Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieti muutamaan otteeseen, ennen kuin perustat julkisen blogin

Vierailija
04.06.2015 |

Haluan alkuun sanoa, että itse en seuraa mitään blogia, kirjoitus perustuu siihen, mitä tällä palstalla on puhuttu.

Ottamatta kantaa mihinkään yksittäiseen tapaukseen, on sanottava, että hirveän monella on nykyisin täysin julkinen blogi ja instagram ilman käsitystä sen mahdollisista todellisista seurauksia. Moni ei käsitä kerta kaikkiaan mitä se oikeasti tarkoittaa, kun syötät tietojasi kaikkien saataville internetissä. Se tarkoittaa sitä, että siitä lähtien olet (valitettavasti) vapaata riistaa omasta aloitteestasi. Ihmisluonto on utelias aivan luonnostaan ja jos esimerkiksi julkinen blogi yhtäkkiä loppuu, niin lukijaa alkaa tahtomattaankin kiinnostaa, miksi näin kävi ja aina löytyy lopulta joku, joka kertoo. Joko ihan oikean totuuden ja huonossa tapauksessa kamalia, satuttavia juoruja.

Nykypäivän someilmiö on tuonut sen, että monilla on aivan sumentunut käsitys yksityisyydestä ja julkisuudesta. Moni sanoo "ei minulla ole mitään salattavaa" tai "ei minussa ole mitään kiinnostavaa". Kyllä sinussa on. Ihmisluonto on utelias. Jos olet laittanut itsestäsi tietoja nettiin kaikkien saataville ja luettavaksi, niin sinun on ymmärrettävä, että silloin ihmiset puhuvat sinusta ja asioistasi, eikä juoruja ja puheita voi välttämättä pysäyttää internetmaailmassa, ei edes viranomainen. Nykymaailmassa IP-osoitteet pystyy naurettavan helposti kiertämään esimerkiksi tor-verkon tai erilaisten blokkereiden avulla. Aina on joku, joka antaa tietoa tiedonjanoiselle. Jos olet itse puhunut kaikki asiasi julkisuuteen kaikkien saataville omalla nimelläsi ja valokuvillasi, niin silloin olet niin sanotusti julkkis, eivätkä (valitetavasti) edes samat lakipykälät kaikissa tapauksissa päde sinuun samoin kuin tavalliseen teiden tallaajaan.

Julkisuus on siitä raadollinen, että ei ihminen kykene siitä valitsemaan kermoja päältä. Sen mukana seuraa kaiken hattaran mukana ruma ja likainen puoli, jossa sinusta nyljetään kaikki tieto ja olet täysin kaiken utelun ja arvostelujen kohteena, eikä vähiten silloin, jos sinulle sattuu jotain ikävää ja odottamatonta.

Julkisuutta ei voi välttämättä katkaista silloin, kun sen itse haluaa, vaan se päätös on osattava tehdä jo ennen kuin julkaisee yhtään sanaa tai kuva itsestään kaikkien nähtäville. Yksikään meistä ei ole alkujaan pakotettu laittamaan itsestään mitään julkista tietoa toisten saataville, esimerkiksi blogiin, istaan tai faceen. Vaikka kirjoittaisit pelkästään omasta harrastuksestasi täysin omalla nimelläsi ja kuvallasi, niin olet jo jollekin "joku", mikäli sinulla on seuraajia, eikä silloin ole enää mitään mahdollisuutta estää puheita itsestäsi myöhemmin, mikäli jotain odottamatonta sattuu.

Punnitkaa siis oikeasti omaa parastanne nykyajan somemaailmassa. Maailma ei ole yhtään kauniimpi paikka, eikä julkisuus ole yhtään sen lempeämpää kuin 20 vuotta sitten. Päin vastoin, hullummaksi menee.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 02:56"]

Aloittaja sekoittaa keskenään julkisen ja henkilökohtaisen.

Minulla on julkinen ja melko suosittu blogi. Kirjoitan sinne asiantuntijan roolissa eräästä pitkäaikaisesta harrastuksestani. Tarkoitukseni on opastaa aloittelijoita, koota yhteen hyödyllistä tietoa ja rakentaa itsestäni kuvaa osaavana ja avuliaana ihmisenä.

Julkisen blogin pitäminen on kannattanut. ansiosta olen saanut mm. puhekeikkoja, haastattelukutsuja ja paljon uusia kontakteja. Itsestäni kerron blogissa sen verran kuin kertoisin töissä asiakkaalle. Minun blogini on hyvin julkinen mutta se ei ole henkilökohtainen.

[/quote] En sekoita keskenään julkista ja henkilökohtaista. En myöskään sanonut, että blogin ym pito olisi automaattisesti huono asia. Kirjoitin siitä, kuinka moni pitää blogia tai muuta julkisesti ilman, että käsittää mitä siitä voi seurata. Suuri osa ei kirjoita asiantuntijana yhtään mistään.

Toisekseen kirjoittamasi asiat ovat kuitenkin omasta näkökulmastasi ja mitä suositumpi olet ja pidetty, sitä enemmän saattaa löytyä ihmisiä, jotka haluavat kenties ilkeyttään pilata maineesi, tai ovat vain muuten juoruintoisia. Kysymys oli siitä, että kuka ymmärtää tämän ja kuka ei.

Ap

[/quote]

Kirjoitat kuitenkin koko ajan siitä, mitä vaaroja liittyy henkilökohtaisten tietojen paljastamiseen blogissa. Sivuutat jostakin syystä sen, että läheskään kaikissa blogeissa ei tällaisia tietoja koskaan paljasteta. Maailman suosituimmat blogit ovat kaikkea muuta kuin henkilökohtaisia, joten yleistykseksi ei aivan pidä paikkaansa. Asiantuntijablogi on merkittävimpiä bloggaamisen tapoja. Toisin kuin tällä palstalla joskus luullaan, blogi ei ole synonyymi nettisivulle, jossa esitellään kirjoittajan vaatekaapin sisältöä... -28

Vierailija
22/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 02:56"]

Aloittaja sekoittaa keskenään julkisen ja henkilökohtaisen.

Minulla on julkinen ja melko suosittu blogi. Kirjoitan sinne asiantuntijan roolissa eräästä pitkäaikaisesta harrastuksestani. Tarkoitukseni on opastaa aloittelijoita, koota yhteen hyödyllistä tietoa ja rakentaa itsestäni kuvaa osaavana ja avuliaana ihmisenä.

Julkisen blogin pitäminen on kannattanut. ansiosta olen saanut mm. puhekeikkoja, haastattelukutsuja ja paljon uusia kontakteja. Itsestäni kerron blogissa sen verran kuin kertoisin töissä asiakkaalle. Minun blogini on hyvin julkinen mutta se ei ole henkilökohtainen.

[/quote] En sekoita keskenään julkista ja henkilökohtaista. En myöskään sanonut, että blogin ym pito olisi automaattisesti huono asia. Kirjoitin siitä, kuinka moni pitää blogia tai muuta julkisesti ilman, että käsittää mitä siitä voi seurata. Suuri osa ei kirjoita asiantuntijana yhtään mistään.

Toisekseen kirjoittamasi asiat ovat kuitenkin omasta näkökulmastasi ja mitä suositumpi olet ja pidetty, sitä enemmän saattaa löytyä ihmisiä, jotka haluavat kenties ilkeyttään pilata maineesi, tai ovat vain muuten juoruintoisia. Kysymys oli siitä, että kuka ymmärtää tämän ja kuka ei.

Ap

[/quote]

Kirjoitat kuitenkin koko ajan siitä, mitä vaaroja liittyy henkilökohtaisten tietojen paljastamiseen blogissa. Sivuutat jostakin syystä sen, että läheskään kaikissa blogeissa ei tällaisia tietoja koskaan paljasteta. Maailman suosituimmat blogit ovat kaikkea muuta kuin henkilökohtaisia, joten yleistykseksi ei aivan pidä paikkaansa. Asiantuntijablogi on merkittävimpiä bloggaamisen tapoja. Toisin kuin tällä palstalla joskus luullaan, blogi ei ole synonyymi nettisivulle, jossa esitellään kirjoittajan vaatekaapin sisältöä... -28

[/quote]

mä vähän varoivaisesti yhdyn tämän 28:n huomautukseen, joskin myös ap on monessa suhtessa oikeassa.

Minäkin olen kirjoittanut pariinkin julkiseen ja julkiseksi tarkoitettuun blogiin omalla nimelläni ja naamakuvallanikin. Minä en kuitenkaan kirjoita itsestäni enkä elämästäni, vaan työstäni, osana työtäni. En voi jättää sitä tekemättä, koska se on nykyään välttämätön osa työtäni: olen tutkia ja tutkimuksen tuloksia kuuluu yrittää välittää tutkijayhteisön lisäksi ns. tavalliselle yhteiskunnalle. Sitä sanotaan yhteiskunnallisekds vaikuttavuudeksi, ja nykyään se näyttää käyvän helpommin kirjoittamalla sähköisesti kuin esim kirjoittamalla paperikirjoja. Mutta olen minä niitäkin tehnyt, jonkun jopa suurelle yleisölle. Olen kirjoittanut samanlaisia tekstejä myös paperilehtiin ja puhunut niistä radiossa ja televisiossa - edelleen ihan omalla nimelläni ja naamallani. Veronmaksajat maksavat minun työni ja siksi minun kuuluu kertoa sen tuloksista helposti saavutettavalla tavalla myös tavisveronmaksajalle.

On totta, että ihmiset saavat tietoonsa kuka olen. He kommentoivat blogiin tai lähettävät suoraan sähköpostia, jotkut soittavat puhelimellakin. Olen saanut muutamia melko hyökkääviäkin kommentteja. Tutkin uskontoja ja sekä ateistivasemmistolaiset että erilaiset uskovaiset voivat olla aika aggressiivisia. Voin kuvitella, että jos tutkisin esimerkiksi sairauksia tai maahanmuuttoa tai huumeidenkäyttöä tms., yhteydenotot olisivat jo suorastaan pelottavia. Siksi monet näillä aloilla ovat luouneet yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoittelusta tutkimuksessaan. Se ei yksinkertaisesti ole sen väärti, että joku kantaa kissanripulia tai jotain pahempaa postilaatikkoosi.

Eli vaikka ei kirjoittaisi mitään vaatekaappiblogia, on silti syytä olla varovainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä haittaa sitten blogista voi olla? en itse koskaan kirjoittaisi blogia omalla nimellä, mutta johtuu siitä että olen yleensäkin arka ihminen.

mutta monet on rohkeita ja eikö blogin pitäminen ole tavallaan kuin joku muu yhteisö vähän isompana? esim. kouluista ja kaikkialta löytyy ihmisiä, jotka ei kaikki halua kaikille hyvää.

Vierailija
24/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus. Yksityisyys on aliarvostettua nykyään, sääli.

Vierailija
25/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uo

Vierailija
26/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 17:35"]

AP: ennen kuin tukehdut räkään, tarkista tietosi. Sananvapautta ei ole kunnianloukkaus, jota sananvapauden nimissä näppiksen kautta nettipalstoille oksennetaan. Myös julkisuuden henkilöillä on yksityisyyden suoja, rajallisempi kuin normipulliaisella, mutta olemassa se kuitenkin on. 

Koska lakiteksti on AP:lle näemmä hankalaa ymmärtää, tässä hyvin pureksittu versio selkeällä suomen kielellä:

http://www.minilex.fi/a/yksityiselämää-loukkaava-tiedon-levittäminen-aiheuttaa-kärsimystä

Se, että jotain on jo netissä, ei tarkoita että sitä saisi rajattomasti uudelleenpostata mihinkään. Jos postaat, syyllistyt yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen tai jopa kunnianloukkaukseen.

Kunnianloukkaus lienee jo sitten ihan liian hankala käsite AP:n ymmärtää?

Tervetuloa nykyaikaan.

[/quote]

en ole Ap, mutta luulen että ihmiset lainatessaan/ruotiessaan jonkun ihmisen sanomisia netissä eivät ajattele ensisijaisesti syyllistyvänsä yksityiselämän tiedon levittämiseen tai kunnianloukkaukseen.Uskon pikemminkin että ihmiset ajattelevat ettei joku blokin pitäjä koskaan voi saada selville että hänen tietojaan joku netissä levittelee,sillä perusteella että netissä on kuitenkin useita miljoonia paikkoja jossa tietoa voidaan levittää eteenpäin.Luulen ettei se blokin pitäjä pysty esim. kaikkia keskustelupalstoja silmällä pitämään,eikä toisia varmaan kiinnostakkaan.

Vierailija
28/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus. Itse kirjoitan julkista blogia anonyymina ja ilman ainuttakaan kuvaa itsestäni ja harkitsen kyllä mitä kirjoitan, koska ohjaajat.

t. huostaanotettu teini

Vierailija
29/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:15"]

Hyvä kirjoitus. Itse kirjoitan julkista blogia anonyymina ja ilman ainuttakaan kuvaa itsestäni ja harkitsen kyllä mitä kirjoitan, koska ohjaajat. t. huostaanotettu teini

[/quote] Anonyymiys on ihan viisasta. Anonymiteetti kannattaa säilyttää siltikin, vaikka sitä ei kukaan enää valvoisikaan puolestasi.

Vierailija
30/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, se on surullista miten hulluja ihmiset nykyään on,  ei kohta kukaan viitsi kirjoittaa nimellään blogia kun on näitä sairaita yksilöitä.

Vierailija
31/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin kirjoitus menee kaikilta "haluan olla julkkis!!1" -hahmoilta täysin ohi. Idiootit ja mätäaivot luulevat, että nettijulkisuudesta voi poistua ihan milloin vaan. Työnantajat voivat googlettaa nimesi jo ennen työhaastattelua ja löytää blogisi, jossa kirjoitat asiattomuuksia tai jaat mielipiteitäsi. Kannattaa miettiä ennen kuin julkisesti jakaa omalla nimellä mielipiteitä mistään. Toki kaikki bloggaajat ovat täysin eri mieltä ja vetoavat heidän "oikeuteensa sanoa mitä tahansa" tai sananvapauteen. 

Vierailija
32/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä alapeukuttaa, mutta näin se vain on. Olisi hienoa kuulla, millä perusteella joku alapeukuttaa kirjoitusta, vaikka siinä muitutetaan ihan yleisestä, jopa moneen kertaan Fobban samaan sävyyn esille otetusta aiheesta.

Vierailija
33/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:21"]

Jep, se on surullista miten hulluja ihmiset nykyään on,  ei kohta kukaan viitsi kirjoittaa nimellään blogia kun on näitä sairaita yksilöitä.

[/quote] Niinhän ne ihmiset ovat, mutta ei se ole mikään uusi ilmiö ja ennen kaikkea sen ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä. Ihmiset puhuvat, ovat puhuneet maailman sivu. Ap

Vierailija
34/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:24"]

[/quote] Niinhän ne ihmiset ovat, mutta ei se ole mikään uusi ilmiö ja ennen kaikkea sen ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä. Ihmiset puhuvat, ovat puhuneet maailman sivu. Ap

[/quote]

Joo, kuitenkin tää netti mahdollistaa ihmisen tarkemman stalkkauksen, valitettavasti.

Vierailija
35/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:24"]

[/quote]

Joo, kuitenkin tää netti mahdollistaa ihmisen tarkemman stalkkauksen, valitettavasti.

[/quote] Niin tekee. Tuntuu myös, että myös sana "sananvapaus" ymmärretään väärin. Bloggareilla on sananvapaus, mutta toisaalta, niin on heidän arvostelijoillaankin. Moni sortuu tietty asiallisen kritiikin/ vastamielipiteiden sijaan moraalisesti arveluttaviin kannanottoihin, mutta he tekevät sen täysin laillisesti.

Ei ole (toisaalta valitettavasti) mitään väärää puhua julkisuuteen hakeutuneen ihmisen ulkonäöstä, suhteista, sairauksista, tai vaikkapa kuolemasta. Sitä en tiedä tarkasti, kuinka laki suhtautuu julkkisten kohdalla puhtaasti valheellisen tiedon levittämiseen, mutta asioita saa rääpiä paljon vapaammin. Se on sitä sananvapautta. Ihmistä saa haukkua, tölviä ja arvostella rumastikin ilman, että se on minkään lainen rikos ja mitä julkisemmin olet itse itsestäsi kertonut, sitä vähemmän lain suojaa. Jossain raja tulee tietenkin vastaan, mutta kuitenkin. Ja tätä epäkohtaa ei saada ikinä kitkettyä, ei siis kerta kaikkiaan ikinä.

Ap

Vierailija
36/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on musta "hauskaa", että juurikin näiden bloggaajien, jotka tavallaan suurin osa ovat arkisia normaali-ihmisiä, elämästä tiedetään eniten ja sitten myös vatvotaan sitä julkisesti kaiken maailaman palstoilla. Mutta näiden virallisten julkisuuden henkilöiden, esim. tunnettujen laulajien elämästä tiedetään paaljon paaljon vähemmän, jos eivät ole avanneet sanaista arkkuaan.

Vierailija
37/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:41"]

Se on musta "hauskaa", että juurikin näiden bloggaajien, jotka tavallaan suurin osa ovat arkisia normaali-ihmisiä, elämästä tiedetään eniten ja sitten myös vatvotaan sitä julkisesti kaiken maailaman palstoilla. Mutta näiden virallisten julkisuuden henkilöiden, esim. tunnettujen laulajien elämästä tiedetään paaljon paaljon vähemmän, jos eivät ole avanneet sanaista arkkuaan.

[/quote] Saattaa johtua juuri siitä, että moni konkarijulkkis tietää sen tosiasian, josta yllä kirjoitin eli että kaikkea mitä sanot, voidaan käyttää sinua vastaan.

Toisaalta hymyt, seiskat sun muut skandaalilehdet tekevät julkkisten kohdalla sen työn, mitä palstaväki tekee vaikkapa bloggareiden. Kaiken maailman lehtien vinkkipalstoilla saa oikein rahasumman palkaksi parhaimmista juoruista.

Oikeastaan mikään muu ei ole muuttunut kuin se, että nykyajan somekulttuurissa joka ainoa ihminen voi olla reportteri, ja jostakin hämmästyttävästä syystä se tulee monelle itse nettiin tietojaan syöttävälle aivan totaalisena yllätyksenä.

Ap

Vierailija
38/47 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisiko joku vastakkaista mieltä oleva asiaan kantaa?

Vierailija
39/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:56"]Huostaan otettu teini... linkitä blogi?
[/quote]

Huostaanotettu piste blogspot piste fi. En tiedä saanko laittaa, mutta julkinen blogi se on.

Vierailija
40/47 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on sinällään ihan oikeassa, mutta musta on myös tehtävä töitä sen eteen, että ihmiset kohtelisivat toisiaan paremmin. Julkisuuden henkilö on kuitenkin ihminen, jolla on tunteet ja oikeus loukkaantua haukkumisesta. Arvostelijoiden ja haukkujien olisi itsekin syytä katsoa peiliin ja miettiä, mikä saa heidät sanomaan niin kamalia asioita toisista ihmisistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi