Vegaaniset häät
Tuli tästä makaronilaattikkoa tarjoavien hääketjusta mieleen: http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4495949/hjalp_riittaako_200gr_makaronilaatikkoa_yhta_haavierasta_kohden
Olen siis sitä mieltä, että tuo tarjoilu on naurettavaa ja jopa vieraita loukkaavaa (itse laatikossa ei ole mitään vikaa edes juhlaruokana, mutta esim. Karjalainen mummoni pitää makaronilaatikkoa lisukkeena, ei pääruokana, ja sellainen sen olisi oltava häissä).
Muusta olin siis samaa mieltä kritisoijien kanssa, paitsi heidän keiden mielestä häissä olis pakko saada lautasellisen lihaa per henkilö, okei, vähän liioittelen, mutta silti.
Me olemme mieheni kanssa tiukkoja kasvissyöjiä, mieheni kotivege ja muuten vegetaristi, joka syö myös riistaa ja itsekalastettua kalaa.
Menimme kihloihin keväällä ja päätimme, että ensi kesänä vietettävissä häissämme tarjotaan vain vegaaniruokaa, molemmilla kuin on tutut, juhlavat lempparit jotka ainakin omaan suuhun maistuu hyvälle.
Häämme ovat pienet, alle 50 vierasta, sekä sukulaispainoitteiset ja kaikki tietää ruokailututtomuksemme varsin hyvin.
Kysymys kuuluukin, kokisitko raivonpuuskan lihattomissa häissä? Lähtisitkö lahjojen kanssa kävelemään, kun kaukaa hyvältä näyttänyt liha paljastuukin seitaniksi ja lasten (ja lastenmielisten) pöydän nakit soijanakeiksi? Tarjoilu on siis kattavaa, alku- ja pääruokaa on suunniteltu kahta eri sorttia, neljää erilaista salaattia, kahta leipälajia erilaisilla levitteillä, jälkiruuaksi hääkakku, pikkupullia ja keksejä, juomina kahvia, mehua, kokista, vettä, valko- puna- ja kuohuviiniä. Lapsille ja nirsoille tosiaan tekisimme perunamuusin ja vegenakkikastikkeen.
Miltä kuulostaa?
Kommentit (165)
Itse sekasyöjänä en lainkaan ymmärrä lihan korvikkeita, kuten seitania tai soijanakkeja. Nuo jätän mieluummin syömättä. Beyond Meat on ihan syötävää, ei tosin hyvää sekään.
Jos nyt pitää tarjota vain kasvisruokaa, niin vaikkapa sitten jotain intialaista tms oikeasti maukasta kasvisruokaa.
Makaronilaatikossa ei ole lainkaan lihaa.
Onnea vaan soijapökäleiden tarjoamisesta. Ilmoittaisin suoraan että olen allerginen kaikelle vegaanipaskalle. Otan salaattia toki mutta syödään ruoka ruokana ja jätetään eläinten rehut eläimille.
Itse vegaanina ratkoin hää- ja muut juhlajärjestelyt näin: maidon ja munat salliva kattaus vegaanisten lisäksi, vähintään sitä kahvimaitoa pöytään niin sekin jo helpottaa tilannetta. Soijaa sisältävistä tuotteista mainittiin häissä siinä missä kauraa tai pähkinöitä sisältävistä sillä en ole valmis tekemään ihmisten terveyden uhalla testiä, että huomaako tämä mitään eroa vegaanisen leipomuksen/soijarouhelasagnen/tofucurryn ja epävegaanisen leivonnaisen tai ruuan välillä. Se ei yhtään naurata jos saa kaupan päälliseksi sairaalareissun ja jopa hengenlähdön.
Ja kerrottiin ennen häitä, että tarjolla on lakto-ovoruokaa sekä vegaanista. Vieraista tuli käsitys että tällainen tarjoilu oli vielä ihan helppo sulattaa. Totta kai jos joukossa olisi ollut IBD:n kanssa elävä, joka pystyisi syömään vain salaattia ja jauhelihapihvin, olisi hänelle tietysti tehty oma annos. Suurimmalta osin erityisruokavalion ilmoittaneista löytyi palkokasviallergisia, pähkinäallergikkoja ja keliaakikoita, joten jo tämän takia harkitsin lakto-ovovaihtoehtoja. Kakku oli itsessään vegaaninen ja keliakiaa sairastaville oli varattu gluteenittomasta kauravispistä tehty kakku, joka oli ihan fine selvittäessä asiaa tarkemmin. Vieraathan tässä myös ovat tärkeitä vaikka muuten juhlat voi olla omannäköiset. Kuitenkin muistettava että makuja on monia ja sen takia hyvä laittaa tarjolle sellaisia ruokia, jotka ei jaa joko-tai -mielipiteitä kuten esimerkiksi sienet ja tofu jakaa mielipiteitä suuntaan ja toiseen.
Häihimme ei urpoja kaivata, jääköön kotiin paistamaan sitä löyhkäävää Hiillos-makkaraa.