Miksi ei kampaajat voi ikinä tehdä mitä pyytää?!?!
Menin tänään kampaajalle. Minulla oli aivan blondit hiukset, pyysin sellasta vähän lämpimämpää blondia väriä. Kampaaja kysyy, että käykö jos laitamme pari tummaa raitaa. Se oli minulle ok. Noh, lähdin sitten kampaajalta itkien MUSTILLA hiuksilla?! Missä on 4 ruskeaa raitaa. Kampaaja vaan tokaisi, että kyllä se siitä vaalenee ja vaihtelu virkistää. Oikeasti, ei niille makseta 130€ siitä, että tehdään mitä itse lystää.. :(
Kommentit (179)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:03"]Ap vaikuttaa harvinaisen kehittyneltä yksilöstä. Kampaajalla alkaa itkeä kun lopputulos ei miellytä, kuvaa ei osaa lisätä nettiin saati linkittää oikein.
Ymmärtäisin paremmin jos kyseessä olisi 5-vuotias.
[/quote] Joku katkera kampaaja sielä huutelee..
[/quote]joku katkera ripuliperse siellä paskantaa housuihinsa
[/quote]
:D ?
Halusin permanentin jossa hiukset olisivat loivilla kiharoilla. Sain puudelikiharat. Luoja että vitutti.
Kävin kampaajalla ja halusin vaaleamman Ruskeat hiukset, no lähdin sieltä tummanruskeilla hiuksilla. Sinne meni 160€ ja oli sitte viimeinen kerta kun menen kampaajalle.
Mun kokemuksen mukaan pahimpia kampaajatyyppejä ovat:
- Vanhemmat, joskus 1960-, 1970- tai 1980-luvulla parturikampaajakoulutuksensa saaneet täti-ihmiset, jotka eivät selvästikään ole viitsineet tai halunneet päivittää osaamistaan tähän päivään. Edelleen käytössä on "vanhat hyvät metodit". Esim. raitoja osataan tehdä vain folioilla, leikkaustyyli on aina sama, joko miehille lyhyt viimeisteltynä koneella tai naisille tasapitkä ilman kerrostuksia. Huvittavaa kun tällaiselle kampaajalle yrittää tuoda kuvan selventämään mitä haluaa, mummeli alkaa kuumeisesti miettiä miten voi omalla olemattoman kapealla ammattitaidoillaan ko. luomuksen toteuttaa. Lopputulos: ei mitenkään ja sitten tehdään taas se sama suoritus kuin on tehty useita kymmeniä vuosia. Monesti näillä kampaajilla on itselläänkin se sama kulunut kampaus ollut nuoruudestaan asti: eli ei ollenkaan uusiutumiskykyä omassakaan lookissaan. Suutarin lapsilla ei ole kenkiä...
- Nuoret, vasta koulusta valmistuneet tytöt, jotka kuvittelevat ylimielisesti osaavansa kaiken. Ovat oikeasti todella epävarmoja mutta peittävät sen uhoamisella ja ylikorostetulla itsevarmuuden esittämisellä. Saattavat esim. nöyryyttää asiakasta arvostelemalla kuuluvaan ääneen tämän hiuksia ja edellisen kampaajan työtä muiden asiakkaiden ja kampaajakollegoiden edessä ennen kuin alkavat omaan työhön. Monesti nämä nuoret tytöt ovat myös kovia pakkomyymään edustamiaan tuotesarjoja: tuputetaan ja tuputetaan juuri sitä oman kampaamoketjun tuotetta ja koko kampaamoaika käytetään sen perustelemiseen, miksi juuri tämä tietty tuote on niin paljon parempi kuin muut olemassaolevat. Taitavat ylemmyyksissään pitää asiakkaita todella yksinkertaisina?
- Elämäänsä kyllästyneet, keski-ikäiset miehet, jotka selvästi katuvat taloudellisesti kannattamatonta ammattivalintaansa. Ovat menettäneet kaiken innon ja kipinän työhönsä (ja varmaan koko elämään) ja puhaltevat kyllästyneesti toteuttaessaan omaa visiotaan, jonka tarkoitus on olla tekijälleen mahdollisimman helppo ja nopea. Asiakasta eivät kuuntele. Jos asiakas haluaisi raitoja - niitä ei voi mitenkään toteuttaa. Jos asiakas haluaisi otsatukan - ei sitä kannata "nyt tällä kertaa" leikata. Ihan sama mitä asiakas haluaa: kampaajasetä laittaa tasavärin päähän ja toteuttaa latvojen näennäisen tasoituksen, ehkä maksimissaan leikkaa pari tupsua takaa vähän lyhyemmäksi että asiakas luulee kampaajan kerrostaneen.
Itselle käynyt hieman samalla tavalla. Hiukseni olivat todella vaaleat ja halusin niistä hieman lämpimämmän väriset. Katsottiin hiustupsusta ja kampaaja teki muutaman raidan. Ne raidat oli ruskeat vaikka hiustupsun sävy oli selkeästi paljon vaaleampi! Kampaajan vastaus: "Jos olisin laittanut sulle ne raidat ni olisit sanonu että ne ei näy ollenkaan". Siis mitä?! Minä päätän millaiset raidat haluan ja kampaajan tehtävä on tehdä ne. Ostin kaupasta värinpoiston ja laitoin sitä raitakohtiin. Lopputulos oli paljon parempi.
En olekkaan enää pitkään aikaan antanut kampaajan värjätä, enkä raidottaa hiuksiani. Raidoitan ja värjään itse ja lopputulos on paljon parempi. Käyn ainoastaan leikkauttamassa hiukset kampaajalle.
Uskon AP:n kertomuksen. Joitakin kampaajia ei oikeasti vaan kiinnosta mitä asiakas haluaa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 20:25"]No minulta kampaaja nyppi kulmakarvat viivoiksi pari viikkoa sitten, kun värjäytin kulmakarvat ja ripset. Ensimmäinen ja viimeinen kerta... Nyt sitten koko kesän joudun kynällä korjaamaan kulmia, jotka ovat aivan järkyt. 60 päivää kestää uusien kasvaminen eli kesä tältä osin pilalla ja passi pitäisi uusia. Joka kerta, kun katsoo peiliin ottaa päähän. Asiakkaalta pitäisi oikeasti kysyä, ennen kuin radikaalisti nyppii...
[/quote]
Olisit onnellinen, ettei sinulla ole mitään oikeita murheita elämässäsi...ihan vaan sillä ajatellen, että kulmakarvat pilaavat koko kesän.
Minä en käy enää kampaajalla koska jokainen tehnyt saman virheen. Mulla luonnonkiharat ja melko lyhyt otsatukka. Kun kampaaja sitteb pyynnöostäni huolimatta aikoo tasoittaa myös otsatukkaa olen varoittanut leikkaamasta liikaa. Aina saan tuosta vittuuntuneita katseita. No sit kampaaja leikkaa otsiksen märkänä ja kuivatessaan hiukset tajuaa että oho otsis on reippaasti alle puolivälin otsaa. Itse pidän aina kulmakarvoille muuten näyttää hölmöltä tosi lyhyen otsan kanssa... :(
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 10:09"]Minä en käy enää kampaajalla koska jokainen tehnyt saman virheen. Mulla luonnonkiharat ja melko lyhyt otsatukka. Kun kampaaja sitteb pyynnöostäni huolimatta aikoo tasoittaa myös otsatukkaa olen varoittanut leikkaamasta liikaa. Aina saan tuosta vittuuntuneita katseita. No sit kampaaja leikkaa otsiksen märkänä ja kuivatessaan hiukset tajuaa että oho otsis on reippaasti alle puolivälin otsaa. Itse pidän aina kulmakarvoille muuten näyttää hölmöltä tosi lyhyen otsan kanssa... :(
[/quote]
Lyhyt otsa tarkoitin tuossa alkutekstissä!
Viimeinen kerta, kun kävin kampaajalla. Minulla oli pitkä, tasapitkä tukka. Siis edestä ja takaa olkapäille, joten olisi ollut tukkaa, mihin leikata malli.
Tällainen kuva oli matkassa eli edestä pidempi ja takaa lyhyt
http://www.lily.fi/sites/lily/files/user/4101/2013/09/lyhyet.jpg
Ensimäisenä rouva otti otsahiukset käteensä ja leikkasi otsatukan ja tulos oli tällainen
http://www.lily.fi/sites/lily/files/user/4789/2012/10/tukkat5.jpg
Kun sanoin, ettei tämä nyt oikein vastaa kuvaa, vastasi hän, että hänen mielestä se sopii kivasti sulle, kun olet niin virastoihmisen näköinen.
No maksoin, kun en kehdannut olla maksamatta. Mutta sen jälkeen en ole enää käynyt hiuksiani leikkauttamassa. Leikkaan latvat itse.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:50"]Mikä vimma kampaajilla on muuten föönätä sellainen "tätipallo" kaikille? :O
Ja vaikka sanoisi menevänsä suoraan kotiin & saunaan, niin silti päähän suihkitaan kilo lakkaa!
[/quote]
Itse oon keksiny sanoa että ei mitään tuotteita päähän ja totean että päänahka kutisee todella herkästi niistä. Tosin se on osittain totuus. Välillä tulee vastaan näit tököttei jokka saa kutiseen ihan hulluna.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:03"]Ap vaikuttaa harvinaisen kehittyneltä yksilöstä. Kampaajalla alkaa itkeä kun lopputulos ei miellytä, kuvaa ei osaa lisätä nettiin saati linkittää oikein. Ymmärtäisin paremmin jos kyseessä olisi 5-vuotias. [/quote] Joku katkera kampaaja sielä huutelee.. [/quote]joku katkera ripuliperse siellä paskantaa housuihinsa [/quote] :D ?
[/quote]Jatka vaan sitä paskomista ruikuliperse. Kohta persevakoa lämmittää.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:48"]
Viimeinen kerta, kun kävin kampaajalla. Minulla oli pitkä, tasapitkä tukka. Siis edestä ja takaa olkapäille, joten olisi ollut tukkaa, mihin leikata malli.
Tällainen kuva oli matkassa eli edestä pidempi ja takaa lyhyt
http://www.lily.fi/sites/lily/files/user/4101/2013/09/lyhyet.jpg
Ensimäisenä rouva otti otsahiukset käteensä ja leikkasi otsatukan ja tulos oli tällainen
http://www.lily.fi/sites/lily/files/user/4789/2012/10/tukkat5.jpg
Kun sanoin, ettei tämä nyt oikein vastaa kuvaa, vastasi hän, että hänen mielestä se sopii kivasti sulle, kun olet niin virastoihmisen näköinen.
No maksoin, kun en kehdannut olla maksamatta. Mutta sen jälkeen en ole enää käynyt hiuksiani leikkauttamassa. Leikkaan latvat itse.
[/quote]Olet käynyt jollain vanhalla kurpalla? Kannattaa ehdottomasti valita nuorempi kampaaja niin osaavat paremmin leikellä tuollaisia trendileikkauksia. Ei silloin 60-luvulla opetettu tuollaisia malleja leikkaamaan.
Tuo föönaaminen ja sen pyöröharjan käyttäminen on varmaan joku pakkomielle, ehkä kampaajien ammattitauti! Onneksi nykyisin suurin osa kampaajista tajuaa jo kysyä, haluaako asiakas muotoilutuotteita viimeistelyyn, itse en enää nykyisin halua. Hieman vaikuttavat aina pettyneiltä kun eivät pääse suihkuttelemaan. Mutta säästyypähän heiltäkin tuotteet toisia asiakkaita varten.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:46"]Halusin permanentin jossa hiukset olisivat loivilla kiharoilla. Sain puudelikiharat. Luoja että vitutti.
[/quote]
Mulle on myös käynyt näin. Kaksi kertaa. Toisella kerralla sanoin selvästi, että haluan pehmennyksen, en anitahirvos-kiharoita. No, näytin lampaalta senkin käynnin jälkeen. Kampaajat, pystyykö "laineita" edes tehdä vai tuleeko aina tiukka kihara?
Itse olen vain ainoastaan ollut pettynyt kampaajareissun jälkeen kun olen ollut nuori ja selittänyt vain vähän mitä haluan, tyyliin "jos vähän pätkästäisiin" se VÄHÄN on erimitta minulle ja kampaajalle. Sen jälkeen olen tajunnut selittää juurtajaksain mitä haluan hiuksilleni tehtävän. Näytän sormilla, paljonko saa leikata. Näytän kuvia väristä, mitä toivon, mutta jos kampaaja sanoo että ei tule onnistumaan, hellyn muuhun väriin.
Musta tuntuu että porukka ei oikeesti osaa kertoa mitä haluaa, ja sitten syytetään kampaajaa. Tai lähtökohdat toivotulle värille/kampaukselle on ihan mahdottomat. Ja se että akat haluaa saada parasta ja mahdollisimman halvalla - ei muuten onnistu! Älkää menkö sinne halvimpaan paskakampaajalle minkä löydätte, vaan katsokaa arvosteluja netistä ja maksakaa se 20e enempi värjäyksestä, että on varmasti hyvä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:46"]Itselleni ei ole oikeastaan koskaan käynyt noin. Ongelma mulla on päinvastoin se että ne tekee täsmälleen sen minkä pyytää, silti vaikkei se oikeasti sopisi pätkääkään naamaani.
[/quote]
Tämä on kyllä niiiiiin kampaajan kynästä. (:
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:46"]Itselleni ei ole oikeastaan koskaan käynyt noin. Ongelma mulla on päinvastoin se että ne tekee täsmälleen sen minkä pyytää, silti vaikkei se oikeasti sopisi pätkääkään naamaani. [/quote] Tämä on kyllä niiiiiin kampaajan kynästä. (:
[/quote]Sinulla on kynä pyllyssäsi. Syvällä reiässä.
Mä olen käynyt kampaajalle 6-8 viikon välein viimeisen 15 vuoden ajan. Viimeisen kahdeksan vuoden ajan olen ollut tyytyväinen kampaajan tekemiseen joka kerta. Etsikää hyvä vakiokampaaja ja käykää hänellä. Ei tarvitse odottaa kohtuuttomia ja sitten itkeä, kun kampaaja ei taiokaan teistä Angelina Jolieta.
Mitä pitempään samalla (hyvällä) kampaajalla käy, sitä paremmin hän oppii tuntemaan asiakkaan hiuslaadun ja sen, mitä hiuksille kannattaa tehdä, että lopputulos on asiakkaalle sopiva.
En käy kampaajalla, näiden kokemusten takia.
1. Teininä pyysin Halle Berry-tukkaa. Mukana oli kuva tummasta tupsumaisesta poikatukasta näyttelijän päässä.Astuin ulos kampaamosta hiukset kahteen kerrokseen leikattuna. Ylemmän leukaan asti ulottuvan kerroksen kampaaja käänsi sisään päin ja alemman harteille ulottuvan kerroksen ulospäin. Upea kypärä, eikä parhaalla tahdollakaan kuvan mukainen.
2. Pyysin banaaninutturan. Sain valtavan ylöspäin levenevän sarvimaljakon takaraivolle, jonka kampaaja "somisti" vihreillä tekokukan lehdillä. Tuijotin peilistä tuota viimeistelyä ja silmistä valui vettä, kun pidättelin naurua.
3. Pyysin ottamaan huonot pois. Tämä oli oma virhe, parikymmentä senttiä lähti. Seuraavalla kerralla painotin erikseen, että latvoista saa ottaa vain viisi senttiä, vaikka tiedän, että huonoja on enemmän. Nyt selvittiin kymmenellä sentillä.
4. Pyysin kerrostusta. Kampaaja kieltäytyi, kun tukka ohenee liikaa eikä näytä hyvältä. Väkisin sain suostuteltua ja lopputulos oli kaksi eri tasapitkää kerrosta. Hiukseni ovat paksut ja luonnonkiharat ja nimenomaan sitä ohentumista hain ajatuksellani kerrostuksesta. Tarkoitin siis sellaista ns. siilistä kasvanutta eli luonnostaan eri kohdista eripituista tukkaa, onko tälle joku muu nimi kuin kerrostus?
5. Sivuotsis, taas kerran kuvan kanssa. Eli sellainen sivuunvedetty vähän latvoista ohennettu otsatukka. Kampaaja kampasi hiukseni sivuun ja lyhyimmätkin otsikset ylsivät korvan taa vastakkaiselta puolelta.
6. Raidat. Mahtavia palkkeja tai sitten sellaisia, jotka sekoittuvat hiusten sekaan ja yleissävy aavistuksen vaalenee, mutta raitaa ei näy. Ja nämä aina juurikasvun kanssa jo valmiiksi. Tiedän, ettei hiusväriä ole hyvä hangata päänahkaan, mutta en halua maksaa myöskään valmiista juurikasvusta puoltatoistasataa.
7. Yleinen ymmärtämättömyys muusta kuin omasta tutusta hiuslaadusta. Olen yrittänyt etsiä kampaajaa, jolla olisi itsellään paksu luonnonkihara karhea tukka ja sitä kautta ymmärtäisi erityistarpeet ja haasteet, mutta niillä on kaikilla niin läpivärjätty ja muotoiltu kuontalo, että vaikea sanoa.
En silti syytä kampaajia, minulla on selkeästi joku kommunikointiongelma. Se lähtee jo siitä, kun kampaaja kysyy kummalla puolen pidän jakausta ja vastaan, että siinä mihin se sattuu suihkun jälkeen asettumaan.
Mulla kanssa piti olla leikkaus ja värjäys, kumpaakaan ei tullut. Mulla on aina ollu suorat hiukset, jotka siis pysyy suorassa vaikka mitä tekis.
Menin siis kampaajalle ja pyysin värin ja muotoon leikkauksen. Väri ei vaihtunut mihinkään, ja "leikkaus" meni niin että taisi tytteli hivellä saksilla ilmaa, ja vetäisi vaan mulle sellaisen emo-otsiksen sormillaan, ei leikkaamalla ja vakuutti että tää kyllä kestää ja pysyy paikallaan. Maksoin 75€ ja lähdin kaupungille kiertelemään, tuli tuulen puuska ja hiukset palasi samanlaiseksi kuin ennen kampaajaa. Toinen kerta oli kun pyysin kerrostetun leikkauksen, sain tasaisen polkkatukan jonka sitten itse raiskasin partaterällä koska vihaan polkkatukkaa yli kaiken.