Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä lahjatoiveiden noudattamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
30.05.2015 |

Tytär valmistui vaatetusalalta. Hän ei osannut sanoa muuta lahjatoivetta kuin rahan, koska aikoo ostaa teollisuusompelukoneen. Kerroin tämän jokaiselle, joka kysyi lahjatoiveita, kaikki vieraat eivät kysyneet. Ja mitä tulikaan lahjaksi heiltä, joille toive kerrottiin? Käytöksen kultainen kirja, kaksi ompelukoneliikkeen lahjakorttia (molemmat eri liikkeisiin, kumpikaan ei myy teollisuuskoneita) ja kangaskaupan lahjakortti. Onneksi suurin osa toi rahaa, myös heistä jotka eivät kysyneet toiveita. No, tyttö saa kyllä koneensa. Sovimme, että annan toisen lahjakortin summan rahana ja ostan sillä itselleni uuden tavallisen koneen, tyttö saa minun vanhani napinläpien tekoon ja mitä mutua käyttöä sillä oli.

Mutta mikä siinä on niin vaikeaa noudattaa lahjatoivetta, kun rahan käyttökohdekin oli tiedossa. Ärsyttää, myönnetään.

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:22"]

Voin kuvitella ap.n ja hänen lapsensa juhlien jälkeen tutkivan lahjaläjää ja kiroilevan ja haukkuvan, että tämäkin saatana pani vain näin vähän rahaa ja mikä vittu tämä lahjakortti on, kun laskettiin kaikki sen varaan, ettei tartte ompelukoneeseen itse laittaa yhtään rahaa. Muutama kakku ja kahvit maksaa paljon vähemmän, kuin teollisuuskone, joten jos kaikki olisivat noudattaneet rahakäskyä, niin halvalla olisi kone irronnut. 

On mahtanut kiukuttaa, jos juhlat tuottivatkin persnettoa.

[/quote]

Ihana asenne. Mistä rivien välistä tuonkin päättelit?

Vierailija
82/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:33"]

Kyllä ap ja kumppanit on huonokäytöksisiä ja kiittämättömiä. Vaikka joku toivetta kysyykin ei se silti velvoita antamaan juuri sitä. Vaan se on semonen suuntaa antava tiedustelu lähinnä. Joten kyllä mä näen, että noi ompelukoneliikelahjakortit yms. no ihan toiveen mukaisia tässä tapauksessa. Kun kaikki ei tosiaan halua tai voi antaa rahaa ihan suoraan. Kyllä muakin vähän hävetti laittaa vain 20 e kuoreen mutta kun ei ollut enempää.

[/quote]

Millä logiikalla ne ompelukoneliikkeiden lahjakortit on toiveen mukaisia, jos niissä ei myydä sitä mitä tyttö aikoo ostaa? Kangaskaupan lahjakortti on hyvä, sille varmaankin löytyy käyttöä.

[/quote]

Sillä logiikalla, että on saman alan lahjoja kuitenkin kuin mitä tyttö on opiskellut. Ovat varmaan ajatelleet, että kyllä se sieltä jotakin hyödyllistä saa. Ihan rahaa on jotenkin vaikea antaa. Lahjakortit ovat tyylikkäämpiä. Lahjakortissa 20 e näyttää paremmalta kuin se kahdenkympin ryppynen seteli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:28"]

Kyllä ap ja kumppanit on huonokäytöksisiä ja kiittämättömiä. Vaikka joku toivetta kysyykin ei se silti velvoita antamaan juuri sitä. Vaan se on semonen suuntaa antava tiedustelu lähinnä. Joten kyllä mä näen, että noi ompelukoneliikelahjakortit yms. no ihan toiveen mukaisia tässä tapauksessa. Kun kaikki ei tosiaan halua tai voi antaa rahaa ihan suoraan. Kyllä muakin vähän hävetti laittaa vain 20 e kuoreen mutta kun ei ollut enempää.

[/quote]

Millä logiikalla ne ompelukoneliikkeiden lahjakortit on toiveen mukaisia, jos niissä ei myydä sitä mitä tyttö aikoo ostaa? Kangaskaupan lahjakortti on hyvä, sille varmaankin löytyy käyttöä.

[/quote]

Sillä logiikalla, että on saman alan lahjoja kuitenkin kuin mitä tyttö on opiskellut. Ovat varmaan ajatelleet, että kyllä se sieltä jotakin hyödyllistä saa. Ihan rahaa on jotenkin vaikea antaa. Lahjakortit ovat tyylikkäämpiä. Lahjakortissa 20 e näyttää paremmalta kuin se kahdenkympin ryppynen seteli.

[/quote]

Anteeksi että vänkään, mutta voisihan sen 20e laittaa vaikka shekkinä tai sileänä setelinä. Noita lahjakortteja voisi vähän verrata siihen, että kerää jotain tiettyä astiasarjaa ja toivoo niitä lahjaksi, mutta saakin jotain Tarjoustalon alekuppeja. Kas kun nekin ovat astioita ja juuri astioitahan se lahjansaaja toivoi.

Vierailija
84/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Anteeksi että vänkään, mutta voisihan sen 20e laittaa vaikka shekkinä tai sileänä setelinä. Noita lahjakortteja voisi vähän verrata siihen, että kerää jotain tiettyä astiasarjaa ja toivoo niitä lahjaksi, mutta saakin jotain Tarjoustalon alekuppeja. Kas kun nekin ovat astioita ja juuri astioitahan se lahjansaaja toivoi.

[/quote]

Mä laitoin sen ryppysen setelin kun en ehtinyt lähteä metsästämään sileää enkä ehtinyt mitään shekkiäkään hankkia. Mutta kuvittelen, että joku voisi ajatella noin. Tarjoustaloon tuskin kukaan lahjakorttia hankkii mutta saahan sieltäkin sentään Arabian Teemoja.

Vierailija
85/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mä laitoin sen ryppysen setelin kun en ehtinyt lähteä metsästämään sileää enkä ehtinyt mitään shekkiäkään hankkia. Mutta kuvittelen, että joku voisi ajatella noin. Tarjoustaloon tuskin kukaan lahjakorttia hankkii mutta saahan sieltäkin sentään Arabian Teemoja.

[/quote]

Tarjoustalosta voi saadakin Teemaa, mutta sieltä saa paljon muutakin astioista käyvää

Vierailija
86/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itse kävin vasta ompelukoneliikkeessä kyselemässä puolia, mutta ei siellä ollut, vaikka myivät Singeriä - ne olivat vain loppu. Siellä on todella vähän ostettavaa. Kangaskaupoista saa nuppineuloja ja niitä saa jo 20 eurolla ostaa paljon. Alan erikoisliikkeet eivät oikein ole hyvä vaihtoehto, koska niissä on vähäinen tarjonta. Oma poika sai musiikkiliikkeeseen 50 euroa, mutta vei kauan löytää jotain ostettavaa. Plektroja sillä saa aika paljon, soittimet taas ovat kalliimpia ja kun ei ollut vaihdon tarvettakaan, että olisi käyttänyt sitä osamaksuna, niin piti keksimällä keksiä mitä ostaisi. Lopulta puolen vuoden päästä osti uudet kitaran kielet, plektroja ja ja jonkun kirjan, jota ei olisi niin tarvinnut, mutta jotain piti keksiä ennen kuin menee umpeen ja halusi kuitenkin ettei se hukkaan mene. 

Vierailija
87/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:20"]

Vieraiden velvollisuus ei ole ostaa ompelukonetta tyttärellesi. Lahjasta tulee aina olla kiitollinen. Jos ei ole, on epäkohtelias. Lahjaa ei ole ylipäätään pakko tuoda. Kukkapuska tai halauskin voi toimia onnitteluna.

Jotkut ihmiset haluavat mieluummin antaa lahjakortin kuin rahaa, jotta raha varmasti käytetään järkevään tarkoitukseen. Voihan sen lahjakortin silti aina myydä vaikka huutiksessa... ja eiköhän sieltä ompelukoneliikkeestä jotain muutakin järkevää voi ostaa - vaikka lankoja?

Joku ihminen saattaa protestoida koko lahjalistasysteemiä vastaan. Joku ajattelee, ettei ole kohteliasta kertoa lahjatoiveistaan, koska se on ikäänkuin kerjäämistä.

...

Silti ymmärrän sinua ja tytärtäsi, mutta toin nyt vain esille erilaisia näkökulmia.

[/quote]

Ap kertoi toiveen kysyttäessä. Hän myös kertoi, mihin sitä rahaa kerätään, todellakin erittäin järkevään tarkoitukseen. Vai onko sinusta ammattivälineen ostaminen turhaa rahan tuhlaamista?

Minä komppaan ap:ta. JOS KERRAN KYSYY sitä toivetta, miksi hitossa sitä ei noudateta?? ihan vittuilun vuoksiko? Luulevatko vieraat tietävänsä, että tyttö ei tarvitsekaan työvälinettä vai mistä hitosta on kyse? En ymmärrä.

Siitä olen samaa mieltä, että lahjoja ei ehdotella, jos toivetta ei erityisesti kysytä. Ja ilman lahjaakin saa tulla! Mutta vain umpiluupäinen idiootti kuvittelee, että mikä tahansa lahja on yhtä arvokas saajalleen.

Minä ainakin mietin lahjan SAAJAN makua ja tarpeita, kun ostan lahjaa, en omiani. Kuvittelin, että lahjoilla muutenkin pyritään ilahduttamaan lahjaan SAAJAA, ei antajaa....

mutta ehkä olen sitten vähenmistössä kuvitelmineni....

Vierailija
88/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja ei ole tilaus.

Vierailija
89/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:02"]

Lahja ei ole tilaus.

[/quote]

Ei olekaan. Lahja on jotain, mikä annetaan hyvästä sydämestä, lahjan saajan ilahduttamiseksi. Sitä voi itse kukin tykönään miettiä, mikä saajaa ilahduttaa eniten, lähteekö noudattamaan toivetta vai ei.

Vierailija
90/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja ei ole tilaus.

[/quote]

Tähän. Mä olen ihan samaa mieltä.

Vierailija
91/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se käytöksen kultainen kirja tulee perheessä tarpeeseen, ap? :D Lahjatoive != pakko/velvollisuus...

On kyllä melkoisen kummallinen alalla työskentelevä, ellei tarvitse teollisuusompelukoneen lisäksi yhtään mitään muuta, pientä työkalutilpehööriä on minulla ainakin nurkat täynnä ja mistäs muualta niitä saakaan kuin ompelukoneliikkeistä... 

Vai meinasitko, että alalla työskentelevä ostaa vain TEOLLISUUSsaksia, TEOLLISUUSmittanauhoja, vain TEOLLISUUSompelukoneeseen sopivia lankoja, TEOLLISUUSnappeja/neppareita/vetoketjuja... ? 

Vierailija
92/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja ei ole tilaus.

[/quote]

Siksi annankin aina häälahjaksi aaltomaljakon. Paitsi jos sellaista toivotaan, annan mariskoolin.

Vierailija
93/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:10"]

Tytär valmistui vaatetusalalta. Hän ei osannut sanoa muuta lahjatoivetta kuin rahan, koska aikoo ostaa teollisuusompelukoneen. Kerroin tämän jokaiselle, joka kysyi lahjatoiveita, kaikki vieraat eivät kysyneet. Ja mitä tulikaan lahjaksi heiltä, joille toive kerrottiin? Käytöksen kultainen kirja, kaksi ompelukoneliikkeen lahjakorttia (molemmat eri liikkeisiin, kumpikaan ei myy teollisuuskoneita) ja kangaskaupan lahjakortti. Onneksi suurin osa toi rahaa, myös heistä jotka eivät kysyneet toiveita. No, tyttö saa kyllä koneensa. Sovimme, että annan toisen lahjakortin summan rahana ja ostan sillä itselleni uuden tavallisen koneen, tyttö saa minun vanhani napinläpien tekoon ja mitä mutua käyttöä sillä oli.

Mutta mikä siinä on niin vaikeaa noudattaa lahjatoivetta, kun rahan käyttökohdekin oli tiedossa. Ärsyttää, myönnetään.

[/quote]

Kiittämättömyys on maailman palkka. Teillä se näköjään opitaan jo kotikasvatuksessa. Että ei tarvi kiittää jos ei saa sitä mitä vaatii.

[/quote]

Mikä tässä on niin vaikeaa. Tyttö oli toivonut rahaa, että saa teollisuuskoneen, kun ei ole varaa itse sitä ostaa. Ei tee mitään lahjakorteilla ja ne menevät täysin hukkaan. Olisitko itse onnellinen lahjasta, jonka voisit nakata heti vessanpöntöstä alas, koska se on tarpeeton

[/quote]

Menköön pentu töihin tienaamaan rahaa teollisuuskoneeseen. Ei ole sukulaisten/ystävien asia maksaa konetta. Itse en koskaan anna rahaa lahjaksi. Itse olen rahani ansainnut, miksi jakaisin ne lahjaksi toisille?

[/quote]

Muistathan sitten, että jos menet juhliin, et mässytä mahaa täyteen voileipäkakulla ja kahvilla ja väännä päälle vielä kukkuralautasellista juustokakkua. Tarjoilu maksaa ja jotkut luulee voivansa tulla ilmaiseksi mässyttämään herkkuja juhliin. Pientä rajaa sen ahneuden kanssa.

[/quote]

eikös juhlissa nimenomaan TARJOTA vieraille mössöjä? Jos niistä otetaan maksu, kyseessä on kaupallinen tilaisuus, ei perhejuhla. :) Vai onko lahja maksu tarjoiluista? Kuten sanoin, kiittämättömyys on maailman palkka. Nykypennuilla ei ole mitään rotia lahjatoiveidensa (=vaatimustensa) kanssa. KaikkihetimullenytmääoonvalmistunutAMIKSESTA!!!

Vierailija
94/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:09"]

Ehkä se käytöksen kultainen kirja tulee perheessä tarpeeseen, ap? :D Lahjatoive != pakko/velvollisuus...

On kyllä melkoisen kummallinen alalla työskentelevä, ellei tarvitse teollisuusompelukoneen lisäksi yhtään mitään muuta, pientä työkalutilpehööriä on minulla ainakin nurkat täynnä ja mistäs muualta niitä saakaan kuin ompelukoneliikkeistä... 

Vai meinasitko, että alalla työskentelevä ostaa vain TEOLLISUUSsaksia, TEOLLISUUSmittanauhoja, vain TEOLLISUUSompelukoneeseen sopivia lankoja, TEOLLISUUSnappeja/neppareita/vetoketjuja... ? 

[/quote]

Me hankittiin noita saksia, nuppineuloja, mittanauhoja ja muuta tilpehööriä jo opiskelun alkuvaiheessa, osa koulun kautta yhteistilauksina. Lankojakin oli kotiin kertynyt jo vaikka kuinka paljon.

Vierailija
95/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin voinut ostaa keittokirjan lahjaksi jos olisin jaksanut asiaan enemmän paneutua. Syödä tarvitsee teollisuusompelijankin.

Vierailija
96/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:09"]

[/quote]

Minä en ole ap, enkä tiedä, millaiseen liikkeeseen hänen tyttärensä lahjakortit ovat. Et tiedä sinäkään. Mutta ostin tyttärelle koneen 13-vuotislahjaksi, ja ainakaan siinä liikkeessä ei myyty muuta kuin ompelukoneita ja niiden varaosia. Ehkä näin on ap:nkin tyttären saamien lahjakorttien liikkeissä. Eiköhän hän tiedä asian paremmin kuin sinä....

Noita muita tilpehöörejä myydään kyllä käsityöliikeissä, muttei välttämättä OMELUKONEliikkeissä, näetsen.

ps. Kyllä, jos toivetta erikseen kysyy, miksi nähdä vaivaa ja tehdä toisin kuin pyydetään. Lisäksi kun se käteisen antaminen on helpoin ajateltavissa oleva lahja... Ap tuskin on lahjan antaneille kiukunnut, vaan normaaliin tapaan kiittänyt. Mutta olisin hänenä itsekin aika ihmeissäni lahjan antajien logiikasta tai pikemminkin sen puutteesta.

Vierailija
97/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin tämän jokaiselle, joka kysyi lahjatoiveita, kaikki vieraat eivät kysyneet. Ja mitä tulikaan lahjaksi heiltä, joille toive kerrottiin? Käytöksen kultainen kirja, kaksi ompelukoneliikkeen lahjakorttia (molemmat eri liikkeisiin, kumpikaan ei myy teollisuuskoneita) ja kangaskaupan lahjakortti.

[/quote]

Kylläpä sinä jaksoit pitää kirjaa siitä, että juuri ne, jotka kysyivät, eivät rahaa antaneet. Toivat kuitenkin (kirjaa lukuunottamatta) aiheeseen liittyviä lahjoja. Ilmeisesti se ei olisi haitannut yhtään, jos olisivat tuoneet jotain aivan muuta ja täysin tarpeetonta.

Vierailija
98/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieras kysyy lahjatoivetta, niin miksi sitten tuo jotain ihan muuta? Eikä ap : n lapsella ollut mitään lahjalistaa. Tottakai vieras voi tuoda mitä haluaa. Lahja kuitenkin aina kertoo antajasta. ..

Vierailija
99/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:24"] Käytöksen kultainen kirja on kyllä aikamoista kettuilua. [/quote] Ehkä ns alempi sosiaaliluokka pitää niitä hienostelun koukeroita kettuiluna, mutta ylemmille sosiaaliluokille ne ovat selkäpiihin iskostuneita normeja, joiden noudattamatta jättäminen on kätäströöf. Vai tarkoititko, että tässä ketjussa käytöstapoihin viittaaminen on kettuilua? [/quote] Suomi ei ole luokkayhteiskunta.

[/quote]

Kyllä Suomi on luokkayhteiskunta.

Luepa kirja: Yläluokka. Olemisen sietämätön vaikeus (Laura Kolbe)

Vierailija
100/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:14"]

Kerroin tämän jokaiselle, joka kysyi lahjatoiveita, kaikki vieraat eivät kysyneet. Ja mitä tulikaan lahjaksi heiltä, joille toive kerrottiin? Käytöksen kultainen kirja, kaksi ompelukoneliikkeen lahjakorttia (molemmat eri liikkeisiin, kumpikaan ei myy teollisuuskoneita) ja kangaskaupan lahjakortti.

[/quote]

Kylläpä sinä jaksoit pitää kirjaa siitä, että juuri ne, jotka kysyivät, eivät rahaa antaneet. Toivat kuitenkin (kirjaa lukuunottamatta) aiheeseen liittyviä lahjoja. Ilmeisesti se ei olisi haitannut yhtään, jos olisivat tuoneet jotain aivan muuta ja täysin tarpeetonta.

[/quote]

Jätitpä näppärästi kopioimatta aloituksen seuraavan lauseen: Onneksi suurin osa toi rahaa, myös heistä jotka eivät kysyneet toiveita.

Onneksi ap:n tytär saa koneensa. Onnittelut näin virtuaalisesti, muistan vieläkin miten hienolta oma teollisuuskone tuntui vaikka siitä puuttuikin monta koulun koneista löytynyttä hilavitkutinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän