Huusitko sinä synnyttäessäsi?
Ruotsalaisilla piisaa ääntä.
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1433550692486.html
Minulle synnytyslääkäri huusi koko ajan takaisin, että "älä huuda, ole hiljaa!"
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:39"] En huutanut ,miksi huutaa? Ei se kipu ole niin kova. Enemmän korvien välissä tuo. Itse 4.5kg luomuna synnyttänyt... Vähä mammat itsehillintää ja rotia. [/quote] Oliko avonainen tarjonta? [/quote] En huutanut vaikka oli avotarjonta. Ponnistus kesti avotarjonnastq huolimatta vain 11min.
[/quote]
No, mulla kesti kaksi tuntia, josta imukuppia 40 min ja mahasta painettiin molemmilta puolilta. TÄmän kirjoitin jo tuolla ylempänä.
Ja toisellakin kerralla avotarjonnassa ponnistusvaihe oli 45 min.
En huutanut, vaikka niin luulin etukäteen. Vaikeroin ja yritin hengittää.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:47"]
Kyllä huusin. Mutta en siksi koska synnytin. Kusipäinen lapsen isä kirvoitti minusta huudon jos toisenkin.
[/quote]
Mulle kävi samoin. Hermot meni lapsen isään. Olisi pitänyt alun alkaen pyytää mieluummin joku ystävä tueksi.
En huutanut. Käskin kätilöä laittamaan radio rockin päälle ja volumet kaakkoon kun naapuri huoneessa joku huusi kuin olisi sikaa tapettu, enkä pystynyt keskittymään. Tyttö sitten syntyi metallican tahdissa. ;) Mies oli synnytyksen jälkeen, että "mitä himputtia just tapahtui, eihän se synnyttäminen tollasta ole" :D
Todennäköisesti säikäytin useamman kymmentä muuta odottajaa kun hoitsuilta meni ohi että oli tosi kyseessä kolmen päivän käynnistelyn jälkeen. Huusin kuin syötävä tuskissani ja eikä siinä enää kunnolla lääkitsemään kerennyt kun oli pakko pistää juoksuksi että saliin ehti.
Yksi hoitaja yritti hyssytellä, vituttaa vieläkin ämmän asenne. Suora huuto oli ainoa mikä auttoi ennen kuin ponnistamaan pääsi, ilokaasusta huolimatta. Ainoa pelastava puoli oli toimituksen nopeus. Ei olisi kroppa kestänyt sekunttiakaan kauempaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:39"]
En huutanut ,miksi huutaa? Ei se kipu ole niin kova. Enemmän korvien välissä tuo. Itse 4.5kg luomuna synnyttänyt... Vähä mammat itsehillintää ja rotia.
[/quote]
Ai hitto, minäkin olen synnyttänyt kolme luomuna ja kahdesta huusin. Toinen juuttui kiinni olkapäästä ja sattui aivan perkeleesti ja toisesta repesin aika lailla. En ole vielä oppinut siveästi ja sievästi ottamaan helvetillistä kipua vastaan.
Kaikille teille huutamista paheksuville: toivottavasti teidän seuraava synnytys tuntuu samalta kuin meidän muiden.
Hieman enemmän empatiaa kehiin. Noloa tuollainen asenne näin ilmiselvästä asiasta.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:39"]
En huutanut ,miksi huutaa? Ei se kipu ole niin kova. Enemmän korvien välissä tuo. Itse 4.5kg luomuna synnyttänyt... Vähä mammat itsehillintää ja rotia.
[/quote]
Aika pahasti vähättelet toisten kipua. Ja kaiken lisäksi kuvittelet tietäväsi, miltä muiden synnytykset tuntuvat ja asetat itsesi heidän yläpuolelleen. Kurja asenne sinulla.
Kipu on todellakin niin subjektiivinen käsite, ettei sitä voi muut kuin arvailla. Sanoisin, että oma synnytykseni sujui sen verran hyvin ja nopsaan, että en varmasti tuntenut suurinta kipua, mitä kukaan synnyttäjä on koskaan kokenut, mutta ihan riittävä oli kipu minulle. Kivuton synnytys, onko se tavoite? Tai äänetön synnytys? Minusta ei.
Onnistunut synnytys on sellainen, josta ei jää traumoja äidille eikä tule vammoja lapselle. Sellainen, josta lapsi saa hyvän alun elämälleen ja josta äiti toipuu suht nopeaan. Kivun tai huudon määrä ei minusta vaikuta synnytyksen onnistumiseen mitenkään. Enkä jakaisi mitaleja niille, jotka eivät huuda. Eivät kaikki huuda silloinkaan, jos jalka katkeaa. Toiset huutaa taas niin että kitarisat lepattaa. Jopa raavaat miehet.
En huutanut, mutta pidin kyllä valittavaa ääntä supistuksien tullessa ja ihme ähkintää ponnistaessa. Ja vikalla ponnistuksella, kun repesin aika karusti, päästin kyllä pienen kiljahduksen.
Huutaminen ei tule multa mitenkään luonnostaan, mutta en kyllä ihmettele, jos joku muu siinä tilanteessa niin tekee ja kokee tarpeelliseksi.
Huusin tai lähinnä kiljuin, ihan täysillä. Kukaan ei kieltänyt. Ihme juttu tuo että Ruotsissa huudetaan paljon enemmän kuin Suomessa. Miksi ette huuda? Tutkimustenkin mukaan huuto auttaa kivun sietämisessä. Onko huutaminen noloa vai? Itse en miettinyt onko noloa vai ei, oli vaan pakko huutaa kivun takia.
En huutanut. Sattui niin etten pystynyt edes vastaamaan kätilöiden kysymyksiin.
Reagoin kipuun yleensäkin niin, että mitä enemmän sattuu sitä hiljaisemmaksi menen, jotta hallitsisin sen kivun. Jos sormenpäähän tulee tikku, ulisen kuin viimeistä päivää :D
Suomalainen nainen on nöyrä ja miettii jopa kuollessaan, mitä muut hänestä ajattelee ja kärsii hiljaa syöpäkivutkin, ettei vain olisi kenellekään vaivaksi ja kukaan ei ajattelisi hänestä pahaa ja ei tarvitsisi nolostella. Suomalainen vaikenee hiljaa, ei puhu, ei näytä tunteitaan. Synnyttää hiljaa puhisten, koska pelkää, mitä kätilö ajattelee ja odottaa, kuin nöyrä koira häntä heiluen, että kätilö kehuu lopussa hyväksi synnyttäjäksi, kun synnytti hiljaa, vaikka ponnisti kaksi tuntia ja käytettiin imukuppia ja paineltiin mahaa ja lopulta menetti niin paljon verta, että jouduttiin laittamaan veripussi.
Mutta tärkeintä on se, että suomalainen nainen on nöyrä ja kiltti ja vaivaton. Se on paha näyttää kipua ja tunteitaan. Vanhainkodissa muistamme maata hiljaa ja olla kiitollisia, jos joku muistaa meille kipulääkkeen antaa, kun joka paikka on kipeä. Kunnon nainen ei valita turhaan, vaan kärsii hiljaa ja on kiltti tyttö kuolemaan asti. Haudalla varmaan kiitetään, että olipa siinä hyvä synnyttäjä ja kuolija ja hyvä eläjä, kun siitä ei ollut mitään vaivaa.
En huutanut, koska keskityin täysillä hengittämiseen. Sattui kyllä, mutta kun kohdensi energian ja ajatukset muualle, niin kivunsietokyky kasvoi.
En. Kipu oli niin hirveä etten kyennyt edes puhumaan.
En muista huusinko mutta kiroilin kuin kunnon teinijuntti konsanaan. Ja rukoilin vaikken usko Jumalaan :D Olin ihan sekaisin ja ihan ilman mitään kamaa.
Ekassa en huutanut (epiduraali, synnytys yli 12h)
Tokassa huusin. Synnytys eteni nopeasti ja hyvin rajuilla supistuksilla (synnytys 3h, ei kivunlievitystä). Ponnistutti heti kun pääsin sairaalaan. En edes muista pätkästä mitään kun mut vietiin synnytyssaliin. Sen muistan että kätilö käski olla siellä huutamatta. Sitten aloinkin päästä myös henkisesti tilanteen tasalle enkä huutanutkaan enää. Pystyin rentoutumaankin supistusten välillä. Lopussa en enää huutanut vaan keskityin ponnistuksiin täysillä. Kivutkin oli pahemmat avautumisvaiheessa kuin lopussa.
Kokemuksesta tiedän, että on hirveästi eroja siinä miten raju avautumisvaihe on ja miten myös se merkkaa, miten pysyy henkisesti tilanteen tasalla että saa rauhoitettua itseään.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:22"]Onhan tämä nyt mielenkiintoista, kun synnyttäessäänkin toinen tekee väärin, jos pitää jotain vääränlaista ääntä?!? Aloittaja kysyi ja sitten vuorollaan väki vastaa, mutta miksi pitää dissata, jos joku nyt sitten tunnustaakin karjuneensa.. Ärsyttävää.
[/quote]
Nää tyypit nähtävästi vaan vakaasti uskoo että synnytyskivut on tasan samat kaikilla ja sitten taputtelevat polleina itseään selkään kun ovat selkeästi parempia kuin nämä heikot turhan vinkujat.
Kaikenlaista paskaa sitä pitääkin ihmisten uskoa että jollain pääsee pätemään.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:34"]Kyllä huusin.
Jotain se kätilö piipitti lopettamaan, mutta miksi ihmeessä???
Eikä haitannut viereisestä huoneista kuuluvat huudot. Miksi kaikki pitäisi olla niin "siveää"?
[/quote]
Öö, jos se kätilö halusi vaikka pitää kuulonsa? Tajuat kai, että se työ voi tehdä kätilön kuuroksi? T: sh
[/quote]
Kätilö voi käyttää korvatulppia. Ei kukaan huvikseen huuda synnyttäessään. Tuollainen asenne kätilöillä on todella paska muisto synnytyksestä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:39"]
[/quote]
Oliko avonainen tarjonta?
[/quote] En huutanut vaikka oli avotarjonta. Ponnistus kesti avotarjonnastq huolimatta vain 11min.