänä uudessa paikassa ilman tukiverkkoja miehen hilluessa harrastuksissaan.
Jätin pettävän puolison. Yhteinen koti myytiin ja tavarat jaettiin. Muutto toiselle paikkakunnalle. Työpaikan olin ehtinyt vaihtaa vain pari kuukautta ennen eroa. Näin jälkikäteen sanoisin, että ehkä liikaa muutoksia kerralla, ainakin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani menetyksestäsi ja toivon sinulle hyviä ja kauniita asioita elämääsi!
Rakensin elämäni lähes kokonaan uudelleen. Uusi työpaikka, joka osoittautui entistä paljon paremmaksi ja uusi aikuinen ihmissuhde, jossa ei eletä yhteistä arkea samassa kodissa, toteutuivat uudessa elämässäni. ap