Mieti muutamaan otteeseen, ennen kuin perustat julkisen blogin
Haluan alkuun sanoa, että itse en seuraa mitään blogia, kirjoitus perustuu siihen, mitä tällä palstalla on puhuttu.
Ottamatta kantaa mihinkään yksittäiseen tapaukseen, on sanottava, että hirveän monella on nykyisin täysin julkinen blogi ja instagram ilman käsitystä sen mahdollisista todellisista seurauksia. Moni ei käsitä kerta kaikkiaan mitä se oikeasti tarkoittaa, kun syötät tietojasi kaikkien saataville internetissä. Se tarkoittaa sitä, että siitä lähtien olet (valitettavasti) vapaata riistaa omasta aloitteestasi. Ihmisluonto on utelias aivan luonnostaan ja jos esimerkiksi julkinen blogi yhtäkkiä loppuu, niin lukijaa alkaa tahtomattaankin kiinnostaa, miksi näin kävi ja aina löytyy lopulta joku, joka kertoo. Joko ihan oikean totuuden ja huonossa tapauksessa kamalia, satuttavia juoruja.
Nykypäivän someilmiö on tuonut sen, että monilla on aivan sumentunut käsitys yksityisyydestä ja julkisuudesta. Moni sanoo "ei minulla ole mitään salattavaa" tai "ei minussa ole mitään kiinnostavaa". Kyllä sinussa on. Ihmisluonto on utelias. Jos olet laittanut itsestäsi tietoja nettiin kaikkien saataville ja luettavaksi, niin sinun on ymmärrettävä, että silloin ihmiset puhuvat sinusta ja asioistasi, eikä juoruja ja puheita voi välttämättä pysäyttää internetmaailmassa, ei edes viranomainen. Nykymaailmassa IP-osoitteet pystyy naurettavan helposti kiertämään esimerkiksi tor-verkon tai erilaisten blokkereiden avulla. Aina on joku, joka antaa tietoa tiedonjanoiselle. Jos olet itse puhunut kaikki asiasi julkisuuteen kaikkien saataville omalla nimelläsi ja valokuvillasi, niin silloin olet niin sanotusti julkkis, eivätkä (valitetavasti) edes samat lakipykälät kaikissa tapauksissa päde sinuun samoin kuin tavalliseen teiden tallaajaan.
Julkisuus on siitä raadollinen, että ei ihminen kykene siitä valitsemaan kermoja päältä. Sen mukana seuraa kaiken hattaran mukana ruma ja likainen puoli, jossa sinusta nyljetään kaikki tieto ja olet täysin kaiken utelun ja arvostelujen kohteena, eikä vähiten silloin, jos sinulle sattuu jotain ikävää ja odottamatonta.
Julkisuutta ei voi välttämättä katkaista silloin, kun sen itse haluaa, vaan se päätös on osattava tehdä jo ennen kuin julkaisee yhtään sanaa tai kuva itsestään kaikkien nähtäville. Yksikään meistä ei ole alkujaan pakotettu laittamaan itsestään mitään julkista tietoa toisten saataville, esimerkiksi blogiin, istaan tai faceen. Vaikka kirjoittaisit pelkästään omasta harrastuksestasi täysin omalla nimelläsi ja kuvallasi, niin olet jo jollekin "joku", mikäli sinulla on seuraajia, eikä silloin ole enää mitään mahdollisuutta estää puheita itsestäsi myöhemmin, mikäli jotain odottamatonta sattuu.
Punnitkaa siis oikeasti omaa parastanne nykyajan somemaailmassa. Maailma ei ole yhtään kauniimpi paikka, eikä julkisuus ole yhtään sen lempeämpää kuin 20 vuotta sitten. Päin vastoin, hullummaksi menee.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 16:58"]
Vaikka olen ap:n kanssa samaa mieltä, nousee ärtymys. Missä on kirjoitukset siitä, mikä on kohteliasta ja mikä ei? Missä kirjoitetaan sen puolesta, että vedotaan vaikka sitten bloggarin vapaaehtoiseen julkisuuteen ja samalla riivitään, räävitään ja revitään toisen elämä?
Samalla kun ihmisillä on hämärtänyt yksityisyyden raja, on ihmisillä hämärtänyt toisten ihmisten yksityisyyden raja. "Mä saan sanoa bloggarista X/Y/Z mitä haluan, koska itse se kirjoittaa blogia ja mulla on sananvapaus". Tuttua?
Tahattomasti tulee mieleen verrata, että vaikka raiskaus on rikos, silti poliisi varoittelee naisia liikkumasta yksin ulkona yömyöhään ...
[/quote]
Äh, ajatus katkesi kun puhelin soi samaan aikaan. Eli missä siis kirjoitetaan että on väärin riipiä ja rääpiä julkisuuden henkilöitä? Missä kirjoitettaisiin, että vaikka ihmisellä on oikeus mielipiteeseensä, ei sitä tarvitse aina ja kaikkialla kertoa?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 02:12"]
Mulla ei oo blogia, mutta facessa, instassa ja muuallakin somessa olen kyllä julkisesti. Opiskelen alalle jossa julkisuus on jollain tavoin välttämätöntä, eli se on mulle jo nyt plussaa. Olen jopa kuullut luotettavalta lähteeltä että työntekijöitä valittaessa tehdään google-hakuja, jos ei löydy juuri tuloksia, niin ei ole mitään mahdollisuuksia, mitä enemmän tuloksia sitä parempi.
[/quote]
Minä taas työskentelen alalla, jossa on etua, että on hyvin neutraali. En voisi kuvitella, että kerron henkilökohtaisia asioitani blogiin tai jaan mitään muutakaan henkilökohtaista itsestäni tai perheestäni. Edellä mainituista voi olla jopa haittaa.
Ap osui asian ytimeen. On parempi oksentaa persereikään anonyymisti, mutta pitää silti muna kovana tiukoille reijille <3
Mieti muutamaan otteeseen ennenkuin alat yhtä hysteeriseksi, kuin ap.
Oikeasti, ei tässä elämässä vois tehdä mitään jos aina pelkäisi pahinta.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 02:56"]
Aloittaja sekoittaa keskenään julkisen ja henkilökohtaisen.
Minulla on julkinen ja melko suosittu blogi. Kirjoitan sinne asiantuntijan roolissa eräästä pitkäaikaisesta harrastuksestani. Tarkoitukseni on opastaa aloittelijoita, koota yhteen hyödyllistä tietoa ja rakentaa itsestäni kuvaa osaavana ja avuliaana ihmisenä.
Julkisen blogin pitäminen on kannattanut. ansiosta olen saanut mm. puhekeikkoja, haastattelukutsuja ja paljon uusia kontakteja. Itsestäni kerron blogissa sen verran kuin kertoisin töissä asiakkaalle. Minun blogini on hyvin julkinen mutta se ei ole henkilökohtainen.
[/quote] En sekoita keskenään julkista ja henkilökohtaista. En myöskään sanonut, että blogin ym pito olisi automaattisesti huono asia. Kirjoitin siitä, kuinka moni pitää blogia tai muuta julkisesti ilman, että käsittää mitä siitä voi seurata. Suuri osa ei kirjoita asiantuntijana yhtään mistään.
Toisekseen kirjoittamasi asiat ovat kuitenkin omasta näkökulmastasi ja mitä suositumpi olet ja pidetty, sitä enemmän saattaa löytyä ihmisiä, jotka haluavat kenties ilkeyttään pilata maineesi, tai ovat vain muuten juoruintoisia. Kysymys oli siitä, että kuka ymmärtää tämän ja kuka ei.
Ap
[/quotei
Ettet nyt olis vainoharhainen?
AP: ennen kuin tukehdut räkään, tarkista tietosi. Sananvapautta ei ole kunnianloukkaus, jota sananvapauden nimissä näppiksen kautta nettipalstoille oksennetaan. Myös julkisuuden henkilöillä on yksityisyyden suoja, rajallisempi kuin normipulliaisella, mutta olemassa se kuitenkin on.
Koska lakiteksti on AP:lle näemmä hankalaa ymmärtää, tässä hyvin pureksittu versio selkeällä suomen kielellä:
http://www.minilex.fi/a/yksityiselämää-loukkaava-tiedon-levittäminen-aiheuttaa-kärsimystä
Se, että jotain on jo netissä, ei tarkoita että sitä saisi rajattomasti uudelleenpostata mihinkään. Jos postaat, syyllistyt yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen tai jopa kunnianloukkaukseen.
Kunnianloukkaus lienee jo sitten ihan liian hankala käsite AP:n ymmärtää?
Tervetuloa nykyaikaan.
Vaikka olen ap:n kanssa samaa mieltä, nousee ärtymys. Missä on kirjoitukset siitä, mikä on kohteliasta ja mikä ei? Missä kirjoitetaan sen puolesta, että vedotaan vaikka sitten bloggarin vapaaehtoiseen julkisuuteen ja samalla riivitään, räävitään ja revitään toisen elämä?
Samalla kun ihmisillä on hämärtänyt yksityisyyden raja, on ihmisillä hämärtänyt toisten ihmisten yksityisyyden raja. "Mä saan sanoa bloggarista X/Y/Z mitä haluan, koska itse se kirjoittaa blogia ja mulla on sananvapaus". Tuttua?
Tahattomasti tulee mieleen verrata, että vaikka raiskaus on rikos, silti poliisi varoittelee naisia liikkumasta yksin ulkona yömyöhään ...