Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

:( Pakko kait se on sitten "lähteä" eläkkeelle kolmikymppisenä :(

Vierailija
12.06.2015 |

Taustatietona,... (JA JOO, SORI, PITKÄ STOORI!)

Pääsin lukion jälkeen opiskelemaan lähihoitajaksi, jouduin pakon edessä lopettamaan koulun kesken (=isäni vakava sairastuminen). Yritin saada koulupaikan lähempää kotoa, ei onnistunut. Ryhmissä ei ollut tilaa. Ja käskettiin vaan hakea kouluun keväällä.

Isäni kuoli seuravana keväänä. Pääsin töihin, olin sen kevään yhdessä perheessä lastenhoitajana. Sen jälkeen pääsin kaverille kesätöihin hoitamaan hänen taaperoaan.

Vuoden työttömyyden jälkeen pääsin opiskelemaan catering puolelle. Ei ollut mun juttu ollenkaan + kiusaaminen oli sen verta rankkaa, että lopetin joulun jälkeen. Tuohon vaikutti myös yhden luokan teinin latelema tappouhkaus.

Tuon jälkeen olenkin sitten ollut työttömänä, 10 vuotta suunnilleeen. EI ole töitä, tässä kaupungissa on mahdottomuus saada töitä, jos ei ole koulutusta. Ja vaikka olisi koulutuskin, niin helpompi on saada lottovoitto, kun töitä. Työttömyysprosentti on niin iso :(

Olen tuon 10 vuoden aikana ollut yhteensä vuoden harjoittelijana (yhdessä päiväkodissa 3kk ennen kuin päiväkoti meni remonttiin ja toisessa päiväkodissa sitten 9 kuukautta). Mukaan mahtuu myös n. 3 kuukauden sairasloma ison polvileikkauksen takia. Olen kuitenkin koko ajan hakenut kouluun. Sosionomiksi ja lähihoitajaksi. Ammattikorkeaan en pääse huonojen todistuksien takia ja lähihoitajaksi en istten pääse muuten vaan :( 7 kertaa olen hakennut lähihoitajaksi ja eiköhän se nyt ollut tässä. Kun en pääse, niin en pääse. Se ryhmätilanne vaikuttaa liikaa (=olen joka kerta pyytänyt niitä tuloksia ja muut alueet menee kyllä hyvin, mutta tuo ryhmätilanne on sitten asia erikseen).

Työkkärissä on nyt tämän kevään aikana heilutettu tuota eläkekorttia ja ehkä se sitten on parasta. Vaikka yritän parhaani, niin se ei riitä. Töitä haen aktiivisesti, mutta yleensä en pääse edes haastatteluun.

Tuo lähihoitaja oli ainut ala, joka sopisi (tai sitten se sosionomi), muut kiinnostavat alat ei sovi. Mulla kun on paha (puu)pöly allergia, hajusteyliherkkyys (saan esim. hyasenteista ja muista voimakkaan tuoksuisista kukista pahan migreenikohtauksen) ja astma. Nuo estävät työskentelyn esim. floristina tai entisöijänä tai maalarina. Eli ne kaikki muut alat, jotka kiinnostavat.

Ja lisäksi mulla on paha sosiaalisten tilanteiden fobia. Pärjään kyllä normaalissa elämässä ja ei tuo oikeasti estäisi esim. päiväkodissa työskentelyä (sain päiväkodeista pelkkää positiivista palautetta ja kannustettiin hakemaan alalle), tuo on vaan esteenä kouluun pääsemiselle -> se ryhmätilanne, missä menen lukkoon ja paniikkiin :( 

Oppisopimuskella voi vaan kouluttautua mummojen hoitajaksi, se ei ole mun juttu.  Muuta en enää keksi, kun tuon eläkkeen :( Vaikka ikää on "vasta" 33v.

Kommentit (221)

Vierailija
161/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö tekosyynä "ei kiinosta"-korttia. Kummasti sulla löytyy syitä miksi et pääse opiskelemaan/töihin aloille, jotka sua muka kiinostaa. Mitään muuta et ilmeisesti ole edes harkinnut ja yrittänytkään.

Pikkupaikkakunnallekin olet jäänyt jumiin. Ei, Suomessa etenkään, tarvi kenenkään maata työkkärirahoilla jossain tuppulassa odottamassa kuolemaa. Sullehan tekis hyvää muuttaa vittuun sieltä missä asut. Saattasit löytää elämääs sisältöä, muutakin kuin kotona makoilun  koska "Pelottaa".

Isommissa kaupngeissa saisit kunnollista apua siihen ongelmaan joka on sulla siellä korvien välissä = epärealistinen pelko.

Isommassa kaupungissa sulle laitettas työkokeiluja ja koulutuskokeiluja. Sut pakotettas kursseille ja ihmisten ilmoille. Sa saisit usia naamoja ja maisemia elämääs. Sun ois pakko menna vähintään sossunluukulle keskustelemaan ihmisten kanssa. Suosittelen lämpimästi katselemaan netistä ja kirjastosta elämänhallinta oppaita ja lukemaan niitä.

Aikuiset ihmiset , kun seinä nousee pystyyn ei jää kotiin ulvomaan loppuiäkseen vaan ottaa ja kiertää seinän tai sitkeimmät kaivaa kirveen esiin ja tekee siihen seinään oven.

Vierailija
162/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeelle? Millä diagnooseilla?

[/quote]

Sosiaalisten tilanteiden fobia..

Ja kyllä työkkärin akat nyt vaan tuota tuputtaa. Samoin työkkärin terkka (en nyt viitsi tarkemmin sanoa, mutta täällä on kaksi "eri työkkäriä", toinen on taviksille ja toinen on sitten pitkäaikaistyöttömille ja tuolla toisessa paikassa on sitten myös terkka). Eli kaitpa se olisi mahdollista. Tai sitten ollaan kuolemaan asti työtön luuseri."

Joko olet ymmärtänyt väärin tai haluat tahallasi vääristellä asiaa.

Työkkäri ei suinkaan päätä kuka jää eläkkeelle ja kuka ei.

Eläkkeelle päästään sairasloman kautta eli jos henkilö on ollut sairaslomalla yli vuoden, sairauspäiväraha muuttuu työkyvyttömyyseläkkeeksi (kahden lääkärin lausunto) joko pysyvästi tai yleensä tilapäisesti eli katsotaan aina vuosi kerrallaan.

Työkkäri ei voi millään ilveellä edes suositella eläkkeelle siirtymistä, ellet ole ollut yhtäjaksoisesti yli vuoden sairaslomalla, joka päättää Kela.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitokeinona rakkaus, kunnioitus ja hyvät ihmissuhteet vastapainona kaikelle pahoinpitelylle. Ja sitä ei lääkärinplanttu voikaan reseptinä kirjoittaa, vaikka he toki jumalia luulevat olevansa. :)

Vierailija
164/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:20"]Onko se eläke sitten niin huono asia? Sehän mahdollistaa paljon enemmän kuin työttämyys. Voit tehdä keikkahommaa ym. paljon paremmin kuin työttömänä, samoin mahdollisesti opiskelut esim. avoimessa (niitäkin voi suorittaa nykyään pelkkänä verrko-opintoina) onnistuu helpommin, ei katkea korvaukset eikä tarvitse miettiä, millä rahalla voisi opiskella. [/quote] Ei se ole huono asia. Mutta psyykkisistä syistä eläkkeelle päästäkseen täytyy olla todella sairas. Ap kertoi, että päiväkodissa pärjäsi hienosti. Minusta tuo ei ole työkyvyttömyyttä, jos on joitakin aloja, jotka eivät hänelle sovi.

[/quote]

AIVAN! ap:lla on valikoiva työkyvyttömyys, ts. hänelle kelpaavat vain tietyt hommat ja jos hän ei niitä saa niin hän heittäytyy eläkkeelle. Tai sitte hän on PORVOOSTA.

Vierailija
165/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:20"]

Siis mitä ihmettä... Kerropas AP mikä esimerkiksi estää siistin toimistotyön teon? Esim. joku back office-tyyppinen homma, missä ei juuri tarvitse sosialisoida? Logiikkasi on että koska sinulla ei ole edellytyksiä muutamalle suosikkialallesi --> eläkkeelle? No huh huh...

[/quote]

Todella "hyvä" neuvo kun juuri on todettu että näistä back-office ammattilaista on törkeän paljon ylitarjontaa.
[/quote]
Tällä hetkellä työmarkkinoilla on juuri se ongelma että nuo työt joita voisi tehdä myös hieman alentuneella työkyvyllä ovat jo nyt ihan ylitäytettyjä hakijoista joten niitä on melko vaikea saada edes 100% työkykyisen. Siksi työvoimaviranomaisilla on enemmänkin halua ohjata tietty joukko työttömistä kokonaan pois työmarkkinoilta kuin edes yrittää työllistää heitä.

Vierailija
166/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:43"]

Sille, joka töksäytti siitä toimistotyöstä. Niin, eihän sitä mikään estä. Mutta kun jotkut ajattelevat myös sitä, millä alalla niitä töitä löytyy tulevaisuudessakin! Onko siinä oikeasti mitään järkeä, että luet kaksi-kolme ammattia itsellesi ja et tee päiväkään minkään alan töitä? Olen sen verta jalat maassa tyyppiä, että ajattelen myös noita asioita..

[/quote]

Tällä järkevällä jalat maassa -logiikallasi olet sitten havainnut järkevämmäksi olla lukematta mitään ammattia ja olla tekemättä päivääkään minkään alan töitä.

Vierailija
167/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:23"]

Onko sulla muuten yhtään oikeasti ja asianmukaisesti annettua diagnoosia?

Sulla on riipivän pahat ruoka-aineallergiat, niin onko ne testattu prick-testeillä? Sähän olisit saanut myös uudelleenkoulutustukea, jos ala on sopimaton. Vai teitkö itse diagnoosin?

Sulla on myös paha hajusteallergia. Onko tää ihan tutkittu ja testattu? Vai päädyitkö itse tähän päätelmään, kun niistä hyasintista tuli kerran päänsärkyä. 

Entäs se pölyallergia?

Astma? Onko sulla diagnoosi ja säännöllinen lääkitys, vai oletko itse päätellyt taudin kun joskus henkeä ahdistaa?

Entäs se sosiaalisten tilanteiden pelko? Ootko kertaakaan jutellu psykiatrin kanssa taudistasi ja sen hoidosta? Vai päättelitkö itse potevasi tätä tautia, kun täydessä bussissa on epämukavaa? (Eikö se ole ahtaanpaikankammo ennemminkin)

[/quote]

Eh...

On kuule testattu..

Astma todettu 11-vuotiaaa. Säännöllinen lääkitys.

Siitepöly, kumi, nikkeli, ruoka-aine ym. allergiat todettu teininä, ihan "kunnollisen" korvalääkärin tekemänä, kysienen lääkäri on myös allergialääkäri. Kärsin lapsena pahasta liimakorvasta, niin sen takia tuli juostua tuolla ihan tarpeeksi.

Hajusteyliherkkyys on myöskin todettu. Oireita aiheuttaa mm. voimakkaasti tuoksuvat kukat, hajusteet, pyykkiaineet ym. ym. ym. 

Mutta siitä vaan, ihan sama se mulle on.. Jos jotkut tekevät sen päätöksen, että teen ihan itse diagnoosit. 

Ja joo, atooppinen iho on todettu jo vauvana.

Ja numero 143. Älä viitsi. Mä en jaksa vääntää sulle ratakiskosta yhtikäs mitään. 

[/quote]

Miten se sun hajusteyliherkkyys ilmenee aiheuttamalla migreeniä? Ja kai se migreenikin on ihan tutkittu ja todettu vaiva? Hajusteyliherkkyys on kuitenkin allerginen vaiva. Toki migreenin voi laukaista vahvat tuoksut, mutta sulla menee nää sun sairaudet aika iloisesti sekaisin. Ja aika monta psykosomaattista vaivaa olet kyllä itsellesi kerännyt: migreeni, astma, kaikki mahdolliset allergiat... Korkea verenpaine vielä uupuu listasta. 

Aika harvinaista on niin voimakkaat ruoka-aineallergiat, ettei työssä pysty käsittelemään ruoka-aineita. Mutta toki sulla ne on poikkeuksellisen laajat ja voimakkaat, ja lääkäri sit suositteli sitä alan vaihtoa, eikö niin? :)

Ja et ilmeisesti halua vastata siihen, että oletko koskaan edes käynyt puhumassa psykiatrin kanssa sosiaalisten tilanteiden pelostasi? Vai kohdentuuko sosiaalisten tilanteiden pelkosi mahdollisesti myös psykiatreihin?

[/quote]

HUOH. Migreeni on todettu ala-asteella.

Hajusteyliherkkyys aiheuttaa mm. migreenikohtauksen tai pahan astmakohtauksen.

Pystyn käsittelemään ruoka-aineita, MUTTA kun katsokaas, kun esim. kokin pitää pystyä maistelemaan niitä kokkauksia. GET IT? Jos sulla on rajoitettu ruokavalio, niin pystyt tekemään vaan tiettyjä ruokia ja toimia esim. allergia ravintolassa töissä. 

Verenpaine on kiitosta vaan kysymästä aina ollut normaali. Samoin kolesteroli ym. ym. 

Ja kyllä, fobiakin ON todettu.

Mutta jos sä nyt olet sitä mieltä, että kuvittelen kaikki, niin okei. Jaksa oikeasti selittää. 

Vierailija
168/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:23"]

Töihin siitä! Mistä sä tuollaisen eläke-vaihtoehdon oot repäissyt. Tarvitset psykiatrista hoitoa rinnalle, mutta pidä kirkkaana tavoitteenasi työllistyminen. Se on parasta.

[/quote]

No kuten sanoin, töitä EI LÖYDY, vaikka olisi joku koulutuskin! Olen hakenut siivojan paikkoja, henkilökohtaisenavustajan paikkoja, mitä vaan mihin ei tarvita tiettyä koulutusta (esim. sairaanhoitaja, opettaja jne.). 

Ja ihan olen kuule työkkärin akoilta tuon repäissyt. EN mistään muualta. Ja luuletko todellakin, että tykkään maata yksin kotona, tekemättä mitään muuta, kun käydä koiran kanssa lenkeillä?

[/quote]

MUUTA POIS SIELTÄ TUPPULASTA ALKAA LÖYTYÄ JOS EI TÖITÄ NIIN KOULUTUSTA: HITTO TÄLLÄSET LUSMUT PILAA TYÖTTÖMILTÄ MAINEEN! SUURIN OSA TEKEE KAIKKENSA VAIKKA MUUTTAA TYÖN TAI KOULUTUKSEN PERÄSSÄ ULKOMAILLEKIN ASTI ! PERKELE  NYT RUOTI TOHON TYHJÄÄN RUIKUTTAMISEEN.

Vierailija
169/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa ei kukaan tule hakemaan töihin, kouluun, kursseille tai hoitoihin vaan itse pitäisi yrittää hakea ratkaisua asioihin. Jokainen on kuitenkin viime kädessä oman onnensa seppä. Ei kaikilla tie unelma ammattiin ole niin suora ja yllättäen se unelma työ voi olla jotain muutakin kuin se mitä kuvitteli. 

Sosiaalinen fobia tuskin paranee neljän seinän sisällä istuessa. Kyllä sen verran rohkeutta ja sisua pitäisi olla, että ryhtyy alistamaan vähitellen itseään sosiallisille tilanteille vähitellen. 

Vierailija
170/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:51"]

"Eläkkeelle? Millä diagnooseilla?

[/quote]

Sosiaalisten tilanteiden fobia..

Ja kyllä työkkärin akat nyt vaan tuota tuputtaa. Samoin työkkärin terkka (en nyt viitsi tarkemmin sanoa, mutta täällä on kaksi "eri työkkäriä", toinen on taviksille ja toinen on sitten pitkäaikaistyöttömille ja tuolla toisessa paikassa on sitten myös terkka). Eli kaitpa se olisi mahdollista. Tai sitten ollaan kuolemaan asti työtön luuseri."

Joko olet ymmärtänyt väärin tai haluat tahallasi vääristellä asiaa.

Työkkäri ei suinkaan päätä kuka jää eläkkeelle ja kuka ei.

Eläkkeelle päästään sairasloman kautta eli jos henkilö on ollut sairaslomalla yli vuoden, sairauspäiväraha muuttuu työkyvyttömyyseläkkeeksi (kahden lääkärin lausunto) joko pysyvästi tai yleensä tilapäisesti eli katsotaan aina vuosi kerrallaan.

Työkkäri ei voi millään ilveellä edes suositella eläkkeelle siirtymistä, ellet ole ollut yhtäjaksoisesti yli vuoden sairaslomalla, joka päättää Kela.

[/quote]

Ehkäpä ap on ollut pitkään sairaslomalla, jos hänelle sitä eläkettä ehdotetaan. Tässä ketjussa on aika paljon höpöjuttuja. Ja eihän ap olisi sitä kuntoutusta harkinnut, jos kerran on vain työtön työnhakija.

Vierailija
171/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:44"]Tällaiset ihmiset kuin ap on mielenkiintoinen porukka. Kauhea marmatus ja valitus ja anarkia, mutta joka ehdotukseen löytyy tekosyy. Sitten marmatetaan että kukaan ei osaa auttaa.

Ei kai sun kaltaista ihmistä voikaan auttaa.. mikähän tämän avauksesikin pointti oli?
[/quote]Mikä sinä olet puhumaan tekosyistä? Taisit vaan haluta näpäyttää ap:ta, joka ei ole yksin ongelmiensa kanssa.

Vierailija
172/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö tekosyynä "ei kiinosta"-korttia. Kummasti sulla löytyy syitä miksi et pääse opiskelemaan/töihin aloille, jotka sua muka kiinostaa. Mitään muuta et ilmeisesti ole edes harkinnut ja yrittänytkään.

Pikkupaikkakunnallekin olet jäänyt jumiin. Ei, Suomessa etenkään, tarvi kenenkään maata työkkärirahoilla jossain tuppulassa odottamassa kuolemaa. Sullehan tekis hyvää muuttaa vittuun sieltä missä asut. Saattasit löytää elämääs sisältöä, muutakin kuin kotona makoilun  koska "Pelottaa".

Isommissa kaupngeissa saisit kunnollista apua siihen ongelmaan joka on sulla siellä korvien välissä = epärealistinen pelko.

Isommassa kaupungissa sulle laitettas työkokeiluja ja koulutuskokeiluja. Sut pakotettas kursseille ja ihmisten ilmoille. Sa saisit usia naamoja ja maisemia elämääs. Sun ois pakko menna vähintään sossunluukulle keskustelemaan ihmisten kanssa. Suosittelen lämpimästi katselemaan netistä ja kirjastosta elämänhallinta oppaita ja lukemaan niitä.

Aikuiset ihmiset , kun seinä nousee pystyyn ei jää kotiin ulvomaan loppuiäkseen vaan ottaa ja kiertää seinän tai sitkeimmät kaivaa kirveen esiin ja tekee siihen seinään oven.

[/quote]

Edelleenkään en asu missään perähikiällä. Ja jos joku ei ymmärrä sitä, että joillain on oikeasti liuta sairauksia, jotka ovat esteenä tietyille ammateille, niin voi voi. Kyllä mäkin haluiaisin edes kerrankin nauttia keväästä ja kesästä ilman, että olen täysin tukossa ja voisin hengittää normaalisti.

Vierailija
173/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:20"]

Onko se eläke sitten niin huono asia? Sehän mahdollistaa paljon enemmän kuin työttämyys. Voit tehdä keikkahommaa ym. paljon paremmin kuin työttömänä, samoin mahdollisesti opiskelut esim. avoimessa (niitäkin voi suorittaa nykyään pelkkänä verrko-opintoina) onnistuu helpommin, ei katkea korvaukset eikä tarvitse miettiä, millä rahalla voisi opiskella.

[/quote]

No ei olisi.. Mutta se, että mikään ei onnistu ja vaikka kuinka olisi motivoitunut opiskelemaan tai töihin, niin et vaan pääse opiskelemaan tai saa töitä. Ja en ole omasta mielestäni eläkekamaa vielä, mutta..

Kyllä mä pystyisin tekemään töitä, jos niitä olisi.

Ja mitä siihen mummo juttuun tulee, niin polven kanssa on edelleenkin kremppaa eli nostot ym. voivat hankaloittaa tilannetta ja joudun sitten tuon takia saikulle. ja toisekseen, olen elänyt 2 vuotta dementtia mummon kanssa ja tiedän kuinka raskasta hommaa tuo on.

[/quote]

Voi luoja sää keksit tekosyyn joka ratkasuun. Häpeä.

Vierailija
174/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:44"]

Mut pysäyttäisi täysin, jos mulle puhuttaisi eläkkeestä kolmikymppisenä. Järkyttyisin, tuntuisi, että elämältä putoaisi pohja, tuntisin, että kääntäisin minkä kiven tahansa, että työllistyisin ja pääsisin elämän syrjään takaisin.

Kärsitkö opitusta avuttomuudesta?

[/quote]

Hämmentävää kuinka paljon jotkut laittavat painoarvoa työnteolle...

[/quote]mä tanssisin ripaskaa ja jodlaisin onnesta, jos mulle ehdotettais eläkettä. Nimim. 37v - aina töissä

Vierailija
175/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:23"]

Onko sulla muuten yhtään oikeasti ja asianmukaisesti annettua diagnoosia?

Sulla on riipivän pahat ruoka-aineallergiat, niin onko ne testattu prick-testeillä? Sähän olisit saanut myös uudelleenkoulutustukea, jos ala on sopimaton. Vai teitkö itse diagnoosin?

Sulla on myös paha hajusteallergia. Onko tää ihan tutkittu ja testattu? Vai päädyitkö itse tähän päätelmään, kun niistä hyasintista tuli kerran päänsärkyä. 

Entäs se pölyallergia?

Astma? Onko sulla diagnoosi ja säännöllinen lääkitys, vai oletko itse päätellyt taudin kun joskus henkeä ahdistaa?

Entäs se sosiaalisten tilanteiden pelko? Ootko kertaakaan jutellu psykiatrin kanssa taudistasi ja sen hoidosta? Vai päättelitkö itse potevasi tätä tautia, kun täydessä bussissa on epämukavaa? (Eikö se ole ahtaanpaikankammo ennemminkin)

[/quote]

Eh...

On kuule testattu..

Siitepöly, kumi, nikkeli, ruoka-aine ym. allergiat todettu teininä, ihan "kunnollisen" korvalääkärin tekemänä, kysienen lääkäri on myös allergialääkäri. Kärsin lapsena pahasta liimakorvasta, niin sen takia tuli juostua tuolla ihan tarpeeksi.

Hajusteyliherkkyys on myöskin todettu. Oireita aiheuttaa mm. voimakkaasti tuoksuvat kukat, hajusteet, pyykkiaineet ym. ym. ym. 

Mutta siitä vaan, ihan sama se mulle on.. Jos jotkut tekevät sen päätöksen, että teen ihan itse diagnoosit. 

Ja joo, atooppinen iho on todettu jo vauvana.

Ja numero 143. Älä viitsi. Mä en jaksa vääntää sulle ratakiskosta yhtikäs mitään. 

[/quote]

Miten se sun hajusteyliherkkyys ilmenee aiheuttamalla migreeniä? Ja kai se migreenikin on ihan tutkittu ja todettu vaiva? Hajusteyliherkkyys on kuitenkin allerginen vaiva. Toki migreenin voi laukaista vahvat tuoksut, mutta sulla menee nää sun sairaudet aika iloisesti sekaisin. Ja aika monta psykosomaattista vaivaa olet kyllä itsellesi kerännyt: migreeni, astma, kaikki mahdolliset allergiat... Korkea verenpaine vielä uupuu listasta. 

Aika harvinaista on niin voimakkaat ruoka-aineallergiat, ettei työssä pysty käsittelemään ruoka-aineita. Mutta toki sulla ne on poikkeuksellisen laajat ja voimakkaat, ja lääkäri sit suositteli sitä alan vaihtoa, eikö niin? :)

Ja et ilmeisesti halua vastata siihen, että oletko koskaan edes käynyt puhumassa psykiatrin kanssa sosiaalisten tilanteiden pelostasi? Vai kohdentuuko sosiaalisten tilanteiden pelkosi mahdollisesti myös psykiatreihin?

[/quote]

HUOH. Migreeni on todettu ala-asteella.

Hajusteyliherkkyys aiheuttaa mm. migreenikohtauksen tai pahan astmakohtauksen.

Pystyn käsittelemään ruoka-aineita, MUTTA kun katsokaas, kun esim. kokin pitää pystyä maistelemaan niitä kokkauksia. GET IT? Jos sulla on rajoitettu ruokavalio, niin pystyt tekemään vaan tiettyjä ruokia ja toimia esim. allergia ravintolassa töissä. 

Verenpaine on kiitosta vaan kysymästä aina ollut normaali. Samoin kolesteroli ym. ym. 

Ja kyllä, fobiakin ON todettu.

Mutta jos sä nyt olet sitä mieltä, että kuvittelen kaikki, niin okei. Jaksa oikeasti selittää. 

[/quote]

Aina vaan jännemmät allergiat. :D Yleensähän juurikin joku raaka hedelmä tai vihannes aiheuttaa oireita, mutta kypsennettynä siellä kokkauksessa ne eivät vaivaa. Ja on kyllä taas niin höpöjuttuja, että poikkeuksellisen rajuista ja laaja-alaisista ruoka-aineallergioista tietoisena ryhdyit ehdoin tahdoin opiskelemaan KOKIKSI! Siis jonkun tarjoilijan voisin vielä hyvin ymmärtää, mutta kokki on kyllä jo vähän liian härski tarina. Puhut ihan höpöjä puolet ketjusta, etkä edes ymmärrä hävetä.

Vierailija
176/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:44"]

Mut pysäyttäisi täysin, jos mulle puhuttaisi eläkkeestä kolmikymppisenä. Järkyttyisin, tuntuisi, että elämältä putoaisi pohja, tuntisin, että kääntäisin minkä kiven tahansa, että työllistyisin ja pääsisin elämän syrjään takaisin.

Kärsitkö opitusta avuttomuudesta?

[/quote]

No alanko kuule enempi kaivamaan menneisyyttäni teille? Mistään vitun avuttomuudesta EI OLE KYSE. Jos itse olisitte kokeneet samaa, kun mä. Niin tuskinpa nälvisitte..

Ensimmäiseen 21 vuoteen mahtuu mm. koko peruskoulun kestänyt koulukiusaamishelvetti (joka paheni yläasteella), fyysinen väkivalta, henkinen väkivalta, koko lapsuusiän kestänyt stressi ja mitähän vielä. Tuo fobia on noiden asioiden aikaan saama. Eli se siitä avuttomuudesta.

[/quote]

panen vetoa että mulla on pahempi menneisyys kun sulla.. ja samat ongelmat siitä huolimatta valmistuin jus 5 ammattiin, ja ikäni olen kulkenut töissä jopa niissä paska duuneissa jotka ei kaikille kelpaa .. ja ainiin olen 30-vuotta.

Vierailija
177/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:59"]

[/quote]

Edelleenkään en asu missään perähikiällä. Ja jos joku ei ymmärrä sitä, että joillain on oikeasti liuta sairauksia, jotka ovat esteenä tietyille ammateille, niin voi voi. Kyllä mäkin haluiaisin edes kerrankin nauttia keväästä ja kesästä ilman, että olen täysin tukossa ja voisin hengittää normaalisti.

[/quote]

Aivan. Et tietenkään voi muuttaa työn perässä isompaan kaupunkiin, koska asut jo isossa kaupungissa. :D

Sä haluaisit niin kovasti olla erikoinen ja erityinen, mut sä et oo - ihan tavis vaan, kuten suurin osa meistä. Sulla ei ole edes mitään erikoisia sairauksia vaan nekin on paitsi ihan tavallisia myös isolta osalta itsekeksittyjä. Tässä maassa on noin miljoona siitepölyallergiasta kärsivää raukkaa, joiden kevät ja kesä on joka vuosi turmeltu ihan samalla tavalla kuin sinultakin. 

Vierailija
178/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On kuule testattu..

Ja joo, atooppinen iho on todettu jo vauvana."

Tiesithän, että lapsena tai teininä todetut allergiat voi kuitenkin kadota aikuisena tai joitakin tulla lisää. Esim. mun tytär oli pienenä hyvin allerginen maidolle ja maitotuotteilla, pari vuotiaana tehtiin testi ja hän meinasi kouolla siihen ja joutui sairaalassa teho-osastolle, mutta noin 5-vuotiaana aloitettiin pikku hiljaa hylä-tuotteiden käyttö ja nykyään alakoululaisena voi hyvinkin käyttää kaikkia maitotuotteita, ilman ongelmia. Samoin vauvana todettu atooppinen iho, voi aikuisena olla ihan ongelmaton. Muut mainitsemasi allergiat ovat yleisiä. Oletko kuullut allergioiden siedätyshoidosta, josta on saatu hyviä tuloksia.

En ole koskaan edes kuullut, että allergioiden vuoksi joku voisi jäädä eläkkeellä, sillä on monia ammatteja, joita allergiat eivät haittaa.

Vierailija
179/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhdekin ois kiva. Mut ei mitään jakoa, koska kumiallergia. 

Vierailija
180/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaminen ei ole myöskään mahdollista, koska koiralle voisi tulla eroahdistusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi