Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniset häät

Vierailija
12.06.2015 |

Tuli tästä makaronilaattikkoa tarjoavien hääketjusta mieleen: http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4495949/hjalp_riittaako_200gr_makaronilaatikkoa_yhta_haavierasta_kohden

Olen siis sitä mieltä, että tuo tarjoilu on naurettavaa ja jopa vieraita loukkaavaa (itse laatikossa ei ole mitään vikaa edes juhlaruokana, mutta esim. Karjalainen mummoni pitää makaronilaatikkoa lisukkeena, ei pääruokana, ja sellainen sen olisi oltava häissä).

Muusta olin siis samaa mieltä kritisoijien kanssa, paitsi heidän keiden mielestä häissä olis pakko saada lautasellisen lihaa per henkilö, okei, vähän liioittelen, mutta silti.

Me olemme mieheni kanssa tiukkoja kasvissyöjiä, mieheni kotivege ja muuten vegetaristi, joka syö myös riistaa ja itsekalastettua kalaa.
Menimme kihloihin keväällä ja päätimme, että ensi kesänä vietettävissä häissämme tarjotaan vain vegaaniruokaa, molemmilla kuin on tutut, juhlavat lempparit jotka ainakin omaan suuhun maistuu hyvälle.

Häämme ovat pienet, alle 50 vierasta, sekä sukulaispainoitteiset ja kaikki tietää ruokailututtomuksemme varsin hyvin.

Kysymys kuuluukin, kokisitko raivonpuuskan lihattomissa häissä? Lähtisitkö lahjojen kanssa kävelemään, kun kaukaa hyvältä näyttänyt liha paljastuukin seitaniksi ja lasten (ja lastenmielisten) pöydän nakit soijanakeiksi? Tarjoilu on siis kattavaa, alku- ja pääruokaa on suunniteltu kahta eri sorttia, neljää erilaista salaattia, kahta leipälajia erilaisilla levitteillä, jälkiruuaksi hääkakku, pikkupullia ja keksejä, juomina kahvia, mehua, kokista, vettä, valko- puna- ja kuohuviiniä. Lapsille ja nirsoille tosiaan tekisimme perunamuusin ja vegenakkikastikkeen.

Miltä kuulostaa?

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mikä itkuvinku on täälläkin tullut, kun sekasyöjien häissä ei ole ollut tarjolla vegaanista vaihtoehtoa. Epäkohteliasta ja moukkamaista ja ties mitä haukkumasanoja päälle. Toisin päin homma näyttääkin olevan ihan ok eikä ollenkaan epäkohteliasta. Ei vegaanimorsiamen tarvitse välittää tuon taivaallista vieraistaan. Minä itte oon pääosassa, niih.

Ja kun tähän kuitenkin tulee joku inkuttamaan, että vegaaniruokaa VOI syödä myös sekasyöjä, niin mitä sitten? Jos ihmiset haluaisivat syödä vegaaniruokaa, niin kyllä he osaavat kääntyä veganismiin ihan itse. Sekasyöjiä kuitenkin on ylivoimainen enemmistö.

Minun mielestäni olisi kohteliasta ottaa huomioon sekasyöjät, jos vieraiden viihtyvyys yhtään kiinnostaa. Voitte harrastaa sitä kotivegeilyä sitten omissa oloissanne.

Vierailija
142/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:20"]Minulle on ihan sama mistä menu koostuu, kunhan se on hyvää. Ja kunhan on jotain, missä ei ole soijarouhetta tai tofua - ne pilaa ruoan. 

Kulinaristi
[/quote]
Mitä vikaa on tuhansia vuosia vanhan ruokakulttuurin tuotteessa?
[/quote]

Maistuu suolaliemessä lillutetulle persereiälle.
[/quote]

Kiehtovaa, että olet sitten maistanut sitäkin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olutta?? No siinä viimeinen sinetti!

Vierailija
144/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran syötte itse riistaa miksei sitä tarjoiltaisi häissä? Mutta teidän juhlat ja tietty pidätte näköisenne juhlat, mutta kannattaa ilmoittaa tarjoilusta etukäteen. Monet on nirsoja vegeruuan suhteen, koska ovat tottuneet lihapulliin ja nakkeihin eli hyvä, että heidätkin on otettu huomioon. Soijattomia ja pavuttomia ruokia täytyy kanssa olla, koska ne aiheuttavat monille vatsaoireita, kuten jo pelkkä kasvisvoittoinen ruoka. Itse kyllä pidän tosta suunnitelmasta ja ilolla osallistuisin pariskunnan itsensä näköiseen juhlaat.  :)

Vierailija
145/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:27"]Seitan, soija, jne pois Vegeruoka sinänsä ok. Miksi se pitää mokomilla pilata...
[/quote]
Katsos kun vegeruoka ei oikeasti ole pelkkiä kasviksia.
[/quote]

Ymmärrän sen hyvin, mutta soijaa, vehnägluteiinia ja tofua en parhaalla tahdollanikaan voi kutsua juhlaruoaksi.

Vierailija
146/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Se taisin olla minä, jonka kommentista otit tuon lautasellisen lihaa :D Viittasin lähinnä siihen, että ON ihmisiä, jotka syövät paljon ja ihan tarpeeseen (treenaajat kuten minä). Makaronilaatikko ei ole täyttävää eikä hyvää ruokaa, joten olisin siksi pettynyt. Kirjoitin samaan ketjuun myös viestin että meidän tarjottavista suosituin on usein kasvispiirakka ja tekee hyvää lihansyöjille syödä kasvisruokaa :) Olisin siis iloinen noista tarjottavista. Mielestäni teidän ei tule joustaa vakaumuksestanne omissa häissänne. Kunhan tarjoatte laadukkaan vaihtoehdon kuten näkyy olevan.

Vierailija
147/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:20"]Minulle on ihan sama mistä menu koostuu, kunhan se on hyvää. Ja kunhan on jotain, missä ei ole soijarouhetta tai tofua - ne pilaa ruoan. 

Kulinaristi
[/quote]
Mitä vikaa on tuhansia vuosia vanhan ruokakulttuurin tuotteessa?
[/quote]

Maistuu suolaliemessä lillutetulle persereiälle.
[/quote]
Sitten et kyllä osaa tofua oikein valmistaa...
[/quote]

Miksi aina joku sanoo, että et vaan ole saanut hyvin valmistettua. Olen matkannut Aasiaa ristiin rastiin ja maistanut tofua 100+ kertaa ja joka kerta se on ollut yhtä kauheaa. Minä en pidä tofusta. Piste.

En ole tuo tofusta maininnut lainattu henkilö.

Vierailija
148/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:32"]

Moi! Se taisin olla minä, jonka kommentista otit tuon lautasellisen lihaa :D Viittasin lähinnä siihen, että ON ihmisiä, jotka syövät paljon ja ihan tarpeeseen (treenaajat kuten minä). Makaronilaatikko ei ole täyttävää eikä hyvää ruokaa, joten olisin siksi pettynyt. Kirjoitin samaan ketjuun myös viestin että meidän tarjottavista suosituin on usein kasvispiirakka ja tekee hyvää lihansyöjille syödä kasvisruokaa :) Olisin siis iloinen noista tarjottavista. Mielestäni teidän ei tule joustaa vakaumuksestanne omissa häissänne. Kunhan tarjoatte laadukkaan vaihtoehdon kuten näkyy olevan.

[/quote]

Et taida tietää, että sekasyöjät syövät myös kasviksia ;) Lihansyöjäihmisiä ei ole olemassakaan ;) Ihmisille tekee hyvää syödä sekaruokaa ;)

Vierailija
149/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap:kö tässä vastailee itselleen :DDDD Mikä laadukas vaihtoehto? Soijanakit? Unohdit, ettet ollut vielä listannut erilaisia vegaanisia ruokia :DDDDDD

Vierailija
150/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee onpas täällä hauskaa porukkaa :) Ymmärsitte pointtini varmasti, mutta täytyy päästä naljailemaan. Niin paljon mua ei kiinnosta että kävisin alkuperäisessä ketjussa etsimässä viestini mut siis kirjoitin että bodari voi syödä sen 400g lihaa/ateria liittyen siihen kun joku väitti toisen kommentoijan miehen olevan jotenkin todella outo syödessään 300g per ateria. Mut joo. Se on kyllä hauska ilmiö, että sekasyöjien on epäkohteliasta olla huomioimatta kasvissyöjiä yms, mutta kasvissyöjien on ok olla tarjoamatta lihaa. Mä rinnastaisin kasvissyönnin uskontoon: ei voi vaatia muslimia tarjoamaan sianlihaa koska se ei hänen vakaumukseensa kuulu.

Vierailija
151/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:51"]

[/quote]

Ap:kö tässä vastailee itselleen :DDDD Mikä laadukas vaihtoehto? Soijanakit? Unohdit, ettet ollut vielä listannut erilaisia vegaanisia ruokia :DDDDDD

[/quote]

Heh, totta :D Nolo kiinnijäänti.

Vierailija
152/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:07"]

Voi mikä itkuvinku on täälläkin tullut, kun sekasyöjien häissä ei ole ollut tarjolla vegaanista vaihtoehtoa. Epäkohteliasta ja moukkamaista ja ties mitä haukkumasanoja päälle. Toisin päin homma näyttääkin olevan ihan ok eikä ollenkaan epäkohteliasta. Ei vegaanimorsiamen tarvitse välittää tuon taivaallista vieraistaan. Minä itte oon pääosassa, niih.

Ja kun tähän kuitenkin tulee joku inkuttamaan, että vegaaniruokaa VOI syödä myös sekasyöjä, niin mitä sitten? Jos ihmiset haluaisivat syödä vegaaniruokaa, niin kyllä he osaavat kääntyä veganismiin ihan itse. Sekasyöjiä kuitenkin on ylivoimainen enemmistö.

Minun mielestäni olisi kohteliasta ottaa huomioon sekasyöjät, jos vieraiden viihtyvyys yhtään kiinnostaa. Voitte harrastaa sitä kotivegeilyä sitten omissa oloissanne.

[/quote]

On eri asia laittaa vegaani syömään lihapullia kuin sekasyöjä vegaaniruokaa. Ihan vaan jo sen takia, että vegaanin keho voi "hylkiä" lihaa ja aiheuttaa varsin huonon olon. Sen sijaan jokaisen tulisi joka tapauksessa syödä kasviksia, joten siinä ei pitäisi olla ongelmaa, että sekasyöjä syö kasvisruokaa kerran elämässään.

Vierailija
153/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eihän kyse olekaan käännyttämisestä. Vain yksistä hääjuhlista. Sekasyöjä ei vegaaniruoasta sairaalaan joudu, mutta vegaani voi liharuuasta joutua.

Lähinnä tämmöinen kasvisruokailua on sikaniskoja vastaan, jotka uhoavat, ettei salaatilla elä. Niin, eihän veget pelkkää salaattia syökään.

Kyllä on kohteliasta ottaa vieraat huomioon, mutta meneekö kohtelaisuus eläimen kuoleman ja hyväksikäytön edelle. En mun mielestä. Kyse on eettisistä arvoista. En ole vielä kuullut siitä kulttuurista, jotka väittää eettisiksi arvoikseen pelkästään lihansyömisen. Enkä edes epäile, etteikö niitä olisi olemassa jossain. ..

Vierailija
154/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin varmaan lähimmältä snägäriltä hakees ittelle ruokaa. Kasvikset kuuluvat salaatteihin.

Vierailija
155/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:10"]

[/quote]

On eri asia laittaa vegaani syömään lihapullia kuin sekasyöjä vegaaniruokaa. Ihan vaan jo sen takia, että vegaanin keho voi "hylkiä" lihaa ja aiheuttaa varsin huonon olon. Sen sijaan jokaisen tulisi joka tapauksessa syödä kasviksia, joten siinä ei pitäisi olla ongelmaa, että sekasyöjä syö kasvisruokaa kerran elämässään.

[/quote]

No se on oma moka jos on nirsoillut eikä ole aikoihin syönyt lihaa ja tulee masu pipiksi. Ei kukaan silti laita vegaanin suuhun lihapullia, ole syömättä. Mutta älä sitten valita, jos juhlissa ei ole tarjolla juuri sinulle sopivaa soijapyörykkää. Jos kerran vegaanien mielestä on asiallista tarjota pelkkää oman uskontonsa mukaista ruokaa.

Edelleen sekasyöjä syö myös kasviksia, joten sinulta oli typerä heitto tuo kasvisruokaa kerran elämässään.

Vierailija
156/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattien ohellehan pystyy tekemään esimerkiksi lohkottuja juureksia öljyssä ja rosmariinilla. Salaatteihin saa makua öljyillä ja siemenillä.. Eikö vegaanisesti pysty leipomaankin ilman kananmunia ja maitoa? Sitten pystyisi tehdä piirakkaa ja vaikka mitä. Minä tiedän, että monille kasvissyöjille lihan syönti ei tule kuuloonkaan eikä haluta tukea lihateollisuutta. En ymmärrä miksi tällaisten ihmisten tulisi joustaa omissa juhliessaan. T. Kommentoija, jota väititte AP:ksi :)

Vierailija
157/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:39"]

Salaattien ohellehan pystyy tekemään esimerkiksi lohkottuja juureksia öljyssä ja rosmariinilla. Salaatteihin saa makua öljyillä ja siemenillä.. Eikö vegaanisesti pysty leipomaankin ilman kananmunia ja maitoa? Sitten pystyisi tehdä piirakkaa ja vaikka mitä. Minä tiedän, että monille kasvissyöjille lihan syönti ei tule kuuloonkaan eikä haluta tukea lihateollisuutta. En ymmärrä miksi tällaisten ihmisten tulisi joustaa omissa juhliessaan. T. Kommentoija, jota väititte AP:ksi :)

[/quote]

Jos et muka ole ap, selitätkö mitä tarkoitit viestissäsi olleella lauseella: "Kunhan tarjoatte laadukkaan vaihtoehdon kuten näkyy olevan."?

Minkä laadukkaan vaihtoehdon sinä näit ja missä viestissä?

Vierailija
158/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin laadukkuudella sitä että on eri vaihtoehtoja (vrt pelkkä makaronilaatikko) ja viestistä välittyi kuva et puhutaan monipuolisesta tarjoilusta :D Nakit ei mun laatukäsitykseen kuulu mut lapsille on ok. Miks mä ees perustelen tätä?

Vierailija
159/165 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti piditte häät vegaanisina jos niin tahdoitte. Inhottavaa lukea näitä säälittävien vegaanivihaajien kommentteja!

Meidän häät tulevat tottakai olemaan vegaaniset sillä olemme vegaaneja. Jos joku vieras ei suostu ruuan takia tulemaan hyvien ystävien/sukulaisten tärkeää päivää juhlistamaan, ei häntä sinne kaivattaisikaan.

Häpeäisin olla näiden kommentoijien ystävä/sukulainen. Toivon, että omat tutut suhtautuvat asiaan aikuismaisemmin.

Vierailija
160/165 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi