Vammaisten synnyttäminen tietentahtoen on väärin
Abortti on paljon inhimillisempi vaihtoehto, kuin synnyttää vammainen kärsimään.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:25"]
En jaksa lukea koko ketjua, mutta jos joku synnyttää kehitysvammaisen lapsen tietäen kehitysvammasta, niin saisi maksaa itse kaikki lapsesta (kehitysvamman vuoksi) aiheutuvat kulut.
[/quote]
Minkä takia? Tällaisia tapauksia on niin kovin vähän, että eivät maan taloutta kaada. Pitäisikö myös omalla toiminnallaan loukkaantuneiden maksaa itse kaikki kulut?
[/quote]
Paljonkohan tulee maksamaan esim. laitospaikka, jos lapsi on sen verran kehitysvammainen, ettei kotona pärjää? Siihen päälle työntekijöisen palkat. Lastenkoti on n.300e/vrk/nuori.
Jos joku tarkoituksellaan murtaa vaikka jalkansa tietäen mitä siitä seuraa niin kyllä, silloin pitäisi maksaa itse omat kulut hoidosta.
Minä taas ajattelen, että on tosi itsekästä lopettaa oman lapsensa elämä tämän ominaisuuksien perusteella. Ymmärrän kyllä abortin sosiaalisin perustein, ja voisin kuvitella sellaisen teettävänikin. Jos ihminen tietää, ettei halua lasta ylipäätään, on mielestäni väärin pakottaa hänet lasta kantamaan.
Mutta se, että ensin haluaa lapsen, ja sitten kun saa tietää tästä enemmän, ei haluakaan... siinä ollaan itsekkyyden ytimessä. Mitä seuraaaksi, selektiivinen abortti sukupuolen perusteella? Jos mä vaan tiedän, ettei musta ole tytön/pojan äidiksi, niin pitäähän se lapsi kärsimyksistään päästää...
Olen kyllä kuullut tapauksista, joissa lääkäri on arvioinnit lapsen monivammaiseksi ja ehdottanut aborttia. Vanhemmat ovat pitäneet lapsen ja lapsi onkin ollut terve tai hyvin pienillä vammoilla selvinnyt. Ei ne seulonnat ole mitään 100% faktaa aina siitä, mitä se elämä sitten myöhemmin tulee olemaan. Googlettakaapa vaikka Nick Vujicic. Moni täällä olisi varmaan "epäitsekkäästi" abortoinut hänetkin, vaikka elääkin täyttä elämää ja taitaa nykyään olla isäkin ja hänellä on kaunis puoliso.
Toisekseen: tosiaankaan kaikki ei synny vammaisina, vaan niitä vammautumisia voi tapahtua missä vaiheessa omaa elämää vaan. Kannattaisi miettiä uudelleen omaa suhtautumistaan vammaisiin, koska itsestäkin saattaa tulla joskus sairas/vammainen - miten tahtoisit itseäsi kohdeltavan ja sinuun suhtauduttavan silloin? Se, miten suhtautuu syntymättömiin, mahdollisesti vammaisiin, kertoo myös osaltaan yhteiskunnan arvoista ja tulevaisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:25"] En jaksa lukea koko ketjua, mutta jos joku synnyttää kehitysvammaisen lapsen tietäen kehitysvammasta, niin saisi maksaa itse kaikki lapsesta (kehitysvamman vuoksi) aiheutuvat kulut. [/quote] Minkä takia? Tällaisia tapauksia on niin kovin vähän, että eivät maan taloutta kaada. Pitäisikö myös omalla toiminnallaan loukkaantuneiden maksaa itse kaikki kulut? [/quote] Paljonkohan tulee maksamaan esim. laitospaikka, jos lapsi on sen verran kehitysvammainen, ettei kotona pärjää? Siihen päälle työntekijöisen palkat. Lastenkoti on n.300e/vrk/nuori. Jos joku tarkoituksellaan murtaa vaikka jalkansa tietäen mitä siitä seuraa niin kyllä, silloin pitäisi maksaa itse omat kulut hoidosta.
[/quote]
Nämä, jotka laitospaikkaa ehkä tarvitsevat, jäävät kyllä ihan yllätyksiksi. Ei kaikkea voi raskausaikana nähdä eikä selvittää. Näistä, jotka voidaan, suurin osa abortoidaan.
Tieten tahtoen vammaisen lapsen synnyttäminen ei ole eettistä. Eikä silloin voi vaatia edes yhteiskunnalta eli muilta ihmisiltä rahaa hoitokuluihin.
Kyllä kelpaa nykytekniikka elämän laadun parantamiseen omalla kohdalla, mutta jos sillä voisi säästää muiden vaivoja, niin se ei enää olekaan hyvä asia.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:03"]Tieten tahtoen vammaisen lapsen synnyttäminen ei ole eettistä. Eikä silloin voi vaatia edes yhteiskunnalta eli muilta ihmisiltä rahaa hoitokuluihin.
Kyllä kelpaa nykytekniikka elämän laadun parantamiseen omalla kohdalla, mutta jos sillä voisi säästää muiden vaivoja, niin se ei enää olekaan hyvä asia.
[/quote]
On hienoa, jos nykytekniikka voi auttaa ihmisiä, mutta ei ole hienoa, jos me maksetaan verorahoista tietentahtoen synnytetyn vammaisen lapsen hoidot, kun siitä lapsesta ei kuitenkaan koskaan tule veronmaksajaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:03"]Tieten tahtoen vammaisen lapsen synnyttäminen ei ole eettistä. Eikä silloin voi vaatia edes yhteiskunnalta eli muilta ihmisiltä rahaa hoitokuluihin. Kyllä kelpaa nykytekniikka elämän laadun parantamiseen omalla kohdalla, mutta jos sillä voisi säästää muiden vaivoja, niin se ei enää olekaan hyvä asia. [/quote] On hienoa, jos nykytekniikka voi auttaa ihmisiä, mutta ei ole hienoa, jos me maksetaan verorahoista tietentahtoen synnytetyn vammaisen lapsen hoidot, kun siitä lapsesta ei kuitenkaan koskaan tule veronmaksajaa.
[/quote]
Usko nyt, että tällaisia lapsia ei montaa vuosittain synny.
Kyllähän se juuri on itsekästä, että valikoi lapsen ja heittää "viallisen" roskiin. Voihan sitä olla hankkimatta lapsia, jos on kova tarve seulomiseen.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:03"]Tieten tahtoen vammaisen lapsen synnyttäminen ei ole eettistä. Eikä silloin voi vaatia edes yhteiskunnalta eli muilta ihmisiltä rahaa hoitokuluihin. Kyllä kelpaa nykytekniikka elämän laadun parantamiseen omalla kohdalla, mutta jos sillä voisi säästää muiden vaivoja, niin se ei enää olekaan hyvä asia. [/quote] On hienoa, jos nykytekniikka voi auttaa ihmisiä, mutta ei ole hienoa, jos me maksetaan verorahoista tietentahtoen synnytetyn vammaisen lapsen hoidot, kun siitä lapsesta ei kuitenkaan koskaan tule veronmaksajaa.
[/quote]
Usko nyt, että tällaisia lapsia ei montaa vuosittain synny.
[/quote]
Downeja syntyy n.100/vuosi ja siihen päälle kaikki muut kehitysvammat. Down ei aina tarvitse erityisempää hoitoa, mutta jotkut toiset kyllä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:25"]
En jaksa lukea koko ketjua, mutta jos joku synnyttää kehitysvammaisen lapsen tietäen kehitysvammasta, niin saisi maksaa itse kaikki lapsesta (kehitysvamman vuoksi) aiheutuvat kulut.
[/quote]
Minkä takia? Tällaisia tapauksia on niin kovin vähän, että eivät maan taloutta kaada. Pitäisikö myös omalla toiminnallaan loukkaantuneiden maksaa itse kaikki kulut?