Miksi Runebergin torttuja saa vain helmikuussa? Aivan mahtava leivonnainen, parasta mitä Suomesta saa, varmasti olisi menekkiä ympäri vuoden...
En vaan ymmärrä. Kaikenlaisia berliininmunkkeja, omar-munkkeja, korvapuusteja, ym. löytyy ympäri vuoden, mutta ei Runebergin torttuja? Edes pienissä erissä.
Olen aivan varma, että menisivät hyvin kaupaksi ympäri vuoden. Miksi menestystä ei hyödynnetä?
Onko kyseessä äärimmäinen kunnioitus perinnettä kohtaan, oikeudelliset kysymykset reseptin suhteen vai mikä?
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Miten ne saadaan torven mallisiksi.Minulla ei onnistu .Täytyy olla jonkinlainen rautamuotti!
Se on sylinteri, ei torvi.
Lieriö sanovat viisaammat. Eli ne, jotka eivät ole ihan kielipuolia.
Itseasiassa sylinteriksi sanotaan nimenomaan tuon mallista kappaletta. Ympyrälieriö on sitten se muotti.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lieriö
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä ei voi leipoa itse ihan ympäri vuoden, koska __________________?
Jos on pätäkkää eikä ole kiinnostunut leipomisesta on helpompi ostaa kaupasta valmiina kuin kokeilla kotona tuleeko niistä onnistuneita.
Vierailija kirjoitti:
Runebergin tortut ovat paras kausileivonnainen! Tänä vuonna on tullut maisteltua aika monen eri leipomon tuotoksia (fazer, rosten, elonen) ja leivottua omiakin. Eroja on ollut mutta lähes kaikki ovat kuitenkin maistuneet hyvältä... paitsi Lidlin. Ne oli oikeasti niin pahaa että jopa tällainen vannoutunut Runebergin torttufani totesi että joku muu saa syödä sen viimeisen, minä en halua. Ne eivät maistuneet yhtään miltään! Onko niissä tapahtunut tänä vuonna joku notkahdus laadussa, muistan että niitä olisi jopa kehuttu vuosi pari sitten?
Minä pidän huomattavasti enemmän laskiaispullista kermavaahdolla ja mansikkahillolla. Niitäkin on ollut kiitettävästi saatavilla ennen laskiaista, sillä laskiaistiistaina on vasta maaliskuun 1. päivänä tänä vuonna.
Runebergintorttujen taso kyllä vaihtelee ja niiden pitäisi olla sopivan kosteita eikä liian kuivia ja murenevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runebergin tortut ovat paras kausileivonnainen! Tänä vuonna on tullut maisteltua aika monen eri leipomon tuotoksia (fazer, rosten, elonen) ja leivottua omiakin. Eroja on ollut mutta lähes kaikki ovat kuitenkin maistuneet hyvältä... paitsi Lidlin. Ne oli oikeasti niin pahaa että jopa tällainen vannoutunut Runebergin torttufani totesi että joku muu saa syödä sen viimeisen, minä en halua. Ne eivät maistuneet yhtään miltään! Onko niissä tapahtunut tänä vuonna joku notkahdus laadussa, muistan että niitä olisi jopa kehuttu vuosi pari sitten?
Minä pidän huomattavasti enemmän laskiaispullista kermavaahdolla ja mansikkahillolla. Niitäkin on ollut kiitettävästi saatavilla ennen laskiaista, sillä laskiaistiistaina on vasta maaliskuun 1. päivänä tänä vuonna.
Runebergintorttujen taso kyllä vaihtelee ja niiden pitäisi olla sopivan kosteita eikä liian kuivia ja murenevia.
Ainut oikea Runebergin tortun maku tulee karvasmanteliöljyllä ja pitää olla sopivan kostea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut oikea Runebergin tortun maku tulee karvasmanteliöljyllä ja pitää olla sopivan kostea.
Siis
ROSTEN on ainut oikea!
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole moneen vuoteen ostanut Runebergin torttuja, mutta tänä vuonna ostin ja nimenomaan Lidlin. Musta ne oli aivan loistavia! Niin hyviä, että olen ostanut jo useamman kerrankin. Sopivan kosteita ja sisällä oleva pieni hillonokare kruunaa leivonnaisen. Jos nuo oli sinun mielestäsi huonoja, niin kuinkahan hyviä mainitsemasi Fazer ym. ovat olleetkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Rosten on pakatuista paras. Elonen surkea, samoin Fazer.
Fazerin tortut tehty Latviassa—jää hyllyyn.
Eikö kukaan muu ole maistanut Kanniston leipomon Runeberinorttuja?
Perjantaina ostin, ja olivat hyviä, kosteita ja maukkaita, vaikken muuten kys. leivonnaisista niin väitä.
Kaupassa oli myynnissä usean leipomon torttuja, ja päädyin ostamaan Kanniston, koska olivat ainoat, jotka oli leivottu voilla. Kaikissa muissa oli käytetty palmuöljyä tai kookosöljyä sun muita kovetettuja bulkkirasvoja.
Hintaa oli toki enemmän kuin kilpailijoiden tortuissa, mutta olivat sen arvoisiakin.
Minä ostaisin Fazerin luumupitkoa ympäri vuoden, mutta se on myynnissä vain joulun aikaan. Odottelen edelleen myös Fazerin turkinpippurimunkin paluuta.
Runebergin torttuja voi tehdä itsekin. Mielestäni ne eivät ole niin hyviä, tänä vuonna ostin kun olivat tarjouksessa ja teki mieli maistaa pitkästä aikaa, mutta yleensä en osta niitä koskaan.
Missä niistä kaupan runebergin tortuista on käytetty mausteena alkoholia?
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000008583003.html
"Näin valmistuvat helpot runebergintortut"
Tortut voi valmistaa myös vuoassa ja leikata paloiksi.
Haluaisin maistaa niitä Runebergin torttuja jotka on maustettu oikealla alkoholilla, myydäänkö Suomen kaupoissa sellasia?
Se juttu on juuri siinä ettei saa ympäri vuoden
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä ei voi leipoa itse ihan ympäri vuoden, koska __________________?
Koska ei pysty ei kykene- Huoh, mitä vatipäitä taas liikenteessä......
Vierailija kirjoitti:
Perjantaina ostin, ja olivat hyviä, kosteita ja maukkaita, vaikken muuten kys. leivonnaisista niin väitä.
Kaupassa oli myynnissä usean leipomon torttuja, ja päädyin ostamaan Kanniston, koska olivat ainoat, jotka oli leivottu voilla. Kaikissa muissa oli käytetty palmuöljyä tai kookosöljyä sun muita kovetettuja bulkkirasvoja.
Hintaa oli toki enemmän kuin kilpailijoiden tortuissa, mutta olivat sen arvoisiakin.
Juuri luin jonkun testin jossa Kanniston leipomon torttu oli ollut paras ja sen takia olen niitä yrittänyt metsästää mutta tuloksetta. Ostaisin jos löytäisin mutta ilmeisesti niitä ei ihan joka kaupassa myydä.
Vierailija kirjoitti:
Se juttu on juuri siinä ettei saa ympäri vuoden
Tosin piparkakkuja voi helposti ostaa ympärivuotisesti eikä vain joulun ostossesongin aikana lokakuusta joulukuuhun. Luumutorttuja kylläkin myydään harvoin muulloin kuin marras-joulukuun aikana.
Nimi täytyy muuttaa Asteniuksen tortuksi.
"Resepti lienee kuitenkin muunnelma alun perin porvoolaisen kondiittorimestarin Lars Henrik Asteniuksen 1840-luvulla luomasta tortusta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintaa oli toki enemmän kuin kilpailijoiden tortuissa, mutta olivat sen arvoisiakin.Juuri luin jonkun testin jossa Kanniston leipomon torttu oli ollut paras ja sen takia olen niitä yrittänyt metsästää mutta tuloksetta. Ostaisin jos löytäisin mutta ilmeisesti niitä ei ihan joka kaupassa myydä.
Helsingissä Prismassa näyttää olevan.