:( Pakko kait se on sitten "lähteä" eläkkeelle kolmikymppisenä :(
Taustatietona,... (JA JOO, SORI, PITKÄ STOORI!)
Pääsin lukion jälkeen opiskelemaan lähihoitajaksi, jouduin pakon edessä lopettamaan koulun kesken (=isäni vakava sairastuminen). Yritin saada koulupaikan lähempää kotoa, ei onnistunut. Ryhmissä ei ollut tilaa. Ja käskettiin vaan hakea kouluun keväällä.
Isäni kuoli seuravana keväänä. Pääsin töihin, olin sen kevään yhdessä perheessä lastenhoitajana. Sen jälkeen pääsin kaverille kesätöihin hoitamaan hänen taaperoaan.
Vuoden työttömyyden jälkeen pääsin opiskelemaan catering puolelle. Ei ollut mun juttu ollenkaan + kiusaaminen oli sen verta rankkaa, että lopetin joulun jälkeen. Tuohon vaikutti myös yhden luokan teinin latelema tappouhkaus.
Tuon jälkeen olenkin sitten ollut työttömänä, 10 vuotta suunnilleeen. EI ole töitä, tässä kaupungissa on mahdottomuus saada töitä, jos ei ole koulutusta. Ja vaikka olisi koulutuskin, niin helpompi on saada lottovoitto, kun töitä. Työttömyysprosentti on niin iso :(
Olen tuon 10 vuoden aikana ollut yhteensä vuoden harjoittelijana (yhdessä päiväkodissa 3kk ennen kuin päiväkoti meni remonttiin ja toisessa päiväkodissa sitten 9 kuukautta). Mukaan mahtuu myös n. 3 kuukauden sairasloma ison polvileikkauksen takia. Olen kuitenkin koko ajan hakenut kouluun. Sosionomiksi ja lähihoitajaksi. Ammattikorkeaan en pääse huonojen todistuksien takia ja lähihoitajaksi en istten pääse muuten vaan :( 7 kertaa olen hakennut lähihoitajaksi ja eiköhän se nyt ollut tässä. Kun en pääse, niin en pääse. Se ryhmätilanne vaikuttaa liikaa (=olen joka kerta pyytänyt niitä tuloksia ja muut alueet menee kyllä hyvin, mutta tuo ryhmätilanne on sitten asia erikseen).
Työkkärissä on nyt tämän kevään aikana heilutettu tuota eläkekorttia ja ehkä se sitten on parasta. Vaikka yritän parhaani, niin se ei riitä. Töitä haen aktiivisesti, mutta yleensä en pääse edes haastatteluun.
Tuo lähihoitaja oli ainut ala, joka sopisi (tai sitten se sosionomi), muut kiinnostavat alat ei sovi. Mulla kun on paha (puu)pöly allergia, hajusteyliherkkyys (saan esim. hyasenteista ja muista voimakkaan tuoksuisista kukista pahan migreenikohtauksen) ja astma. Nuo estävät työskentelyn esim. floristina tai entisöijänä tai maalarina. Eli ne kaikki muut alat, jotka kiinnostavat.
Ja lisäksi mulla on paha sosiaalisten tilanteiden fobia. Pärjään kyllä normaalissa elämässä ja ei tuo oikeasti estäisi esim. päiväkodissa työskentelyä (sain päiväkodeista pelkkää positiivista palautetta ja kannustettiin hakemaan alalle), tuo on vaan esteenä kouluun pääsemiselle -> se ryhmätilanne, missä menen lukkoon ja paniikkiin :(
Oppisopimuskella voi vaan kouluttautua mummojen hoitajaksi, se ei ole mun juttu. Muuta en enää keksi, kun tuon eläkkeen :( Vaikka ikää on "vasta" 33v.
Kommentit (221)
Suurin osa pitää kai ap:tä provona ja liioittelijana ja siksi kirjoittelee ikäviä viestejä. Mikäli ap kuitenkin oikeasti kärsit noin voimakkaasta sosiaalisesta fobiasta niin zemppiä <3
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:50"]
Oletko kokeillut huoran uraa? Tulot olisivat korkeat ja verottomat.
[/quote]Häivy, sinä saastainen henki.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:50"]
Oletko kokeillut huoran uraa? Tulot olisivat korkeat ja verottomat.
[/quote]
Liian sosiaalista! Ja kortsuja ei voi käyttää koska kumi! Ja niillä ukoilla voi olla partavettäkin! Muuten hyvä!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:18"]
Lakkasikohan ap vastaamasta, kun tuli burn out liian pitkästä ketjusta?
[/quote]
En vaan jaksa enää jankata samasta aiheesta ja kuunnella teidän mollaamsita. Kiitos teille parille, jotka ovat kommentoineet kannustavasti. Numeroita en muista. Samoin, kun sille toiselle, joka on yrittänyt vääntää ratakiskosta, ettei kaikki ole niin helppoa, kun luulisi.
[/quote]:) *halaus*
Kuulostat ap suoraan sanottuna vain laiskalta. Sinun täytyy etsiä niitä töitä kaikista kaupungeista, eikä vain kotikaupungistasi ja naapuri kaupungistasi. Onhan se ikävää muuttaa paikkaan, missä ei tunne ketään ja asunnonkin joutuu etsimään, mutta se on sitä aikuisuuteen kuuluvaa vastuun kantamista! Ei kaikki ole aina kivaa ja ihanaa ja helppoa. En minäkään mielelläni puhu puhelimessa, en halua esiintyä isoille ihmisjoukoille ja olen silti asiakaspalvelija.
Kyllä taas provoketjulla on pituutta..
T.toistaiseksi eläkkeellä oleva, uudelleen koulutuksen, sairausloman, siis vuoden yhtäj.,6 v kuntoutustuella, 3 v toistaiseksi eläkkeellä. Psyyk.syistä, siihen päälle 2 kroonista, fyysistä sairautta
Kyllä sun täytyy ensin hoitaa pää kuntoon, kuten on jo sanottu. Ihmeellistä ettet ole mitään hoitoa saanut ja moitteet siitä sulle ettet ole mitään hoitoa edes hakenut.
Muuttaminen on rankkaa mutta eiköhän se vuosikymmenessä (?!!!) ole sullekin tullut selväksi että nykyisessä kaupungissa ei töitä eikä tulevaisuutta ole. Itse muutin toiseen mahaan, tänne naapurimaahan, eikä sekään niin herkkua ollut. Mutta se oli kuitenkin välttämätöntä. Ihmiset muutti ennenvanhaan ilman mitään tietoa ja osaamista jonnekin amerikkaan ja tais nekin siellä pärjätä.
Että ei voi olla nuorelle ihmiselle ylivoimaista vaihtaa maisemaa omassa kotimaassa, omalla kielellä.
Sinulle on varmaan joku sanontkin että mennyt on mennyttä eikä siitä kannata vatvoa. Sun tapauksessa koulukiusaaminen on ollut monivuotista, mutta se oli silloin se.
Pitää katsoa eri vaihtoehtoja ja alkaa hakeutumaan niihin. Johan tuo on nähty, että nykysäädöillä ei onnaa.
Ei pidä olla noin näköalaton, maailma on auki ja täynnä vaihtoehtoja!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 20:27"]
Kyllä taas provoketjulla on pituutta.. T.toistaiseksi eläkkeellä oleva, uudelleen koulutuksen, sairausloman, siis vuoden yhtäj.,6 v kuntoutustuella, 3 v toistaiseksi eläkkeellä. Psyyk.syistä, siihen päälle 2 kroonista, fyysistä sairautta
[/quote]
Haluaisin ihan oikeasti tietää, mikä ihme on se psyykkinen syy, jolla pääsee eläkkeelle? Ymmärrän kyllä, jos psyykkisistä syistä myönnetään eläke jollekin pedofiilille, paloittelumurhaajalle tms. mutta että normaalille ihmiselle, joka on vielä kaiken huipuksi mitä ilmeisimmin fyysisesti terve?
AP:n suurin ongelma vaikuttaisi olevan uhrisyndrooma.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 20:46"]
Kyllä taas provoketjulla on pituutta.. T.toistaiseksi eläkkeellä oleva, uudelleen koulutuksen, sairausloman, siis vuoden yhtäj.,6 v kuntoutustuella, 3 v toistaiseksi eläkkeellä. Psyyk.syistä, siihen päälle 2 kroonista, fyysistä sairautta
[/quote]
Haluaisin ihan oikeasti tietää, mikä ihme on se psyykkinen syy, jolla pääsee eläkkeelle? Ymmärrän kyllä, jos psyykkisistä syistä myönnetään eläke jollekin pedofiilille, paloittelumurhaajalle tms. mutta että normaalille ihmiselle, joka on vielä kaiken huipuksi mitä ilmeisimmin fyysisesti terve?
[/quote]
Skitsofreenikot, jotka ovat nuorena sairastuneet, eivätkä kolmikymppisenä ole toipuneet opiskelu- tai työkuntoon.
Monella on usea diagnoosi, vakavia psyykkisiä ongelmia ja päälle 15-vuotinen päihdeongelmahistoria
Kunnon psykoottistasoista oireilua toistuvasti vuosikymmenen. Pohjasairautena vaikka vakava masennus tai kaksisuuntainen.
Jokaisella tietysti oma tarinansa, mutta tässä nyt tyypillisiä esimerkkejä. Vuosikymmen kovalla syötöllä kaiken maailman päihteitä jättää kyllä jälkensä niin aivoihin kuin muuhunkin kroppaan. :(
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:23"]
Onko sulla muuten yhtään oikeasti ja asianmukaisesti annettua diagnoosia?
Sulla on riipivän pahat ruoka-aineallergiat, niin onko ne testattu prick-testeillä? Sähän olisit saanut myös uudelleenkoulutustukea, jos ala on sopimaton. Vai teitkö itse diagnoosin?
Sulla on myös paha hajusteallergia. Onko tää ihan tutkittu ja testattu? Vai päädyitkö itse tähän päätelmään, kun niistä hyasintista tuli kerran päänsärkyä.
Entäs se pölyallergia?
Astma? Onko sulla diagnoosi ja säännöllinen lääkitys, vai oletko itse päätellyt taudin kun joskus henkeä ahdistaa?
Entäs se sosiaalisten tilanteiden pelko? Ootko kertaakaan jutellu psykiatrin kanssa taudistasi ja sen hoidosta? Vai päättelitkö itse potevasi tätä tautia, kun täydessä bussissa on epämukavaa? (Eikö se ole ahtaanpaikankammo ennemminkin)
[/quote]
Eh...
On kuule testattu..
Astma todettu 11-vuotiaaa. Säännöllinen lääkitys.
Siitepöly, kumi, nikkeli, ruoka-aine ym. allergiat todettu teininä, ihan "kunnollisen" korvalääkärin tekemänä, kysienen lääkäri on myös allergialääkäri. Kärsin lapsena pahasta liimakorvasta, niin sen takia tuli juostua tuolla ihan tarpeeksi.
Hajusteyliherkkyys on myöskin todettu. Oireita aiheuttaa mm. voimakkaasti tuoksuvat kukat, hajusteet, pyykkiaineet ym. ym. ym.
Mutta siitä vaan, ihan sama se mulle on.. Jos jotkut tekevät sen päätöksen, että teen ihan itse diagnoosit.
Ja joo, atooppinen iho on todettu jo vauvana.
Ja numero 143. Älä viitsi. Mä en jaksa vääntää sulle ratakiskosta yhtikäs mitään.
[/quote]
Miten se sun hajusteyliherkkyys ilmenee aiheuttamalla migreeniä? Ja kai se migreenikin on ihan tutkittu ja todettu vaiva? Hajusteyliherkkyys on kuitenkin allerginen vaiva. Toki migreenin voi laukaista vahvat tuoksut, mutta sulla menee nää sun sairaudet aika iloisesti sekaisin. Ja aika monta psykosomaattista vaivaa olet kyllä itsellesi kerännyt: migreeni, astma, kaikki mahdolliset allergiat... Korkea verenpaine vielä uupuu listasta.
Aika harvinaista on niin voimakkaat ruoka-aineallergiat, ettei työssä pysty käsittelemään ruoka-aineita. Mutta toki sulla ne on poikkeuksellisen laajat ja voimakkaat, ja lääkäri sit suositteli sitä alan vaihtoa, eikö niin? :)
Ja et ilmeisesti halua vastata siihen, että oletko koskaan edes käynyt puhumassa psykiatrin kanssa sosiaalisten tilanteiden pelostasi? Vai kohdentuuko sosiaalisten tilanteiden pelkosi mahdollisesti myös psykiatreihin?
[/quote]Suu kiinni, jo. Olet harvinaisen rasittava.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:01"]
Sulla on riipivän pahat ruoka-aineallergiat, niin onko ne testattu prick-testeillä? Sähän olisit saanut myös uudelleenkoulutustukea, jos ala on sopimaton. Vai teitkö itse diagnoosin?
Sulla on myös paha hajusteallergia. Onko tää ihan tutkittu ja testattu? Vai päädyitkö itse tähän päätelmään, kun niistä hyasintista tuli kerran päänsärkyä.
Entäs se pölyallergia?
Astma? Onko sulla diagnoosi ja säännöllinen lääkitys, vai oletko itse päätellyt taudin kun joskus henkeä ahdistaa?
Entäs se sosiaalisten tilanteiden pelko? Ootko kertaakaan jutellu psykiatrin kanssa taudistasi ja sen hoidosta? Vai päättelitkö itse potevasi tätä tautia, kun täydessä bussissa on epämukavaa? (Eikö se ole ahtaanpaikankammo ennemminkin)
[/quote]
Eh...
On kuule testattu..
Siitepöly, kumi, nikkeli, ruoka-aine ym. allergiat todettu teininä, ihan "kunnollisen" korvalääkärin tekemänä, kysienen lääkäri on myös allergialääkäri. Kärsin lapsena pahasta liimakorvasta, niin sen takia tuli juostua tuolla ihan tarpeeksi.
Hajusteyliherkkyys on myöskin todettu. Oireita aiheuttaa mm. voimakkaasti tuoksuvat kukat, hajusteet, pyykkiaineet ym. ym. ym.
Mutta siitä vaan, ihan sama se mulle on.. Jos jotkut tekevät sen päätöksen, että teen ihan itse diagnoosit.
Ja numero 143. Älä viitsi. Mä en jaksa vääntää sulle ratakiskosta yhtikäs mitään.
[/quote]
Miten se sun hajusteyliherkkyys ilmenee aiheuttamalla migreeniä? Ja kai se migreenikin on ihan tutkittu ja todettu vaiva? Hajusteyliherkkyys on kuitenkin allerginen vaiva. Toki migreenin voi laukaista vahvat tuoksut, mutta sulla menee nää sun sairaudet aika iloisesti sekaisin. Ja aika monta psykosomaattista vaivaa olet kyllä itsellesi kerännyt: migreeni, astma, kaikki mahdolliset allergiat... Korkea verenpaine vielä uupuu listasta.
Aika harvinaista on niin voimakkaat ruoka-aineallergiat, ettei työssä pysty käsittelemään ruoka-aineita. Mutta toki sulla ne on poikkeuksellisen laajat ja voimakkaat, ja lääkäri sit suositteli sitä alan vaihtoa, eikö niin? :)
Ja et ilmeisesti halua vastata siihen, että oletko koskaan edes käynyt puhumassa psykiatrin kanssa sosiaalisten tilanteiden pelostasi? Vai kohdentuuko sosiaalisten tilanteiden pelkosi mahdollisesti myös psykiatreihin?
[/quote]
Sinä olet harvinaisen röyhkeä ja suuruudenhullu, kun kuvittelet jakavasi keskustelupalstalla sallitut puheenvuorot. :D
Entäs se pölyallergia?
[/quote]
Eh...
On kuule testattu..
[/quote]
[/quote]
Aggressio alkaa siinä missä argumentit loppuvat?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:08"]
Entäs se pölyallergia?
[/quote]
Eh...
On kuule testattu..
[/quote]
[/quote]
Sinä olet harvinaisen röyhkeä ja suuruudenhullu, kun kuvittelet jakavasi keskustelupalstalla sallitut puheenvuorot. :D
[/quote]En, vaan puolustan ap:ta. Olet todella inhottava häntä kohtaan. Inhottava pilkkaaja.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 20:46"]
[/quote]
[/quote]
No käviskö sulle vaikka skitsofrenia? Onko tarpeeksi "kova" dg?
T:1 vuosi sairaslomalla, 2 vuotta kuntoutustuella, nyt työkyvyttömyyseläkkeellä diagnoosilla f20.5 (jäännös skitsofrenia)
Minulla sama kuin ap:lla paitsi saan psykoosin noin yli 3kk kestävissä työsuhteissa. Joudun niin kovaan stressiin että työskentelen eläkkeen päälle sen minkä jaksan tai saan kelan sääntöjen puitteissa.
Täytyy sanoa että oman alan työ on jo melkein kannattavaa eläkkeen kanssa.
Kannatan kansalaispalkkaa samasta syystä. Olisi hyvä houkutella opiskelijoita työntekoon kun alustalla on kansalaispalkka, joka tekee ns. roskatyöstäkin kannattavaa lisätulojen takia.
Kansalaispalkka auttaisi pienyrittäjiä maksamaan edes kohtuullista palkkaa työntekijöille jolloin yrittäminen hyödyttäisi.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:56"]
Minulla sama kuin ap:lla paitsi saan psykoosin noin yli 3kk kestävissä työsuhteissa. Joudun niin kovaan stressiin että työskentelen eläkkeen päälle sen minkä jaksan tai saan kelan sääntöjen puitteissa.
Kannatan kansalaispalkkaa samasta syystä. Olisi hyvä houkutella opiskelijoita työntekoon kun alustalla on kansalaispalkka, joka tekee ns. roskatyöstäkin kannattavaa lisätulojen takia.
[/quote]
Psykoottinen tyyppi käy töissä???
Miten tämä on mahdollista. Sinunhan pitäisi olla suljetulla!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:56"]
[/quote]
Psykoottinen tyyppi käy töissä???
Miten tämä on mahdollista. Sinunhan pitäisi olla suljetulla!
[/quote]
Ootkos kuullut avohoidosta? Se on ollut päivän sana jo, öö, 90-luvulta alkaen? :)
80-luvulla sairaalapaikkoja käytettiin moniin nykyajan näkökulmasta hassuihin juttuihin: korvakierteisiin lapsiin, syöpää sairastavat asuivat usein sairaalassa diagnoosista kuolemaan saakka (harvat silloin paranivat) tai vaikkapa kroonista skitsofreniaa sairastaviin.
Ne, jotka 80-luvulla hoidettiin sairaalassa, hoidetaan nykyisin kotona. Moni käy esimerkiksi syöpään annettavien sytostaattihoitojen aikana töissä sen sijaan, että hänet pidettäisiin osastolla lukkojen takana.
Mummoja pääsisi hoitamaan, mutta ei kiinnosta?