Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieti muutamaan otteeseen, ennen kuin perustat julkisen blogin

Vierailija
04.06.2015 |

Haluan alkuun sanoa, että itse en seuraa mitään blogia, kirjoitus perustuu siihen, mitä tällä palstalla on puhuttu.

Ottamatta kantaa mihinkään yksittäiseen tapaukseen, on sanottava, että hirveän monella on nykyisin täysin julkinen blogi ja instagram ilman käsitystä sen mahdollisista todellisista seurauksia. Moni ei käsitä kerta kaikkiaan mitä se oikeasti tarkoittaa, kun syötät tietojasi kaikkien saataville internetissä. Se tarkoittaa sitä, että siitä lähtien olet (valitettavasti) vapaata riistaa omasta aloitteestasi. Ihmisluonto on utelias aivan luonnostaan ja jos esimerkiksi julkinen blogi yhtäkkiä loppuu, niin lukijaa alkaa tahtomattaankin kiinnostaa, miksi näin kävi ja aina löytyy lopulta joku, joka kertoo. Joko ihan oikean totuuden ja huonossa tapauksessa kamalia, satuttavia juoruja.

Nykypäivän someilmiö on tuonut sen, että monilla on aivan sumentunut käsitys yksityisyydestä ja julkisuudesta. Moni sanoo "ei minulla ole mitään salattavaa" tai "ei minussa ole mitään kiinnostavaa". Kyllä sinussa on. Ihmisluonto on utelias. Jos olet laittanut itsestäsi tietoja nettiin kaikkien saataville ja luettavaksi, niin sinun on ymmärrettävä, että silloin ihmiset puhuvat sinusta ja asioistasi, eikä juoruja ja puheita voi välttämättä pysäyttää internetmaailmassa, ei edes viranomainen. Nykymaailmassa IP-osoitteet pystyy naurettavan helposti kiertämään esimerkiksi tor-verkon tai erilaisten blokkereiden avulla. Aina on joku, joka antaa tietoa tiedonjanoiselle. Jos olet itse puhunut kaikki asiasi julkisuuteen kaikkien saataville omalla nimelläsi ja valokuvillasi, niin silloin olet niin sanotusti julkkis, eivätkä (valitetavasti) edes samat lakipykälät kaikissa tapauksissa päde sinuun samoin kuin tavalliseen teiden tallaajaan.

Julkisuus on siitä raadollinen, että ei ihminen kykene siitä valitsemaan kermoja päältä. Sen mukana seuraa kaiken hattaran mukana ruma ja likainen puoli, jossa sinusta nyljetään kaikki tieto ja olet täysin kaiken utelun ja arvostelujen kohteena, eikä vähiten silloin, jos sinulle sattuu jotain ikävää ja odottamatonta.

Julkisuutta ei voi välttämättä katkaista silloin, kun sen itse haluaa, vaan se päätös on osattava tehdä jo ennen kuin julkaisee yhtään sanaa tai kuva itsestään kaikkien nähtäville. Yksikään meistä ei ole alkujaan pakotettu laittamaan itsestään mitään julkista tietoa toisten saataville, esimerkiksi blogiin, istaan tai faceen. Vaikka kirjoittaisit pelkästään omasta harrastuksestasi täysin omalla nimelläsi ja kuvallasi, niin olet jo jollekin "joku", mikäli sinulla on seuraajia, eikä silloin ole enää mitään mahdollisuutta estää puheita itsestäsi myöhemmin, mikäli jotain odottamatonta sattuu.

Punnitkaa siis oikeasti omaa parastanne nykyajan somemaailmassa. Maailma ei ole yhtään kauniimpi paikka, eikä julkisuus ole yhtään sen lempeämpää kuin 20 vuotta sitten. Päin vastoin, hullummaksi menee.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaan otettu teini... linkitä blogi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kommentoin joslus johonkin ketjuun, jossa aloittaja valitti, että häntä kommentoidaan rumasti. Ja sain kasan alapeukkuja. Ihan kuin julkisen blogin tms. pitäjä vois nauttia jotain erityistä suojaa arvosteluilta. Kyllä se pitäis jo materiaalin julkaisemisvaiheessa tajuta, että aina on se joku, joka haluaa tai joka katsoo tarpeelliseks arvostella ja puhua rumasti. Ihmiset vaan on sellaisia. Ite en edelleenkään seuraa yhtään blogia, joskus oon joitain vilkaissu, mutta mä en jotenki tajua niiden funkitiota, ni en jaksa seurata..

Vierailija
4/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 22:03"]

Samaa kommentoin joslus johonkin ketjuun, jossa aloittaja valitti, että häntä kommentoidaan rumasti. Ja sain kasan alapeukkuja. Ihan kuin julkisen blogin tms. pitäjä vois nauttia jotain erityistä suojaa arvosteluilta. Kyllä se pitäis jo materiaalin julkaisemisvaiheessa tajuta, että aina on se joku, joka haluaa tai joka katsoo tarpeelliseks arvostella ja puhua rumasti. Ihmiset vaan on sellaisia. Ite en edelleenkään seuraa yhtään blogia, joskus oon joitain vilkaissu, mutta mä en jotenki tajua niiden funkitiota, ni en jaksa seurata..

[/quote] Niinpä. Mitään erikoista suojaa ei tosiaan ole. On huolestuttavaa, kuinka lyhyessä ajassa se hyvä neuvo on kadonnut kaikkien huulilta: "Älä anna mitään tietojasi netissä ventovieraalle." Mitä muita blogien lukijat loppujen lopuksi ovat? On menty niin pitkälle, että kerrotaan omista huumeongelmista, lapsien nimet ja kasvatustyylit, sairaudet, omat mielipiteet kaunistelematta jne. Ei silloin ole mitään lakiin perustuvaa syytä olla ruotimatta näitä esimerkiksi keskustelupalstoilla. Moraalisaarnat eivät auta. Juorulehdet ovat tehneet aina hirveää liikevoittoa rääpiessään julkkisten asioita ja ihmiset ostavat näitä lehtiä, koska ihminen on utelias. Se sama uteliaisuus kohdistuu ihan kehen vain joka on "joku". Vaikkapa bloggareihin.

Ap

Vierailija
5/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:41"]Se on musta "hauskaa", että juurikin näiden bloggaajien, jotka tavallaan suurin osa ovat arkisia normaali-ihmisiä, elämästä tiedetään eniten ja sitten myös vatvotaan sitä julkisesti kaiken maailaman palstoilla. Mutta näiden virallisten julkisuuden henkilöiden, esim. tunnettujen laulajien elämästä tiedetään paaljon paaljon vähemmän, jos eivät ole avanneet sanaista arkkuaan.
[/quote]

Esim mutsis onista tiedetään paljon ja Jenni Vartiaisesta ei paljoa mitään

Vierailija
6/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eipä sitä tarvitse kuin ostaa jotakin netissä niin hups siinä meni anonyymeytesi.Tai kun joudut kirjautumaan jonnekkin ja sinun pitää antaa henkilötietosi,sähköpostisi jne.Netissä surffaaminen on sellaista että jos haluat jotain jostain tietää,törmäät siihen että joku haluaa tietosi ennen tiedonantia.Pitkää aikaa ei anonyymisti nettiä pysty selailemaan jos tietoa haluaa sieltä saada.Lopputuloksena on että kymmenillä ihmisillä on tietosi,voi olla että sadoilla.

Vierailija
7/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kiitos, että säästit minut kirjoittamisen vaivalta. Minun on pitänyt tehdä tismalleen samansisältöinen aloitus.

En voi käsittää minäkään sitä, miten se kaikkien asioiden ruotiminen tulee niin yllätyksenä. En myöskään käsitä sitä porukkaa, joka julkisten henkilöiden asioiden ruotimista itkee. Mitä he ajattelevat? Että, jos kirjoittaa vain söpöjä niin kaikki puhuvat vain söpöjä? Että joku voi hallita sitä, mitä netissä puhutaan? Kaikista eniten ihmetyttää se porukka, joka hyssyttelee, että älkää täällä nyt puhuko senkin ****. Pakko ihmetellä, että missähän laa-laa-landissa he asustavat.

Tähänkin tulee taas alapeukkua, mutta yhtään tolkun vastinetta ei saa sitten millään.

Vierailija
8/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia en uskalla kirjoittaa blogia, en pystyisi nukkumaan yötäni rauhassa. Aina joukkoon mahtuu sairaita ihmisiä, myös stalkkereita ja enpä todellakaan haluaisi kenenkään heistä tietävän missä asun tai mitä koulua lapseni käy. En ymmärrä miten jotkut uskaltavat. Anonyymit blogit ovat toki asia erikseen kun niistä ei voi kirjoittajaa tunnistaa mutta silti, taidan blogin sijaan jatkaa vain anonyymia rustailua vauvapalstalle:D

Vierailija
9/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nähtävästi elävät ihailusta jota saavat blogikulissien kautta. Sitten onkin ylläripylläri, kun siinä on se kääntöpuoli. Joku aina tietää susta jotain mikä ei sovikaan siihen kiiltokuvaan. Jonkin tason narsisti olla levitellä asioitaan ja jotain selfie/belfieitään/haarojaan aivopierujen kera. Eri asia oikeasti hyvät kirjoittajat joilla on sanottavaa sekä tervettä järkeä siinä, mitä jakaa.

Vierailija
10/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus :) Itse kirjoitan julkista blogia (ja minulla on julkinen instagram) mutta blogiin kirjoitan vain harrastuksestani ja julkaisen kuvia siitä. Instagramiin laitan lähinnä luontokuvia yms. Ja aina ennen kuvan lataamista ja blogipostauksen kirjoittamista mietin, voiko tästä seurata jotain pahaa? Onko maailmanloppu jos joku tuntematon vanha papparainen näkee tämän? Mitä kenties tulevan työnantaja sanoisi tähän? Jne :)

Vierailija
11/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoinen kysymys kyllä. minulle tuli mieleen, että kaikkia tietoja ja kuvia voidaan irrottaa alkuperäiseltä sivulta ja käyttää muihin tarkoituksiin. yksi harmiton esimerkki on, että etuovi.com:in kohteiden sisustuksia välillä ruoditaan tällä palstalla :) tuohan on sinänsä harmitonta, mutta sama mahdollisuus pätee kaikkii muihinkin kuviin ja teksteihin, mitä internetissä on.

painetuissa lehdissä ei ole kirjoitettu teemu selänteen huhujen mukaisista avioliiton ulkopuolisista suhteista, ja siihen on arveltu olevan syynä jonkunlainen win-win-tilanne lehdistön puolelta, mutta ehkä sekin on periaate, joka joidenkin tapahtumisen seurauksena voi murtua. netistähän on sitten luettavissa tarinoita näistäkin suhteista.

luin muutama vuosi sitten blogia, jonka kirjoittajalla on tuhansia seuraajia silloin. hänellä oli ollut erittäin vaikea raskaus ja oli sairaalassa ja hänelle oltiin tekemässä sektio. oli epävarmaa tulisiko vauva selviämään hengissä. no kaikki meni hyvin, mutta tuli mieleen, että mitä jos ei olisi mennyt. olisiko halunnut kaikkien niiden tuhansien seuraajien kirjoittelevan tuosta elämänsä tragediasta, tuoreeltaan? ehkä oli etukäteen miettinyt asiaa ja oli sitä mieltä, että olisi ollut ok, mutta ei tuollaisia tunteita voi varmasti etukäteen aavistaa, eikä tuota lumipalloa voi helposti pysäyttää, kun se kerran lähtee rullaamaan.

jos itse olisin teininä lataillut kaikenlaisia kuvia nettiin, varmana vanhempana kaduttaisi, koska en välttämättä olisi se sama ihminen enää vanhempana ja järkevämpänä. jotkuthan saa pois, mutta ei moneen kertaan jaettua kuvaa.

itse olen facebookinkin suhteen tosi varovainen. varmaan liiankin varovainen. haluan pitää profiilin siellä, koska se antaa mahdollisuuden ottaa helposti yhteyttä ihmisiin, mutta minua ei kiinnosta kirjoitella siellä mitään omasta elämästäni. eikä levitellä niitä tietoja tuhansille puolitutuille. eiköhän aika moni koe facebookin suhteen vähän samoja ongelmia: halutaan olla mukana, mutta toisaalta ihmiset ei halua, että kuka tahansa pääsee omiin kirjoituksiin ja kuviin käsiksi. toisaalta on äärimmäisen avoimia ihmisiä olemassa (tai sellaisia, jotka vaikuttavat avoimilta, vaikka heilläkin jotkut rajat on).

toisaalta sitä on vähän ulkona kaikesta, jos ei somessa ole millään tavalla mukana nykyisin. edes sen passiivisen facebook-profiilin muodossa.

hassua kyllä, monet kirjoittelee julkiseen blogiinsa vapaammin kuin facebook-profiiliinsa, koska ajattelevat jollain tasolla (näin olen lukenut joitakin blogeista), ettei niin moni käy heidän blogissaan. ja kirjoittelvat blogiinsa sellaista, jota eivät halua tunnustaa kasvokkain ihmisille. ei ihan ole looogista eikä järkevää. olen jopa lukenut sellaista blogia, jossa bloginpitäjä ajatteli kirjoittavan muutamille kavereilleen, eikä sitten tykännyt yhtään, kun tilastot alkoi näyttää, että kävijöitä on enemmänkin. hän kirjoitti, ettei hänen blogiansa saa lukea kuka vain. no, ihmiset ei uskoneet (ihme;) ) ja hän sitten pisti bloginsa salasanan taakse.

Vierailija
12/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jokin syy miksi tämän postauksen teko tuli nyt ajankohtaiseksi? Sanoit että et kommentoi mitään tiettyä tapausta, mutta voitko muuten kommentoida ajoitusta?

Toinen juttu: nykyään voi olla työnantajan mielestä jo outoa, jos henkilöstä ei löydy mitään tietoja googlella. Se kertoo, että ei ole harrastuksia ja saavutuksia, joista olisi mainintaa missään. Tietenkään ei tarvi juuri blogia olla, mutta jotain edes urheiluseuran tietoja, bändin sivut tms.

Vierailija
13/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 02:02"]

Onko jokin syy miksi tämän postauksen teko tuli nyt ajankohtaiseksi? Sanoit että et kommentoi mitään tiettyä tapausta, mutta voitko muuten kommentoida ajoitusta?

Toinen juttu: nykyään voi olla työnantajan mielestä jo outoa, jos henkilöstä ei löydy mitään tietoja googlella. Se kertoo, että ei ole harrastuksia ja saavutuksia, joista olisi mainintaa missään. Tietenkään ei tarvi juuri blogia olla, mutta jotain edes urheiluseuran tietoja, bändin sivut tms.

[/quote]

mutta nuo taitaa olla sellaisia tietoja, ettei ihminen niitä sinne itse itsestään laita. eli joku urheiluseuran edustaja laittaa, jos laittaa. linkedin taitaa olla sivusto, jossa on ihan hyvä olla, jos jotain vähän ylemmän tason työpaikkaa hakee. mutta sekin on eri asia kuin kirjoittaa yksityiskohtaisesti terveydentilastaan, perhe-elämästään yms. eiköhän ne "hyvät jutut" ole suurelta osin muiden nettiin laittamia, jos työnhakutilannetta ajattelee.

Vierailija
14/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo blogia, mutta facessa, instassa ja muuallakin somessa olen kyllä julkisesti. Opiskelen alalle jossa julkisuus on jollain tavoin välttämätöntä, eli se on mulle jo nyt plussaa. Olen jopa kuullut luotettavalta lähteeltä että työntekijöitä valittaessa tehdään google-hakuja, jos ei löydy juuri tuloksia, niin ei ole mitään mahdollisuuksia, mitä enemmän tuloksia sitä parempi.

Vierailija
15/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

en tiedä mitä aloittaja ajattelee, mutta onhan näitä syöpäblogeja ollut useampi, jotka loppuneet. ja eräs toinenkin blogi, jota en itse koskaan lukenut.

tässä seinäjoen tapossa tuli kyllä mieleen se, että jos olisi tapahtunut vaikka 20 vuotta sitten, niin tyttöjen nimet ei olisi olleet heti koko suomen googletettavissa ja ei olisi ollut facebook-profiileja, mitä tonkia. olisi olut varmaan ehkä vähän helpompaa uhrin läheisille.

Vierailija
16/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja sekoittaa keskenään julkisen ja henkilökohtaisen.

Minulla on julkinen ja melko suosittu blogi. Kirjoitan sinne asiantuntijan roolissa eräästä pitkäaikaisesta harrastuksestani. Tarkoitukseni on opastaa aloittelijoita, koota yhteen hyödyllistä tietoa ja rakentaa itsestäni kuvaa osaavana ja avuliaana ihmisenä.

Julkisen blogin pitäminen on kannattanut. ansiosta olen saanut mm. puhekeikkoja, haastattelukutsuja ja paljon uusia kontakteja. Itsestäni kerron blogissa sen verran kuin kertoisin töissä asiakkaalle. Minun blogini on hyvin julkinen mutta se ei ole henkilökohtainen.

Vierailija
17/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 02:56"]

Aloittaja sekoittaa keskenään julkisen ja henkilökohtaisen.

Minulla on julkinen ja melko suosittu blogi. Kirjoitan sinne asiantuntijan roolissa eräästä pitkäaikaisesta harrastuksestani. Tarkoitukseni on opastaa aloittelijoita, koota yhteen hyödyllistä tietoa ja rakentaa itsestäni kuvaa osaavana ja avuliaana ihmisenä.

Julkisen blogin pitäminen on kannattanut. ansiosta olen saanut mm. puhekeikkoja, haastattelukutsuja ja paljon uusia kontakteja. Itsestäni kerron blogissa sen verran kuin kertoisin töissä asiakkaalle. Minun blogini on hyvin julkinen mutta se ei ole henkilökohtainen.

[/quote] En sekoita keskenään julkista ja henkilökohtaista. En myöskään sanonut, että blogin ym pito olisi automaattisesti huono asia. Kirjoitin siitä, kuinka moni pitää blogia tai muuta julkisesti ilman, että käsittää mitä siitä voi seurata. Suuri osa ei kirjoita asiantuntijana yhtään mistään.

Toisekseen kirjoittamasi asiat ovat kuitenkin omasta näkökulmastasi ja mitä suositumpi olet ja pidetty, sitä enemmän saattaa löytyä ihmisiä, jotka haluavat kenties ilkeyttään pilata maineesi, tai ovat vain muuten juoruintoisia. Kysymys oli siitä, että kuka ymmärtää tämän ja kuka ei.

Ap

Vierailija
18/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä esillä olleet googlehaut, että työnantaja googlailee. Kyllä, se saattaa olla tapana nykyisin joskus. Saattaa jopa olla, että joissain työpaikoissa on positiivista löytää ihminen googlesta.

Ei kuitenkaan missään nimessä ole niin, että googlesta on pakko löytyä tietoa ihmisestä, tai hänellä on jotakin salattavaa. Väitän, että kysymyksessä ovat rajatut määrät jotakin tietyn alan paikkoja, joissa googlenäkyvyyteen on mitään tarvetta. Edelleen enemmän merkkaa CV ja se, että siinä olevat tiedot ovat helposti ja luotettavasti tarkistettavissa.

Harrastuksia on lukemattomia, jotka eivät liity millään lailla googleen. Ihminen saa nykyisin jopa kieltää googlea näyttämästä hakutuloksia yksityisyyden suojan nojalla.

Tämän perusteella ei tietty voi yleistää, mutta omaa työpaikansaantiani esimerkiksi ole millään lailla koskaan häirinnyt, että minua ei löydä googlella mistään.

Haluan lopuksi vielä korjata, mikäli joillekin kävi epäselväksi: aloituksellani kehoitan miettimään omaa yksityisyyttään uudelleen ja mitä julkaisevat omalla nimellä ja miksi, koska mikään ei ole muuttunut netissä, vaikka monesti niin kuvitellaan somekulttuurin myötä.

Vierailija
19/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä aloitus. minusta vanhempien olisi hyvä miettiä myös, mitä laittavat nettiin lapsistaan. monet kirjoittavat hyvin avoimesti esim. lapsistaan ja heidän sairauksistaan, mikä ei ole minusta oikein.

Vierailija
20/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juttu: nykyään voi olla työnantajan mielestä jo outoa, jos henkilöstä ei löydy mitään tietoja googlella. Se kertoo, että ei ole harrastuksia ja saavutuksia, joista olisi mainintaa missään.

[/quote]

Mielestäni liioittelet aika tavalla. Suuri osa ihmisistä ei ole saavuttanut mitään niin erikoista, että netistä pitäisi löytyä tuloksia tai mainintoja. He voivat silti olla aivan erinomaisia työntekijöitä alallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi