Miksi ei kampaajat voi ikinä tehdä mitä pyytää?!?!
Menin tänään kampaajalle. Minulla oli aivan blondit hiukset, pyysin sellasta vähän lämpimämpää blondia väriä. Kampaaja kysyy, että käykö jos laitamme pari tummaa raitaa. Se oli minulle ok. Noh, lähdin sitten kampaajalta itkien MUSTILLA hiuksilla?! Missä on 4 ruskeaa raitaa. Kampaaja vaan tokaisi, että kyllä se siitä vaalenee ja vaihtelu virkistää. Oikeasti, ei niille makseta 130€ siitä, että tehdään mitä itse lystää.. :(
Kommentit (179)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:23"]En kanssa ymmärrä mikä niissä partureissa mättää.
Olen lapsena usein pyytänyt vain parin sentin tasoitusta hiuksiin, en mitään muuta. Lopputulos on useimmiten ollut vähintään viisi senttiä kokonaispituudesta ja kerroksittainen leikkaus ja ohennus jossa hiuksia napsittu sieltä täältä. Mun luonnonkihariin hiuksiin sellainen ei sovi yhtään ja näytin aina ihan hirveältä rölliltä.
Lapsuuden jälkeen en sitten enää uskaltanut juuri partureissa käydäkään, viimeisin kerta oli 13-vuotiaana. Silloin parturi ei millään suostunut leikkaamaan tuomani mallin mukaisesti ja pakotti vänkäämisen jälkeen valitsemaan jonkun toisen. Valitsin sitten sen toisen mallin ja yllätys yllätys, lopputulos oli tasan samanlainen röllitukka mikä niillä kaikilla muillakin kokeilemillani partureilla.
Päätin että saa luvan riittää, jos koko paikkakunnan parturit läpi kokeilemalla ei löydy sopivaa niin leikkaan sitten itse. Ihanaa kun viimein sai sen mitä on pyytänytkin ja harmitti, kun en aiemmin ollut opetellut itse leikkaamaan. Ei ollut edes vaikeaa leikata niitä kaipaamiani hiusmalleja joihin kampaaja ei pystynyt, saati sitten joku pieni tasoitus.
[/quote]Voin vaan kuvitella millainen epätasainen reuhka sinunkin tukkasi nykyisin on kun itse sitä tollona menet saksimaan. Kampaajilla sentään monen vuoden koulutus lleikkaustekniikoista. Katso peiliin uudemman kerran. .
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:23"]En kanssa ymmärrä mikä niissä partureissa mättää.
Olen lapsena usein pyytänyt vain parin sentin tasoitusta hiuksiin, en mitään muuta. Lopputulos on useimmiten ollut vähintään viisi senttiä kokonaispituudesta ja kerroksittainen leikkaus ja ohennus jossa hiuksia napsittu sieltä täältä. Mun luonnonkihariin hiuksiin sellainen ei sovi yhtään ja näytin aina ihan hirveältä rölliltä.
Lapsuuden jälkeen en sitten enää uskaltanut juuri partureissa käydäkään, viimeisin kerta oli 13-vuotiaana. Silloin parturi ei millään suostunut leikkaamaan tuomani mallin mukaisesti ja pakotti vänkäämisen jälkeen valitsemaan jonkun toisen. Valitsin sitten sen toisen mallin ja yllätys yllätys, lopputulos oli tasan samanlainen röllitukka mikä niillä kaikilla muillakin kokeilemillani partureilla.
Päätin että saa luvan riittää, jos koko paikkakunnan parturit läpi kokeilemalla ei löydy sopivaa niin leikkaan sitten itse. Ihanaa kun viimein sai sen mitä on pyytänytkin ja harmitti, kun en aiemmin ollut opetellut itse leikkaamaan. Ei ollut edes vaikeaa leikata niitä kaipaamiani hiusmalleja joihin kampaaja ei pystynyt, saati sitten joku pieni tasoitus. [/quote]Voin vaan kuvitella millainen epätasainen reuhka sinunkin tukkasi nykyisin on kun itse sitä tollona menet saksimaan. Kampaajilla sentään monen vuoden koulutus lleikkaustekniikoista. Katso peiliin uudemman kerran. .
[/quote]
Kukahan se lukutaidoton tollo tässä nyt onkaan? Sama se vaikka leikkaisinkin itse päin vittua kun se on sentään ilmaista, toisin kuin partureilla jotka pyytävät siitä rahaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:49"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:46"]
Päätin että saa luvan riittää, jos koko paikkakunnan parturit läpi kokeilemalla ei löydy sopivaa niin leikkaan sitten itse. Ihanaa kun viimein sai sen mitä on pyytänytkin ja harmitti, kun en aiemmin ollut opetellut itse leikkaamaan. Ei ollut edes vaikeaa leikata niitä kaipaamiani hiusmalleja joihin kampaaja ei pystynyt, saati sitten joku pieni tasoitus. [/quote]Voin vaan kuvitella millainen epätasainen reuhka sinunkin tukkasi nykyisin on kun itse sitä tollona menet saksimaan. Kampaajilla sentään monen vuoden koulutus lleikkaustekniikoista. Katso peiliin uudemman kerran. .
[/quote]
Kukahan se lukutaidoton tollo tässä nyt onkaan? Sama se vaikka leikkaisinkin itse päin vittua kun se on sentään ilmaista, toisin kuin partureilla jotka pyytävät siitä rahaa.
[/quote]muista lääkkeet
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:49"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:46"] [quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:23"]En kanssa ymmärrä mikä niissä partureissa mättää.
Päätin että saa luvan riittää, jos koko paikkakunnan parturit läpi kokeilemalla ei löydy sopivaa niin leikkaan sitten itse. Ihanaa kun viimein sai sen mitä on pyytänytkin ja harmitti, kun en aiemmin ollut opetellut itse leikkaamaan. Ei ollut edes vaikeaa leikata niitä kaipaamiani hiusmalleja joihin kampaaja ei pystynyt, saati sitten joku pieni tasoitus. [/quote]Voin vaan kuvitella millainen epätasainen reuhka sinunkin tukkasi nykyisin on kun itse sitä tollona menet saksimaan. Kampaajilla sentään monen vuoden koulutus lleikkaustekniikoista. Katso peiliin uudemman kerran. . [/quote] Kukahan se lukutaidoton tollo tässä nyt onkaan? Sama se vaikka leikkaisinkin itse päin vittua kun se on sentään ilmaista, toisin kuin partureilla jotka pyytävät siitä rahaa. [/quote]muista lääkkeet
[/quote]
Lääkkeitä tarvitsee se joka tulee haastamaan riitaa muiden kommentteihin lukematta niitä edes kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:53"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:49"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:46"] [quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 06:23"]En kanssa ymmärrä mikä niissä partureissa mättää.
Päätin että saa luvan riittää, jos koko paikkakunnan parturit läpi kokeilemalla ei löydy sopivaa niin leikkaan sitten itse. Ihanaa kun viimein sai sen mitä on pyytänytkin ja harmitti, kun en aiemmin ollut opetellut itse leikkaamaan. Ei ollut edes vaikeaa leikata niitä kaipaamiani hiusmalleja joihin kampaaja ei pystynyt, saati sitten joku pieni tasoitus. [/quote]Voin vaan kuvitella millainen epätasainen reuhka sinunkin tukkasi nykyisin on kun itse sitä tollona menet saksimaan. Kampaajilla sentään monen vuoden koulutus lleikkaustekniikoista. Katso peiliin uudemman kerran. . [/quote] Kukahan se lukutaidoton tollo tässä nyt onkaan? Sama se vaikka leikkaisinkin itse päin vittua kun se on sentään ilmaista, toisin kuin partureilla jotka pyytävät siitä rahaa. [/quote]muista lääkkeet
[/quote]
Lääkkeitä tarvitsee se joka tulee haastamaan riitaa muiden kommentteihin lukematta niitä edes kunnolla.
[/quote]älähän itke, ota tikkari
Kampaaja vastaa; Varsinkin ensimmäistä kertaa uuden asiakkaan hiuksia ei voi tietää miten värit tai permanentti aineet käyttäytyy. Leikkauksissa on tietty kiinni ihan ammattitaidoista ja miten tarkasti jaksaa asiakasta kuulustella. Välillä näitä "no en mä tiä" "iha sama" " miten sä parhaaksi näet" , sit ku teet niinku tykkäät lähetään naama norsun vitulla pois, ei edes valiteta. Oon aina ihmetellyt, jos ostat esim rikkinäinen tavaran kaupasta, etkö vie sitä takasin, pyydä uutta tilalle tai rahoja takaisin??!!?? Sama pätee kampaamoita ja partureita, saa valittaa, pyytää rahat takas!! Eikä tulla itkemään keskustelupalstalle satojen eurojen menetystä..
Meissä on paljon ammattitaidotonta porukkaa, myönnän. Terv.kampaaja
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:56"]
Meissä on paljon ammattitaidotonta porukkaa, myönnän. Terv.kampaaja
[/quote]
On tosiaan.
Mutta on myös asiakkaissa vikaa, kun ei suuta saada auki.
Hyvänä esimerkkinä näin kesällä koekampaukset, tullaan mutisten että jotakin nyt vaan ja kun on sitten sitä jotakin tehty niin joo tää on hyvä ja lähtee, myöhemmin sähköpostilla tai tekstarilla kierrellään ja kaarrellaan et ei se oikein ollutkaan mun juttu, tehtäiskö uusi. Toki, mutta kiva olisi jos siinä varatussa ajassa mitä koekampaukseen on varattu saisi niitä toiveita sanottua niin ei miljoonaan kertaan tarvitsisi värkkäillä ja miettiä. Huoh.
Kysyin yhdeltä tuttavakampaajalta, miksi kampaajat haluavat leikata pitkät hiukset lyhyeksi. Lopulta hän vastasi, että koska lyhyet hiukset tarvitsevat useimmin leikkauksen, se työllstää. Pitkiä hiuksiani en antanut leikata, kaverini tasoittelee ilmaiseksi latvat kerrran kuussa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 10:14"]
Kysyin yhdeltä tuttavakampaajalta, miksi kampaajat haluavat leikata pitkät hiukset lyhyeksi. Lopulta hän vastasi, että koska lyhyet hiukset tarvitsevat useimmin leikkauksen, se työllstää. Pitkiä hiuksiani en antanut leikata, kaverini tasoittelee ilmaiseksi latvat kerrran kuussa.
[/quote]Ei taatusti ole näin, mieti nyt vähän - miten muka käyntikerrat tihenee jos kampaaja leikkaa pitkät hiuksesi tahallaan noin polkkamittaan? Okei, jos oikeasti tykkäät siitä polkasta ja sitä haluat ylläpitää niin joo tietty aina täytyy käydä leikkelemässä, mutta jos kampaaja on ottanut tukastasi pois sen 20cm vaikka pyysit 5cm, niin eiköhän se asiakas päinvastoin käy vielä harvemmin siellä kampaajalla kun hän nyt sitten tämän jälkeen joutuu kasvattelemaan sitä pehkoansa takaisin vanhoihin mittoihin. Ei niitä latvoja todellakaan tarvitse käydä pätkimässä kuukauden välein jos niitä hiuksiansa kasvattelee.
Etsinnässä olisi kampaaja, jolla on tyylitaju ja taito. Tuntuu kuin Suomessa olisi kampaukset jämähtäneet 30 vuotta, samat kiharapilvet aina tehdään juhlakampauksiin nostetun tukan päälle. Sanat veistoksellisuus, vintage, klassinen ja tyylikäs ovat hebreaa kampaajille. Jos katsoo esim. vanhojen tanssien nuoten naisten kampauksia, niin ne on kuin samalla liukuhihnatehtaalla tehty. Kyse näyttäisi olevan siitä, että ei ole tyylitajua eikä ymmärretä, mutta onko kyse myös siitä että ei osata tehdä kampauksia?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 10:14"]
[/quote]Ei taatusti ole näin, mieti nyt vähän - miten muka käyntikerrat tihenee jos kampaaja leikkaa pitkät hiuksesi tahallaan noin polkkamittaan? Okei, jos oikeasti tykkäät siitä polkasta ja sitä haluat ylläpitää niin joo tietty aina täytyy käydä leikkelemässä, mutta jos kampaaja on ottanut tukastasi pois sen 20cm vaikka pyysit 5cm, niin eiköhän se asiakas päinvastoin käy vielä harvemmin siellä kampaajalla kun hän nyt sitten tämän jälkeen joutuu kasvattelemaan sitä pehkoansa takaisin vanhoihin mittoihin. Ei niitä latvoja todellakaan tarvitse käydä pätkimässä kuukauden välein jos niitä hiuksiansa kasvattelee.
[/quote]
Kyse nimenomaan oli, että olisi halunnut leikata todella lyhkäiseksi ja malliin. Ei ollut kyse lyhentämisestä tai polkasta. Malliin leikattua tukkaa ei toinen kaverini osaisikaan leikata, olisi pitänyt käydä säännöllisesti parturoimassa sitä. Ja kyllä, tuo mitä kampaajakaverini kertoi miksi lyhkäisiä hiuksia tyrkytetään, ei ollut mitään julkista tietoa. Ihan loogista tosin tuo bisnes. Harmittaa vain, kun vaikutti tuolloin eurot pyörivän enemmän silmissä kuin tukka, josta itse pidän ja sopii mulle.
Miten ihmeessä noin monella voi olla huonoja kokemuksia siitä, että kampaaja pätkäisee hiukset liian lyhyeksi? Itselläni on suht lyhyt malli hiuksissani, mutta itse aikoinaan tahdoin pitkät hiukseni pätkäistä ja kampaaja ei todellakaan minulle siis lyhyttä mallia suositellut vaan ihan itse sinne salonkiin marssin ja sanoin että nyt tukkaa lyhyeksi ja äkkiä! :D Päinvastoin minulla - kampaaja kyseli varmaan miljoonaan kertaan että leikataanko oikeasti, oletko nyt ihan varma, eihän ole vain hetken mielijohde ja lisäksi leikatessaan kyseli samalla ihan jatkuvasti pituudesta että onko hyvä vai vieläkö jne. Välillä taas olen kasvatellut tukkaani pidemmäksi ja taas sitten käynyt jossain vaiheessa leikkauttamassa lyhyeksi, olen käynyt usealla eri kampaajalla ja jokaisella kerralla ovat sen useaan kertaan kyselleet että olenko nyt varma että pätkäistään. En siis helvetti voi millään vaan käsittää miten ihmeessä teillä voi olla niin päinvastaisia kokemuksia. :O Olen ymmälläni.
Näin se vaan on (vastaus nro 169:lle). Olen kirjoittanut täällä jo aiemminkin, en enää muista numeroa.
Käyn n. 6 viikon välein kampaajalla, koska haluan pitää hiukseni siistinä, minulla on puolipitkä malli.
Ihan joka ikinen kerta kampaajani kysyy, että eikös nyt voisi leikata lyhyemmäksi/leikataankos nyt kesäksi lyhyemmäksi/otetaankos nyt vähän enemmän. Ja joka ikinen kerta sanon, että ei, haluaisin pitää tämän vähän pidempänä. Tämä sama kampaaja ehdotteli kerrasta toiseen vähäsen "piristävää punaista".
Olen siis blondi, ja blondi haluan ollakin. Ja koen, että minusta tulee lyhyellä tukalla tosi tätimäisen näköinen.
Edelleen ihmettelen, miten kampaaja ei NÄE mikä kenellekin sopii? Sehän olisi heidän ammattitaitonsa ihan perusasioita. Toki, jos asiakas vaatimalla vaatii jotain muuta, niin sitten voi toteuttaa, mutta just nää otsatukan leikkaukset, jatkuvat lyhentämiset, ym. ym.
Mulle ei kyllä ole ikinä käynyt niin, että olisin ollut jotenkin järkyttynyt kampaamokäynnin jälkeen. On vaikea edes kuvitella sellaista tilannetta, jossa hiusteni muoto tai väri olisi minulle niin iso asia, että rupeaisin itkemään sen takia. Jos kampaaja ajaelisi kaljuksi kysymättä tai värjäisi pyytämättä tällä hetkellä luonnontilassa olevat hiukseni shokkivärillä, pöyrityisin varmasti, muttei kai tuollaista ikinä tapahdu. Niin on kyllä käynyt, että olen värjäyttänyt tummemmaksi ja sitten lopputuloksesta havainnut, ettei uusi sävy taidakaan oikein sopia ihoni väriin ja kasvojen muotoon tai että olen pyytänyt muuttamaan leikkauksen mallia, joka ei kuitenkaan ole sitten mitenkään radikaalisti muuttunut, kun en ole osannut mitään radikaalia tarkasti neuvoa ja toivoa. Huonoja kampaajia teillä!
PS Yksi kivoimmista kampaajistani kysyi aina, että laitetaanko tuotteita hiuksiin ja teki sitten täsmälleen vastaukseni mukaan. Enkä muista, että muutkaan olisivat ilman lupaa hiuksiini tunkeneet mitään ylimääräistä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 20:25"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 20:22"]
Ite oon lähtenyt about aina kampaajalta pettyneenä. Siks oonkin viimiset 8 vuotta leikannu ja värjänny hiukseni ite. Paljon tyytyväisempi ollu joka kerta eikä maksa 130 euroa...
[/quote]
Sua ei haittaa että näytät variksenpelättimeltä?
[/quote]
En ole tuo jolle kommentoit, mutta miksi näyttäisi variksenpelättimeltä jos värjää itse? :D Minä en ole ikinä värjäyttänyt hiuksiani kampaajalla vaan itse, ja aina on ihasteltu hyvää lopputulosta.
Joo, aika hulluja juttuja täällä tosiaan! :D Olen minäkin vuosien varrella joutunut kerran vaihtamaan kampaajaa, kun tulos meni kerta kerralta kamalammaksi ja samalla jutut aina vaan pelottavammaksi. :D Mutta pääsääntöisesti olen kyllä kohdannut vain ihan järkeviä ja fiksuja kampaajia, jotka ovat tehneet ihan järkeviä juttuja. Tuo yksi oudoksi muuttunut kampaajakin teki pari vuotta hyvää jälkeä ennen muuttumistaan.
Olettaisin, että mulla on pääsääntöisesti hyviä kampaajakokemuksia, johtuu kahdesta syystä: a) katson, minne menen ja b) osaan ilmaista mitä tahdon. Aika pitkälle kampaamoista näkee jo päälle, missä hommat toimii ja missä ei. Kannattaa katsoa, että kampaajalla on omasta mielestäsi kiva tukka - silloin teillä todennäköisemmin on yhteinen maku. Jos haluaa sen tätipolkan niin ehkä ei sille sähkönsinistä tukkaa pitävälle kampaajalle ja päinvastoin. Itse en myöskään mielelläni mene kovin nuorelle kampaajalle. Kotikaupunkini on pullollaan nuoria kampaajatyttöjä, mutta yli neljäkymppisiä on enää tosi vähän. En tiedä mitä kampaajille sitten tapahtuu. Oletan, että ne osaamattomammat ja alasta kiinnostumattomat vaihtavat alaa, ja jäljelle jääneet on monesti aika hioutuneita helmiä.
Olen myös aina sanonut, mitä haluan. Kannattaa sanoa ihan selvästi sentteinä, paljonko sitä kutristoa saa lyhentää. Vähän, jonkin verran ja reilusti on ilmauksia, joilla saa helposti pahaa mieltä aikaan. :D Kannattaa myös opetella toivomaan väriä sen tummuusasteella, itse pyydän "kuutosen tai seiskan tasoista ruskeaa ilman punaista", joka on aina hyvin ymmärretty. Eräs aiempi kampaajani vitsaili tästä kommunikaatiosta, että "tummanruskea" tarkoittaa ihmisille mitä tahansa ykkösen ja seiskan väliltä. Oma värini on myös tummanvaaleaa, vaaleanruskeaa tai ruskeaa ihan katsojasta riippuen.
Lopuksi toivon hartaasti, että ap saa kutrinsa jollakin konstilla mieluiseen sävyyn! <3
174 jatkaa vielä, että minusta hieman lapsellisia on tämän ketjun jutut, joissa kerrotaan että juuri suomalaiset kampaajat ovat niitä poikkeuksellisen jämähtäneitä, jumahtaneita, urautuneita, ammattitaidottomia jne. Juuri Suomeen kun myy erittäin hyvin ne poikkeuksellisen rajut ja räväkät tukkavärit! Nimenomaan meillä menee paljon sitä pirteää punaista, räväkkää shokkiväriä, kananpylly- ja kouvolamallia, piilosilla, ultravaaleaa platinaa jne. Jos jostain suomalaisia kampaajia haluaa pilkata, niin varmaan juuri siitä klassisen tylsän jumahtaneisuuden puutteesta. :D
En kanssa ymmärrä mikä niissä partureissa mättää.
Päätin että saa luvan riittää, jos koko paikkakunnan parturit läpi kokeilemalla ei löydy sopivaa niin leikkaan sitten itse. Ihanaa kun viimein sai sen mitä on pyytänytkin ja harmitti, kun en aiemmin ollut opetellut itse leikkaamaan. Ei ollut edes vaikeaa leikata niitä kaipaamiani hiusmalleja joihin kampaaja ei pystynyt, saati sitten joku pieni tasoitus.