Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniset häät

Vierailija
12.06.2015 |

Tuli tästä makaronilaattikkoa tarjoavien hääketjusta mieleen: http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4495949/hjalp_riittaako_200gr_makaronilaatikkoa_yhta_haavierasta_kohden

Olen siis sitä mieltä, että tuo tarjoilu on naurettavaa ja jopa vieraita loukkaavaa (itse laatikossa ei ole mitään vikaa edes juhlaruokana, mutta esim. Karjalainen mummoni pitää makaronilaatikkoa lisukkeena, ei pääruokana, ja sellainen sen olisi oltava häissä).

Muusta olin siis samaa mieltä kritisoijien kanssa, paitsi heidän keiden mielestä häissä olis pakko saada lautasellisen lihaa per henkilö, okei, vähän liioittelen, mutta silti.

Me olemme mieheni kanssa tiukkoja kasvissyöjiä, mieheni kotivege ja muuten vegetaristi, joka syö myös riistaa ja itsekalastettua kalaa.
Menimme kihloihin keväällä ja päätimme, että ensi kesänä vietettävissä häissämme tarjotaan vain vegaaniruokaa, molemmilla kuin on tutut, juhlavat lempparit jotka ainakin omaan suuhun maistuu hyvälle.

Häämme ovat pienet, alle 50 vierasta, sekä sukulaispainoitteiset ja kaikki tietää ruokailututtomuksemme varsin hyvin.

Kysymys kuuluukin, kokisitko raivonpuuskan lihattomissa häissä? Lähtisitkö lahjojen kanssa kävelemään, kun kaukaa hyvältä näyttänyt liha paljastuukin seitaniksi ja lasten (ja lastenmielisten) pöydän nakit soijanakeiksi? Tarjoilu on siis kattavaa, alku- ja pääruokaa on suunniteltu kahta eri sorttia, neljää erilaista salaattia, kahta leipälajia erilaisilla levitteillä, jälkiruuaksi hääkakku, pikkupullia ja keksejä, juomina kahvia, mehua, kokista, vettä, valko- puna- ja kuohuviiniä. Lapsille ja nirsoille tosiaan tekisimme perunamuusin ja vegenakkikastikkeen.

Miltä kuulostaa?

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä! Antakaa mennä! :)

Vierailija
82/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa. Liha ei todellakaan ole pakollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottiko joku sen makaronilaatikon tosissaan? AsiaaN; Mulle muuten ihan sama, mutta ei ole kovin kiva, että soija paljastuu vasta syödessä. Vatsani reagoi sille erittäin voimakkaasti, eli ensin turpoan, sitten pieren seuraavat 20 minuuttia tosi pahanhajuisia pieruja ja sitten viimeistän on päästävä vessaan ja pian. Monesti pitää mennä pitkälleen, kun turvotusvaiheessa kipu on niin kova. Myös maidolle reagoin samoin ja minulla on todettu laktoosivaiva, mutta maitoahan teillä ei ole. Soijaa ei ole todettu sen olen vain itse oppinut.  Muuten kasvisvaihtoehdoista löytyy aina syötävää, eihän ne tartte mitään erikoisia edes olla. Leivonnaiset on helppo tehdä vegaanisena. Teen paljon kasvisruokaa itsekin, mutta ilman soijaa. 

Vierailija
84/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitathan kutsussa jo hihhulitarjottavanne? Itse en todellakaan osallistuisi. Häissä ramppaaminen ei ole halpaa osallistujallekaan, enkä halua maksaa porkkanalautasesta parhaimmillaan satoja euroja.

Vierailija
85/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kelpaisi, kunhan löytyisi jotain gluteenitonta ja soijatonta syötävää.

Vierailija
86/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukka vege, joka kuitenkin syö lihaa? Jepjep.

Vierailija
87/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä kasvissyöjänä sanoisin, että ihanalta kuulostaa menu ja mielelläni söisin. Paljon parempaa, kuin jokin aneeminen lihakeitto, jota monissa ruokapidoissa saa. Mietityttää vain tuo soijan tarjoaminen, koska tottumattomalle saattaa saada aikaan vatsavaivoja tai joku voi olla pahasti allerginen sille. Käyttäisin ehkä muuta proteiininlähdettä. Muuten hyvä. Etenkin erilaiset salaatit kuulostaa hyvältä.

Vierailija
88/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miinuspeukut? Pitäisikö keliaakikon ja soija-allergikon vain syödä tyytyväisenä seitania ja soijanakkeja? Jälkkäriksi vielä soijakermalla koristettua kakkua? Ei kiitos, sitten jättäisin mieluummin koko juhlat väliin.

6

Vierailija
89/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama mistä menu koostuu, kunhan se on hyvää. Ja kunhan on jotain, missä ei ole soijarouhetta tai tofua - ne pilaa ruoan. 

Kulinaristi

Vierailija
90/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:13"]Tiukka vege, joka kuitenkin syö lihaa? Jepjep.
[/quote]
Minä olen vegaani, mieheni kotivegaani, eli syö suomalaista kalaa ja riistaa muualla kuin ol muualla kun kotonamme.
-Ap

Vierailija
91/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:00"]

Tuli tästä makaronilaattikkoa tarjoavien hääketjusta mieleen: http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4495949/hjalp_riittaako_200gr_makaronilaatikkoa_yhta_haavierasta_kohden Olen siis sitä mieltä, että tuo tarjoilu on naurettavaa ja jopa vieraita loukkaavaa (itse laatikossa ei ole mitään vikaa edes juhlaruokana, mutta esim. Karjalainen mummoni pitää makaronilaatikkoa lisukkeena, ei pääruokana, ja sellainen sen olisi oltava häissä). Muusta olin siis samaa mieltä kritisoijien kanssa, paitsi heidän keiden mielestä häissä olis pakko saada lautasellisen lihaa per henkilö, okei, vähän liioittelen, mutta silti. Me olemme mieheni kanssa tiukkoja kasvissyöjiä, mieheni kotivege ja muuten vegetaristi, joka syö myös riistaa ja itsekalastettua kalaa. Menimme kihloihin keväällä ja päätimme, että ensi kesänä vietettävissä häissämme tarjotaan vain vegaaniruokaa, molemmilla kuin on tutut, juhlavat lempparit jotka ainakin omaan suuhun maistuu hyvälle. Häämme ovat pienet, alle 50 vierasta, sekä sukulaispainoitteiset ja kaikki tietää ruokailututtomuksemme varsin hyvin. Kysymys kuuluukin, kokisitko raivonpuuskan lihattomissa häissä? Lähtisitkö lahjojen kanssa kävelemään, kun kaukaa hyvältä näyttänyt liha paljastuukin seitaniksi ja lasten (ja lastenmielisten) pöydän nakit soijanakeiksi? Tarjoilu on siis kattavaa, alku- ja pääruokaa on suunniteltu kahta eri sorttia, neljää erilaista salaattia, kahta leipälajia erilaisilla levitteillä, jälkiruuaksi hääkakku, pikkupullia ja keksejä, juomina kahvia, mehua, kokista, vettä, valko- puna- ja kuohuviiniä. Lapsille ja nirsoille tosiaan tekisimme perunamuusin ja vegenakkikastikkeen. Miltä kuulostaa?

[/quote]

Joo, sun miehes on äärimmäisen tiukka vegetaristi... jep jep.

Lopettakaa pelleily ja tarjotkaa sitä lihaa, kerta sen syöminen ei ole ongelma miehellesikään. En ymmärrä miksi pitää leikkiä tällä tavoin.

Ja itse lähtisin litomaan, jos huomaan "lihan" olevan..mitä se nyt oli...seitan jotain. En tiedä mitä tuo on , joten en laittaisi suuhuni. Sekä tiedän, että soijanakit ovat aivan kamalan makusia, kerran olen joutunut maistamaan, joten ei kiitos.

Vierailija
92/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegeruoka on usein hyvää, mutta toivoisin ruokalajien yhteyteen mainintaa siitä, jos ne sisältävät soijaa - oma vatsani kestää sitä aika huonosti.

Vierailija
93/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kun kaikki takertuu tuohon soijaan. Ihan normaalisti varmaan kysytään ruoka-aineallergiat ja varaudutaan niiden mukaan.

Vierailija
94/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:20"]Minulle on ihan sama mistä menu koostuu, kunhan se on hyvää. Ja kunhan on jotain, missä ei ole soijarouhetta tai tofua - ne pilaa ruoan. 

Kulinaristi
[/quote]
Mitä vikaa on tuhansia vuosia vanhan ruokakulttuurin tuotteessa?

Vierailija
95/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista kalaa ja riistalihaa ei voi ottaa listalle syystä että? Häät ovat teidän kotonanne?

Vierailija
96/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviin kuitenkin maitoa tarjolle. Vaikka luomumaitoa. Muuten tulee varmasti ikävä tunelma. Kahvi on kuitenkin yksi tärkeimmistä jutuista häätarjoilussa ja soija-, kaura-, riisi- tms. maidonkorvikkeet kahvissa aivan järkyttävän pahoja.

Muuten söisin mielelläni vegaaniruokaa, jos se on hyvin valmistettua ja herkullista.

Vierailija
97/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söisin todella mielellään ja mielenkiinnolla. Tiedän kuitenkin että mieheni kritisoisi tällaista ruokavaliota paljon ja isäni ei suostuisi syömään ollenkaan. :D

Vierailija
98/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:20"]Miksi miinuspeukut? Pitäisikö keliaakikon ja soija-allergikon vain syödä tyytyväisenä seitania ja soijanakkeja? Jälkkäriksi vielä soijakermalla koristettua kakkua? Ei kiitos, sitten jättäisin mieluummin koko juhlat väliin.

6
[/quote]
Viestistäsi saa kuvan, että vegemenussa pitäisi aina olla jotain gluteenitonta ja soijatonta. Yleensä vain ilmoitettuihin erityisruokavalioihin varaudutaan.

Vierailija
99/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi, kunhan vaan allegiat huomioidaan. Seitaniin ei taids edes tulla soijaa.

Vierailija
100/165 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:20"]Minulle on ihan sama mistä menu koostuu, kunhan se on hyvää. Ja kunhan on jotain, missä ei ole soijarouhetta tai tofua - ne pilaa ruoan.  Kulinaristi [/quote] Mitä vikaa on tuhansia vuosia vanhan ruokakulttuurin tuotteessa?

[/quote]

paha maku on vikana. 

syön usein työpaikalla vegeruokaa, koska se en tykkää myöskään lihan mausta. Mutta silloin syön vaikka yöks-uunimakkaraa, jos vaihtoehtona on tofu tai rouhe. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme